Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Moze se polemisati - i bilo je polemike, ali ne zbog Prokopa, nego Sava D kruzna - koja nija dala tehnicka resenja i nepredvidljivih troskova. Takvu odluku su saglasili i ZTP Beograd i Urbanisticki zavod (Prokop je razraden u SANU, pa oni nisu ni pitani). I jedni i drugi su ocenili tehnoloske karakteristike Prokopa (Modifikovani GUP) vece nego varijante Sava D kruzna. Sava D bi rusila delove grada, Prokop samo uzderice u Prokopu. Sad da smo imali Caucesca da rusimo ulice Dorcola - mozda.
 

Prilozi

  • Urbanisticki zavod 2.JPG
    Urbanisticki zavod 2.JPG
    98,2 KB · Pregleda: 1.607
  • Urbanisticki zavod 1.JPG
    Urbanisticki zavod 1.JPG
    82,7 KB · Pregleda: 1.604
  • ZTP Beograd 3.JPG
    ZTP Beograd 3.JPG
    109,3 KB · Pregleda: 1.598
  • ZTP Beograd 2.JPG
    ZTP Beograd 2.JPG
    117,2 KB · Pregleda: 1.606
  • ZTP Beograd 1.JPG
    ZTP Beograd 1.JPG
    62 KB · Pregleda: 1.604
Jer svi znamo da su samo diktatori i tiranini Istocnog bloka pravili velike promene u svojim gradovima i zrtvovali nesto da bi dobili nesto vece i bolje...
 
Nije u Beogradski cvor umesan Tito - nije to radeno zbog njega. To je proisteklu iz Urbanistickog zavoda - a glavni krivac treba traziti u Americi koji su predlozili Rapid tranzit sistem za Beograd u GUP 1972. Daleko da je ovo proisteklo iz Socijalizma.
 
Nedostatak u ideji Sava D kruzna lezi u pozicije stanica na strani magistralne pravca. Zato je okretanje na 7 koloseka bila tehnoloska omaska same stanic. Jedna sitnica Prokopa je svakako vrlo bitna - i dopustio ih da to nazovem genijalnom resenjem nivelacije unutar cvora. Pruge prolaze vodoravno od Pancevackog mosta do stanice NBG preko Prokopa - sva uzvisenja su prokopana. Sava D koja bi bila na 70 m elevacije morala bi da se penje na , Pancevacki most na 93 isto kao i na most preko Save. Takode bi Sava D lezala ispod nivoa Save i Dunava sto bi ostavilo stanicu u latentnoj opasnosti.
 

Prilozi

  • Sava Janjic 1976 nivelacija 2.JPG
    Sava Janjic 1976 nivelacija 2.JPG
    60,4 KB · Pregleda: 1.557
  • Sava Janjic 1976 nivelacija 1.JPG
    Sava Janjic 1976 nivelacija 1.JPG
    44,5 KB · Pregleda: 1.556
  • Sava Janjic 1976 2.JPG
    Sava Janjic 1976 2.JPG
    46,7 KB · Pregleda: 1.556
  • Sava Janjic 1976 1.JPG
    Sava Janjic 1976 1.JPG
    77,7 KB · Pregleda: 1.547
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=854379#p854379:2res67br je napisao(la):
Bender Rodriguez » 30 May 2021 06:57 pm[/url]":2res67br]Moji izvori kazu drugacije, da je u odabiru Prokopa itekako bilo i politickoh uplitanja.
Ne resenje zeleznica proisteklo je modeliranjem na americkom kompjuteru za izradu jugoslavensko-americke "Belgrade Landuse and Transportation Study". Nabavljen je IBM 360 model 40 za Urbanisticki zavod. Za to imamo dokumentaciju u Wayne University. Licni konsultanti za transportni masterplan su bili Sambamurthy Thyagarajan, Clyde Pyers und Jack Peers. Kompjuter je koristio statisticke podatke 1966 na bezi cega je raden plan za rapid tranzit system Beograda. Izradena je takode mini-feasibility studija samo za zeleznicki transportni sistem grada. Toliko o nazadovanju osoblja tih godina. Amerikanci su nas katapultirali u moderni svet bez ikakvih umesanja politike u odluke za transportni masterplan.
 
