Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

задња страна може да се затвори плексигласом. за почетак могу да се ураде БГВ стајалишта тако, па онда ићи даље по Србији
 
Fin dizajn uz malu modifikaciju moglo bi to fino da se odradi samo da na pomenem da zeljeznice imaju tip stanica po velicini i znacaju sto znacajnija stanica to raskosnija takve su dobijali samo veliki gradovi ili cvorovi
 
Prošle godine sam se nasedeo i navozao po Švajcarskoj njihovim skoro pa savršenim vozovima, kolosecima od 60 cm do normalnog, i neke stvari iz njihovog železničkog transporta bi komotno mogli da primenimo i ovde..

Jedinstvena cena za sve vozove

Karta se kupuje za relaciju, a ne za rang voza. Npr. isto bi koštala vožnja brzim i putničkim vozom na relaciji Beograd - Novi Sad. Nije nešto na šta smo navikli, ali na kraćim relacijama je neisplativo voziti se brzim vozom. Na primer, relacija Stara Pazova - Inđija. Putničkim vozom 64 dinara, brzim 164, IC vozom još više. A vreme vožnje isto - 8 minuta. Čemu razlika? Zašto ne bi kilometar u svim vozovima bio podjednak, a ljudi nek se voze onim vozom koji im odgovara?

Na ovo se naslanja sledeće..

Vozovi koji staju na svim stanicama su lokalni vozovi vezani za neki grad / nekoliko gradova. Za dalje relacije služi brzi voz.

Ovo bi trebalo da je skroz jednostavna stvar. Čemu tačno služi putnički voz Beograd - Niš i koliko putnika prelazi celu relaciju? Duži put = potencijalno veća iskakanja iz voznog reda, kao i u gradskom prevozu. Pored toga, isto kao što je u Beogradu logično imati voz koji ide iz Batajnice (ili još dalje) do Pančeva, logično je i da niški putnički voz ne počinje i završava se u Nišu (pogotovo kad se zna da stanica nije čeona), nego da ide od Aleksinca do Doljevca (a svaki drugi od Stalaća do Leskovca), da voz iz Prokuplja ide do Svrljiga (i da samim tim stane na više gradskih stanica). Isto tako, da novosadski putnički vozovi idu od Inđije do Vrbasa, od Odžaka do Karlovaca, od Bečeja do Beočina, jagodinski od Lapova / Velike Plane do Stalaća, kruševački od Ćićevca do Vrnjačke Banje, kraljevački od Raške do Vrnjačke Banje, od Knića do Požege.. dosta ljudi ima potrebu ne samo da dođe do određenog grada, već često i do mesta s druge strane grada, u drugom delu grada. Kad se tako gleda, možemo doći do zaključka da mi čak imamo manjak stanica za putničke vozove i da bi se moglo napraviti još dosta stajališta - kao što u Beogradu fale Altina, Sajam, pa čak i Donji Grad, tako u Novom Sadu fali Veternik, u Nišu recimo stajalište kod KP doma, u Paraćinu Striža.. kad se ide lokalnim vozom, ovim se ne gubi mnogo vremenski, a dobija se na upotrebljivosti..

Kako onda stići iz malog mesta u veće?

Presedanje je normalna stvar

Naravno, pod uslovom da je uklopljeno kako treba. U Švajcarskoj postoji taktni red vožnje, i takt se pravi tako da na presedanje u drugi voz ode par minuta. Vozovi stoje jedan blizu drugog, kreću na različite strane u slično ili isto vreme. Na primer, u Lozani u ukupno 5 minuta kreću brzi vozovi za Ženevu, Cirih, Bazel i Sion. Iz centrale Nestlea u gradu Vevey nije moguće stići direktnim vozom u Bern ili Cirih - preseda se u Lozani, jer je brže preći u drugi voz i nastaviti za 5 minuta nego potrošiti 15 minuta za okretanje komandi. U isto vreme ni garnitura ne gubi to vreme. S druge strane, kad se iz Lozane krene u Cirih, prva stanica je Fribourg. Ko god živi uz neku od stanica na toj liniji, mora lokalcem da dođe u Lozanu ili Fribourg da bi tamo uhvatio brzi voz. Jeste, mora da preseda i to može da bude cimanje. No s druge strane prelazi na brzi voz i opet stiže brže nego da ide putničkim do Ciriha, i svi su na dobitku.

