Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Мора да се шалиш? Шта су препородила? Само су заменила старија возна средства и то је то. Када су била набављана, сви смо се надали да ће донети повећање броја полазака, а десило се управо супротно. Старија возна средства су само продали у старо гвожђе, а могла су још дуго возити.
Ponudili su poptuno novi nivou kvaliteta vozila. Bilo je primetno poboljšanje. Samo, opet kažem, infrastruktura nije pratila to pa možda ni nije bilo potrebe za dodatnim polascima
 
Jedino što infrastrultura nije to pratila u tom trenutku, ali eto to tek 10ak godina kasnije dolazi.
Шта од инфраструктуре сад долази? Само Београд - Нови Сад - Суботица и Београд - Ваљево. Шта ћемо са много већим делом мреже: Стара Пазова - Шид, Ваљево - Пријепоље, Београд - Ниш - Прешево? Јесте свашта најављено, али нема потписаних уговора. А и кад се потпишу, ко зна колико година ће проћи док се инфраструктуре не доведе у ред.

Мора да се шалиш? Шта су препородила? Само су заменила старија возна средства и то је то. Када су била набављана, сви смо се надали да ће донети повећање броја полазака, а десило се управо супротно. Старија возна средства су само продали у старо гвожђе, а могла су још дуго возити.
Мислим да потцењујеш значај Флиртова у том тренутку. Пре њиховог доласка на путничким возовима Београд - Нови Сад често је ишла локомотива и један вагон. Људи су буквално ускакали у воз на врата супротно од перона. Права срећа је била када дође РВР, макар је било довољно места за све иако је лети било паклено вруће. Непосредно пре доласка Флиртова десило се ово: https://www.blic.rs/vesti/beograd/g...okirali-voz-jer-nisu-mogli-svi-da-udu/kt6txzq. Друга ствар су били ИЦС и међународни возови за климатизованим Z1 вагонима, али они су чинили мањи део реда вожње. Не знам како је тад било на другим пругама, али не верујем да је било много боље него на прузи између два највећа града.
Наравно, добро питање је шта је данас са тим вагонима са ИЦС и међународних возова и зашто не возе. Такође, неспорно је да Флиртови са оваквим седиштима не треба да возе на дужим линијама.
 
Мислим да потцењујеш значај Флиртова у том тренутку.

Не потцењујем. Флирт је набављен да побољша услугу на кратким линијима, а на крају је само покрпио рупе у последњем тренутку пред колапс, укључујићи и на дугим линијама за које није намењен.
 
Шта од инфраструктуре сад долази? Само Београд - Нови Сад - Суботица и Београд - Ваљево. Шта ћемо са много већим делом мреже: Стара Пазова - Шид, Ваљево - Пријепоље, Београд - Ниш - Прешево? Јесте свашта најављено, али нема потписаних уговора. А и кад се потпишу, ко зна колико година ће проћи док се инфраструктуре не доведе у ред.
Ne pričam uopšte o tome nego o potrebnim voznim sredstvima u odnosu na infrastrukturu. Do sad je taj balans bio ujednačen jer se izbalansirao broj relacija i infrastrukturni radovi, otvaranjem brze pruge do NS smo izgubili EMV kod Kraljeva i time je sistem poremećen (bez KISSeva bi bilo još gore). Dakle otvaranje do Subotice se ne bi moglo izdržati sa trenutnim brojem garnitura i stoga je potrebno nabavljati dodatne količine što se i radi.
Infrastruktura će se sukcesivno raditi i obnavljati, samo je potrebno obezbediti da na svakom otvaranju bude dovoljno voznih sredstava, tj. da se dugoročno planira.
 
Не потцењујем. Флирт је набављен да побољша услугу на кратким линијима, а на крају је само покрпио рупе у последњем тренутку пред колапс, укључујићи и на дугим линијама за које није намењен.
Upravo tako, ali opet pitanje da li bi bilo puno putnika na tim kratkim linijama s obizirom na stanje infrastrukture. Oni su samo njih rasporedili na celu mrežu
 
Do sad je taj balans bio ujednačen jer se izbalansirao broj relacija i infrastrukturni radovi

Ма о каквом балансу може бити речи у оваквом распаду система? Не зна се ко се више распада од три предузећа, да не кажем сирочади бивших Железница Србије.
 
