Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Ja sam za polaske iz Priboja ka Beogradu uvek koristio IC iz Prijepolja sa "plavim" kolima. Uvek uredna. čista i "kao nova". Nikad nije bilo gužve za razliku od Barca u koji je bio pun, ali se uz put popunjava tako da je od Užica gotovo 80% sedišta popunjeno. Najčešće je imao četvoro kola, nekad se desi 5 ili 3 ali retko. Mnogima je žao što je taj polazak uopšte ukinut. Radio je neko kratko vreme sa Flirtom.
Klijentela koja se vozila sa njim plaćala je kartu za razliku od putnika u putničkom u kome se svi švercuju.
 
Ja sam za polaske iz Priboja ka Beogradu uvek koristio IC iz Prijepolja sa "plavim" kolima. Uvek uredna. čista i "kao nova". Nikad nije bilo gužve za razliku od Barca u koji je bio pun, ali se uz put popunjava tako da je od Užica gotovo 80% sedišta popunjeno. Najčešće je imao četvoro kola, nekad se desi 5 ili 3 ali retko. Mnogima je žao što je taj polazak uopšte ukinut. Radio je neko kratko vreme sa Flirtom.
Klijentela koja se vozila sa njim plaćala je kartu za razliku od putnika u putničkom u kome se svi švercuju.
Nažalost, toga još uvek ima. Drug koji redovno ide Valjevo-Beograd kaže da često viđa da daju samo 200 dinara što kondukter uzme. Kaže video je kontrolu jednom do sad. Nek dignu plate kondukterima i nek iskorene to češćim kontrolama i video nadzorom. Druge opcije nema
 
Kao neko ko je odrastao u vozu znam da postoji i tarifa koja se daje kad je u vozu i unutrašnja kontrola pa se to podeli. Ja kao tinejdžer sam praktikovao to švercovanje kada sa društvom idemo negde, što zbog uštede džeparca što zbog tog nekog bunta kao jurimo se po vozu sa kondukterom ali mi je danas neshvatljivo da to rade zaposleni odraslji ljudi, cele porodice. Poznajem ljude koji otvoreno tvrde da nisu platili kartu 30 godina. Takođe tu je i prijateljstvo sa kondukterima koji se uvrede ako ne ostaviš bakšiš.
 
U temu BG Voz sam prebacio postove o zapaljenoj garnituri.
 
Danas sam bio na severu Kosova i Metohije, gde sam u stanici Zvečan pokušao da kupim voznu kartu za voz u 10:56 do Leposavića. Nažalost, radnik na stanici me je sa izrazitim čuđenjem obavestio da nikakvi vozovi tom prugom ne saobraćaju već više od godinu dana, i niko ne zna kada i da li će ponovo krenuti.

Inače sam dan ranije telefonom kontaktirao call centar Srbija Voza, gde sam na pitanje da li voz saobraća od/do Kosovske Mitrovice Sever(kako to stoji u službenom RV na sajtu) dobio odgovor da voz saobraća normalno, jer na sajtu ne stoji nikakva dodatna napomena uz polazak. To sam i sam primetio još od stupanja na snagu novog RV, ali znajući da se ne mogu uzdati u poslovičnu "ažurnost" naših železnica, tražio sam dodatne informacije. Nažalost, operaterka call centra me je očito slagala, ili sama nije imala pojma o nečemu što joj je posao da zna. Pokušao sam za svaki slučaj da se raspitam i u železničkoj stanici Kraljevo, ali mi se niko nije javio na telefon.

Što je još interesantnije, po povratku iz Zvečana sam bio akter i ove druge katastrofe sa BG Vozom, jer sam sišao sa autobusa kod Autokomande i u 15:30 došao na stanicu Karađorđev Park da bih uhvatio BG Voz u 15:41 do Pančevačkog Mosta. Taj voz se nije uopšte pojavio, a nisu ni naredna dva polaska u 15:55 i 16:16, dok je za to vreme dispečer preko razglasa davao neke nesuvisle informacije; prvo je tvrdio da voz za Batajnicu saobraća samo do Prokopa, onda da upravo ulazi u stanicu, pa onda da izuzetno uopšte ne saobraća, i tako mnogo puta u krug, a moj voz nije ni spominjao. Izgubio sam živce i seo u prepunu 48-icu, iako sam prethodno za ulazak na stanicu platio 90 dinara sa učitane BusPlus kartice, i to za vožnju koju nisam mogao da ostvarim. Tek kasnije sam saznao da se garnitura u Ovči zapalila, i da je to potpuno paralisalo inače ojađeni BG Voz sistem.