Kao što rekoh, presedanje mora da se uklopi kako treba. Tako bi u Prokopu BG-voz za Mladenovac čekao brzi voz iz Novog Sada koji ide za Pančevo. Prokop ima dosta koloseka, i najbolji način da se svi iskoriste je da se vozovi tamo sačekuju i kreću na sve tri strane u isto vreme, a na jug i više njih jer ima više grana pruge. Putnički vozovi iz Lapova za Kragujevac i Stalać čekaju brzi voz iz Niša. U Pančevu Varoši istovremeno kreću Beovoz za Batajnicu i putnički vozovi ka Orlovatu i Vršcu..

Kako naterati ljude da presedaju?

Ako radiš nešto, radi to kako treba

Mnogim ljudima je dovoljno da samo jednom propuste vezu i da odustanu od vožnje vozom. Mom ocu se recimo desilo da putnički voz Beograd - Paraćin stane u Lapovu, izbaci putnike napolje i vrati se nazad za Beograd jer je u međuvremenu dosta zakasnio, pa je nekom palo na pamet da je bolje da se okrene u Lapovu i vrati se kući na vreme, a neki drugi voz će za koji sat već da preveze putnike dalje. Koliko vas bi bilo spremno da se posle ovakvog događaja osloni na železnicu? A ovakve stvari nisu ništa neuobičajeno. Da ne pričamo o vozovima koji redovno izostaju jer se šinobus pokvario ili nema lokomotive. U ovakvoj situaciji je bolje stići na odredište čak i sporije ako treba ali stići nego čekati par sati na sledeći.

Pre 10 godina do Paraćina je išlo 10 vozova dnevno. Trenutno ih ima 6, i to zato što je nekadašnji putnički do Jagodine produžen do Paraćina (i to nesigurno), a samo dva su brzi (oba međunarodna). Taj brzi po redu vožnje ide 3 sata i 7 minuta (nisam skoro čuo da je neko stigao na vreme, recimo sad za vikend je do Rakovice putovao 3 ipo sata), pre 10 godina je najbrži brzi stizao za 2 sata i 45 minuta (što je uporedivo s autobusom koji preko Ćuprije i Jagodine stiže za 2 sata i 20 minuta), a kad bi umesto na glavnu išao do Zemuna preko Novog Beograda i Tošinog bunara, ukupno prosečno čekanje prevoza od stanice do kuće bi se skratilo, pa bi se razlika svela na desetak minuta uz mnogo komfornije putovanje. I to na trasi pored koje autobusi idu autoputem. Treba li da pričam koliko sve može da bude normalnije gde je voz zamena autobusu koji se klacka magistralom?

Dobro, ali vozna karta je jeftinija a vozovi su subvencionisani, kako to može da se isplati?

Da je voz pouzdaniji, ne bi bilo problema i da je skuplji.

Ništa jednostavnije. Na "mojoj" relaciji koju sam pomenuo, brzi voz košta 600 dinara, bez ikakve povlastice. Za studente i mlade cena je još manja. Dvadesetak mahom punih autobusa dođe za Beograd uz kartu od oko 900 dinara. Da brzi voz za 3 sata stigne do Zemuna i da to radi redovno, železnica bi komotno mogla da naplaćuje karte slične autobuskim, jer bi 100 dinara jeftinija karta za komforniju i približno podjednaku vožnju bila privlačnija od autobusa u kojima se često stoji na jednoj nozi. Ima ljudi koji putuju vozom samo zato što je jeftiniji, ali većina ga izbegava jer im je ovakav beskoristan taman i da je još jeftiniji.

