Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Е, бре, Карло, кажеш "бар један дневни" за Будимпешту, а они говоре да ће ти возови ићи можда и на сваки сат...

Како беше онај рани скеч из Надреалиста, кад дало ономе да чита домаће вести на ТВ-у: "Што сте ми дали ово? Дајте ми Регана!"
Pisao sam minimalne standarde, koji na ostatku mreže ne postoje. Te neke 2012. je bilo 2 voza za Skoplje, 4 za Zagreb, 3 za Budimpeštu što je više od navedenog minimuma.

Samo u ekonomskom smislu ludak može da pusti Beograd - Budimpešta na sat vremena. Mnogo bogatije države sa razvijenim uzajamnim međunarodnim odnosima ne uvode interval sat vremena tako naprasno. Tu imamo osnovu za 4-6 popunjenih polazaka ne računajući domaće putnike u obe zemlje, i to samo ako bar polovina ide do Beča. Komercijalnog privatnog međunarodnog železničkog prevoznika "Regio Jet" nije sramota da iz Praga za Beč ima "samo" 4 polaska dnevno, za Budimpeštu "samo" 2.

A mnogi forumaši ne shvataju logiku putnika, posebno za noćne vozove. Kolega sa posla za Brest-Minsk 350km ima autoput gde je sa kretanjem kroz gradove 4h. Ima voz koji putuje 3-3,5 sata, ali nisi radno angažovan u toku vožnje (čitaš knjigu, dremaš, drndaš telefon...). I imaš noćni voz koji putuje 9 sati (okolo preko Pinska), i njega najviše voli. Zato su i noćni za Bar, i noćni za Ljubljanu dok ih sekta nije ukinula bili najpopularniji.
 
Београд - Будимпешта планира се на свака 2 сата, према речима Булајића "можда и чешће", нека реалност биће 6-8 полазака.
Даље од Будимпеште јако тешко, можда некада ноћни до Беча.
Од станице Келети до Беча ОББ има поласке на сваких сат времена као и више директних возова за Минхен.
Модернизација вагона планира се за Београд - Бар, осим тога не помиње се ништа друго.
Док год је брзина на посавском правцу таква каква је од Београд - Загреб нема ништа.
Осим тога, након пандемије линија БГ - ЗГ није обновљена јер две стране нису могле да се договоре око трошкова.

Укидање стајалишта или претварање стајалишта у станица предвиђено је и на деоницама где је планирана брзина 160 тако да је једина шанса да људи, бар један део њих, не остане без железнице у планирању 2 до 4 додатне станице.
 
Poslednja izmena:
До Љубљане воз такође неће скоро јер постоје најмање три препреке, брзине, проблем вагона и највећа, тарифа ХЖ.

Најизгледнији и најближи су возови Београд - Будимпешта, ка Скопљу, Солуну, Софији ништа док се не заврши пруга до Ниша.
 
Чланак који сте навели везано за воз за Љубљану и Загреб је један од бољих у српском посрнулом новинарству. Ту су чак поменули:

Uprava SŽ-Putnički promet uputila je dopis/inicijativu upravi Srbija Voza za sastanak na relaciji železničkih uprava direktora Slovenskih železnica i Srbija Voza s ciljem ponovnog uspostavljanja železničkog putničkog saobraćaja između Slovenije i Srbije, razvoja i unapređenja međusobne saradnje i osiguranja bolje i kvalitetnije usluge putnika sa obe strane. Iz uprave Srbija Voz nije bilo odgovora na inicijativu. – navode iz SŽ.
Односно, како од 2012. на железницама у Србији нема више ни С од струке ни Е од економике, како је железницама укинута улога институције, и све одлуке се доносе из партијске централе, јасно је да актуелна власт не жели да одржава ни минимум дипломатије више од формалне. Линија Београд - Загреб - Љубљана је трајала онолико колико је трајала власт која је имала иоле здраву међународну политику према суседима. 2000-2012.

Хрватска већ има 5 полазака за Винковце у време када су проценили да је погодно за путнике. Међу тим временима је долазак у 6:45 у Загреб и одлазак у 21:30 из Загреба, идеално за уклапање у ноћни воз који има највећи потенцијал. Још се уклапа са даљим поласцима ка Љубљани.

Прва иоле озбиљна власт би јако брзо успоставила дипломатски минимум возова са суседним државама, као што је то урадила власт која је сменила претходнике са политиком "мала држава ничији савезник, у окружењу моћних политичких блокова". Сада је ситуација "ничији савезник, свачија лака девојка и лош сусед" још гора него тада, само што смо тада имали. Само што још ратова нема.
 
