Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Сомбор је доста критичан што се путних прелаза тиче.
За почетак, путни прелаз на Суботичком путу је такође укрштање пруге и магистралног пута и једне од најважнијих градских саобраћајница у новоу а прелаз води преко преко 6 колосека, између скретница.
То место је као рођено за подвожњак.
На Гаковачком путу прегледност из аутомобила је доста добра јер се пруга и пут укрштају под 90°, још само да се трава и растиње редовно шишају.
Што се пешака тиче недостаје прелаз за пешаке.
Прелаз на Безданском путу непрегледан је из разлога о којима сам већ писао.
Тај прелаз на Шикарском је криминалан, нисам дуго пролазио па сам и заборавио на њега.
Иронично, прелаз на Шикарском путу зарастао је у шикару 🙂
Изградњом западне обилазнице планирано је укидање тог прелаза а веза са викенд насељем ће ићи или са краја Јосићког пута или са Безданског пута.
Прелаз на Апатинском путу је тек ове или прошле године аутоматизован али и ту постоји објекат са десне стране уз саме колосеке па нема шансе да видиш да ли воз долази из правца станице док не изађеш на колосек за силосе.
И тај објекат на Апатинском и на Безданском ми делују као стара железничка инфраструктура, међутим, сада се користе као стамбени објекти.
 
Poslednja izmena:
Dok Kina sprema flotu brzih vozova za najveći praznik u istoriji - Rex dolazi do +10min kašnjenja.
IMG20251001074849.jpg

i odakle na ovaj kolosek..
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: NSB
Taj prelaz je kod Vranova, po zakonu objekat koji je tu naseđen za čuvara ne bi smeo da postoji i morao bi da se sruši.
Pretpostavljam da nekada kada su se rampe spuštale ručno, imao se čoveka koji izađe i sama njegova pojava zaustavlja saobraćaj. Tada nije bio problem da li ima preglednosti i kakva je. To mi se čini da je i ovde slučaj. Ali sa automatizacijom, tj. ukidanjem 24h fizičkog nadzora, dolazi do problema gde nemaš nikog da fizički nadgleda PP, signalizira da li ima neki problem, kontroliše saobraćaj...
 
Razmišljao sam o pravcu Beograd - Niš, kako da se napravi maksimalna korist, a da se izbegnu ogromni troškovi održavanja pruge za brzine preko 160km/h sa teretnim vozovima, i izbegne ukidanje prijema i otpreme putnika u 30 naselja uz prugu.

Ja sam ranije dosta osporavao pružnu vezu Mladenovac - Topola - Kragujevac, zbog nepovoljne geografije, i ravničarske alternative kao ekonomičnije za teretni saobraćaj. Međutim, ako se uzme u obzir (ako postoji opravdanost) za neki dosta brži putnički saobraćaj (pravi IC ) to znači dosta vozova koji ni ne staju po svim onim opštinskim mestima sa po 5000-30000 stanovnika, nego samo u par njih. Sa druge strane, zaobilazi se Kragujevac sa 150.000 stanovnika, Kruševac sa 60.000 stanovnika, i još mogućnost dosta bolje veze sa Kraljevom, Novim Pazarom i Kosovom (koje je naravno Srbija). Ako je pruga samo za putnički saobraćaj, onda nije kriterijum do 1% (10 promila) uspona radi racionalne teretne vuče, već se može i do 3% (30 promila). Tada pomoravska pruga ostaje za teretne vozove, regionalne vozove, i nekakav inter-regio-ekspres sa stajanjem u svim opštinskim mestima. Kragujevcu bi tada trebala nova stanica Kragujevac 2 sa istočne strane na mestu presecanja nekog od glavnih prilaza gradu sa istočne strane, i sa odvajanjem koloseka posle iste ka sadašnjoj stanici Kragujevac 1. Odnosno, voz iz Beograda za Kraljevo bi stajao prvo Kragujevac 2, zatim Kragujevac 1.

Beograd - Mladenovac 2 koloseka 160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi, BG:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Smederevsku Palanku, Jagodinu, Resavicu,
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
Mladenovac - Kragujevac 2: 2 koloseka, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski vozovi Kragujevac, stajališta sa kontrolom pristupa.
Kragujevac 2 - Kruševac : 1 kolosek, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Prigradski Kragujevac
Kruševac - Đunis 1 kolosek trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Regio ekspres Čačak - Kraljevo - Kruševac - Niš.
Đunis - Niš Aerodrom 2 koloseka 120-160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi NI:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Jagodinu
- Regio ekspres za Čačak i Kraljevo
- IC Beograd - Niš.
Kragujavac - Kraljevo 1 kolosek 100-120km/h:
- Teretni u skladu sa potrebama
- IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski Kragujevac
Mladenovac - Velika Plana - Jagodina - Đunis 2 koloseka, 100-120km/h.
- Teretni vozovi Koridor X
- Regionalni i regio ekspres vozovi

