Одрживо у Турској са 250 км/ч. Са све снајперистима који чувају даноноћно пругу.
Prednosti koje ima turska za ovu vrstu investicija u odnosu na Srbiju su:
- Zemlja je veća, distance su veće pa je brzinski efekat veći.
- Tamo gde grade pruge za velike brzine, manji od velikih gradova koje spajaju ima bar milion stanovnika.
- Veliki gradovi koje spajaju imaju bar nekakav masovni šinski prevoz (bar LRT sa kuplovanim tramvajima).
- Između gradova je polupustinja i pruga se oslanja na kamenitu podlogu. To je jako pogodno za gradnju.
- Veće serije nabavke vozova i delimična lokalizacija proizvodnje.
Posledično, ekonomska amortizacija (ukupna investicija podeljena na količinu prodatih proizvoda u periodu eksploatacije) je znatno niža, a amortizacija je 50%-75% svih troškova na železnici. U tim uslovima čak i skuplja tehnologija velikih brzina može da ponudi putnički kilometar jeftiniji od autobuskog.
Ali čak i u tim uslovima, smatram da Turska nije odabrala dobru strategiju. Do početka ulaganja u vozove velikih brzina imala je jako nerazvijenu mrežu pruga, gde je čak i Ankara-Istanbul bila delimično jednokolosečna. Tada je autobus to rastojanje prelazio za 5,5 sati, a voz sa 6,5 sati povukao 17% putnika. Tu je bilo malo više vozova, dok je na drugim prugama imala 1-2 para putničkih vozova dnevno. Preko Bosfora i preko jezera Van (jedina pruga za ogromni Iran) trajekti za po 5 vagona. Milionski gradovi Bursa i Antalija potpuno nepovezani na železničku mrežu. Neki logičan pravac je tada bio razvijati nacionalnu mrežu pruga sa brzinama 80-160km/h, tipa 120-160km/h za nove pruge, sa tek po nekim ulaganjem u velike brzine i to fazno. Ovako nakon dve decenije ulaganja nemamo ni "ćiru" za Bursu i Antaliju, niti pristojniju transtursku liniju Iran - Evropa. Pruge za brzine veće od 160km/h se generalno izbegavaju za prevoz robe, a često su nepodesne i za regionalne železnice.
Sa druge strane imamo Češku, Švajcarsku koje su vrlo ozbiljne ekonomije, a uopšte se ne utrkuju da grade za velike brzine, a koje bi više trebalo da nam budu primer.