Ono što je po meni zabrinjavajuće sa aspekta putničkog prevoza u Srbiji je da čak i sa potencijalno 6-8 polazaka dnevno ka Budimpešti i koliko god bilo na kraju ka Grčkoj, kakvo li će biti informisanje putnika o ponudama. Trenutno je to na veoma niskom nivou, sajt Srbijavoza je praktično neupotrebljiv za prosečnog korisnika koji želi znati išta više od informacija o direktnim vozovima, ali čak i tamo ima svoje mane gde na mobilnom telefonu pola pretrage reda vožnje praktično ne radi. Postoje hibridni sistemi starog i novog sajta sa "USKORO I NA ENGLESKOM" koje stoji godinama od kada ni na srpskom ništa nisu ažurirali. Uostalom, ne postoji pretraga reda vožnje sa presedanjima, ne postoji informisanje o tome gde je moguće presedati sa kojeg polaska i na kojoj stanici...

Dok se na sajtu mađarskih železnica potencira mogućnost stizanja od Budimpešte do Subotice za liniju Subotica - Segedin, sa srpske strane u call centru kada sam pitao o promeni cene za Segedin koja se desila 1. marta nisu znali ni za trenutnu cenu.

Na kontejneru u Subotici gde se kupuju karte zbog trenutne renovacije stajališta postoji jedan odštampani excel cenovnik karata od Subotice do pojedinih stajališta na liniji Segedin - Budimpešta i Budimpešta - Hegyeshalom (- Beč). A pored toga je nalepljen odštampan red vožnje sa sajta mađarskih železnica na relaciji Subotica - Segedin - Budimpešta. Iskreno mi deluje da je to više bila dobra volja pojedinca nego što je došlo od strane Srbijavoza.

Trenutno ne znam do kojih destinacija mogu stići vozom iz Novog Sada preko Beograda, npr. nedavno sam tražio cenovnik za Bar i uopšte nisam siguran u njegovu ažurnost.

Što se tiče cena, karta Subotica - Segedin - Budimpešta košta 25 evra bez rezervacije, dok kombinacija karata Subotica - Segedin i Segedin - Budimpešta iznosi 12 evra. Ako će putovanje Beograd - Budimpešta - Beč biti ponuđeno po slično većim cenama nego odvojene karte, čak i uz putovanje od oko 5 sati, nisam siguran u atraktivnost ponude, posebno ako putnici ne budu informisani o njoj.

Na kraju, angažovanje stručnjaka za neki osnovni marketing i razvoj funkcionalnog informacionog sistema ne bi trebalo da bude ovoliki problem u 2024. godini i dalje...

Ali uostalom ove stvari su problemi javnog prevoza na svakom nivou u Srbiji pa ne samo Srbijavoza. Ko god nije primoran da koristi javni prevoz u Srbiji ga izbegava jer je pored toga što je ponuda slaba, usput je i nesigurna i komplikovana.
 
Воз може рачунати претежно на путнике који се 60% ослањају на јавни превоз. Ко има ауто, иде аутом у Мађарску.
 
Рекао бих да се праве мртви јер нити имамо довољно климатизованих кола, нити спаваћа кола, нити желе да плаћају нереалну цену по километру коју тражи ХЖ.
Постоји један можда још бољи пример који илуструје незаинтересованост обе стране.
Железнички мост код Богојева гађан је 1999. обновљен 2007, у обнову је уложено укупно 700.000€ од чега су Хрватској страни њихов део средстава обезедили странци у виду донација јер у супротном нису планирали да учествују у обнављању моста и успостављању железничке везе.
Мост је обновљен али се на путничке пограничне возове чекало се све до 2015.
Није дуго потрајало јер их је 2020. укинула пандемија а након пандемије линија Богојево - Осијек није обнављана.
Другим речима, преко моста саобраћа у просеку један теретни воз дневно.
 
Poslednja izmena:
Воз може рачунати претежно на путнике који се 60% ослањају на јавни превоз. Ко има ауто, иде аутом у Мађарску.
Zasto bi turisti i shopoholic-ari isli autom ako budu mogli vozom? A takvih ima daleko vise za Budimpestu/Bec nego za NS. Pa jos i oni koji lete iz Budimpeste, itd.
 
A i mnogi koji odu kolima do Budimpešte, često parkiraju vozilo negde, pa se onda kreću kroz grad javnim prevozom. Ti će odmah preći na voz.
 
