Čika Brana":30cw5rj1 je napisao(la):
Уау. Имали још слика "Летећег Београђанина"?
Ima našao sam i ovu :
„Leteći Beograđanin“ vozio 146 na sat, ostala samo slika
Jugoslovenske državne železnice su tridesetih godina prošlog veka imale veoma neobičnu parnu lokomotivu koja je zbog brzine nazvana “Leteći Beograđanin”. Lokomotiva je proizvedena u Berlinu, ali su joj oktobra 1936. stručnjaci konstruktivnog odseka mašinskog odeljenja železnica promenili prvobitni izgled dajući joj aerodinamičnu formu i pripremajući je za velike brzine. Na probnoj vožnji 1937. godine na pruzi Beograd - Zagreb “Leteći Beograđanin” je postigao, za to vreme, fantastičnu brzinu od 146 kilometara na sat, čime je svrstan u red evropskih superekspresnih parnih lokomotiva. Nije sačuvana.
http://www.blic.rs/Vesti/Reportaza/4026 ... ijom/print
"Kao poseban kuriorzitet predstavljala je lokomotiva JDZ 01-101,oblozena limovima sa posebnim aerodinamckim oblikom po uzoru na nemacke brzovozne lokomotive,nazvana LETECI BEOGRADJANIN.Ideja je zaceta u masinskom odeljenju Gen.Direkcije JDZ,a u lozionici Beograd,lokomotiva je preradjena.Na probnoj voznji na pruzi Beograd-Zagreb,1937 god,masina je vukla voz sastavljen od 5 kola,tezine 158 tona brzinom od 122 km/h,pri cemu je masina imala miran hod.Sama lokomotiva je na jednoj deonici postigla za tovreme i za nase uslove,fantasticnu brzinu od 146 km/h,cime se svrstala u red superexpresnih parnih lokomotiva.Ali,u nedostatku preciznih dinamometrijskih proba i mogucnosti prekoracenja brzine od 80 do 100 km/h na duzim relacijama,dalje probe su obustavljene.
Krajem 50-tih god,tacnije 1958 god,na mrezi JZ jos je bilo 93 masine,rasporedjene i ZTP Beograd(56 lok.),ZTP Zagreb(9 lok.)i ZTP Skoplje(28 lok.).Pocetkom 60-tih god,ZTP Beograd je jos uvek imao 56 lok.serije 01,koja je tad bila vodeca serija masina u putnickom saobracaju.Modernizacijom zeleznice,prvo je pocelo povlacenje ovih masina sa magistralnih pruga,te su se ove lokomotive sedamdesetih i ranih osamdesetih godina,jos uvek zadrzale u lozionicama Zajecar,Nis,Kraljevo i Lapovo.Poslednjih 5 lokomotiva ove serije,ugaseno je 1985 godine u lozionici Zajecar,cime je prestala njihova upotreba u javnom saobracaju... "
"Izgrađena je 1936. (prema "Parne lokomotive XX. st.") u Beogradu i vukla je brze vlakove na relaciji Zagreb - Beograd u vremenu nešto manjem od pet sati.
Imala je bakreno ložište (pri čemu je ekonomičnost bila veća) s boljom toplinskom provodnošću i manjom specifičnom potrošnjom ugljena nego kod ostalih lokomotiva čeličnog ložišta. Nažalost, zbog oskudice bakra i povećane cijene, vremenom se prvotna ekonomičnost gubila, pa je i njeno ložište zamijenjeno čeličnim."
http://www.zeljeznice.net/forum/index.p ... xshs-1000/ (ceo tekst)