Постављају се шине у тунел, равна терен око вијадукта у Чортановцима
Градња двоколосечне пруге за возове брзине до 200 километара на час на деоници Стара Пазова – Нови Сад улази у завршницу, тачније до краја ове године требало би, према уговору, да буде готова.
Тамо одакле је руска компанија „РЖД Интернешнл“, којој је поверена изградња тог дела брзе пруге од Београда до Будимпеште, почела радове - у Чортановцима - и под првим овогодишњим снегом радници раде.
Како каже директор огранка „РЖД Интернешнл“ у Србији Мансурбек Султанов, у том месту од вештачких објеката још увек трају радови на првом, у историји савремене Србије, железничком тунелу са колосеком без застора, као и најдужем двоколосечном вијадукту у земљи, у плавном делу Дунава.
Тунел се састоји од два паралелна једноколосечна тунела, укупне дужине преко 2,2 километра, објашњава Мансурбек Султанов.
Како додаје, траса тунела пролази кроз тло сложеног геолошког састава, презасићеног водом.
Пробијање тунела је извођено истовремено са обе стране - са северног и јужног портала, специјалном методом пробијања за нестабилна тла и у целости је завршено у јуну 2020. године. Потпуно су окончани радови на секундарној оплати десног и левог тунела, као и јужног и северног попречног пролаза између десног и левог тунела, односно сви бетонски радови унутар тунела, наводи Султанов.
Радови у Новом Саду уз обилазницу
Током прошле године радови су се преселили и у Нови Сад. На територији града се граде три надвожњака и два потходника, двоколосечни труп пруге и панели за заштиту од буке.
Мансурбек Султанов напомиње да су за одвијање друмског саобраћаја и кретање пешака организоване привремене обилазнице у зони радова. Како каже, планирано је да сви грађевински радови на територији Новог Сада буду завршени у октобру 2021. у складу са динамиком извођења радова.
Он истиче да су почетком децембра прошле године стручњаци „РЖД Интернешнла“ започели полагање горњег строја колосека у тунелу. За разлику од отворене пруге на којој се колосек полаже на шинским пољима од по 25 метара уз коришћење крана за полагање на већ припремљен слој туцаника дебљине 20 цм, након чега се допуњава застор и обавља регулисање колосека док се не достигну пројектне коте, у тунелу се то изводи другачије.
У тунелу се колосек полаже без застора, и сви радови се изводе путем одвојене уградње прагова и шина, каже први човек огранка „РЖД Интернешнл“ у Србији.
По његовим речима, на припремљено бетонско тло се полажу би-блокови дужине око 30 метара, уграђује се шина и уз коришћење специјалних инструмената колосек се поставља у плану и профилу са одступањем до 1 мм.
Потом се расклапа арматура у формираном простору испод прагова како би се обезбедило повезивање би-блокова са горњом плочом, након чега се бетонира горња плоча горњег строја колосека. Планирано је да се полагање горњег строја колосека у тунелу заврши у другом кварталу 2021, а пуштање у рад би требало да буде до краја године. Практично је завршено 97 одсто посла и ти радови се изводе испред рокова, вели наш саговорник.
Двоколосечни железнички вијадукт дуг готово три километра други је капитални железнички објекат у склопу овог изузетног државног пројекта. По речима нашег саговорника, завршена је изградња основних конструкција вијадукта и сада се равна терен у зони тог грандиозног железничког објекта, чији стубови на неким местима досежу висину од 27 метара. Полагање колосека се очекује када се испуне сви технолошки услови.
Пројекат брзе пруге од Старе Пазове до Новог Сада поред тунела и трокилометарског вијадукта у Чортановцима предвиђа градњу и других железничких инфраструктурних објеката. Од 28 објеката, међу којима су галерије, надвожњаци, подвожњаци, потходници, вијадукти и мостови, завршена је изградња њих 18. Отпочели су радови на 10 објеката и демонтиран мост на 73. километру пруге почев од Београда.
Панели су практично у потпуности постављени на деоницама Стара Пазова - Инђија - Бешка и Сремски Карловци - Петроварадин. Неколико месеци након што је започела градњу вијадукта и тунела, ова руска компанија је прионула на радове на отвореној прузи. До сада је положено 44 километра од 96 км горњег строја колосека и 51 скретница од 77:
Окончали смо радове између Старе Пазове и Инђије, а то значи да је 5,9 км двоколосечне железничке пруге положено на тој деоници, наглашава Султанов.
У потпуности је, како додаје, завршен труп пруге на деоници Сремски Карловци – Петроварадин у дужини од четири километра, а такође је практично потпуно завршен труп пруге на деоници Инђија – Бешка, дуг 10 ккилометара.
У активној фази је изградња станица у Инђији, Бешки, Сремским Карловцима, Петроварадину, те међустаничних растојања Бешка - Сремски Карловци и Петроварадин - Нови Сад, наводи Султанов.
Све по плану у Бешки
На вијадукту који се налази на 51. километру брзе пруге од Београда, то јест у Бешки, завршена је монтажа свих 12 распонских конструкција, као и бетонирање коловозних плоча на распонима, каже Султанов.
То исто, како додаје, урађено је и на вијадукту на 55. километру, у Чортановцима, пре некадашње железничке станице, који има осам распонских конструкција. У потпуности је готова градња и свих 29 пропуста
У току је, како напомиње наш саговорник, и уградња панела за заштиту од буке на свим међустаничним растојањима од Инђије до Новог Сада. Израђени су темељи и стубови за панеле у станицама Инђија, Сремски Карловци и Петроварадин, као и на деоници Стара Пазова – Инђија – Бешка и Сремски Карловци – Петроварадин – Нови Сад.
Упркос изазовима које је на читавој земаљској кугли донела пандемија коронавируса у прошлој години, на градилишту брзе пруге од Старе Пазове до Новог Сада није било застоја. И поред ограничења, која су у Србији била на снази током 2020. године због пандемије коронавируса, тврди Султанов, није дошло до успоравања темпа, уз потпуно поштовање безбедносних прописа, и грађевински радови се изводе строго према плану.
Комплекс радова који изводи „РЖД Интернешнл“ доо у складу са закљученим споразумима, изводи се у року, а неретко и пре динамике, каже Мансурбек Султанов.
Граде уз, како каже, примену савремених технологија, користе напредно светско искуство уз строго поштовање еколошких захтева.
Од краја прошле године на деоници Стара Пазова – Нови Сад раде компаније, ангажоване на основу одлуке српског инвеститора. Они изводе радове на сигурносном систему (Ш), као и систему за телекомуникације. С тим у вези, општи рокови извођења радова и почетак пуштања саобраћаја возова на деоници, директно зависе од тога да све стране испоштују своје обавезе, наводи Султанов.
Изградња брзе пруге од Старе Пазове до Новог Сада почела је 2017. године, а вредност радова је нешто виша од 580 милиона долара.
Зорица Милосављевић
https://www.dnevnik.rs/ekonomija/na...teren-oko-vijadukta-u-cortanovcima-21-01-2021