Ova dva slučaja najbolje ilustruju koliki raspad sistema caruje u srpskim železnicama; džaba nam pruge za 200 kilometara na sat i čuda božija, kada ni neke najosnovnije stvari ovde ne funkcionišu. Inače je danas ponovo po 155. put produžen redukovani režim BG Voza, sada do 28. februara, a pitanje je šta će biti i kada puste celu prugu BG-NS, jer nakon današnje havarije jednu garnituru očigledno mogu da otpišu.
 
@Užice o tome ja pričam ovde sve vreme, ali ljudima do mozga ne može da dođe, nego me optužuju da sam žuti bot. Ne, nisam žuti bot, jer tako je manje više bilo i u vreme žutih, tako je sada u vreme ružičastih, tako će, na žalost biti i u vreme nekih sledećih, ma kojih boja bili, ako se na železnici i među železničarima ne promeni nešto iz korena.
 
Vezano za ovu priču da si dobio informaciju da voz iz Kosovske Mitrovice redovno ide, a on ne ide još od početka korone...

Sećam se pre oko 10 godina kada je sa dnevnim vozom Beograd - Sofija išao direktan spavaći vagon Beograd - Istanbul, i tad su bile neke poplave u Turskoj, zbog čega taj vagon nije išao par meseci. Međutim, nakon par meseci, Turci su prugu sanirali i vagon Beograd - Istanbul je počeo ponovo da saobraća.

Situacija je sledeća - šalter informacija u stanici Beograd:
"Dobar dan, da li saobraća vagon za Istanbul?"
"Ne, vagon za Istanbul ne saobraća zbog prekida pruge u Turskoj, možete samo do Sofije ići, pa tamo videti kako dalje"
"U redu, hvala"

Odlazim na peron, gde stoji postavljen voz za Sofiju i sa njim poslednji u kompoziciji beli vagon sa crvenim i plavom štraftom Turskih železnica i nasmejani Turčin domaćin spavaćih kola.

"Hello, is this wagon to Istanbul?"
"Yes."
"They told me at the station that it is not running because of the floods."
"Strange, it is already 3 months after they repaired the tracks and wagon is running again normally."

E sad recite mi da li je normalno da sa železničke stanice postoji polazak koji ide negde, a da na toj železničkoj stanici ni ne znaju za njega?
 
Cele naše železnice su zrele za reset. Prvo pootpuštati sve one koji su pozapošljavani u administraciji u poslednjih 15 godina, proveriti šta je ostalo od terenskog osoblja koje zna posao (napraviti obavezne testove), ostalo otpustiti i ponovo krenuti u zapošljavanje. Nažalost dok god se politčki postavljaju svi (a to je s ovima danas dostiglo apsolutni vrhunac, mada ni drugi nisu bili gadljivi) ništa od ovoga se neće desiti.
 
Cele naše železnice su zrele za reset. Prvo pootpuštati sve one koji su pozapošljavani u administraciji u poslednjih 15 godina, proveriti šta je ostalo od terenskog osoblja koje zna posao (napraviti obavezne testove), ostalo otpustiti i ponovo krenuti u zapošljavanje. Nažalost dok god se politčki postavljaju svi (a to je s ovima danas dostiglo apsolutni vrhunac, mada ni drugi nisu bili gadljivi) ništa od ovoga se neće desiti.

За почетак треба спојити Србија воз, Карго и Холдинг у једну фирму, као што су урадили Мађари и Бугари, након што су видели да дељење државног железничког оператера на више фирми доноси само оперативне проблеме и повећану администрацију, а самим тим лошију услугу и веће новчане губитке.
 
Realno i to je moguće, mada meni recimo apsolutno ne smeta da Infrastruktura ostane odvojena, a prevoz (teretni i putnički) da bude jedna. Mada nekako računam da Cargo sad ne bi bio previše sretan da se ujedinjuje sa putničkim prevozom, jer mislim da su oni sami po sebi bliže tome da mogu da rade profitabilno (naravno ako Infrastruktura radi kako treba).
Ono što bi putničkom prometu najviše pomoglo je da se zainteresuju lokalne samouprave da na svojoj teritoriji organizuju lokalne prevozničke firme koje bi opsluživale dnevne migracije stanovništva, ali ja nisam siguran da smo mi dostigli taj nivo mobilnosti zaposlenih, učenika, studenata i svih ostalih. Verovatno nismo i zbog toga što upravo nedostaje dobro organizovan lokalni saobrćaj po pristupačnoj ceni (vani takve stvari po pravilu subvencionišu lokalne/regionalne samouprave, ali kada se uđe u tako nešto onda taj prevoy mora da bude garantovan, ne da bude pootkazivano skoro sve u toku dana). Obično su takve firme ili zajedničko preduzeće između železničke firme i lokalne uprave, ili čak i deo lokalnog gradskog prigradskog prevoznika, ali svkakao u tarifnoj uniji, tako da iste karte važe za sve vrste prevoz uključujući i železnicu u odgovarajućim zonama.
Mašarski MÁV i dalje ima jasno odvojene divizije, ali ima krovnu holding firmu.
 