Ponekad je i red vožnje nategnut. Recimo, hoću da iz Novog Sada idem iz Beograda ka Nišu. Direktnih vozova nema. Šta su mi opcije?
Jutarnji voz u 6 stiže u 7:47, brzi za Niš kreće u 7:50. Lepo na papiru, ali prilično rizično, jer je sledeći voz posle ovog u 15:10, i to putnički, a brzi tek uveče. Znači, ako kupim kartu za Niš, rizikujem da mi propadne zbog malog kašnjenja jer nisam lud da čekam sedam sati. A ako je ne kupim, nemam kad da je kupim u Beogradu za 3 minuta. Čemu onda ovako nategnut raspored, zašto nije moguće uklopiti putovanje na iole normalan način?

Red vožnje se pravi po potrebama onih koji plaćaju karte, a ne po potrebama radnika železnice!

.. i ovde ću da stanem, jer bi ova tačka trebalo da je najmanji problem, a ne vidim kako će da se promeni..
 
раније сам (мислим на овој теми) дао предлог рационализације путничког/регионалног саобраћаја железница Србије, доста базиран и на твом искуству, али и мојим искуствима у иностранству (углавном се бави линијама и бројем гарнитура које возе на тим линијама)
 
Cjena za razlicite vozove se koristi kako bi se probrala klijentela kao nebi pijanice i klosari ulazili u ic vozove nego a da im ostaju lokalci da se prevezu iako po ravilniku zeljeznica ima pravo da odbije da primi alkoholisanog putnika
 
"Biranje klijentele" se rešava na drugi način. I u autobus može svaka bu**** da uđe ako plati kartu. Jedino će da mu bude malo više muka ako je već pijan :)
 
Samo par stvari o Svajcarskom sistemu, inace se skoro skroz slazem sa forumasem "medjutim" :)

medjutim":2yh70tld je napisao(la):
Jedinstvena cena za sve vozove

Karta se kupuje za relaciju, a ne za rang voza. Npr. isto bi koštala vožnja brzim i putničkim vozom na relaciji Beograd - Novi Sad. Nije nešto na šta smo navikli, ali na kraćim relacijama je neisplativo voziti se brzim vozom. Na primer, relacija Stara Pazova - Inđija. Putničkim vozom 64 dinara, brzim 164, IC vozom još više. A vreme vožnje isto - 8 minuta. Čemu razlika? Zašto ne bi kilometar u svim vozovima bio podjednak, a ljudi nek se voze onim vozom koji im odgovara?

Ovo je tacno u 99(,9)% slucajeva. Mislim da jedino mora da se doplati ako se ide TGVom, mada je moguce da je i sada to sve vec integrisano. Valja napomenuti da ova integrisana cena ne vazi samo za vozove, vec u nekim kantonima i sav javni prevoz. Kanton Cirih je izdeljen na zone, i kada ocete da idete recimo od Ciriha (grada) do Vintertura, placate onoliko zona koliko prelazite, bez obzira na to da li idete vozom (S-Bahn, InterCity, Regio ili InterRegio nebitno) ili presedate s jednog prigradskog autobusa na drugi (tako, naravno, traje daleko duze, ali je teoretski moguce).

