U ovom postu vam predstavljam moju ideju za red vožnje na zapadnom izlazu iz Beograda nakon izgradnje pruge za EXPO.
Ovaj red vožnje uključuje:
2x IC voza na sat
2x RE voza na sat
2x AeroEkspres voza na sat
2x BGvoza 1 (Batajnica) na sat
2x BGvoza 4 (EXPO) na sat
Napomene:
1) Infrastruktura
Red vožnje je pravljen bez radova na infrastrukturi na delu Beograd Centar - Batajnica i stoga je kapacitet maksimalno iskorišćen. Vremena vožnje su uzeta iz postojećeg RV, a za novu prugu su izračunata i upoređena sa najavama.
2) IC vozovi
Zadržan je postojeći slot za IC voz, a dodat je još jedan 30 minuta nakon njega. Ovaj slot se može koristiti za međunarodne vozove u pravcu Zagreba ili Budimpešte, i/ili za nove linije ka Loznici ili Somboru
3) RE vozovi
RE voz za/iz Suboticu menja slot zbog potrebe preticanja IC voza (koje je najpovoljnije u Novom Sadu kako je ovde i planirano). Stoga RE voz za Suboticu kreće u xx:35 i u Novi Sad stiže koji minut pre IC voza gde ga propušta. Isto je u drugom smeru.
RE voz za Šid se pretpostavlja da će imati značajno veću frekvenciju nakon modernizacije pruge do granice. U kombinaciji sa linijom za Šabac ili Loznicu kao i potencijalno skraćenu varijantu do Sremske Mitrovice možemo očekivati satni takt (verujem da bi se tražnja vrlo brzo stvorila za tako nešto).
Sa obe ove linije dobijamo takt od 30 min od Beograda do Pazove, a ukoliko se linija iz Subotice produži do Pančeva ovo može služiti kao zamena za BGvoz.
4) AeroEkspres (AE)
Uvodi se nova usluga AE koja saobraća na liniji Beograd Centar-Aerodrom sa zaustavljanjem samo na Novom Beogradu. Ova linija ima takt od 30 minuta i zgodne veze (max do 15 min) sa IC vozovima ka severu. Potrebne su 2 garniture u svakom trenutku da saobraćaju.
5) BGvoz
BGvoz je najveća žrtva, zbog nedostatka voznih sredstava i dodatne infrastrukture kako bi preticanje moglo da se izvrši ostaje sa relativno niskim frekvencijama saobraćaja. Planirano je 2 linije:
BGvoz 1 Batajnica - Ovča i
BGvoz 2 Beograd Centar - Expo
Obe linije imaju takt od 30 minuta i usklađene su u redu vožnje kako bi se omogućilo presedanje od 3 minuta od Aerodroma ka gradu i od 5 minuta obrnuto.
Za BGvoz 4 je potrebno 4 garniture u svakom trenutku.
6) Zemun
Ostavljeno je dovoljno prostora za bar 5 vozova po satu od Beograd Centra do Zemuna, ovo nije uneto u tabelu zbog jasnoće čitanja, ali su i ove trase planirane.
Zaključak:
Moguće je isplanirati kršten red vožnje i takav bi iskoristio skoro ceo kapacitet postojeće pruge. Najveći problem je vreme putovanja IC voza koje se posle Novog Beograda značajno smanjuje, a za ostale rangove ostaje relativno visoko. Pa tako imamo situaciju da BGvoz od Novog Beograda do Batajnice dođe za 20ak min, a IC za 9 min. Tih 11 min je u redu vožnje izgubljeno.
Kao prelaznu meru predlažem gradnju još 2 koloseka od Zemun Polja do Batajnice, ovde prostora ima, nema nikakvih tunela i bilo bi izvodljivo da se uradi čak i do 2027 godine. Ovime bi se oslobodio kapacitet i pre svega pružila fleksibilnost u slučaju kašnjenja (RV koji sam izradio je izuzetno osteljiv na kašnjenja).
Dugoročno rešenje jesu 4 koloseka od Beograd Centra do Batajnice, ali i nova pruga Tošin bunar - Aerodrom - Batajnica za sve vozove sem BGvoza. Jedino je potrebno dobro isplanirati denivelaciju kod Tošinog bunara (koja bi bila u tunelu) kao i stanicu Aerodrom kojoj treba dosta prostora za širenje.
Napomena: sivom su označene stanice u kojima taj voz ima bavljenje. Za NBG je ubačeno i vreme dolaska i polaska.
docs.google.com