Realno i to je moguće, mada meni recimo apsolutno ne smeta da Infrastruktura ostane odvojena, a prevoz (teretni i putnički) da bude jedna.

Па то сам и рекао. Једна фирма за превоз путника и робе, а друга инфраструктура. Сада постоје 4 фирме - холдинг, путнички превоз, карго и инфра. Исто као у Бугарској до недавне одлуке. Прве три треба спојити у једну, као што управо раде Бугари. Чињеница је да Каргу можда поновно спајање не треба толико колико треба путничком превозу. Али би и Каргу у неку руку помогло због лакших турнуса. Локомотива може повући међународни брзи воз до граничне станице, а онда вратити назад теретни воз или обрнуто.

Mašarski MÁV i dalje ima jasno odvojene divizije, ali ima krovnu holding firmu.

Код Мађара је мало компликованије, они су имали и вучу додатно као посебну фирму. Карго и путнички превоз нису имали машиновође и локомотиве, него су плаћали вучи за вучу возова. Карго је (такав без вуче) продат Аустријанцима, а после су се вуча и путнички превоз ујединили у МАВ групу, а имају и дугорочни уговор са Рејл каргом (бивши МАВ карго које је продат Аустријанцима). Ту заврзламу са вучом као посебном фирмом су имали и Хрвати, али су исто одлучили да укину и да разделе вучу између путничког превоза и карга. Интересантно је да се у Хрватској путничка железница јако добро развијала све до поделе на више фирми, од кад је уследила стагнација, а онда и пад у путничком превозу.
 
Pa recimo da bi u normalnoj organizaciji Holding imao smisla, npr nabavka lokomotiva u većim količinama za potrebe i putničkog i teretnog prevoza bi u jednoj zbirnoj nabavci sigurno isposlovala manju jediničnu cenu nego kad pojedinačna firma nabavlja po 3-5 komada. Čak i u situaciji kada putnički nabavljaju garniture, a ne lokomotive, verovatno bi se mogla isposlovati bolja cena objedinjenom nabavkom. Holding bi mogao da koordinira raspodelu vučnih sredstava i osoblja u zavisnosti od sezonskih potreba. Mogao bi da upravlja svim vrstama nabavki koje su od zajedničkog interesa (reprezentacija, potrošni materijal, rezervni delovi...), jedno računovodstvo, jedna administracija, ovako svaka od firmi sve administrativne potrebe radi sama za sebe, što znači da u zbiru ima više administracije.
 
Мислим да је холдинг направљен да задржи дугове и вишкове радника. Апсолутно треба поново спојити СВ и СК, а придодати им и ЖИТ да буде заједно са каргом уместо што је сад под ИЖС.
 
То знам, него официјално, која је функција?
 
Да ли си свестан да је 90-их железница превозила 10 пута више путника него данас? Постоје подаци, качио сам их овде на теми. О каквом ти стандарду говориш? Да ли си икада сео у воз у Мађарској рецимо, да не идемо даље?
Super. Sada mi daj broj automobila u Srbiji u 90tim i danas. Bas da poredimo standard.
 
Super. Sada mi daj broj automobila u Srbiji u 90tim i danas. Bas da poredimo standard.

Да ли хоћеш да кажеш да је драстично смањење броја путника на железници у Србији показатељ повећања стандарда? Ако је тако, зашто се онда у већини земаља у Европи број путника на железници од 90-их повећао или остао исти?
 
Да ли хоћеш да кажеш да је драстично смањење броја путника на железници у Србији показатељ повећања стандарда? Ако је тако, зашто се онда у већини земаља у Европи број путника на железници од 90-их повећао или остао исти?
Da li je bas tako? DB imala je svoj peak 1997 152 mio Putnika, 2017 144, a brze pruge su tek 2017 stigle svoj vrhunac. Podatke ne pokazuju da je konstantacija ispravna. Samo se povecala predena distanca.
2560px-SPFV_in_Deutschland_Fahrgastzahlen_und_Verkehrsleistung.svg.png
 
Vrh