Ма о каквом балансу може бити речи у оваквом распаду система? Не зна се ко се више распада од три предузећа, да не кажем сирочади бивших Железница Србије.
Da li je u poslednjim godinama primećivana gužva ili natprosečna popunjenost koju trenutni kapaciteti nisu mogli da zadovolje? 21 Flirt je dovoljan bio i to je to. Koliko god to malo bilo, dovoljno je. Do sad
 
Upravo tako, ali opet pitanje da li bi bilo puno putnika na tim kratkim linijama s obizirom na stanje infrastrukture. Oni su samo njih rasporedili na celu mrežu

Ви и даље не схватате који је модел добре путничке железнице. Поузданост, солидна брзина и учестали такт. Политика да воз мили једном до три пута дневно негде где нема путника је погубна. То све треба укинути, ионако су већину и укинули. Узмеш тамо где је пруга у добром стању и рокај такт. Нпр. БГ-Панчево на сваких 30 минута, БГ-Вршац на сваких 60 минута. Да видиш како би се повећао број путника. Ужице - Чачак - Краљево, добра пруга, рокај возове на сваких 2 сата и још додатне поласке у време смена ђака и радника. Ово што мили и нико не путује - гаси, док се не ремонтује пруга. А кад се испланира ремонт пруге, испланираш и набавку нових гарнитура за опслугу те пруге. Тако се то ради у нормалном свету. Ево, на неки начин су то урадили са Кисовима (иако у последњи моменат). Дакле, може се, само да се лепо све планира и организује.
 
Da li je u poslednjim godinama primećivana gužva ili natprosečna popunjenost koju trenutni kapaciteti nisu mogli da zadovolje?

Да, готово сваког викенда. Да не причам око празника.

21 Flirt je dovoljan bio i to je to. Koliko god to malo bilo, dovoljno je. Do sad

Ако заиста мислиш да је 21 Флирт набављен плански, а не зато што је неко дао кредити од 100 милиона евра и требало га је за нешто утрошити онда имаш проблем у перцепцији. У последњих 30 година на железници не постоји никаква стратегија или план. Све се дешава стихијски, неплански и хаотично. Да није тако, никада, али никада неко не би могао помислити да је у земљи од од 6+ милиона становника довољно 21 Флирта. 21 Флирт је можда довољан за приградску железницу немачког градића величине Ниша. Ако је тада требало да се задовољимо са 21 Флиртом за целу Србију, онда боље да смо послушали Ђелића и укинули железницу. Притом земља која је имала 500+ путничких вагона. Вагони сличног стања, ремонтовани или модернизовани данас трче у Пољској, Чешкој, Словачкој, Мађарској, Румунији, Хрватској, Словенији итд. Они нису имали "препород", како неки називају набавку бедних (у смислу количине) 21 Флиртова, али за разлику од нас имају путнике на железници. Ми смо имали вагонски холокауст, а на помолу је и холокауст са ДМВ 711, који ће изгледа много млађи под нож. Хвала вам на том вашем препороду, али нека хвала, одох у друге земље да путујем возом, до којих више не могу ни да стигнем возом, захваљујући нашем "препороду".
 
