Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Да ли неко зна зашто пруга код Банатског Новог Села прави онакву девијацију у сред равнице, без икаквих природних препрека? Барем ја нисам могао по мапи никад да угледам неку препреку, па ме занима да ли неко историјски зна разлог.
1762370263187.png
1762370303757.png
 
Да ли неко зна зашто пруга код Банатског Новог Села прави онакву девијацију у сред равнице, без икаквих природних препрека? Барем ја нисам могао по мапи никад да угледам неку препреку, па ме занима да ли неко историјски зна разлог.
Pogledajte prilog 257406Pogledajte prilog 257407
Na pravoj liniji od železničke stanice se nalazi groblje, verovatno je tu bilo i pre izgradnje ove pruge pa nisu mogli da trasom prođu kroz njega. A moguće da se zaobilazi i neki manji brežuljak, Banatsko Novo Selo se nalazi na obroncima Deliblatske Peščare koja je posle Vršačkih Planina najneravniji deo Banata u Srbiji.
 
Гробље ми је прво пало на памет, али оно да се обиђе захтева се девијација полупречника од неких 100-120 метара, а овде је у питању девијација са полупречником од 1,1км од природне трасе.

Што се тиче разлике у надморској висини, ево нацртао сам обе трасе и упоредио подужне профиле. Делује доста слично.

Трасе:
1762375653675.png

Подужни профил жуте трасе (обилази гробље): Просечан нагиб 1%, максимални 3,6%
1762375698693.png

Подужни профил црвене трасе (садашња): Просечан нагиб 1%, максимални 4,4%
1762375742794.png


Мени делује да ће пре бити да се обилазила нечија земља или нека слична локална прича.
 
Самим тим што се висинска разлика од 33 метра преовлађује за 4,5 км уместо за 3,8 км говори да је нагиб мањи на црвеној него на жутој траси. Ови брежуљци на подужном профилу су испеглани у реалности. Максимални нагиб железничке пруге је 25 промила и користи се само кад другачије није изводљиво или је прескупо (барска пруга нпр.).

У овом случају потреба за мањим нагибом апсолутно може бити разлог кривудања трасе.
 
Самим тим што се висинска разлика од 33 метра преовлађује за 4,5 км уместо за 3,8 км говори да је нагиб мањи на црвеној него на жутој траси. Ови брежуљци на подужном профилу су испеглани у реалности. Максимални нагиб железничке пруге је 25 промила и користи се само кад другачије није изводљиво или је прескупо (барска пруга нпр.).

У овом случају потреба за мањим нагибом апсолутно може бити разлог кривудања трасе.
Може, али питање је да ли је. Кад се 33 метра савладава за 3,8км то је оквирно 8,7 ‰ а кад се савладава за 4,5км то је оквирно 7,3 ‰. И јесте то разлика од 1,4 промила и то није мало, али опет је све то испод 10 промила, у зони релативно прихватљивог. Имамо друге тачке где је и више, па није пеглано, нпр. 10 ‰ код Алибунара.
 
Kum mog dede bio je posleratni geodeta. Bio je zadužen za projektovanje i ucrtavanje trasa puteva u periodu posle Drugog svetskog rata. U tim vremenima, određivanje optimalne trase, što uključuje geodetska merenja, analizu topografije terena i inženjerske kalkulacije, po njegovim recima, često nije bilo vođeno samo stručnim kriterijumima. Umesto toga, trasiranje je ponekad zavisilo od neformalnih uticaja: ko će od lokalnih domaćina ponuditi više rakije ili pripremiti bolje pečenje za ekipu, ili pak da li treba zaobići imanje porodice nekog "druga" na visokom političkom položaju.

Zbog takvih "viših sila" nije neobično naići na anomalije poput neočekivanih krivina u sred ravničarskog terena. Ne znam tačno kada je ova konkretna pruga projektovana i izgrađena, niti da li je primenjen isti "sistem" odabira trase, ali poenta je da u istoriji ucrtavanja linijske infrastrukture nekad prevagne uticaj vanstručnih faktora, umesto čiste inženjerske logike.
 
Банатско ново село је равно ко тепсија, нема ту никаквијех брегова.
 
