Zašto mislite da je nemoguće da se brzina voza na jednoj kratkoj deonici smanji na tih 120 km/h? Evo u prethodnim postovima i sami pišete da je prosečna brzina voza daleko niža od 200km/h.
Zašto baš 120 km/h?
Ako se već gađamo brzinama, onda je smisleno tražiti da se na tih nekoliko kilometara (recimo 5km) brzina spusti na 160 km/h jer to još uvek potpada pod standarde "obične" pruge i moglo bi se napraviti stajalište. Takva redukcija u brzini bi usporila Sokola za nekih minut (45 sekundi sam prolazak deonice, ~15 sekundi na ubrzanje i usporenje pre i posle). A kako Soko svejedno ima luft od 2 minute u redu vožnje, to se ne bi ni osetilo. To je to što se tiče Sokola.
Regio bi se zbog samog stajanja usporio za neka 3 minuta, ako podrazumevamo da prvo stajanje bude na novom stajalištu Beška bliže naselju, da se preskoči sadašnja stanica Beška koja bi ostala za saobraćajne potrebe samo, i da se stane na novom stajalištu Čortanovci ispred tunela.
Signalizacija bi morala da se prekonfiguriše i bili bi potrebni značajni građevinski radovi za stajališta po standardu, ali izvodljivo je tehnički. A kako interval sleđenja putničkih vozova na ovoj deonici nije planiran da bude ispod 5 minuta, to ne bi značajno uticalo ni na propusnost pruge tj. skoro nikako.
Nama je za propusnost glavni problem sustizanje IC i Regio vozova koji se u redu vožnje moraju projektovati u BG i NS čvoru. Tako da 1 minut za IC i 3 za Regio kod Beške neće urušiti koncept pruge, osim ako ne odlučimo da teramo teret ceo dan u ozbiljnim količinama, a jasno je da se od toga odustalo.
Ovo rešenje ima sijaset drugih mana i lično sam protiv, ali je izvodljivo kada bi postojala politička volja.
Autobuska linija koja bi u časovnom taktu hranila postojeću stanicu je bolje rešenje iz aspekta mobilnosti, zato što bi ljude dovodila značajno bliže kući i omogućila da se pokriju i druga naselja (npr. Banstol). Ako samo uvedemo novo-stara železnička stajališta, opet imamo problem da ljudi moraju da pređu po 2+km da dođu do stanice.
Takođe je ovo idealna situacija da se utaba put za sistematsko uspostavljanje lokalnih linija koje bi bile usmerene na železnicu. Ovo mora da dođe od države. Srbijavoz i ministarstvo moraju da učestvuju u ovome, a lokalna samouprava da se potpuno isključi iz priče o finansiranju.
Ovo je nešto što će nam trebati na raznim mestima u državi kako se budu modernizovale pruge, a gde će mesta dobijati nove udaljenije stanice koje su zajedničke sa drugim mestima. Možda možemo pomeriti Čortanovce i Bešku danas uz višemilionska ulaganja, ali šta ćemo sutra za Majdanpek, Aleksinac, Zlatibor ili Vrbas. Treba nam sistematsko rešenje.