Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

overdrive":3ax04pgp je napisao(la):
„Prokop“ krivo postavljen još pre trideset godina


Ideja iz sedamdesetih godina prošlog veka da „Prokop“ preuzme ulogu glavne železničke stanice nikad nije bila dalje od realizacije. Zidanje „Skadra na Bojani“, kako mnogi vide ovaj projekat, opet je odloženo "do daljnjeg", a buduća uloga „Prokopa“, u koji je do danas uloženo oko sto miliona evra, ponovo je dovedena u pitanje.

Ideja iz sedamdesetih godina prošlog veka da „Prokop“ preuzme ulogu glavne železničke stanice nikad nije bila dalje od realizacije. Zidanje „Skadra na Bojani“, kako mnogi vide ovaj projekat, opet je odloženo "do daljnjeg", a buduća uloga „Prokopa“, u koji je do danas uloženo oko sto miliona evra, ponovo je dovedena u pitanje.

Kada se za vreme mandata gradonačelnika Branka Pešića počelo sa izgradnjom Beogradskog železničkog čvora, predviđeno je izmeštanje Glavne železničke stanice sa današnje pozicije na Savskom trgu u prolaznu stanicu u „Prokopu“. Tada se računalo da će izmeštanjem koloseka iz centra grada biti oslobođeno 80 hektara ekskluzivnog građevinskog zemljišta uz reku Savu, čija se vrednost danas meri milijardama evra. Međutim, projekat koji je trebalo da bude realizovan za dve godine odužio se već na 32, a pitanje je da li će i kada biti završen.

Prvi rok dve godine

Na startu je izgradnja „Prokopa“ izazvala velike polemike u javnosti, što zbog samog projekta, što zbog lokacije. Koliko je on bio sporan dovoljno govori podatak da je projekat usvojen tek posle sedam i po sati većanja članova tadašnjeg gradskog Sekretarijata za urbanizam. Međutim, u tačno dogovoreno vreme, 8. oktobra 1977. godine počinju radovi, a prema planovima tadašnjih vlasti, prvi voz kroz „Prokop“ trebalo je svečano da prođe na Praznik rada, 1. maja 1979. godine.

Međutim, radovi od početka nisu išli dogovorenom dinamikom, a sve je pravdano krizom i nedostatkom novca. Prvi put, izgradnja „Prokopa“ bila je obustavljena 1980. godine.

- Bilo je više razloga zbog kojih je konzervirana izgradnja nove železničke stanice, kako ekonomskih, tako i političkih. Novac je bio obezbeđen iz kredita Britanske nacionalne banke i budžeta Srbije, ali na kraju se ispostavilo da u ono vreme to nije bilo dovoljno. Projekat je bio jako skup, a država je zbog krize donela odluku da svi radovi budu zamrznuti - kaže Živorad Kovačević, gradonačelnik Beograda u vreme obustavljanja radova na „Prokopu“.

U javnosti se, međutim, već tada pričalo da nedostatak novca nije jedini problem. Znalo se da lokacija na kojoj se nalazi „Prokop“ nije dovoljno dobra i da je određena u vreme kad se projektovao beogradski metro, a svima je poznato kako se on završio.

- Mnogima se nije svideo ni izabrani projekat stanice "Prokop". Nije se dopadao ni meni, a ni mom prethodniku Branku Pešiću. Jako je skup, a lokacija na kojoj se nalazi je zavučena. Nije dobro povezana sa mnogim delovima grada. Ali, donetu odluku morali smo da poštujemo - kaže bivši gradonačelnik Kovačević.

Nikad nije bio prioritet

Dok su radovi na izgradnji stanice stajali, u Beogradu su se gradili neki drugi objekti. Sa druge strane, bilo je jasno da je završavanje Beogradskog železničkog čvora, čiji je deo i „Prokop“, bilo i političko pitanje.

- Sećam se da je, u to vreme, prioritet bila izgradnja „Sava centra“, pa je nova stanica morala da sačeka. Na prekid radova uticala je i težnja bivših republika da osujete ovaj projekat, jer nisu želele da Beograd i Srbija dobiju novu infrastrukturu. Ja lično mislim da on nikada nije završen jer zapravo nema potencijal i ne nalazi se na dobroj lokaciji - kaže Antonije Antić, bivši direktor Urbanističkog zavoda Beograda.

Na konkursu za izgradnju nove železničke stanice pobedilo je delo arhitekata Miše Živojinovića, Zorana Žunkovića, Srboljuba Rogana i Živorada Lisičića. Jedan od njih i dalje misli da „Prokop“ ima budućnost, ali da mora da se adaptira novim uslovima.