No, ne znam koliko bi jedinstvena cena voza bila primenjiva u Srbiji. Prevoz u Svajcarskoj je skup, cak i kada uzmemo u obzir visok svajcarski standard. Bez ikakvih popusta npr., povratna karta Cirih - Zeneva kosta skoro 170 franaka. Ljudima koji voz koriste povremeno (ili turistima koji dodji s namerom da se provozaju vozom jedanput-dvaput izmedju dva-tri mesta) ovo je skupo, rekoh cak i ako uzmemo u obzir visok standard primanja u Svajcarskoj. Dakle, taj kilometar nije jeftin...postoje u sustini dve mogucnosti ustede - jedna je kartica za popust (koja kosta recimo 350 franaka i vazi 3 godine) i ona omogucava da imate 50% popust (dakle onda ona karta Cirih - Zeneva kosta manje od 85 franaka) na sve karte. Druga je da platite oko 3000 franaka da imate godisnju kartu koja omogucava neogranicen prevoz svim vozovima u toku jedne godine. Naravno, da bi vam se ovo isplatilo, morate da koristite zeleznicu jako cesto, i ona mora biti masovno koriscena...sto je u Svajcarskoj slucaj. Tamo je zeleznica koncipirana kao jedan veliki javni prevoz za celu zemlju, da vam omoguci da mozete da zivite u svom selu u svom kantonu a da idete na posao u drugo selo u susednom kantonu. Tamo je brzi medjugradski voz Bazel - Cirih (80 km) u sustini po svojoj funkciji commuter rail, sluzi tokom radnog dana da prevozi ljude od kuce do posla. Kod nas to nije slucaj za npr. vozom Beograd - Novi Sad.

Zato mislim da unificirana cena kilometra nije nesto sto za Srbiju treba da bude neki ideal i cilj. I u Svajcarskoj to nije "prirodno" vec uvedeno "dekretom". Trosak za zeleznicu da preveze voz od tacke A do tacke B zavisi od mnogo toga - tipa kompozicije, eksploatacione brzine, broja osoblja angazovanih u kompoziciji, broju putnika koji putuje itd.

Takodje postoji niz razloga zbog koga bi mozda Zeleznica htela da ima razlicitu cenovnu politiku - recimo da ja zelim da odbijem putnike da idu brzim vozom na odredjenoj relaciji, jer je voz prilicno popunjen, i da ih "preusmerim" na regionalni ili lokalni voz...u Svajcarskoj ovo ne postoji, pa je cest slucaj da u spicu po vozovima nemas gde da sednes - pun je i voz koji ide samo Cirih - Bern i onaj koji ide Cirih - Bern - negde dalje, pa onda stoje ljudi sa skijama po sred voza i cekaju da u Bernu izadju ljudi koji se iz Ciriha vracaju sa posla. U tom primeru mozda postoji razlog da brzi voz staje i u Staroj Pazovi i u Indjiji (ajde da pretpostavimo da je tako argumenta radi), ali je recimo taj voz pun i Zeleznica ima interes da ljude koji ulaze u S. Pazovi i izlaze u Indjiji preusmeri na neki drugi voz...

Na ovo se naslanja sledeće..

Vozovi koji staju na svim stanicama su lokalni vozovi vezani za neki grad / nekoliko gradova. Za dalje relacije služi brzi voz.

Ovo bi trebalo da je skroz jednostavna stvar. Čemu tačno služi putnički voz Beograd - Niš i koliko putnika prelazi celu relaciju?

U sustini si u pravu, medjutim i u Svajcarskoj postoji IR voz Zeneva - Cirih - St. Galen (recimo) koji staje na mnogo stanica izmedju tih vecih gradova...i putovanje tim vozom traje recimo 45 min duze nego IC vozom Zeneva - Cirih, i cak te na stanici jasno upozoravaju na to, i preporucuju da ako hoces da ides samo od Zeneve do Ciriha, odes na drugi, IC voz koji je u tad i tad...

Medjutim, i taj IR voz ima svoju svrhu - prvo, kao alternativa onom IC vozu ako si ga propustio, drugo, kao nesto sto vezuje vise manjih mesta sa velikim centrima. Vecina putnika ne prelazi celu relaciju, ali se jedna kompozicija proseta s jednog kraja zemlje na drugi i u razlicitim terminima sluzi kao neki "regionalni voz" za razlicite regione (zato se i zove InterRegio - IR). Dakle, i putnicki voz Beograd - Nis mozda ima neku svrhu, ali primarna svrha nije prevozenje putnika od Beograda do Nisa.