Poslednja izmena od urednika:
1) Da slažem se sa tobom, ali kao što si sam naveo malo je tih ruta bilo gde se može organizovati taktni red vožnje, i opet sa tim taktnim redom vožnje sa ukidanjem nerentabilnih pruga bi imali dovoljno garnitura. 21 garnitra je jako malo i to se slažem, ali dovoljno za raspad od infrastrukture koji smo imali.
2) Slažem se sa tobom da mora dugoročno da se planira i da nabavka garnitura bude uštimovana sa završetkom infrastrukturnih radova. To sam naveo i u postu gore. KISS je jedva stigao na vreme i takva greška ne sme da se ponovi.
3) Ne mogu da potvrdim niti odbacim tu informaciju da su bile gužve stalno vikendom u periodu od dolaska Flirta do marta prošle godine. Ok, bilo je perioda kad je bila veća popunjenost ali se baš retko dešavalo da neko nije mogao da uđe u voz. Ali opet to nije nešto što se non stop dešavalo i tadašnji kapacitet je bio manje više dovoljan (ne pričam o graničnim slučajevima već u proseku)
4) Velika je greška što se vagoni nisu zadržali, uz modernizaciju bi ti mogli biti sasvim dovoljni i bili u klasi sa novim FLIRTovima. Ne treba da zaboravimo da ljudi imaju vrlo negativan stav prema vagonima zbog njihovog lošeg stanja.
5) Teško da će DMV ići pod nož, ako može uz male prepravke i investicije i REDOVNO ODRŽAVANJE da se osposobi za saobraćaj i da bude sjajno vozilo
 
Najviše me brine ovo Beograd Centar-Rakovica i kroz vračarski tunel. Zar je kolosek u lošem stanju tu?
Nije baš toliko, ali je tu najveći strah da se nešto ne desi.
Ta "nova" pruga je zapravo stara 30+ godina i plače za generalnim remontom.

Скроз до Раковице? Укључујући новоремонтовану деоницу Распутница Г - Раковица?
To je 1km, gde imaš i ono oko napajanja i krivinu, loše sketnice u Rakovici i onu budalaštinu od Rasputnice G.
Mogu da stave i 350km/h slobodno, totalno nebitno.
 
To je 1km, gde imaš i ono oko napajanja i krivinu, loše sketnice u Rakovici i onu budalaštinu od Rasputnice G.
Mogu da stave i 350km/h slobodno, totalno nebitno.

Да, знам, воз само што не стане од инерције буквално. А у Раковици је неки фотељаш из Немањине од прошлог РВ ставио брзину 20 км/ч кроз целу станицу иако је проблем само она фамозна скретница ка Реснику. Од тад возови миле 20 км/ч кроз целу станицу иако би могли 80 км/ч, па само преко скретнице 20 км/ч, као што је било раније, док није неком ментолу административцу у Немањиној пало на памет да буде паметан.
 
Dobro tražio je produženje roka od 2 godine, i? Ništa, obustavljaj sve radove u celoj zemlji dok ne prođu te 2 godine. Pa čekaj, ako na nekom autoputu zakoči jel to znači da ne treba da ugovaramo nove autoputeve samo zato što je zakočilo privremeno? I onda čekamo da se to otkoči i da ugovaramo druge projekte i gubimo godine.
Pomenute pruge moraju da se rade što pre, ukoliko postoji volja za njihovo obnavljanje, što se ne bi sada one radile?
To što ti govoriš je problem izvođača i nadzora na TOM JEDNOM PROJEKTU, nije problem države u celini.
Treba naravno naučiti na greškama i to stoji, ali volja postoji sada da se te pruge reše. Bilo kakvo čekanje višegodišnje dok se neki tamo izvođač u Brestovcu seti da vrednije radi i dovede više radnika, a za to vreme pola ljudi iz tih mesta duž pruga ode, a ovi što ostanu plaćaju skuplji transport, privreda isto...
Ako oće da rade pruge nek rade, ako budu i tu razvlačili e onda ih treba kritikovati.
Баш напротив, овде јесте проблем државе у целини. Јер се железницом нико озбиљно не бави. Да се бави, не би било оволико лоших ремонта који, скоро па да не могу да се подведу ни под редовно одржавање.
Не треба критиковати него по кратком поступку одузимати додељени уговор и дати другоме. Какав продужетак рока од 2 године!? Где то још има? Ремонт 15 km пруге Чортановци - Петроварадин је својевремено урађен за око 3 месеца и то врхунски! Није било проблема са сигнализацијом, скретницама и доњим стројем. Притом су све евентуалне мане отклаљане у кратком року и пруга је имала редовно одржавање на 6 месеци до годину дана. Одмах после ремонта је издржала и стогодишње воде Дунава и брзина је враћена на редовну. То је квалитетан ремонт.
Ово данас, је ... да не кажем шта.
To nema nikakve veze. Zašto onda kad se ništa nije radilo remonti i rekonstrukcije recimo Golubinci-Ruma ispali kakvi su ispali? Paraćin-Ćuprija? Dok recimo u autoputevima gde se radi puno pravaca trenutno, sve se radi kvalitetno i u rok manje više. Ovo je pitanje kontrole i volje države da se nešto uradi kako treba. Tad očigledno nije postojala ni kontrola ni volja, a sad kako kad i gde (Subotica-Segedin i Novi Sad-Beograd sjajno odrađeno, ovo ostalo i ne baš). Treba vršiti pritisak u tom pravcu, a ne na to da se radi manje projekata koji su preko potebni.
Само ће време показати колико је сјајно одрађено!

