SBB o ugovoru vrednom milijardu evra za Siemens: "Najpovoljnija ponuda podnesena"
317
07.11.2025, 10:5507.11.2025, 14:41
Nabavka od milijardu evra za 116 novih dvospratnih vozova za S-Bahn u Cirihu i francuskom govornom području Švajcarske dodeljena je kompaniji Siemens Mobiliti. Odluka SBB-a u korist nemačkog proizvođača uništila je nade Stadler Rail-a da zadrži proizvodnju ovih dvospratnih vozila u Švajcarskoj. Vozovi bi trebalo da uđu u službu početkom 2030-ih.
Ukupno tri provajdera su bili u trci, kao SBB direktor Vincent Ducrot objasnio medijima u Bernu u petak. Odlučujući kriterijumi za izbor proizvođača bili su troškovi ulaganja, operativni troškovi, troškovi održavanja i održivost. Novi vozovi će biti izgrađeni u Krefeldu, Nemačka, od 2028. godine, sa prvim testom i odobrenjem koji će se održati godinu dana kasnije, a prvi raspoređivanja od 2031. godine.
Dvospratni voz iz Siemens Mobiliti
Novi dvospratni voz kompanije Siemens Mobiliti.
Slika: SBB
Prema Ducrotu, novi Siemensovi dvospratni autobusi ispunjavaju sledeća očekivanja: da obezbede gust red vožnje sa brzinom, da omoguće brzo ukrcavanje i iskrcavanje, da prenesu osećaj sigurnosti sa svetlim ambijentom, da ponude dovoljno utičnica i da obezbede dovoljno prostora za prtljag i bicikle.
Železnički graditelj Stadler Rail sa sedištem u Thurgauu takođe se udvarao naredbi od 2,1 milijardi franaka, kao i još jedan proizvođač, koji nije imenovan na pitanje.
Stadler razočaran - Unia sa nerazumevanjem
U reakciji u petak, Stadler je požalio što nije imao priliku. Prema Stadleru, želeo je da izgradi dvospratne autobuse u Švajcarskoj, zajedno sa preko 200 dobavljača kompanija iz cele zemlje. Prema Stadleru, to bi značilo da bi do 80 odsto dodate vrednosti ostalo u Švajcarskoj. Siemens će graditi vozove u Nemačkoj, ali SBB će se pobrinuti za njihovo održavanje u Švajcarskoj, rekao je Ducrot.
Sindikat Unia reagovao je sa nerazumevanjem na odluku SBB-a o nagradi. Narudžba od milijardu evra za vozni park biće dodeljena kompaniji koja nema proizvodne pogone u Švajcarskoj, žalila se Unia u saopštenju u petak.
Sindikat poziva SBB i Savezni savet da "javno objasne šta su razlike u centralnim i odlučujućim kriterijumima za ocenjivanje - kvalitet proizvoda, iskustvo, ekološka prihvatljivost, uslovi rada, poslovi u Švajcarskoj - sastojale u ovom velikom poretku voznog parka", piše se.
SBB dvospratni voz iz Siemens Mobiliti.
Ovako bi trebalo da izgleda unutra.
Slika: SBB
Stadler Rail drži nizak profil o tome da li će se kompanija žaliti na nagradu SBB-a Siemensu. Nemačka kompanija nije izgradila dvospratne vozove za SBB za 20 godina. Zbog toga, Siemens mora da razvije potpuno novi dvospratni voz za glavnu porudžbinu od SBB-a.
Zamena posle 40 godina
Razlog za veliku porudžbinu u Nemačku: 100 metara dugi vozovi prve generacije Cirih S-Bahn moraju biti zamenjeni nakon 40 godina. 95 novih vozova, dužine 150 metara i preko 500 mesta, treba da budu pušteni u redovni rad u oblasti Ciriha.
Novi dvospratni motorni agregati prvenstveno su namenjeni zameni vozila tipa "dvospratni prigradski voz DPZ" i "Špic dvospratni voz HVZ-D".
21 druga vozila su planirana za upotrebu u francuskom govornom području Švajcarske - u RER Vaud i na RE33 Martigni VS - Annemasse (F) linija. Vozovi u Cirihu i francuskog govornog područja Švajcarskoj će se razlikovati u svojoj šemi boja iznutra i spolja.
Novi vozovi moraju da ispunjavaju zahteve S-Bahn u Cirihu. Na primer, potrebne su dodatne multifunkcionalne zone koje nude prostor za putnike koji voze samo na kratkim relacijama i žele da se zaustave tokom špica.
Postoje i planovi za niskopodni ulaz na svim vratima i utičnicama u 1. i 2. klasi. Podesiva sedišta i sklopivi stolovi imaju za cilj da povećaju udobnost u 1. klasi. Vozovi će voziti maksimalnom brzinom od 160 kilometara na sat. (sda)
Šta kaže SBB
Siemens Mobiliti je već izgradio drugu generaciju dvospratnih vozova S-Bahna u Cirihu. Potonji su u upotrebi od sredine 2000-ih. Prema SBB, proizvođač ima "veliko iskustvo u proizvodnji i odobravanju putničkih vozova". Siemens je nedavno uspešno završio brojne narudžbe u Evropi, uključujući Nemačku, Austriju, Belgiju, Dansku i Veliku Britaniju, dodaje se. Siemens Mobiliti je "podneo najpovoljniju ponudu prema zakonu o nabavkama" i postigao najbolje rezultate u pogledu troškova ulaganja, operativnih troškova (energija / održavanje) i kriterijuma održivosti. Ovom investicijom SBB jača atraktivnost železničkog saobraćaja, saopštila je i železnička kompanija. Novi vozovi bi doprineli "modernoj, efikasnoj i održivoj mobilnosti".