Da bi se slika podpunila - dva konzultanta su 1970 pisali o procesu modeliranju na saobracanjnom masterplanu. S. Thyagarajan i C. Pyers - clanki su izasli u Arhitektura i urbanizam br. 61-62. Engleski clanak Thyagarajan "Comprehensive land use and transportation planning for Beograd metropolitan area" je preveden u Urbanizam Beograda br. 18 - https://urbel.com/uploads/Urbanizam_Beograda/UB18.pdf prevod za Pyers ne postoji i original nemogu da iskopam ali se zove: Metodologija planiranje saobracaja
 

Prilozi

  • Thyagarajan modeliranje.JPG
    Thyagarajan modeliranje.JPG
    145,3 KB · Pregleda: 1.483
Iz racunarskog modeliranja 1970
 

Prilozi

  • Thyagarajan Beograd metodologija 1.JPG
    Thyagarajan Beograd metodologija 1.JPG
    99,6 KB · Pregleda: 1.468
  • Thyagarajan Beograd metodologija.JPG
    Thyagarajan Beograd metodologija.JPG
    83,6 KB · Pregleda: 1.472
Ja nigde nisam ni pomenuo "nazadno osoblje". Samo da se zna.


Nesto sad razmisljam -nisi mi jasan nekad. Pre godinu dana objavis spisak svih (ne)prisutnih na sednici na kojoj se odlucivalo koja varijanta BG Cvoooura™ ce se graditi. Gde se lepo videlo da cak 2/3 tocila nije doslo na glasanje.

A onda kada ljudi napisu da su neke stvari kod Prokopa ofrlje odlucene ili peosto promasaj (ukljucujuci i ovu varijantu Cvooura™) ti to osporavas. Pa opet, zar nisi sam kacio spiskove sa sednica gde nije bilo 2/3 kvoruma? A secam se jasno da si okacio te spiskove i da je nas dvoje troje bilo prokomentarisalo kako je neverovatno da su i tu odluku doneli tako preko one stvari.

Inace, odakle ti toliko dokumentacije? Jel si u nekom momentu ucestvovao u nekoj fazi projekta/radova na Prokopu?
 
Nije bez ironije da se na cover Urbanizma 1972 vidi novi plan zeleznickih pruga beograda sa stanicom na autokomandi, a preko je slika parne lokomotive na stanici Beograd
 

Prilozi

  • LOKOMOTIVA NOVI PLAN.JPG
    LOKOMOTIVA NOVI PLAN.JPG
    207 KB · Pregleda: 1.467
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=854411#p854411:31z6gdfc je napisao(la):
Bender Rodriguez » 30 May 2021 08:25 pm[/url]":31z6gdfc]Ja nigde nisam ni pomenuo "nazadno osoblje". Samo da se zna.


Inace nisi mi jasan nekad. Pre godinu dana objavis spisak svih (ne)prisutnih na sednici na kojoj se odlucivalo koja varijanta BG Cvoooura™ ce se graditi. Gde se lepo videlo da cak 2/3 tocila nije doslo na glasanje.

A onda kada ljudi napisu da su neke stvari kod Prokopa promasaj (ukljucujuci i ovu varijantu Cvooura™) ti to osporavas. Pa opet, zar nisi sam kacio spiskove sa sednica gde nije bilo 2/3 kvoruma?

Inace, odakle ti toliko dokumentacije? Jel si u nekom momentu ucestvovao u nekoj fazi projekta/radova na Prokopu?
Da sam bio, bio bi pokojni da sada o tome pisem. :mrgreen:
 
Pa ne mora da znaci, ako si radio 90ih ili posle... Mislim to je ogroman projekat, koji obuhvata mnogo firmi i radova.

A jel sam u pravu za sednicu na kojoj se odlucivalo za varijantu Cvoooura™ i da je falilo pola do 2/3 kvoruma tad?
 
U komisiji za zradu urbanistticki plana bilo je 23 clanova od kojih 11 nisu bili prisutni a 8 su glasali za Prokop, nijedan za Sava D i 4 da se dalje radi (12 prisutnih, 11 nisu bili prisutni). U komisiji Urbanistikog zavoda od 17 clanova 12 su bili prisutni, 5 nisu bili prisutni: 6 za Prokop, 4 za Sava D, 2 da se dalje radi. Kvorum je bio u oba glasanja ispunjen, na oba glasanja je pobedio Prokop. Od glasova su 14 su glasali za Prokop, 4 za Sava D i 6 da se dalje radi. Prokop kao SNS na izborima, nije bilo nedoumice.
 
Ok znaci pola nije bilo prisutno na prvom navedenom. To je to, znam da je bilo tako nesto.

Kvorum je po zakonu bio ispunjen ali je to odraz i slika struke i vlasti koje su tada odlucivale o tome. Uostalom, i zakoni koji omogucuju da i pored tako malog procenta glasaca i dalje bude ispunjen kvorum, takodje dosta govori.

No dobro, nema to veze s Prokopom, tako je ovde vec vekovima.
 
