Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Почели су да променом или пресвлачењем појединих седишта на 412-0ХХ. Нисам до сада виђао, једино ми није јасно зашто су сиве боје
5226826241636241321_121.jpg
 
Почели су да променом или пресвлачењем појединих седишта на 412-0ХХ. Нисам до сада виђао, једино ми није јасно зашто су сиве боје
Зар нису могли да нађу српског тапетара који би то урадио врхунски? Ово изгледа грозно. Личи ми на јефтина седишта у кинеским или турским кршевима од аутобуса.
 
Može li mi neko objasniti koji je problem sa tim da posle 3 godine na displejima na KISS-u i dalje stoji drugi broj vagona od nalepljenog broja pored vrata?
 
Могу да се кладим да је штоф из Турске, дакле смеће, дакле шема корупционашка.
Samo da javim da je Turska odavno u svetskom vrhu po proizvodnji visokokvalitetnih štofova, uključujući i tržište visoke mode. Nije važno odakle je štof, koliko truli način otaljavanja posla, to jest tal između naručioca i izvođača radova.
 
Da li neko zna nešto više o najavi direktne linije Beč-Beograd? Navodno izašao je i red vožnje za voz Avala.
Screenshot_20251108_234152_Facebook.jpg
 
Na Vagonwebu su u međuvremenu i uklonjeni Avala EC 141/142 i Ivo Andrić EC 146/147, jer su svakako vozna vremena Beograd - Budimpešta još uvek podložna promeni, ne zna ni kad će tačno krenuti, a ti vozovi će do daljeg nositi stare nazive kao i do sad. A i nazivi vozova nigde nisu objavljeni, nego je to prepostavka korisnika koji ih je ubacio na sajt. Vagonweb je neoficijelni sajt gde korisnici ubacuju sastave vozova (postoji i provera moderacije, koja je verovatno radila) i sve što je tamo bilo okačeno vezano za vozove Beograd - Budimpešta (- Beč) je isto povuklo informacije sa našeg foruma, direktno ili indirektno.
 
Poslednja izmena:
Ali naši hoće da tuda ide garnitura. Vagoni mogu tek kad nabave više sistemske lokomotive. A i pitanje je koliko mi imamo operativnih Z1 vagona.

Bukvalno već 100 puta napisano na temi.

5 parova za Budimpeštu ide Srbijavoz EMV 411.

2 para za Beč i 1 par za Budimpeštu ide MAV ELok 182 sa MAV vagonima.

Dakle, naši dostavljaju garniture, a Mađari lokomotive sa vagonima. MAV ELok 182 od broja 560 do 574 (15 komada) već imaju homologaciju za Srbiju, dok SV EMV 411 je trenutno u Mađarskoj na dobijanju homologacije za tamo.
 
Možda nije za ovu temu, ali je trenutno najveća priča u putničkom saobraćaju u svetu.
SBB je odlucio da multimilijarderski posao za 116 novih dvospratnih vozova da Siemensu. Predsednik Stadlera poludeo i "zali za ovakvu odluku SBB-a"


prevod:
SBB o ugovoru vrednom milijardu evra za Siemens: "Najpovoljnija ponuda podnesena"
317
07.11.2025, 10:5507.11.2025, 14:41
Nabavka od milijardu evra za 116 novih dvospratnih vozova za S-Bahn u Cirihu i francuskom govornom području Švajcarske dodeljena je kompaniji Siemens Mobiliti. Odluka SBB-a u korist nemačkog proizvođača uništila je nade Stadler Rail-a da zadrži proizvodnju ovih dvospratnih vozila u Švajcarskoj. Vozovi bi trebalo da uđu u službu početkom 2030-ih.

Ukupno tri provajdera su bili u trci, kao SBB direktor Vincent Ducrot objasnio medijima u Bernu u petak. Odlučujući kriterijumi za izbor proizvođača bili su troškovi ulaganja, operativni troškovi, troškovi održavanja i održivost. Novi vozovi će biti izgrađeni u Krefeldu, Nemačka, od 2028. godine, sa prvim testom i odobrenjem koji će se održati godinu dana kasnije, a prvi raspoređivanja od 2031. godine.

Dvospratni voz iz Siemens Mobiliti
Novi dvospratni voz kompanije Siemens Mobiliti.
Slika: SBB
Prema Ducrotu, novi Siemensovi dvospratni autobusi ispunjavaju sledeća očekivanja: da obezbede gust red vožnje sa brzinom, da omoguće brzo ukrcavanje i iskrcavanje, da prenesu osećaj sigurnosti sa svetlim ambijentom, da ponude dovoljno utičnica i da obezbede dovoljno prostora za prtljag i bicikle.

Železnički graditelj Stadler Rail sa sedištem u Thurgauu takođe se udvarao naredbi od 2,1 milijardi franaka, kao i još jedan proizvođač, koji nije imenovan na pitanje.

Stadler razočaran - Unia sa nerazumevanjem
U reakciji u petak, Stadler je požalio što nije imao priliku. Prema Stadleru, želeo je da izgradi dvospratne autobuse u Švajcarskoj, zajedno sa preko 200 dobavljača kompanija iz cele zemlje. Prema Stadleru, to bi značilo da bi do 80 odsto dodate vrednosti ostalo u Švajcarskoj. Siemens će graditi vozove u Nemačkoj, ali SBB će se pobrinuti za njihovo održavanje u Švajcarskoj, rekao je Ducrot.

Sindikat Unia reagovao je sa nerazumevanjem na odluku SBB-a o nagradi. Narudžba od milijardu evra za vozni park biće dodeljena kompaniji koja nema proizvodne pogone u Švajcarskoj, žalila se Unia u saopštenju u petak.

