Sreća pa je ovo bilo brzo. Trenutno imam jako malo vremena, ali ova priča sa kontraverznim tunelom koji "možda postoji a možda i ne" mi je izgledala kao jedna od onih naših tipičnih situacija u kojima se retko ko želi lično potruditi iako su očigledni potencijali ili za veliku javnu štetu (piralen), ili za veliku korist maltene bez uloženog novca. Pa bar da se vidi da li je istinita ili ne. Potrajalo je samo dva dana, ali sada definitivno mogu da kažem da stari tunel za pristup Prokopu POSTOJI, da je na idealnom mestu i da je trivijalno aktivirati ga. Evo detaljnog opisa.
Potporni zid. Pogled na njegov zatvoreni kraj na strani auto puta i zemljani nasip koji krije tunel iza njega.
Pogledajte prilog 10
Odnos izlaza zatvorenog zidom prema pumpi i autobuskoj stanici.
Pogledajte prilog 8
Ispalo je da je najbrži način za proveru istinitosti jednostavno pronaći one koji bi mogli znati. Pitao sam prvog dokonog penzionera koga sam sreo na Maleškom brdu. I naravno, zna za tunel, igrao se tamo kao klinac, neko je u njemu gajio i prodavao pečurke. Pošto je on četvrti svedok sa brda koji tvrdi isto, više nema dileme da li tunel postoji, ma šta nadležni tvrdili. On takođe kaže da je bio "skoro horizontalan" jer je izlazio "dole u rupi", ispod zgrada. Kad se uzme u obzir da se na Maleševsko brdo prvo penje, pa zatim spušta, pre nego što se dođe do Prokopa, to objašnjava i zbog čega je napravljen. Da bi se olakšao budući razvoj i lak pristup sa bulevara Franša Deperea bivšem i možda budućem naselju u Prokopačkoj rupi.
Pogledajte prilog 11
Pogledajte prilog 12
Da li je moguće nezavisno potvrditi lokaciju Prokopačkog kraja tunela koja se spominje u Novostima? Jeste uz par razumnih pretpostavki. Po betonu i prastarim ostacima drugog para šarki rekao bih da je obližnji otvor kanalizacije predratni, za drenažu Maleševskog brda i možda Prokopa. Uz pomoć baterije se vidi da je prav i horizontalan, a verovatno služi i za drenažu tunela. Široki tunel za peršake međutim ne sme da se ugrozi stari i aktivni drenažno kanalizacioni tunel, što znači da ne sme da se ukrsti sa njim. A pošto su oba prava i bar u početku idu po sličnoj visini, najlogičnije bi bilo da je novi široki tunel prilikom projektovanja provučen paralelno sa starim drenažnim tunelom, bar u projekciji na horizontalnu ravan. Dakle, prosto se uz pomoć baterije proceni orjentacija kanalizacionog tunela u odnosu na zgradu iznad, i zatim na mapi povuče paralelna linija na rastojanju kanalizacije i potpornog zida. Odnos otvora i zgrade iznad:
Pogledajte prilog 9
Drvena baraka tačno iznad kanalizaciono drenažnog tunela
Pogledajte prilog 7
Kad sam to uradio dobio sam i nezavisnu potvrdu da je izlaz tunela tačno tamo gde je sagovornik reportera Novosti i rekao. Uz kasnije neznatno preciziranje dobije se sledeća mapa trase tunela i kanalizacije pored njega.
Važno je uočiti i bočnu granu tunela koja se uz jaku bateriju lepo vidi u kanalizaciono kišnom tunelu. Pošto ona ide paralelno ulici i pravo iza potpornog zida, već i to parče tunela dokazuje da iza potpornog zida u najmanju ruku postoji prostorija, a verovatnije tunel o kome govorimo, pošto niko ne pravi tunel koji nigde ne vodi, a rastojanje do potpornog zida je isuviše kratko da bi znatno skrenuo dok dođe do njega. To je još jedna nezavisna potvrda i tunela i lokacije njegovog kraja na strani auto puta. Funkcija ovog bočnog tunelskog kraka kanalizacije je da drenira najnižu tačku "širokog" pešačkog tunela.
I nažalost, tek pošto sam ovako zaobilazno dobio da tunel sigurno postoji i gde bi trebalo da izlazi, uz prilično sreće sam uspeo nađem i njegovu sliku. Evo je:
Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 5
Kad se postavim na sličnu poziciju za slikanje (ali niže jer je gornja platforma zavorena) nova slika izgleda ovako. Vidite dve zgrade 1 i 2 u skoro istom međusobnom odnosu, ali i ulaz u tunel. Strelicom je označeno gde bi, sudeći po staroj slici, trebao da bude zatrpani ulaz u tunel.
Pogledajte prilog 6
A kad se priđe bliže, evo i tragova porušenog betonskog zida ulaza u tunel. Dovoljno je samo malo otkopati zemlju. Ili tu, ili samo par metara levo, kod broja 45, u zavisnosti od toga da su ovi betonski ostaci razlomljeni i pomereni ili su i dalje deo ostataka zida tunela.
Pogledajte prilog 13
Betonsko gvožđe koje viri iz preostalih zidova tunela.
Pogledajte prilog 2
Dakle, ulaz u tunel sa Prokopačke strane se nalazi ispod Prokupačke ulice kod metalnog ulaza u zgradu na kojoj je broj 45a (ili negde od 45 do 45a)
Pogledajte prilog 3
Na kraju, imamo relativno širok i GOTOV tunel koji nadležni kažu da NE POSTOJI i koji nije unesen ni u prostorni plan Prokopa i okoline iako je to po zakonu obavezno, i iako su upozoreni na to u javnoj raspravi. Pri tome je skoro idealan jer vodi direktno od autobuske stanice na auto putu tačno do početka 1. perona, tik pored njega, na istoj visini, a otvor mu se nalazi se na bočnoj strani postojećeg gradilišnog puta, pa njegovo otvaranje ne smeta ničemu. A sve što treba uraditi je otkopati zatvorene krajeve na oba kraja. Međutim novinar napisao vest i posle toga nikom ništa. Tužno.
Pogledajte prilog 1
Eh, da. Treba reći i da rešetka kanalizacije nije zaključana, samo je malo zarđala šipka za zatvaranje, pa ekipa opremljena za hodanje po tunelima (Undergrad?) lako može ući kroz kanalizacioni otvor, skrenuti desno u bočni tunel posle desetak metara, pa ući u nadajmo se nezatrpani početak širokog tunela iza potpornog zida. Tako se bez ikakvih ulaganja može odmah proveriti u kakvom je stanju desni tunel i šta bi trebalo uraditi da se osposobi i otvori. I upiše u GIS baze podataka. I da se vidi ima u njemu ostavljeno nešto opasno.