Presedanje je normalna stvar

Naravno, pod uslovom da je uklopljeno kako treba. U Švajcarskoj postoji taktni red vožnje, i takt se pravi tako da na presedanje u drugi voz ode par minuta. Vozovi stoje jedan blizu drugog, kreću na različite strane u slično ili isto vreme. Na primer, u Lozani u ukupno 5 minuta kreću brzi vozovi za Ženevu, Cirih, Bazel i Sion. Iz centrale Nestlea u gradu Vevey nije moguće stići direktnim vozom u Bern ili Cirih - preseda se u Lozani, jer je brže preći u drugi voz i nastaviti za 5 minuta nego potrošiti 15 minuta za okretanje komandi. U isto vreme ni garnitura ne gubi to vreme. S druge strane, kad se iz Lozane krene u Cirih, prva stanica je Fribourg. Ko god živi uz neku od stanica na toj liniji, mora lokalcem da dođe u Lozanu ili Fribourg da bi tamo uhvatio brzi voz. Jeste, mora da preseda i to može da bude cimanje. No s druge strane prelazi na brzi voz i opet stiže brže nego da ide putničkim do Ciriha, i svi su na dobitku.

Kao što rekoh, presedanje mora da se uklopi kako treba. Tako bi u Prokopu BG-voz za Mladenovac čekao brzi voz iz Novog Sada koji ide za Pančevo. Prokop ima dosta koloseka, i najbolji način da se svi iskoriste je da se vozovi tamo sačekuju i kreću na sve tri strane u isto vreme, a na jug i više njih jer ima više grana pruge. Putnički vozovi iz Lapova za Kragujevac i Stalać čekaju brzi voz iz Niša. U Pančevu Varoši istovremeno kreću Beovoz za Batajnicu i putnički vozovi ka Orlovatu i Vršcu..

Presedanje u Svajcarskoj je malo stresno za ljude koji na to nisu navikli :) cesto imas po 2 min. da presednes, jeste da cesto vozovi stoje jedan preko puta drugog, ali treba biti uvezban. Takodje ako jedan voz kasni (sto nije cesto, uglavnom sve ide na vreme u minut, ali se desava) cesto drugi nece da ceka i onda se presedanje od 2 min. pretvori u presedanje od 30 min. :) Trcanje po stanicama (sa sve ski opremom npr.) je normalna stvar.

U Srbiji bi morao da das molo vise "lufta" za presedanje, recimo 10ak minuta, sto bi ti malo smanjilo broj presedanja koji bi mogao da izvedes tj. broj direktnih linija koji bi mogao da zamenih "presedackim".

No da, generalno, treba imitirati Svajcarce u granicama moguceg.

Treba imati u vidu da je svajcarska zeleznica mozda i najjefikasnija i najbolja zeleznica na svetu - u Evropi sigurno nema bolje (mozda su Japanci bolji po tom pitanju, ne znam). Mi da krenemo najbolje moguce da radimo na zeleznicama nasim, necemo dostici njihov nivo za 20 godina. Kazem, treba ih svakako imitirati i uciti od njih, ali nije sve ono sto je trenutno praksa kod njih odmah primenjivo kod nas...
 
428630514711175243351189.jpg

Први црногорски КАФ стигао у Суботицу
 
још једна слика "црногорца" из Суботице
283679514711035243365546.jpg
 
Pise da ce saobracati na relaciji Podgorica-Niksic. To dodje kao commuter rail.
 
Да, пруга Подгорица - Никшић је потпуно реконструисана, електрификована и отворена прошле године; у старту је било мислим девет пари возова дневно, а време путовања је 50 минута. Поново постоје и директна кола из Београда за Никшић. Са новим ЦАФ-овима све ће бити још боље и брже.

Ето, и Црногорци су схватили: повезали су два највећа града у држави ефикасном железницом и сада се опуштено може живети у Подгорици а радити/студирати у Никшићу, и обратно. Још да се ми сетимо да нам железница треба и због тога...
 