Sindikat poziva SBB i Savezni savet da "javno objasne šta su razlike u centralnim i odlučujućim kriterijumima za ocenjivanje - kvalitet proizvoda, iskustvo, ekološka prihvatljivost, uslovi rada, poslovi u Švajcarskoj - sastojale u ovom velikom poretku voznog parka", piše se.

SBB dvospratni voz iz Siemens Mobiliti.
Ovako bi trebalo da izgleda unutra.
Slika: SBB
Stadler Rail drži nizak profil o tome da li će se kompanija žaliti na nagradu SBB-a Siemensu. Nemačka kompanija nije izgradila dvospratne vozove za SBB za 20 godina. Zbog toga, Siemens mora da razvije potpuno novi dvospratni voz za glavnu porudžbinu od SBB-a.

Zamena posle 40 godina
Razlog za veliku porudžbinu u Nemačku: 100 metara dugi vozovi prve generacije Cirih S-Bahn moraju biti zamenjeni nakon 40 godina. 95 novih vozova, dužine 150 metara i preko 500 mesta, treba da budu pušteni u redovni rad u oblasti Ciriha.

Novi dvospratni motorni agregati prvenstveno su namenjeni zameni vozila tipa "dvospratni prigradski voz DPZ" i "Špic dvospratni voz HVZ-D".

21 druga vozila su planirana za upotrebu u francuskom govornom području Švajcarske - u RER Vaud i na RE33 Martigni VS - Annemasse (F) linija. Vozovi u Cirihu i francuskog govornog područja Švajcarskoj će se razlikovati u svojoj šemi boja iznutra i spolja.

Novi vozovi moraju da ispunjavaju zahteve S-Bahn u Cirihu. Na primer, potrebne su dodatne multifunkcionalne zone koje nude prostor za putnike koji voze samo na kratkim relacijama i žele da se zaustave tokom špica.

Postoje i planovi za niskopodni ulaz na svim vratima i utičnicama u 1. i 2. klasi. Podesiva sedišta i sklopivi stolovi imaju za cilj da povećaju udobnost u 1. klasi. Vozovi će voziti maksimalnom brzinom od 160 kilometara na sat. (sda)

Šta kaže SBB
Siemens Mobiliti je već izgradio drugu generaciju dvospratnih vozova S-Bahna u Cirihu. Potonji su u upotrebi od sredine 2000-ih. Prema SBB, proizvođač ima "veliko iskustvo u proizvodnji i odobravanju putničkih vozova". Siemens je nedavno uspešno završio brojne narudžbe u Evropi, uključujući Nemačku, Austriju, Belgiju, Dansku i Veliku Britaniju, dodaje se. Siemens Mobiliti je "podneo najpovoljniju ponudu prema zakonu o nabavkama" i postigao najbolje rezultate u pogledu troškova ulaganja, operativnih troškova (energija / održavanje) i kriterijuma održivosti. Ovom investicijom SBB jača atraktivnost železničkog saobraćaja, saopštila je i železnička kompanija. Novi vozovi bi doprineli "modernoj, efikasnoj i održivoj mobilnosti".
 
Javni prevoz u Citihu radi fantastično, ali je vrlo komplikovana šema. Što se tiče S-bahn, dve liinije su potpuno privatne i infrastruktura i vozovi, dok su ostali u sistemu javne železnice, kao kod nas sa BGvoz.
Ali za razliku od Srbije, ovde grad (kanton) Cirih plaća, a ne država.

Evo šta kaže AI o ovome:

Nove vozove za ciriški S-Bahn formalno kupuje SBB, ali ih finansira kanton Zürich preko ZVV-a, jer su namenjeni regionalnom prevozu koji kanton naručuje i subvencioniše.

Evo kako to funkcioniše:

🚆 Ko kupuje i ko plaća?​

  • Kupac: SBB je pravno lice koje vodi tender, potpisuje ugovor i tehnički poseduje vozove. Oni su odgovorni za održavanje, upravljanje i operativnu upotrebu.
  • Finansijer: Kanton Zürich, preko ZVV-a, snosi glavni deo troškova jer se vozovi koriste za regionalni javni prevoz. To znači da se sredstva za kupovinu obezbeđuju iz kantonalnog budžeta, uz moguće učešće savezne vlade za infrastrukturne projekte.
  • Cena: Ugovor sa Siemens Mobility iznosi oko 2,1 milijardu evra (oko 2 milijarde švajcarskih franaka) za 116 novih dvospratnih vozova, koji će zameniti prvu generaciju S-Bahn garnitura iz 1990-ih.

🔥 Zašto je tender izazvao tenzije?​

  • "Swissness" debata: Siemens je nemačka firma, a nijedan švajcarski proizvođač nije dobio deo ugovora. To je izazvalo kritike da se ne podržava domaća industrija.
  • Odbrana SBB-a: SBB je naveo da je zakon o javnim nabavkama (BöB/VöB) obavezuje na neutralnost i izbor najpovoljnije ponude, bez favorizovanja domaćih firmi.
  • Politički kontekst: Pošto je SBB državna firma, a vozovi se koriste za lokalni prevoz, postavlja se pitanje da li kanton ima dovoljno uticaja na izbor dobavljača, i da li bi trebalo da ima veću ulogu u odlučivanju.

📅 Kada stižu novi vozovi?​

  • Prve isporuke se očekuju početkom 2030-ih, a većina će biti raspoređena u Zürich i zapadnu Švajcarsku.
 
Sutra navodno kreće EES na Subotica - Segedinu, baš me zanima na šta će to da liči i kako planiraju da reše s obzirom da voz staje na peronu poprilično daleko od bilo kakvih mašina i ulaza u stanicu bar trenutno na Röszke.
 
Vrh