Samo par stvari o Svajcarskom sistemu, inace se skoro skroz slazem sa forumasem "medjutim"
medjutim":2yh70tld je napisao(la):
Jedinstvena cena za sve vozove
Karta se kupuje za relaciju, a ne za rang voza. Npr. isto bi koštala vožnja brzim i putničkim vozom na relaciji Beograd - Novi Sad. Nije nešto na šta smo navikli, ali na kraćim relacijama je neisplativo voziti se brzim vozom. Na primer, relacija Stara Pazova - Inđija. Putničkim vozom 64 dinara, brzim 164, IC vozom još više. A vreme vožnje isto - 8 minuta. Čemu razlika? Zašto ne bi kilometar u svim vozovima bio podjednak, a ljudi nek se voze onim vozom koji im odgovara?
Ovo je tacno u 99(,9)% slucajeva. Mislim da jedino mora da se doplati ako se ide TGVom, mada je moguce da je i sada to sve vec integrisano. Valja napomenuti da ova integrisana cena ne vazi samo za vozove, vec u nekim kantonima i sav javni prevoz. Kanton Cirih je izdeljen na zone, i kada ocete da idete recimo od Ciriha (grada) do Vintertura, placate onoliko zona koliko prelazite, bez obzira na to da li idete vozom (S-Bahn, InterCity, Regio ili InterRegio nebitno) ili presedate s jednog prigradskog autobusa na drugi (tako, naravno, traje daleko duze, ali je teoretski moguce).
No, ne znam koliko bi jedinstvena cena voza bila primenjiva u Srbiji. Prevoz u Svajcarskoj je skup, cak i kada uzmemo u obzir visok svajcarski standard. Bez ikakvih popusta npr., povratna karta Cirih - Zeneva kosta skoro 170 franaka. Ljudima koji voz koriste povremeno (ili turistima koji dodji s namerom da se provozaju vozom jedanput-dvaput izmedju dva-tri mesta) ovo je skupo, rekoh cak i ako uzmemo u obzir visok standard primanja u Svajcarskoj. Dakle, taj kilometar nije jeftin...postoje u sustini dve mogucnosti ustede - jedna je kartica za popust (koja kosta recimo 350 franaka i vazi 3 godine) i ona omogucava da imate 50% popust (dakle onda ona karta Cirih - Zeneva kosta manje od 85 franaka) na sve karte. Druga je da platite oko 3000 franaka da imate godisnju kartu koja omogucava neogranicen prevoz svim vozovima u toku jedne godine. Naravno, da bi vam se ovo isplatilo, morate da koristite zeleznicu jako cesto, i ona mora biti masovno koriscena...sto je u Svajcarskoj slucaj. Tamo je zeleznica koncipirana kao jedan veliki javni prevoz za celu zemlju, da vam omoguci da mozete da zivite u svom selu u svom kantonu a da idete na posao u drugo selo u susednom kantonu. Tamo je brzi medjugradski voz Bazel - Cirih (80 km) u sustini po svojoj funkciji commuter rail, sluzi tokom radnog dana da prevozi ljude od kuce do posla. Kod nas to nije slucaj za npr. vozom Beograd - Novi Sad.
Zato mislim da unificirana cena kilometra nije nesto sto za Srbiju treba da bude neki ideal i cilj. I u Svajcarskoj to nije "prirodno" vec uvedeno "dekretom". Trosak za zeleznicu da preveze voz od tacke A do tacke B zavisi od mnogo toga - tipa kompozicije, eksploatacione brzine, broja osoblja angazovanih u kompoziciji, broju putnika koji putuje itd.
Takodje postoji niz razloga zbog koga bi mozda Zeleznica htela da ima razlicitu cenovnu politiku - recimo da ja zelim da odbijem putnike da idu brzim vozom na odredjenoj relaciji, jer je voz prilicno popunjen, i da ih "preusmerim" na regionalni ili lokalni voz...u Svajcarskoj ovo ne postoji, pa je cest slucaj da u spicu po vozovima nemas gde da sednes - pun je i voz koji ide samo Cirih - Bern i onaj koji ide Cirih - Bern - negde dalje, pa onda stoje ljudi sa skijama po sred voza i cekaju da u Bernu izadju ljudi koji se iz Ciriha vracaju sa posla. U tom primeru mozda postoji razlog da brzi voz staje i u Staroj Pazovi i u Indjiji (ajde da pretpostavimo da je tako argumenta radi), ali je recimo taj voz pun i Zeleznica ima interes da ljude koji ulaze u S. Pazovi i izlaze u Indjiji preusmeri na neki drugi voz...
