Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Озбиљна држава би у пакету куповине уговорила и одржавање возила код локалних ремонтера.
 
Hibridi puno koštaju. Mislim da je ekonomičnija varijanta EMV i DMV koji mogu da idu da idu zajedno tako što EMV vuče na DMV na elektrificiranoj pruzi i napaja ga strujom. Tako je nešto hrvatski Končar razvio sa svojim novim EMV i DMV. Recimo ide voz Beograd - Lapovo u sastavu EMV + DMV. U Lapovu EMV nastavi za Niš, a DMV za Kragujevac i Kraljevo.
Moderni DMV-ovi svakako ne koriste direktno dizel motor za pogon točkova, već služe za pogon agregata koji proizvodi izmeničnu struju, a koja se potom preko ispravljača pretvara u jednosmernu, pa onda opet preko IGBT pretvarača (invertora u "power packu") u trofaznu struju (fanzi napon 1000-1200 V) promenljive frekvencije (0 - 200 Hz) koja se vodi do trofaznih pogonskih motora na točkovima (često se zato i označavaju kao D(E)MV - dizel-elektro motorni vozovi).
A skoro isti postupak je i u EMV - napon kontaktne mreže se transformatorima "spušta" na naponski nivo za konverziju u istosmerni (tzv DC link voltage), a onda ide u principu kroz iste invertore kao i kod DMV. Suštinski invertori i pogonski motori su isti i na EMV i na DMV (naravno samo ako se radi o srodnim EMV/DMV serijama istog proizvođača) samo je izvor ulaznog napona različit.

Tako da ako su skuplani zajedno EMV i DMV - EMV ne bi morao da "vuče" pasivni DMV, već bi ako je kabliranje u spojevima takvo da to omogućava, mogao prenositi struju za napajanje invertora i u DMV-u (dakle zaobilazeći dizel agregat), pa bi obe garniture svojim motorima učestvovale i u vuči i u kočenju. Naravno transformatori i deo elektro opreme bi morala da može podneti veću snagu neophodnu za napajanje dve garniture (najverovantije ne baš 200% - verovatno se u tom režimu ne dozvoljava korišćenje obe garniture u sinhronu sa max. snagom ). Isto tako bi i DMV mogao na delu bez žice da napaja i pogon u EMV, ali je to već manje verovatno, jer bi agregat morao biti duplo veće snage nego što je potrebno za jednu garnituru, a to bi sa dizel agregatom bilo neekonomično i po potrošnji goriva i po veličini agregata. Tako da bi od BG do Lapova voz išao napajanjem na struju, ali verovatno bez većeg gubitka performansi jer bi mogli radili i pogonski motori D(E)MV, a razdvajanje je logično u Lapovu.
 
Postoje i hibridi, ali su mnogo skupi.
...sad vidim da mi otišla samo prva rečenica.

U suštini je @miki_ns odgovorio. Ideja o kuplovanju elektro i dizel FLIRT-a misilm da je moguća samo u varijanti da i dizel radi, što i nema neki smisao.


Već sam pisao ovde o tom hibridu, koji je zapravo elektični FLIRT ali ima i mala kola sa agregatom tako da može da ide i na neelektifikovane pruge. Tada sam napisao da je jedina trasa gde bi imao smisao Sombor-NS-BG-Vršac.
Potencijalno tu su i Zvornik i Zaječar.

Ka jugu je prvo neophodno rešiti problem pruge do Velike plane. Kad se to bude rešilo, mnogo je jeftinije uraditi elektrifikaciju pruge do Kragujevca i Kruševca nego kupovati ove hibride.

Dizel FLIRT je veliki voz koji dosta košta (mislim oko 8 miliona) i nije uporediv sa 711.
I ja mislim da je njegova kupovina najveći promašaj naše železnice ikada. Tu su svi pogrešili, od naručioca koji nije znao tačno šta hoće, preko proizvođača i najviše ovi koji rade održavanje.

711 ima smisao na relaciji ka Vršcu, Somboru, Kragujevcu i takvim prugama, koje nisu u lošem stanju gde može da vozi relativno brzo.
Pitanje te klase treba stalno otvarati, jer je mnogo para dato a stanje je sve gore, nešto se mora uraditi.

Nemojte mi se smejati, ali nama je za većinu dizel pruga trebao neki novi šinobus. Lak i stabilan, jeftin za ekspaltaciju.
 
Ne treba duplo veća snaga za dva kuplovana voza u odnosu na jedan, nego manje.

Već ima i vozova na baterije, i trebalo bi da je mnogo lakše primeniti to rešenje na železnici nego u drumskom saobraćaju (kao prvo, treba manje energije).

