Karlo del Ponte
Advanced
Да, са свим том што је Крагујевац на бочном правцу, мене у Белорусији подсећа на Пинск у Белорусији. Пинск има 150.000 становника, слично као Крагујевац, и има минимум по један директан воз до скоро сваког великог града Белорусије. Има 6 пари већином пролазних локалних возова са шестоделним гарнитурама, при чему дође пун локални воз, скоро потпуно се испразни у Пинску, па се затим јако попуни за даље. То мало брзих возова, укупно 3 пара пролазних од понедељка до четвртка, од петка до недеље 5, у данима најмање тражње имају 6-8 вагона, а у данима велике тражње 11-16 вагона. И то је због цик-цак везе са Минском малтене најлошије повезан град са преко 100.000 у Белорусији, и далеко од оних бољих пруга. Иначе, због релативо лошије позиције на мрежи, има два пута већу аутобуску станицу него 2,5 пута већи Брест.Осврнућу се на овај моменат око мог родног града.
Један од мојих најбољих пријатеља живи и ради у Новом Саду.
Када би хтео да иде из Новог Сада возом до Крагујевца, требало би му око 5-6 сати вожње.
Колима је за око 2.30-2.45.
Једини разлог за поседовање аута му је управо одлазак код оца у Крагујевац.
И потпуно могу да га разумем и само да се питам, колико има таквих случајева...
Везано за слаб "такт" возова, треба напоменути да та пруга има много теретних возова, за које се чувају трасе и пропусна моћ. Напомињем да је у питању земља са 100.000.000 тона робе годишње, док је цела Југославија у у економски и демографски најбољим годинама у савременој историји, тамо неких 1970-тих и 1980-тих имала 90.000.000 тона робе. А до напредног армагедона над железницом је било 13.000.000 тона, сада 8,000.000 тона. Али ипак, Много држава Европске уније, поред тих тактних редова вожње путничких возова, због погрешне политике на железницама има тек већином 10-20% робе на железници. Србија након ослобођења од неписменократије, треба да балансира своју политику путничког и теретног превоза, анализирајући различита искуства, а не да слепо полети на так 30 или 60 минута.
Већ већина форумаша зна да на основу својег стручног интегритета не би потписао следећих 20 година ни за једну пругу за брзине преко 160км/ч, а за јако мало пруга бих потписао чак и за 140км/х и ретрасирање. Ипак, Лапово-Крагујевац-Краљево бих подписао ретрасирање тамо где су брзине испод 100км/ч, електрификацију, телекоманду и аутоматски пружни блок. Не и други колосек.
Неки конкретни предлог мреже путничких линија:
- КГ:ВОЗ-1: Смедерево - Велика Плана - Баточина - Крагујевац, 4-6 пута дневно са поласцима усмереним на смене у Крагујевцу и Смедереву.
- КГ:ВОЗ-2: Параћин - Ћуприја - Јагодина - Баточина - Крагујевац преко нове тријангле, 4-6 пута дневно са поласцима усмереним на смене у Крагујевцу и Јагодини.
- КГ:ВОЗ-3: Ресавица - Деспотовац - Свилајнац - Крагујевац 3 пара полазака.
- КГ:ВОЗ-4: Чачак - Краљево - Кнић - Крагујевац, 5-7 пута дневно, усмерено на смене у Крагујевцу, Краљеву, Чачку.
- КГ:ВОЗ-5: Нови Пазар - Краљево - Крагујевац 4-5 пута дневно везано за смене у Краљеву и у Новом Пазару.
Укупно 9-15 пари локалних возова на оба прилаза Крагујевцу, са евентуалним спајањем неких (због стајања на неколико места у Крагујевцу).
- Брзи 1 (Суботица) - Нови Сад - Инђија - Нови Београд - Прокоп - Раковица - Младеновац - Смедеревска Паланка - Велика Плана - Баточина - Крагујевац главна - Крагујевац Запад - Кнић - Гружа - Краљево - Матурашка бања - Богутовачка бања - Јошаничка бања - Рашка - Нови Пазар. 3 пара возова дневно.
- Брзи 2 дневни Београд - Младеновац - Смедеревска Паланка - Велика Плана - Баточина - Крагујевац - Краљево - Чачак - Пожега - Ужице - Пријепоље. Два пара дневно.
- Брзи 3 Београд - Младеновац - Смедеревска Паланка - Велика Плана - Баточина - Крагујевац - Краљево - Рашка - од Лешка до Косовске Митровице на свим станицама и стајалиштима. То мора бар један пар дневно, са разматрањем два.
- Убрзани 4 Крагујевац - Јагодина - Параћин - Ниш, при чему убрзани од Параћина до Ниша, може као продужетак КГ:ВОЗ-2 наких полазака као убрзани до Ниша.
- Сезонски + викенд ноћни Београд - Крагујевац - Краљево - Чачак - Ужице - Пријепоље - Подгорица - Бар. Варијанта је и Ниш - Јагодина - Крагујевац - Краљево - Бар, зато што се не мења смер ни локомотиве у условима електрификације и тријангле код Лапова.
Поред тога, негде ми је у разматрањима и веза Витановац-Врба, која може да буде КГ:ВОЗ-6, Крагујевац-Кнић-Врњачка Бања-Трстеник-Крушевац, са још по неким безим возом у фазону некадашњих кружних Београд - Лапово - Крагујевац - Краљево - Врњачка Бања Трстеник - Крушевац - Јагодина - Лапово - Београд. Са тим да би се са електрификованим пругама и везом Витановац-Врба избегло некадашње: 1)Мењање дизел на електро у Лапову 2) Пребацивање локомотиве на други крај у Краљеву 3) Мењање дизел на електро у Сталаћу.
Све у свему:
-до 15 пари локалних-регио
-до 9 пари брзих
- подношљива ситуација за теретне возове у условима електрификације, телекоманде и АПБ.