Јесте, али колико би нас коштало да повежемо два највећа града? Тачније, повезати БГ-Ниш и НС - Суботица
 
Знатно мање од аутопутева којима повезујемо ненасељене делове земље где већина народа нема пара ни за бензин, а камоли за аутомобил, чиме решевамо суштинско питање свих питања нашег развоја: брзи транзит бугарских шлепера кроз Србију...
 
hazard":3ujuvve8 je napisao(la):
Ovo je tacno u 99(,9)% slucajeva. Mislim da jedino mora da se doplati ako se ide TGVom, mada je moguce da je i sada to sve vec integrisano. Valja napomenuti da ova integrisana cena ne vazi samo za vozove, vec u nekim kantonima i sav javni prevoz. Kanton Cirih je izdeljen na zone, i kada ocete da idete recimo od Ciriha (grada) do Vintertura, placate onoliko zona koliko prelazite, bez obzira na to da li idete vozom (S-Bahn, InterCity, Regio ili InterRegio nebitno) ili presedate s jednog prigradskog autobusa na drugi (tako, naravno, traje daleko duze, ali je teoretski moguce).

Doplaćuju se TGV i Pyjama train (noćni vozovi).

Integracija sa ostalim javnim prevozima je takođe bitna stvar, a preskočio sam je. Zašto železnica ne bi imala svoj autobuski prevoz?

Npr. možda nije isplativo uvoditi voz od Despotovca do Markovca, ali uvođenje autobusa koji bi pokupio putnike iz tih mesta i bio vezan na takt brzih vozova na sever/jug možda i može da se isplati. Ili npr. Vlasotince-Leskovac, Zlatibor - Čajetina..

hazard":3ujuvve8 je napisao(la):
Presedanje u Svajcarskoj je malo stresno za ljude koji na to nisu navikli :) cesto imas po 2 min. da presednes, jeste da cesto vozovi stoje jedan preko puta drugog, ali treba biti uvezban. Takodje ako jedan voz kasni (sto nije cesto, uglavnom sve ide na vreme u minut, ali se desava) cesto drugi nece da ceka i onda se presedanje od 2 min. pretvori u presedanje od 30 min. :) Trcanje po stanicama (sa sve ski opremom npr.) je normalna stvar.

U Srbiji bi morao da das molo vise "lufta" za presedanje, recimo 10ak minuta, sto bi ti malo smanjilo broj presedanja koji bi mogao da izvedes tj. broj direktnih linija koji bi mogao da zamenih "presedackim".

U Švajcarskoj je ok imati presedanja od 5 minuta (obično), jer ako ne uspeš, doći će sledeći voz za do pola sata. Kod nas bi svakako moralo više..
 
Pa DB ima svoje autobuse ja mislim da kad bi ZSkupila iste da bi se digla zesca larma autoprevoznika svakako treba to da urade
 
direktor":1gfuwz2v je napisao(la):
Pa DB ima svoje autobuse ja mislim da kad bi ZSkupila iste da bi se digla zesca larma autoprevoznika svakako treba to da urade

Pa mogli bi ŽS da kupe svoje autobuse, al mislim da bi stajali parkirani ko zna gde, jer teško da bi dobili linije koje bi mogli da voze. Iza svakog autoprevoznika stoji neki glavonja-političar, a ko sme njima da se meša u posao!?
 
Ima jedna caka zerljeznica uvede voznu liniju recimo bjeljina sid a posto pruga nije u funkciji ZS zamjeni sinobus autobusom i vozi na liniji sid bjeljina recimo i to trja dok se pruga ne popravi
 
Nema potrebe da ZS kupuje buseve, treba samo da ima lokalne prevoznike sa kojima ce saradjivati. U Svajcarskoj nema SBB svoje buseve, ali su u ruralnim krajevima redovi voznje vozova i lokalnih buseva savrseno uskladjeni.
 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dtDKNJDr8oU&feature=share&list=UUtvYD6ee63ZNqHCVFIKFXlA[/youtube]
 
Ne ide fora je u linku hoce neki drugi video
sad cu da proverim
 
Vrh