- Kroz ovu stanicu moraju da prođu svi vozovi i ona ima veliku ulogu u Beogradskom železničkom čvoru. Veza sa gradskim saobraćajem nije ostvarena, jer se stalno čeka neka investiicja. Na žalost, Grad je više opredeljen za drumski, a manje za železnički saobraćaj, čiji su potencijal velike evropske države odavno prepoznale- kaže jedan od četvorice autora ovog projekta, koji nije želeo da njegovo ime bude objavljeno.

Žaklina Gligorijević, direktorka Urbanističkog zavoda smatra da do danas „Prokop“ nije uspešno saobraćajno povezan, niti javnim prevozom sa ostalim delovima grada.

- To je, između ostalog razlog da se razmišlja i o novoj lokaciji za glavnu stanicu. Jedna alternativa razmatrana i u planskom dokumentima i u javnim konkursima je lokacija u Novom Beogradu, uz novu autobusku stanicu, u blizini Buvljaka. Međutim, ova lokacija mora da se potvrdi planom regulacije, posle provere kroz analize svih vidova saobraćaja i uz saglasnost republike i Grada - kaže Gligorijević.

https://www.blic.rs/vesti/beograd/proko ... na/sx2x0fe

Чланак објављен 02.09.2009.
 
E, bravo, zlatno doba kad se grad nije pitao o gradu:
- Mnogima se nije svideo ni izabrani projekat stanice "Prokop". Nije se dopadao ni meni, a ni mom prethodniku Branku Pešiću. Jako je skup, a lokacija na kojoj se nalazi je zavučena. Nije dobro povezana sa mnogim delovima grada. Ali, donetu odluku morali smo da poštujemo - kaže bivši gradonačelnik Kovačević.
Prokop=pokop Beograda.
 
Ubrzano se radi na završetku železničke stanice Prokop, e da bi se oslobodio prostor za "Beograd na vodi". Da je vaša izvršna, šta bi bilo sa Prokopom i gde bi bila železnička stanica?

Projekat železničke stanice Prokop otišao je toliko daleko da, nažalost, ne možemo da kažemo "prešli smo se, jako smo se prešli". Na tom primeru studenti bi trebalo da uče kako ne treba da se radi.

https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1284904&print=yes
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890900#p890900:2jh3drlh je napisao(la):
overdrive » Pon Okt 18, 2021 6:51 pm[/url]":2jh3drlh]
Чланак објављен 02.09.2009.


То не умањује његову вредност и садржај.

У то не улазим.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890888#p890888:117xcnof je napisao(la):
solecar » Pon Okt 18, 2021 6:18 pm[/url]":117xcnof]
Ja sam pričao i pričam da će ovakav metro dovesti do povećanja broja vozila na ulicama, a ne do smanjenja, kako pojedinci na forumu tvrde. A i ti i ja, i još neki, došli smo do zaključka da se broj kola i korišćenja u saobraćaju konstantno povećava. Takođe sam pisao da ako se izgradi loš metro, da mu neće pomoći ni da ima 5 do 10 linija, a da dobar metro može da i sa 3 linije postigne daleko više nego onaj sa 3x više.
Okej, ti tako misliš. Ja ne mislim tako. O nekim aspektima ovog metro plana imam mišljenje, ali o mnogim nemam još. Iz više razloga. Prvo, što znam koliko je to kompleksan projekat. Drugo, što znam da će dugo da traje. Treće, što znam da može da se desi još XY izmena. Kako se projekat bude gradio i time smanjivale promenljive, tako ću imati i više mišljenja. Ti bar znaš da ja nemam nikakve veze ni zavisnosti od bilo koje stranke i politike ovde, tako da neću imati problem da ako bude dobro pohvalim, a ako bude loše da iskritikujem. Ili pak da kažem dobro je to i to, loše je to i to. I pogrešio sam u tome i tome.