Na ovo se naslanja sledeće..
Vozovi koji staju na svim stanicama su lokalni vozovi vezani za neki grad / nekoliko gradova. Za dalje relacije služi brzi voz.
Ovo bi trebalo da je skroz jednostavna stvar. Čemu tačno služi putnički voz Beograd - Niš i koliko putnika prelazi celu relaciju?
U sustini si u pravu, medjutim i u Svajcarskoj postoji IR voz Zeneva - Cirih - St. Galen (recimo) koji staje na mnogo stanica izmedju tih vecih gradova...i putovanje tim vozom traje recimo 45 min duze nego IC vozom Zeneva - Cirih, i cak te na stanici jasno upozoravaju na to, i preporucuju da ako hoces da ides samo od Zeneve do Ciriha, odes na drugi, IC voz koji je u tad i tad...
Medjutim, i taj IR voz ima svoju svrhu - prvo, kao alternativa onom IC vozu ako si ga propustio, drugo, kao nesto sto vezuje vise manjih mesta sa velikim centrima. Vecina putnika ne prelazi celu relaciju, ali se jedna kompozicija proseta s jednog kraja zemlje na drugi i u razlicitim terminima sluzi kao neki "regionalni voz" za razlicite regione (zato se i zove InterRegio - IR). Dakle, i putnicki voz Beograd - Nis mozda ima neku svrhu, ali primarna svrha nije prevozenje putnika od Beograda do Nisa.
Presedanje je normalna stvar
Naravno, pod uslovom da je uklopljeno kako treba. U Švajcarskoj postoji taktni red vožnje, i takt se pravi tako da na presedanje u drugi voz ode par minuta. Vozovi stoje jedan blizu drugog, kreću na različite strane u slično ili isto vreme. Na primer, u Lozani u ukupno 5 minuta kreću brzi vozovi za Ženevu, Cirih, Bazel i Sion. Iz centrale Nestlea u gradu Vevey nije moguće stići direktnim vozom u Bern ili Cirih - preseda se u Lozani, jer je brže preći u drugi voz i nastaviti za 5 minuta nego potrošiti 15 minuta za okretanje komandi. U isto vreme ni garnitura ne gubi to vreme. S druge strane, kad se iz Lozane krene u Cirih, prva stanica je Fribourg. Ko god živi uz neku od stanica na toj liniji, mora lokalcem da dođe u Lozanu ili Fribourg da bi tamo uhvatio brzi voz. Jeste, mora da preseda i to može da bude cimanje. No s druge strane prelazi na brzi voz i opet stiže brže nego da ide putničkim do Ciriha, i svi su na dobitku.
Kao što rekoh, presedanje mora da se uklopi kako treba. Tako bi u Prokopu BG-voz za Mladenovac čekao brzi voz iz Novog Sada koji ide za Pančevo. Prokop ima dosta koloseka, i najbolji način da se svi iskoriste je da se vozovi tamo sačekuju i kreću na sve tri strane u isto vreme, a na jug i više njih jer ima više grana pruge. Putnički vozovi iz Lapova za Kragujevac i Stalać čekaju brzi voz iz Niša. U Pančevu Varoši istovremeno kreću Beovoz za Batajnicu i putnički vozovi ka Orlovatu i Vršcu..
Presedanje u Svajcarskoj je malo stresno za ljude koji na to nisu navikli
cesto imas po 2 min. da presednes, jeste da cesto vozovi stoje jedan preko puta drugog, ali treba biti uvezban. Takodje ako jedan voz kasni (sto nije cesto, uglavnom sve ide na vreme u minut, ali se desava) cesto drugi nece da ceka i onda se presedanje od 2 min. pretvori u presedanje od 30 min.
Trcanje po stanicama (sa sve ski opremom npr.) je normalna stvar.
U Srbiji bi morao da das molo vise "lufta" za presedanje, recimo 10ak minuta, sto bi ti malo smanjilo broj presedanja koji bi mogao da izvedes tj. broj direktnih linija koji bi mogao da zamenih "presedackim".
No da, generalno, treba imitirati Svajcarce u granicama moguceg.
Treba imati u vidu da je svajcarska zeleznica mozda i najjefikasnija i najbolja zeleznica na svetu - u Evropi sigurno nema bolje (mozda su Japanci bolji po tom pitanju, ne znam). Mi da krenemo najbolje moguce da radimo na zeleznicama nasim, necemo dostici njihov nivo za 20 godina. Kazem, treba ih svakako imitirati i uciti od njih, ali nije sve ono sto je trenutno praksa kod njih odmah primenjivo kod nas...