Upravo tako, investicionog ciklusa nije bilo već ko zna koliko, pa čak ni održavanja. I sad smo došli u situaciju gde ni održavanje ne može da pomogne i moraju ogromni novci da se ulažu u potupuni remont ako želimo bilo kakav boljitak
Ово није сасвим тачно. На маси пруга је довољно редовно одржавање да би се брзина на тим пругама вратила у пројектовано стање. Инфраструктура поседује сопствене машине за одржавање горњег строја пруге у које спадају тзв. Решетаљка, Подбијачица и Засторни плуг. Уз замену прагова и рад ових машина, велика већина деоница се може изузетно поправити. Не мислим на деонице које су у блату и шљунку, него рецимо деоница Суботица - Сомбор.
 
U izjavi o mreži za sledeći red vožnje:
-Spušta se brzina na Beograd Centar-Rakovica sa 70 na 50
- Na levom koloseku kroz vračarski tunel sa 100 na 80
-Subotica-Sombor sa 80 na 50 za teretne jos manje bice 40.
-Brzine za teretne od raznoraznih rasputnica kod ostruznice i rakovice sa 50 na 30.
-Subotica-Horgoš sa 80 na 120 (pri granici sa 20 na 120).
-Pančevo-Kikinda mestimično povećana brzina za malo.
-Titel-Orlovat sa 50 na 60 za putnicke odnosno sa 30 na 50 za teretne.
-Niška samnjenje mestimično.
Od ostalih birnih pruga nema promena

Najviše me brine ovo Beograd Centar-Rakovica i kroz vračarski tunel. Zar je kolosek u lošem stanju tu?
Брзина на прузи Суботица - Сомбор је смањена на ове вредности тренутно важећим редом вожње.
 
него рецимо деоница Суботица - Сомбор.

Nešto slično se i na Istoku dogodilo, pruga od Prahova do Brusnika je remontovana sa betonskim pragovima i šinama S49 pre nekih 30 godina, svakako na kraju radnog veka, pak da su uzeli malo održavanje mogli su da dobiju Vmax 60 km/h komotno.
Ovako klackamo se 40km/h, a između Kobišnice i Mokranja kolosek doslovno tone.

I evo kako mi (ne)održavamo deonice sa betonskim pragovima i solidnim stanjem šina, deonica Brusnik-Veljkovo:

20211106092034_IMG_4609.jpg


20211110105541_IMG_4903.jpg


Posteljica RIP:
20211110143735_IMG_5006.jpg
 
Kod mesta Kusadak pukla šina.
Saobraćaj je u prekidu, dok se ne otkloni smetnja.

Btw, u sklopu opravke kolskog parka, "Srbija Kargo" je izdvojio oko 13 miliona dinara za 15 kola tipa Regs i 15 kola tipa Sgnss.
Posao za opravku Sgnss kola je dobio "Želvoz", a opravku Regs kola jedna firma iz Ćuprije.

Evo i fotki Sgnss kola na putu za Želvoz, ta kola su provela dosta godina na sporednim kolosecima stanica (Guberevac itd)...