Ali do tada me stvarno zamara ovo pumpanje glasina i katastrofalnih predviđanja dok još ni lopata nije zabodena. Podseća me na obrnutu situaciju, kad se gradio Most na Adi, pa naprdnjaci pumpaše cenu svakih 6 meseci, te se od 300 miliona evra troškova doguralo do 900 miliona (ne znam jesu li ikad zaokružili na milijardu? ) Sad dobro, i meni se narpdnjaci gade, pa razumem ako neko sad hoće ovo da iskoristi da im vrati milo za drago. Mislim u javnosti. Ali brate počne da zamara kada to izađe iz granica normale i pređe u katastrofiranja kako će ceo Begrad da umre kad se pusti garnitura kroz tunel. Uostalom, ako ja ni tada pre 10 godina nisam dozvoljavao naprdnjacima da pumpaju cene i glasine oko Mosta na Adi, neću ni sada u kontra smeru. Mnogo glasina i politike se iz javnosti i medija preliva i ovde na forum. Kad se na to doda moja ogađenost onima koji su 50 godina imali prilike da naprave makar 1 - faking - kilometar - tunela... a nisu napravili ni to, a sad bi naknadno da sole pamet i pričaju šta treba i kako bi bilo idealno... da, onda stvarno ostajem bez strpljenja i razumevanja. Jer koliko god mrzeo SNS, jedino što me iritira više od njih i njihovog investitorskog metroa jesu oni koji su pola veka odlagali najhitnije a u međuvremenu bacali pare na gluposti pa bi sad naknadno da sole pamet i traže dlake u jajetu za nešto što sami nisu nikad ni započeli.
 
Видећемо како ће искасапити линије јавног превоза. Неки план је да се преполови број аутобуса. Отприлике да се периферне и приградске линије скрате до првих станица метроа и БГ воза, а кроз центар ко зна шта ће бити, од трамваја на потезу Калемегдан-Славија, до електробуса од Славије до Коњарника и до Медаковића... Али проблем је што нема јасних планова.
 
Nema jasnih planova ni za šta pa ni za sam metro (jer Srbija je ovo, ovde se sve menja i njiše non stop) ali bitno je da se već unapred zna da će kad se završi metro Beograd da kolabira, javni prevoz da se ukine, država da bankrotira i dopisati još po želji...
S druge strane, za Prokop se naravno već zna da će da bude uspešan i prosperitetan samo ako mu se dovede dovoljno prevoza. Kao i za ostatak čvora. Tu nema šta da se sumnja. To se prosto zna.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890916#p890916:3hdw8yti je napisao(la):
Bender Rodriguez » 18 Okt 2021 19:32[/url]":3hdw8yti]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890888#p890888:3hdw8yti je napisao(la):
solecar » Pon Okt 18, 2021 6:18 pm[/url]":3hdw8yti]
Ja sam pričao i pričam da će ovakav metro dovesti do povećanja broja vozila na ulicama, a ne do smanjenja, kako pojedinci na forumu tvrde. A i ti i ja, i još neki, došli smo do zaključka da se broj kola i korišćenja u saobraćaju konstantno povećava. Takođe sam pisao da ako se izgradi loš metro, da mu neće pomoći ni da ima 5 do 10 linija, a da dobar metro može da i sa 3 linije postigne daleko više nego onaj sa 3x više.
Okej, ti tako misliš. Ja ne mislim tako. O nekim aspektima ovog metro plana imam mišljenje, ali o mnogim nemam još. Iz više razloga. Prvo, što znam koliko je to kompleksan projekat. Drugo, što znam da će dugo da traje. Treće, što znam da može da se desi još XY izmena. Kako se projekat bude gradio i time smanjivale promenljive, tako ću imati i više mišljenja. Ti bar znaš da ja nemam nikakve veze ni zavisnosti od bilo koje stranke i politike ovde, tako da neću imati problem da ako bude dobro pohvalim, a ako bude loše da iskritikujem. Ili pak da kažem dobro je to i to, loše je to i to. I pogrešio sam u tome i tome.