Pravolinijski od Banatskog Novog Sela do Vladimirovca postoji značajan nagib, naročito posle st. B. Novo Selo (levo), možda je to razlog postojanja te devijacije (serpentine).

1762426736413.png
 
Izvini, ali netačno. Evropska komisija je objavila dva dokumenta koja se tiču tog plana, i čak ima i nekih dobrih vesti koje se vide u tom plane. Na primer:
Beograd - Vršac - Temišvar je označen kao planiran 200 km/h (doduše do 2040)
Beograd - Šid 160 km/h do 2030
Beograd - Leskovac 200 km/h do 2030
Leskovac - Preševo 160km/h do 2030
Niš - Dimitrovgrad 160 km/h do 2030
Beograd - Bar 160 km/h do 2040
Požega - Kos. Mitrovica - Priština - Skoplje 160 km/h do 2040

Ja bih se ovde najviše fokusirao na ove planirane do 2030, ali mi je iskreno drago da sam sve ovo video:

1762442591150.png


1762442711089.png


1762442750788.png

E, sad, koliko ćemo ovo umeti da iskoristimo, to je pitanje.
Linkovi ka dokumentima:

URL: https://transport.ec.europa.eu/docu...a2b98049c82e_en?filename=COM_2025_903_HSR.pdf
URL: https://transport.ec.europa.eu/docu..._en?filename=SWD_2025_960_HSR_maps_tables.pdf

I kpiram sad da bi ovaj post bio bolji za temu infrastruktura, možda da ga nekako prenesemo tamo?
 

Ovo je delimično realno, jer Amsterdam - Berlin je praktično već 5h 30 min, Pariz Berlin od narednog RV-a jeste 7h, isto i Varšava - Berlin, Ljubljana - Beč pada zbog Koralmbahn-a, Berlin - Copenhagen se isto privodi kraju, onaj novi tunel, biće verovatno sledeće godine kada se završe sva testiranja Zagreb - Budimpešta će se ubrzati od naredne godine zbog završetka modernizacije koju konačno privode ovi Hrvati kraju.
Rekao bih da su zelene linijice i dalje daleko od realizacije + ova linija iz pravca Grčke ka Rumuniji isto slabo verujem u skoro.

Nismo zaobiđeni, nego je mapa za članice EU, nismo u tome. Ako se zagledate nema ni Velike Britanije, a Eurostar i od pre nekoliko dana Virgin trains će uvesti nove usluge ka Evropi.
 
Ovi planovi su pre svega od značaja što ako EU predviđa neki koridor imaš dobre šanse da dobiješ EU finansiranje za izgradnju ako pripremiš planove i dokumentaciju na vreme.
 
@V-sky još jedna mapa koja će se ostvariti meseca Limburga. Znaš li koliko sam ovakvih planova video u poslednjih 25 godina? Minimum 25, dakle jedan po godini. I znaš koliko se njih ostvarilo? Nijedan.

Beograd - Bar 160 km/h? Komedija 🤣
Можда може у некој далекој будућности 160 до Ваљева новом трасом. Даље тешко, једино да се гради потпуно нова пруга за 160 преко Чачка.
 
Можда може у некој далекој будућности 160 до Ваљева новом трасом. Даље тешко, једино да се гради потпуно нова пруга за 160 преко Чачка.

I do Valjeva bi morala nova trasa od Resnika do Stepojevca sigurno, a dalje korekcije postojeće. Dalje od Valjeva do Podgorice bi morala nova trasa koja bi bila 90% u tunelima i na mostovima. Jedno 10-20 milijardi evropskih šuški odokativno. To bi bila najneopravdanija investicija u istoriji svih investicija u univerzumu.
 
I do Valjeva bi morala nova trasa od Resnika do Stepojevca sigurno, a dalje korekcije postojeće. Dalje od Valjeva do Podgorice bi morala nova trasa koja bi bila 90% u tunelima i na mostovima. Jedno 10-20 milijardi evropskih šuški odokativno. To bi bila najneopravdanija investicija u istoriji svih investicija u univerzumu.
Ali kad kažeš da je to 10 nacionalnih stadion, odjednom to ne zvuči toliko puno :)

Šalim se naravno, ovo je možda investicija za 2070tu
 
Vrh