Foto: Luka Janjić & Dušan Gvozdenović.

received_890368262292632.jpeg


received_2455893924560397.jpeg


received_1879683482402469.jpeg


Inače ova kola su napravljena u Fabrici Vagona Kraljevo za Nemačkog kupca, nisu ispunila uslove i određene zahteve, te ih je tadašnja ŽS preuzela svoje potrebe (ŽIT).
Danas su u vlasnišvu SKG-a, ovo su u današnjem svetu transporta najvrednija kola na tržištu, dobro je da se neko setio da ih vrati u saobraćaj.😉
 
Stanica Novi Sad.
20230219_144340_copy_768x1704.jpg

20230219_144348_copy_768x1704.jpg

Deluje da pothodnici dobro napreduju, kamen lepo izgleda:
20230219_144354_copy_768x1704.jpg


Ovo izgleda kao brljotina u projektu, mogli su samo da povećaju nadstrešnicu nad peronom za metar, a ne da ostaje rupa između nje i stare nadstrešnice za koju prave celu ovu skalameriju (sa druge strane, nekom se lepo isplatila greška). Nadstrešnica nad nadstrešnicom, do nadstrešnice:
20230219_144407_copy_768x1704.jpg

20230219_144635_copy_768x285.jpg


Takođe vidi se materijal za krov i kako je postavljen kamen na zidu delimično skidan kad su krenuli da popravljaju krov... Ima još gomila tako nekih sitnijih radova koji su plaćeni, ali su bili samo šminka za otvaranje i sad moraju opet.
 

Prilozi

  • 20230219_144428_copy_768x1704.jpg
    20230219_144428_copy_768x1704.jpg
    92,2 KB · Pregleda: 166
TPS Zemun
Ovde bi valjda trebalo da dođu mašine za spoljno pranje, ali za sad (mesecima) je samo školjka od objekta:
20230215_152522_copy_1259x721.jpg

Siva kućica je za odlaganje otpada, u pozadini se vidi nova hala za održavanje putničkih kola sa otkačivanjem, na nju je levo naslanjaju radionice, a stara zgrada desno je potpodni strug.
20230215_152527_copy_1600x721.jpg

20230215_152531.jpg

Ovo žuto pored bi trebalo da bude pumpa za gorivo, a tu će biti i parking:
20230215_152534_copy_1285x721.jpg

Sa druge strane se u daljini vidi hala za održavanje EMG 413, krenuli su da postavljaju oplatu na nju:
20230215_152611_copy_1600x721.jpg

20230215_152614.jpg

20230215_152619_copy_1600x721.jpg
20230215_152624_copy_1403x721.jpg


Izvinjavam se na kvalitetu slika, iz voza su. Bilo bi lepo da neko prođe dronom, ali pretpostavljam da je svima daleko.
 

Prilozi

  • 20230215_152612_copy_1600x721.jpg
    20230215_152612_copy_1600x721.jpg
    154,4 KB · Pregleda: 135
  • 20230215_152617_copy_1600x721.jpg
    20230215_152617_copy_1600x721.jpg
    134,7 KB · Pregleda: 133
Stanica Šabac, danas
20230219_113801.jpg

Pružni prelaz koji je skoro sređen u sklopu projekta sređivanja Savskog parka
20230219_114328.jpg

ŽS Šabac, u trenutku snimanja potpuno prazna
20230219_114326.jpg

Peron i teretni vagoni iza, pruga se nastavlja do industrijskog kompleksa "Zorka"
20230219_114550.jpg

Stara carinarnica ka Austrougarskoj (barem mi je tako rečeno)
20230219_121416.jpg

Kolosek ka silosu koji je postao deo partenarnog uređenja. Silos je sad pod privatnim vlasništvom i ima manji obim rada pa kamioni zadovoljavaju potrebe. Kolosek je mogiće obnoviti uz minimalne investicije.

