Слажем се за рокове и за притиске, али то нема везе са постојањем ЦИПа. Таква институција мора да постоји, само мора са њом да се пажљивије управља и да морају да имају неку аутономију да могу да кажу не.
Ne mora da postoji - ako je jedini smisao postojanja da progurava projekte koji su od interesa političkoj vrhušci, zanemarujući struku - ne mora da postoji.
Sve to mogu da rade i druge projektantske firme, a verovatno bi čak i bilo lakše učiniti da sve bude i kontrolisano kako treba.
Kod nas je glavni problem što takve “paradržavne” firme služe da se svi projekti učine netransparentnim.
Za poređenje - slovenci su za izgradnju drugog koloseka pruge ka Kopru prvo pitani na referendumu!
Pa tek onda je krenulo projektovanje i zatvaranje finansijske konstrukcije. Primčemu je u svakoj fazi na javnom uvidu bio i projekat i procenjeni troškovi, i varijante projekta. Na kraju se radi pruga koja je čak 37 km u tunelima, da bi se dobio gradijent od max 17 promila, a kako bi se omogućilo izvlačenje više tereta iz luke Kopar.
Kako po novim normama svaki železnički tunel mora imati i servisni, projekat je ažuriran tako da se servisni tunel odmah radio u profilu punog železničkog tunela. Sada nema potrebe, ali kad se saobraćaj poveća biće dodat drugi kolosek na novu trasu (do tada, nakon otvaranja nove stara trasa će služiti za spuštanje u Kopar, a nova za penjanje iz Kopra).
Sve je bilo javno - rezultat - prvi radovi počeli 5. maja 2021, u julu 2024. probijeni svi tuneli (dakle ukupno 2 x 37 km za obe cevi).
Našim fenomenalnim tajnim ugovorima sa belosvetskim firmama sklonim takvim ugovorima, rezultuju dužom gradnjom, naši vajni instituti ala CIP rade projekte kako rade, a vidimo i da rekonstrukcija koja je trajala kao pola ove njihove gradnje može da pobije ljude.
Zaboravite više priče o velikim “nacionalnim” firmama - to sve služi da pokrije muljaže.