Pa ti time ne rešavaš samo trenutnu štetu, već predupređuješ masu drugih potencijalnih krađa. A da ne pričam o akumuliranim troškovima koji nastaju kao posledica poremećaja redovitosti saobraćaja. Plus promena zakona i okarakterisanja takvih krađa kao delo terorizma. Znači 20 godina strogog zatvora plus prinudni rad na infrastrukturnim projektima koji se tiču železnice. I to sa sve bukagijama i naoružanim čuvarom iznad glave.
Prvo boldovano je generalna prevencija. Imaš pravo tu kao i dalje vezano za štetu.
Lepo si opisao da šteta nije samo vrednost ukradenih stvari, nego i gubici za železnicu od takvih zastoja, otkazanih polazaka, gubici koji putnici mogu da pretrpe od zakašnjenja, promene planova i sl. + apstraktna, potencijalna šteta - ako taj vid saobraćaja nije pouzdan, onda će ljudi birati drugi.
Sve je to šteta, tako da je ona ogromna i opravdave sve načine borbe jer je takvim radnjama ugorožena i bezbednost javnog saobraćaja.
Ovo bi moglo biti krivično delo krađe u sticaju sa izazivanjem opšte opasnosti. I tu pooštriš kazne.
Neko je naveo zakon o železnici pa kaže nije krađa. Nije šija nego vrat. Sporednim zakonom u odnosu na opšti (KZ) je samo precizirana krađa, kakav je vid krađe u pitanju... Kazne svakako treba pooštriti, donja granica treba da bude 3 godine, a ne 3 meseca.
I onda ne možeš jer si porodičan čovek i imaš dobro vladanje da budeš uslovno osuđen ili dobiješ nanogicu ili se nagodiš sa tužilaštvom. Ako kazna bude 6 meseci onda možeš. Zato je bitno povećati relativni minimum za to delo.
E sad ide deo gde su te ponele emocije.
Ne moze biti terorizam jer im umišljajem nije obuhvaćeno i sejanje straha za neodređeni broj ljudi. Ne možeš to dokazati.
Nemamo više tzv. režim strogog zatvora i prinudni rad je zabranjen. Ali kao što rekoh kazne treba pooštriti.
I bitno je praćenje gde te sekundarne sirovine završavaju i ko ih otkupljuje i pušta u promet. Odgovornost i kontrola postoje i na toj strani i to se može ispratiti, a ne samo ko je ukrao... Dobro si primetio, jedno je jedna šipka a drugo 800m sajle.
Tako da prvi deo posta vrlo konkretno i korisno, posle su te malo ponele emocije sa bukagijama i slični predlozi... Ali može da bude teška krađa (ili kako je već formulisano zakonom o železnici, suština je ista) pooštriti minimum + izazivanje opšte opasnosti. Sude mu za dva dela.
Mislim da bi čak bilo korisno brisati te članove iz zakona o zeleznici, pa da se članovi Krivičnog zakonika primene jer je ovako moguće da nema sticaja sa izazivanjem opšte opasnosti (jer se pretpostavlja da ako je na pruzi izvršena krađa onda je i opšte opasna radnja pa tako propisano delo u zakonu o železnici pravi prividni sticaj sa delom izazivanje opšte opasnosti, pa mu onda ne mogu suditi za 2 dela.. A bolje da mu sude za 2 dela nego jedno i kazna će biti veća.)