Takođe, ne treba polaziti od krajnje defanzivne varijanite da postoje ukupno tri pruge u državi. Ako je tako, onda treba ukinuti putničku železnicu u celosti, to nema nikakvog smisla - Srbija ima gradove 'i levo i desno' od tih pruga.
 
Takođe, ne treba polaziti od krajnje defanzivne varijanite da postoje ukupno tri pruge u državi. Ako je tako, onda treba ukinuti putničku železnicu u celosti, to nema nikakvog smisla - Srbija ima gradove 'i levo i desno' od tih pruga.

Ima pruge i pravo i levo i desno, ali u katastrofalnom stanju. Dok se ne remontuju, saobraćanje praznih vozova po njima je bukvalno bacanje para. Uporedimo npr. Regio Beograd - Novi Sad i Regio Beograd - Niš. Udaljenost Beograd - Niš je otprilike 3 puta veća, a putuje se 6 puta duže, što znači da će voz koji ide Beograd - Novi Sad preći duplo više kilometara za dan nego Beograd - Niš. Čak i da je voz podjednako popunjen putnicima na te dve relacije (a nije!) voz će ostvariti duplo više putničkih kilometara na relaciji Beograd - Novi Sad nego Beograd - Niš. A kada uzmemo u obzir i fakt da je voz Beograd - Novi Sad barem duplo popunjeniji nego voz Beograd - Niš, dolazimo do toga da regio voz Beograd - Novi Sad u trenutnim okolnostima za dan napravi minimalno 4 puta više putničkih kilometara nego voz Beograd - Niš!
 
Moderni DMV-ovi svakako ne koriste direktno dizel motor za pogon točkova, već služe za pogon agregata koji proizvodi izmeničnu struju, a koja se potom preko ispravljača pretvara u jednosmernu, pa onda opet preko IGBT pretvarača (invertora u "power packu") u trofaznu struju (fanzi napon 1000-1200 V) promenljive frekvencije (0 - 200 Hz) koja se vodi do trofaznih pogonskih motora na točkovima (često se zato i označavaju kao D(E)MV - dizel-elektro motorni vozovi).
A skoro isti postupak je i u EMV - napon kontaktne mreže se transformatorima "spušta" na naponski nivo za konverziju u istosmerni (tzv DC link voltage), a onda ide u principu kroz iste invertore kao i kod DMV. Suštinski invertori i pogonski motori su isti i na EMV i na DMV (naravno samo ako se radi o srodnim EMV/DMV serijama istog proizvođača) samo je izvor ulaznog napona različit.

Tako da ako su skuplani zajedno EMV i DMV - EMV ne bi morao da "vuče" pasivni DMV, već bi ako je kabliranje u spojevima takvo da to omogućava, mogao prenositi struju za napajanje invertora i u DMV-u (dakle zaobilazeći dizel agregat), pa bi obe garniture svojim motorima učestvovale i u vuči i u kočenju. Naravno transformatori i deo elektro opreme bi morala da može podneti veću snagu neophodnu za napajanje dve garniture (najverovantije ne baš 200% - verovatno se u tom režimu ne dozvoljava korišćenje obe garniture u sinhronu sa max. snagom ). Isto tako bi i DMV mogao na delu bez žice da napaja i pogon u EMV, ali je to već manje verovatno, jer bi agregat morao biti duplo veće snage nego što je potrebno za jednu garnituru, a to bi sa dizel agregatom bilo neekonomično i po potrošnji goriva i po veličini agregata. Tako da bi od BG do Lapova voz išao napajanjem na struju, ali verovatno bez većeg gubitka performansi jer bi mogli radili i pogonski motori D(E)MV, a razdvajanje je logično u Lapovu.

Evo primerka EMV + DMV Končar u Hrvatskoj. Ne znam da li oni koriste metod koji si ti opisao. Vrlo moguće da da.

 
U katastrofalnom stanju jesu ili ne postoje, ali ako se sada za nešto lako može dobiti jeftin novac od EU, to je železnica. Za nekoliko godina mogu znatno da se poprave stvari. Sve je samo do nas, tj. do stanja svesti i organizovanosti.

Da ne zaboravomo da Srbija ima u planu i gradnju nove neelektrifikovane pruge, Raška-Novi Pazar.
 
U katastrofalnom stanju jesu ili ne postoje, ali ako se sada za nešto lako može dobiti jeftin novac od EU, to je železnica. Za nekoliko godina mogu znatno da se poprave stvari. Sve je samo do nas, tj. do stanja svesti i organizovanosti.

Da ne zaboravomo da Srbija ima u planu i gradnju nove neelektrifikovane pruge, Raška-Novi Pazar.

Pa dobro, kad se pruge remontuju, vraćati vozove na njih. Dok voz mili 30-50 km/h na većini dužine saobraćanja, stvarno nema potrebe da ide.

Raška - Novi Pazar je u planu od kako ja znam za sebe. I Valjevo - Loznica je u planu preko 100 godina pa ništa...