Zasto bi turisti i shopoholic-ari isli autom ako budu mogli vozom? A takvih ima daleko vise za Budimpestu/Bec nego za NS. Pa jos i oni koji lete iz Budimpeste, itd.
Па није нам железница због шопинга и туризма већ због свакодневних кретања наших становника.
 
Sta ti podrazumevas pod svakodnevnim kretanjem, odlazak na posao? Zeleznica je za one koji placaju karte, svejedno da li idu BGD<>SU na posao ili u bordel u Budimpestu ili na kafu u Bec
 
Проценат популације која би ишла на посао/у школу/до лекара железницом је неупоредиво већи од излетника у Будимпешту. Са друге стране целокупни пројекат се прилагођава иностраној туристичкој железници уместо националним потребама, укидају се стајалишта и померају станице због повећања брзине које је битан фактор само за међународна путовања.
 
Нису само излетници. Веза преко Будимпеште нам је најбржа и најпогоднија железничка веза са читавом југоисточном и западном европом.
Упореди, рецимо, планирано време путовања Београд - Будимпешта + време Будимпешта - Минхен и видећеш колико је брже од аутобуса којих на релацији БГ-НС-СУ-Минхен и те како има.
О разним варијантама врло популарног комби превоза да и не говоримо.
О комфону путовања возом такође.
Исто важи и за Беч а ту су и Праг и Братислава.
Не знам шта више задовољава националне потребе од тога да се возна времена између Ниша, Београда, Новог Сада и Суботице више него преполове и да учини да ти је и брже и свакако повољније између ових градова путовати возом него аутобусом и аутомобилом.
 
Poslednja izmena:
Одлична идеја да задужимо покољења за да би пар необузданих швалера могло у Будимпешту на кец.
Па колико треба да кошта карта да би то било "одрживо"? по 50 хиљада евра? Неће издржати џеп шваерски, јер и то кошта нешто.
 
Karta mora da kosta 20-25e da bi vozovi bili puni.
Проценат популације која би ишла на посао/у школу/до лекара железницом је неупоредиво већи од излетника у Будимпешту. Са друге стране целокупни пројекат се прилагођава иностраној туристичкој железници уместо националним потребама, укидају се стајалишта и померају станице због повећања брзине које је битан фактор само за међународна путовања.
Pobrkao si me s nekim drugim, ja sam protiv ukidanja stajalista, pomeranja stanica, povecanja cene izgradnje zbog minorne razlike u brzini/vremenu. Ali populacija koja putuje na posao/u skolu/do lekara nikako ne utice na broj polazaka dnevno za Budimpestu, o cemu je bila rec
 
Да али је цела замисао брзе пруге да се брзо стигне у Будимпешту и у Скопље. Није акценат на унутрашњем саобраћају.
 
Cela zamisao je da se poveze Solun i Budimpesta za cargo. Opravdanje tj. zvaka za glasace i poreske obveznike je "brze pruge Srbije" + Budimpesta/Skoplje, da lakse progutaju knedlu/zabu, a rezultat marketinga i politike ce verovatno biti turisticko-pomodarski preskupo poluresenje.
 
Како није акценат на унутрашњем саобраћају кад уз пругу од Суботице до Ниша живи 40% становништа Србије?
Буквално нам тај правац покрива највише становништва.
 
Ne moze pruga ici do svakog sela/grada, ali to sto je usput i sto do sad funkcionise treba i da ostane tako, samo brze i redovnije.
 
Pa to usput se i ukida, pratite li vi malo dešavanja..
 
Pratimo, ali izgleda vecina ne kapira da moze i BGD-Budimpesta 160/200km/h i Cortanovci i sta jos ukinuto. Isto to vazi i za jug. Ovako onima koji hoce brzu (inter)nacionalnu smeta lokalna a onima kojima je lokalna prioritet smeta (inter)nacionalna, sto je suludo.
 
Неколико градова међу којима су Београд, Нови Сад, Ниш, Суботица, 4 од 5 највећих градова у држави као и неколико седишта округа и општина реда 20.000-50.000 становника.
Поред тога је магистрална пруга, део коридора, пре свега за карго.
Нико и не каже да треба поукидати сва стајалишта.
 
Ако се циљају гастарбајтери као путници, онда треба увести агенцијске ноћне аутовозове попут Оптиме.
Ако се циљају летњи туристи, требају нам ноћни аутовозови за Бар и Солун, идеално би било и до Атине.
 
Vrh