Ali do tada me stvarno zamara ovo pumpanje glasina i katastrofalnih predviđanja dok još ni lopata nije zabodena. Podseća me na obrnutu situaciju, kad se gradio Most na Adi, pa naprdnjaci pumpaše cenu svakih 6 meseci, te se od 300 miliona evra troškova doguralo do 900 miliona (ne znam jesu li ikad zaokružili na milijardu? ) Sad dobro, i meni se narpdnjaci gade, pa razumem ako neko sad hoće ovo da iskoristi da im vrati milo za drago. Mislim u javnosti. Ali brate počne da zamara kada to izađe iz granica normale i pređe u katastrofiranja kako će ceo Begrad da umre kad se pusti garnitura kroz tunel. Uostalom, ako ja ni tada pre 10 godina nisam dozvoljavao naprdnjacima da pumpaju cene i glasine oko Mosta na Adi, neću ni sada u kontra smeru. Mnogo glasina i politike se iz javnosti i medija preliva i ovde na forum. Kad se na to doda moja ogađenost onima koji su 50 godina imali prilike da naprave makar 1 - faking - kilometar - tunela... a nisu napravili ni to, a sad bi naknadno da sole pamet i pričaju šta treba i kako bi bilo idealno... da, onda stvarno ostajem bez strpljenja i razumevanja. Jer koliko god mrzeo SNS, jedino što me iritira više od njih i njihovog investitorskog metroa jesu oni koji su pola veka odlagali najhitnije a u međuvremenu bacali pare na gluposti pa bi sad naknadno da sole pamet i traže dlake u jajetu za nešto što sami nisu nikad ni započeli.
Ako se desi tih XY promena OK. Ali stajati i čekati da se one dese same od sebe, je besmisleno. Može se na samom početku ukazati na greške, ali ne na način na koji to rade neki pojedinci, pojedine organizacije i partije, i da se iznesu stručne kritike, umesto kritika kritikovanja radi (kao i raznoraznih manifesta), što se u oba smera (i aktuelna vlast i ove grupacioje koje sam pomenuo). To važi i za povezivanje Prokopa metroom.
 
Већ смо у великом чабру због самог Прокопа оваквог какав јесте. Замисли тек кад нам дође и сличан промашај какав је овако предложен метро? Па још поукидају линије типа 16, 23, 29, 31, 88, па скрате 95 до Панчевца, 601 до Тошиног бунара, па уведу електробусе од Славије ка Коњарнику и Медаковићу...
 
Sole, pa jedan deo tih potencijalnih promena nece zavisiti samo od ljudi/ ljudskih faktora. Da se drugacije izrazim: do promena u trasi metroa moze doci i usled uticaja faktora i iznenadjenja koji nisu od ljudi nego od tehnickih problema ili prepreka.
 
Уздам се у подземне потоке Беогрда дуж целе трасе метроа са десне обале Саве ;)
 
:mrgreen: Paaa zapravo da... ima i toga. :D Ima svega i svacega ispod Beogradskih kolovoza. I nije da nemamo slicne situacije - imamo ziv primer onog tunela iz 70ih sto krenuse da prave izmedju Gavrila Principa i 29. pa stadose posle 100 metara.
Klizista, podzemne vode, lagumi, glina (Terazije), pecine, arheoloski ostaci... promenljivih ne-ljudske prirode je kolko hoces. A jos nismo ni prvu lopatu zaboli. Kako onda iko moze sa apsolutnom sigurnoscu da zna krajnji izgled i ishod metroa?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890921#p890921:2ns6abmn je napisao(la):
Bender Rodriguez » 18 Okt 2021 19:38[/url]":2ns6abmn]S druge strane, za Prokop se naravno već zna da će da bude uspešan i prosperitetan samo ako mu se dovede dovoljno prevoza. Kao i za ostatak čvora. Tu nema šta da se sumnja. To se prosto zna.
Kako se kod nas rešava problem?

Imamo ŽS Zemun polje, koja je maltene tik uz okretnicu u Altini. Građani Altine godinama traže da se asfaltira 100m - 200m postojećeg puta do ŽS i tu napravi normalna okretnica, kako bi mogli da koriste Bg: voz kao i svi drugi. Kao rešenje problema donosi se odluka da se na početku naselja izgradi nova ŽS i da se do nje produže 18 i 83. Kada sam govorio kako je to bezveze, neki su me govorili kako je to super rešenje, jer tako ne moraju građani Altine da prolaze kroz celu Altinu da bi došli do Bg: voza. Na pitanje, a zašto je super da neko ko živi u blizini sadašnje okretnice, prolazi celu Altinu da bi došao do te novoizgrađene stanice, kada je predloženo rešenje Altinjana brže i daleko jeftinije za realizaciju, ne dobih odgovor.

U međuvremenu, dok se radi pružni prelaz kroz Batanicu, gradi se u Šangaju okretnica za privremene linije 702L i 703L.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890921#p890921:2nn2zd3x je napisao(la):
Bender Rodriguez » 18 Oct 2021 06:38 pm[/url]":2nn2zd3x]Nema jasnih planova ni za šta pa ni za sam metro (jer Srbija je ovo, ovde se sve menja i njiše non stop) ali bitno je da se već unapred zna da će kad se završi metro Beograd da kolabira, javni prevoz da se ukine, država da bankrotira i dopisati još po želji...
S druge strane, za Prokop se naravno već zna da će da bude uspešan i prosperitetan samo ako mu se dovede dovoljno prevoza. Kao i za ostatak čvora. Tu nema šta da se sumnja. To se prosto zna.