A evo sad moje mišljenje o šabačkom čvoru. Stanica se nalazi na takvoj poziciji da bilo koji prolazni voz (koji staje u ovu stanicu) mora da okrene smer kretanja, to produžava vreme putovanja. S obzirom da trenutno samo 2 polaska produžuju dalje po smeru, ovo nije potrebno sad rešavati.
Dugoročno predlažem (prilikom elektrifikacije ovog pravca) da se ŽS Šabac izmesti na novu lokaciju koja je prikazana na sledećoj slici.
Screenshot_93.png

Plavo stara stanica, zeleno nova stanica
S obzirom na gradnju autoputa baš na toj strani bilo bi logično da se i autobuska stanica izmesti upravo na to meste. Time bi se stvorio hab za ceo taj deo Mačve gde bi gradski, prigradski i međugradski autobusi hranili železnicu.
Screenshot_91.png

Mogla bi da se izgradi jedna stanična zgrada i za železnicu i za autobuse i time bi se se rešio problem duplih bespotrebnih sadržaja (1 čekaonica uemsto 2, wc, prodavnice, trafika,...)
Jedini problem ovog rešenja je što je stanica dalje od centra, ali bi učestalim javnim gradskim i prigradskim prevozom (koji Šabac već sad ima) bio olakšan pristup. Mogao bi i P+R da se izgradi sa druge strane u njivi.
 
Stanica Šabac, danas
Pogledajte prilog 154743
Pružni prelaz koji je skoro sređen u sklopu projekta sređivanja Savskog parka
Pogledajte prilog 154747
ŽS Šabac, u trenutku snimanja potpuno prazna
Pogledajte prilog 154744
Peron i teretni vagoni iza, pruga se nastavlja do industrijskog kompleksa "Zorka"
Pogledajte prilog 154749
Stara carinarnica ka Austrougarskoj (barem mi je tako rečeno)
Pogledajte prilog 154750
Kolosek ka silosu koji je postao deo partenarnog uređenja. Silos je sad pod privatnim vlasništvom i ima manji obim rada pa kamioni zadovoljavaju potrebe. Kolosek je mogiće obnoviti uz minimalne investicije.

A evo sad moje mišljenje o šabačkom čvoru. Stanica se nalazi na takvoj poziciji da bilo koji prolazni voz (koji staje u ovu stanicu) mora da okrene smer kretanja, to produžava vreme putovanja. S obzirom da trenutno samo 2 polaska produžuju dalje po smeru, ovo nije potrebno sad rešavati.
Dugoročno predlažem (prilikom elektrifikacije ovog pravca) da se ŽS Šabac izmesti na novu lokaciju koja je prikazana na sledećoj slici.
Pogledajte prilog 154752
Plavo stara stanica, zeleno nova stanica
S obzirom na gradnju autoputa baš na toj strani bilo bi logično da se i autobuska stanica izmesti upravo na to meste. Time bi se stvorio hab za ceo taj deo Mačve gde bi gradski, prigradski i međugradski autobusi hranili železnicu.
Pogledajte prilog 154753
Mogla bi da se izgradi jedna stanična zgrada i za železnicu i za autobuse i time bi se se rešio problem duplih bespotrebnih sadržaja (1 čekaonica uemsto 2, wc, prodavnice, trafika,...)
Jedini problem ovog rešenja je što je stanica dalje od centra, ali bi učestalim javnim gradskim i prigradskim prevozom (koji Šabac već sad ima) bio olakšan pristup. Mogao bi i P+R da se izgradi sa druge strane u njivi.
Розе зграда код станице је стара зграда управе Подринске окружне железнице, касније преименоване у Железницу Дринске бановине која је после 2. светског рата укинута као посебно предузеће.

Ја сам против сеобе станице. Јавни превоз у Шапцу је више приградски и нема нити такт, нити је разгранат по граду да покрије све крајеве, а и становници немају баш навику коришћења истог.
Садашња станица је близу центра на пешачкој удаљености, близу већине средњих школа (медицинска и уметничка преко пута станице, гимназија, економска и музичка су даљи можда 10 минута ходом) као и центар града са најбитнијим устанивама (суд, општина, полиција, катастар, тужилаштво, позориште, музеј, цркве-католичка је поред станице, тржница, хотели, вашариште, Стари град са друге стране у наставку Савске авеније).
Железница се у Шапцу и овако мало користи и то због никаквог реда вожње (није могуће отићи у једном дану до БГ или Лознице, бање и Зворника и вратити се).
Предложена локација код бувљака је тешка периферија, живео сам пре близу, то је слепо црево града.
 
Vrh