I ja nisam nigde čuo da se tzv "slug" koristi bilo gde u svetu kod putničkih garnitura.

Šta podrazumeva termin "slug"? U Rusiji ima jedan neobična kombinacija. Lastočka koja na elektrificiranom delu ide sopstvenim pogonom, a onda na neelektrificiranom delu je vuče napaja strujom TEP70BS sa povratnim vodom:



Ali su svakako tehnički predviđeni i isporbani da mogu da se koriste u varijanti da EMV vuče i napaja strujom DMV .
 
Pa dobro, kad se pruge remontuju, vraćati vozove na njih. Dok voz mili 30-50 km/h na većini dužine saobraćanja, stvarno nema potrebe da ide.

Raška - Novi Pazar je u planu od kako ja znam za sebe. I Valjevo - Loznica je u planu preko 100 godina pa ništa...



Šta podrazumeva termin "slug"? U Rusiji ima jedan neobična kombinacija. Lastočka koja na elektrificiranom delu ide sopstvenim pogonom, a onda na neelektrificiranom delu je vuče napaja strujom TEP70BS sa povratnim vodom:




Ali su svakako tehnički predviđeni i isporbani da mogu da se koriste u varijanti da EMV vuče i napaja strujom DMV .
"Sluge" žargonski naziv za lokomotivu bez DM i bez upravljačnice (a postoje i takve lok sa upravljačnicom) sa određenim balastom koji zamenjuje masu uklonjenog DM-a i koja struju za napajanje vučnih motora dobija od lokomotive ispred.

Kod Končar garnitura ne postoji ova mogućnost da se napajaju vučni motori sa one garniture koja je ispred.
 
Ergo, danas se igra derbi. Potencijalno prvi ozbiljniji test za novu liniju, tj, čuvanje sredstava od, da prostite, stoke.
Karte za IC i REx u dane vikenda budu rasprodate nekoliko dana unapred, za neke vozove (npr. 10:05 iz Beograda) i nedelju dana unapred, a sumnjam da su gorepomenuti kupovali karte unapred. Ostaje im samo RE, tj. FLIRT, koji ih preživljava od 2015. Naravno, policija mora da radi svoj posao i da pazi da ne uništavaju bilo koje vozno sredstvo, ali suština je da je mala verovatnoća da će ući u KISS.
 
Kakvo značajno organizaciono naprezanje? Kojim našim uslovima? Nema tu ništa složeno, to su najosnovnije operacije koje se faktički svaki dan odvijaju na železnici (otkačinjanje i zakačinjanje vagona). To je isto kao sinhron Flirtova koji ide za NS, samo što je drugi dizel i ne ide svojim pogonom dok ga vuče Flirt. U Lapovu se jednostavne otkače dve garniture i drugu garnituru čeka mašinovođa.

главоњама у Гумењари је превелико организационо напрезање везивање пертли и чишћење ВЦ-а. ово што је Игор предложио је за њих нуклеарна физика

MIsliš nešto poput Stadler Wink.


Google trasnlate iz opisa snimka.

The Stadler Wink trainsets from Arriva for the Northern Sidelines (provinces of Friesland and Groningen) entered service on April 12, 2021. The 56-metre-long hybrid trainsets from Stadler are equipped with a PowerPack with a diesel engine and batteries. The name Wink stands for ''Wandelbarer, Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug'', according to Stadler.

фина машина. таман за унификацију. мада није ни ово лоше решење за бочне пруге
 
главоњама у Гумењари је превелико организационо напрезање везивање пертли и чишћење ВЦ-а. ово што је Игор предложио је за њих нуклеарна физика

Još jednom, nadam se i poslednji put. Ne, nije nikakva nuklearna fizika i čak ni našoj železnici nije problem.
 
Одлично предлози. Ајде да будзашто да продамо што имамо чему фали мање улагање да би постали оперативни а да купимо нешто да би били "инфицирани" Са чим? Са флиртом и кисом? А шта се унификује светла на кабини и можда точкови? Нема напретка док се у свести обичног грађанина не појави идеја да новац не сме да се расипа већа да мора да се штеди
 
1_20220417_131632.jpg

2_20220417_131711.jpg
3_20220417_133154.jpg
 
Otkud toliko ljudi na vozu ka Uzice u ovo godišnje doba? Zbog Uskrsa se vraćaju kući verovatno?
 
Znalo se da će se ovo desiti, koliko vidim u ULjŽ onaj polazak u 15:25 je bio sinhron, hteli su i taj u 17 medjutim imali su nekih tehnickih problema koliko sam razumeo. Treba se postarati da u budućnosti na dane kad se očekuje velika popunjenost osigura da sigurno ide sinhron, ili da ide Lok+vagoni
 
Vrh