Baš tako, i mene to čudi, a lično smatram Prokop većim propustom od metroa.
 
Sole, Mislis na pitanje nadleznima ili na pitanje clanovima foruma? Posto ja prvi put cujem za to.

Da nije to sad skoro bilo, u ovoj diskusiji o linijama iz Grocke na temi "prigradske linije"?
 
Profesori Gradjevinskog su na javnoj sednici pomenuli i varijantu železničke Autokomanda umesto Prokopa da je razmatrana nekad davno. Neverovatno je koliko i dalje ispaštamo zbog grešaka iz prošlosti.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890936#p890936:2zdo4emo je napisao(la):
Bender Rodriguez » 18 Okt 2021 20:09[/url]":2zdo4emo]Sole, Mislis na pitanje nadleznima ili na pitanje clanovima foruma? Posto ja prvi put cujem za to.

Da nije to sad skoro bilo, u ovoj diskusiji o linijama iz Grocke na temi "prigradske linije"?
Jel misliš na ovo u vezi Altine?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890944#p890944:ui20ilxc je napisao(la):
vucko » Pon Okt 18, 2021 8:25 pm[/url]":ui20ilxc]Profesori Gradjevinskog su na javnoj sednici pomenuli i varijantu železničke Autokomanda umesto Prokopa da je razmatrana nekad davno. Neverovatno je koliko i dalje ispaštamo zbog grešaka iz prošlosti.

У ком контексту су то поменули? То је идеја чвора која је предњачила 50-их, пре него што је изграђен аутопут. Предвиђала је велику техничку станицу на Душановцу на месту садашњег аутопута, а пруга би одатле испод Миријева и Карабурме излазила на Панчевачки мост. Дакле, не би имали стајалишта Карађорђев парк и Вуков споменик и питање је куда би прошао аутопут. Постојала је и варијанта Цветни трг, са подземном главном станицом испод Парка Мањеж, која је једно време била идеја која је предњачила.
 
Stanica na Autokomandi je bila zvaničan plan sve dok se nisu odlučili za Prokop. U odnosu na nju je izgrađen i autoput sa petljom Autokomanda. U međuvremenu su urbanisti jedno vreme bili za glavnu stanicu na Slaviji (Manjež), pa onda da ostane gde je.

Ali nadvladao građevinski lobi, SSNO...

I ostadosmo sa stanicom na mestu blokovskog terena za basket.
 
Ово последње је одлично срочено. Ту недостаје игралиште за фудбал и кошарку. Тачно се види.
 
Не смем ни да замислим који би тек саобраћајни хаос био на Аутокоманди да је и железничка станица тамо. Варијанта Прокоп је изабрана између осталог због најравномернијег распоређивања станица и стајалишта по граду у односу на остале планове. А приче ЦИА, БИА итд. су ми више за уз пиво испред дракстора.
 
Јасно је да то није решење, ни тад било, а ни сада.

Едит: Распоређивање станица... Није уопште била потребна као таква и у том формату. Најбоље би било да је станица на Новом Београду проширена и наткривена, да је задржана стара станица на Савском тргу, Прокоп... Да буде мало већа укрсница или станица за возове градске железнице.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=890962#p890962:1kxkly2f je napisao(la):
WLABmz » 18 Oct 2021 08:22 pm[/url]":1kxkly2f]Не смем ни да замислим који би тек саобраћајни хаос био на Аутокоманди да је и железничка станица тамо. Варијанта Прокоп је изабрана између осталог због најравномернијег распоређивања станица и стајалишта по граду у односу на остале планове. А приче ЦИА, БИА итд. су ми више за уз пиво испред дракстора.
Stanica je odabrana suprotno volji urbanista i beogradskih vlasti, eno, potvrdio je i Žika Bambus u izjavi iz 2009. za koju nisam ni znao. Prema tome, naredio je neko 'iznad' Branka Pešića, CIA nije sigurno, BIA se drukčije zvala, a pivo se tada točilo u blizini. Možda je Brežnjev...
 
Под претпоставком да је неко "одозго" утицао да се изабере варијанта Прокоп испред варијанте Аутокоманда, који је интерес био тог неког одозго у томе? Ако је било супротно вољи градских власти, зашто је градска скупштина 11.03.1972. потврдила овај план. Ако је било супротно вољи урбаниста, зашто је пројекат усвојен на седници градског секретаријата за урбанизам?
 
Vrh