Ali je struka podrzavala Prokop - u ZTP jednoglasno, odbili su Sava D. SANA je izradila modifikovani GUP (<Prokop>) pa nema diskusije koje resenje je prevagnulo. Ne manje od 4 godina su razradeni raznih planovi, pa su doradeni. Prokop svakako jeste revolucionarno resenje i nije pravio kompromise. Tehnolosko je dobio svakako najvise bodova.
 
Drugari, davite. Varijanta "Prokop" je prošla, mogu i ja da kažem na žalost, ali brate gotovo je, skoro sve je napravljeno. U okviru BG čvora neće biti proširenja još dugo. Sada će sve pare iz cele Srbije da idu na metro, a pitanje je da li će i to biti dovoljno.

Sada se jedino može raspravljati o ulozi Prokopa i ostalih stanica u novom čvoru.
 
У суштини је о томе већ и расправљано исто пре једно три године и више када су рађене горње саобраћајнице. Мислим да је неки закључак био да Прокоп треба да се повеже јавним превозом са Вождовцем, Врачаром и Звездаром као и најближим делом Савског венца. Стари град преко линија 95 и 11 има ипак бржу и бољу везу са станицом Нови Београд. А све иза Бањице треба усмерити на станице Раковица, Кнежевац и Кијево.
 
Pa davim ja s Prokopom ali dave i on i njegovi sledbenici na ovoj temi.

Ja koliko god ne voleo Prokop, dao sam vise predloga za njegovo poboljsanje. To nije nista vredelo jer je ovde odluceno da Prokop mora da bude centar Beograda, te da sve mora njemu da se prjlagodjava i ravna.

Pa reko dobro mozda i ja gresim, ajde da vidim kako se doslo u ovu situaciju i kako iz nje izaci.


Citajuci moje postove o Prokopu, neko neupucen bi stekao utisak da je Prokop kancer grada ALI da ima vise nacina da se to promeni ili ublazi. Dakle, ne volim ga, ALI ne negiram njegovo postojanje i ulogu.

A citajuci postove nekih drugih ovde, neko neupucen bi pomislio da je to najsavrseniji projekat u istoriji covecanstva, sa bezbroj vrlina a nijednom jedinom manom.

Tema postala svetiliste...
 
Далеко је од савршеног, али нам је реалност.
 
Ja to nisam sporio nikad.

Nikad nisam napisao "Zanemariti Prokop", "Ma Prokop za mene ne postoji" ni bilo sta slicno. Rekao sam konstatacije i predvidjanja (ranijih godina) da ce ga metro linija verovatno zaobici. Ali nisam ga ignorisao i negirao.
 
I da smo za ignorisanje Prokopa bojim se da se mi ne pitamo ništa već smo samo grupa koja bleji ispred diskonta i ima zajedničku temu koja je malo štreberska. :)
 
Једино о чему још треба водити рачуна је да у моменту планирања Прокопа нико није говорио о бетонском сандуку. То је већ измишљотина новијег доба.
 
Nesumnjivo je Prokop najdiskutovana infrstrukturna odluka doneta u Beogradu, otpor se akumulirao posle pocetka izgradnje, prvo sa strane drugih republika SFRJ, onda je Sava-Centar progutao kredit koji je bio podignut za Prokop. Kasnije je rastao animozitetu prema partijskom projektu SPS-u i 21 projektima za 21 vek. Prvu strucnu kritiku Vukan Vučić publicirao je 1996 u NINu, kritikovali su ga kasnije i gradonacelnik Živorad Kovačević, 2009 je reakao da se ni Branku Pešiću nije svideo pobednicki projekt stanicne zgrade 1975, a njemu lokacja. A sam Kovačević je inaugurisao radove na Prokopu 4. cecembra 1976. Izabranu lokaciju je svojevremeno kritikovao bivsi direktori urbanistickog zavoda Antonije Antić, a Žaklina Gligorijević, takode bivsa direktorka, predlagala je umesto Prokopa glavnu stanicu NBG. Ispada da su najveci podrzavaoci Prokopa onda Milutin Mrkonjic i Slobodan Milosevic, za SNS bi se moglo reci da su progurali brze pruge Srbije i BNV. Bez BNV i brzih pruga nebi bio nikakav prioritet, ali bi svako dalje odlaganje stetilo Beogradu na Vodi i ZS. Hugh Johnson je zapazio, kad nesto odoli vremenu onda je fundament na kome je postavljen jak. Isto je sa Prokopom, odoljava tektonskim promenama u drustvu Beograda i Srbije od 1976 na ovamo.
 
Сада када знам да се Вукан Вучић нечему противио, почињем да верујем да је ово заправо добар пројекат. Мало је људи који су наштетили Београду попут њега.
 
Vrh