Železnička_karta_Srbije.jpg
 
Пруга преко Јајинаца и Мале Крсне тотално дисфункционална, прво од оне сулуде реконструкције која је пробила све рокове, притом није 100% завршено до тога да због хаварије у Врчину пола године нема возова на тој релацији
 
Потпуно равничарска једноколосечна пруга Vmax 120 Суботица - Хоргош по постојећој траси и са реконструкцијом постојећих станица пре 4 године коштала је 3,3 милиона по километру.
Са експропријацијом земљишта а неизбежно и објеката, свим објектима на траси и новим станицама нова пруга од Младеновца до Ђуниса коштала би најмање 800 милиона.
Ми железницу углавном посматрамо из угла путничког саобраћаја, међутим, карго је бар подједнако важан, посебно на коридорима.
Циљ је скратити време каргу што значи да је на поморавском правцу неопходно подићи брзину а тиме подићи брзину и каргу што даље значи да је неопходно имати двоколосечну пругу за мештовити саобраћаја за пројектовану брзину од 160.
Таква пруга је и планирана на 50% трасе.
 
Poslednja izmena:
Razmišljao sam o pravcu Beograd - Niš, kako da se napravi maksimalna korist, a da se izbegnu ogromni troškovi održavanja pruge za brzine preko 160km/h sa teretnim vozovima, i izbegne ukidanje prijema i otpreme putnika u 30 naselja uz prugu.

Ja sam ranije dosta osporavao pružnu vezu Mladenovac - Topola - Kragujevac, zbog nepovoljne geografije, i ravničarske alternative kao ekonomičnije za teretni saobraćaj. Međutim, ako se uzme u obzir (ako postoji opravdanost) za neki dosta brži putnički saobraćaj (pravi IC ) to znači dosta vozova koji ni ne staju po svim onim opštinskim mestima sa po 5000-30000 stanovnika, nego samo u par njih. Sa druge strane, zaobilazi se Kragujevac sa 150.000 stanovnika, Kruševac sa 60.000 stanovnika, i još mogućnost dosta bolje veze sa Kraljevom, Novim Pazarom i Kosovom (koje je naravno Srbija). Ako je pruga samo za putnički saobraćaj, onda nije kriterijum do 1% (10 promila) uspona radi racionalne teretne vuče, već se može i do 3% (30 promila). Tada pomoravska pruga ostaje za teretne vozove, regionalne vozove, i nekakav inter-regio-ekspres sa stajanjem u svim opštinskim mestima. Kragujevcu bi tada trebala nova stanica Kragujevac 2 sa istočne strane na mestu presecanja nekog od glavnih prilaza gradu sa istočne strane, i sa odvajanjem koloseka posle iste ka sadašnjoj stanici Kragujevac 1. Odnosno, voz iz Beograda za Kraljevo bi stajao prvo Kragujevac 2, zatim Kragujevac 1.

Beograd - Mladenovac 2 koloseka 160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi, BG:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Smederevsku Palanku, Jagodinu, Resavicu,
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
Mladenovac - Kragujevac 2: 2 koloseka, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski vozovi Kragujevac, stajališta sa kontrolom pristupa.
Kragujevac 2 - Kruševac : 1 kolosek, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Prigradski Kragujevac
Kruševac - Đunis 1 kolosek trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Regio ekspres Čačak - Kraljevo - Kruševac - Niš.
Đunis - Niš Aerodrom 2 koloseka 120-160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi NI:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Jagodinu
- Regio ekspres za Čačak i Kraljevo
- IC Beograd - Niš.
Kragujavac - Kraljevo 1 kolosek 100-120km/h:
- Teretni u skladu sa potrebama
- IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski Kragujevac
Mladenovac - Velika Plana - Jagodina - Đunis 2 koloseka, 100-120km/h.
- Teretni vozovi Koridor X
- Regionalni i regio ekspres vozovi

Pogledajte prilog 253555
Iako kao koncept jako privlačan, smatram da je u trenutnim okolnostima ovako nešto nerealno. Mislim da prioritet treba da bude na modernizaciji postojeće pruge Beograd-Niš za do 160 km/h i mešoviti saobraćaj kako bismo podstakli teret. Putnički saobraćaj bi se svakako unapredio, a do neke buduće izgradnje ovakve veze bi se kroistilo Lapovo-KG i Batočina-KŠ.
Tek nakon što modernizovana pruga BG-NI dođe do neke iskorišćenosti kapaciteta od 60-70%, e onda terati novu prugu za 200 ili više po ovom planu kako bi se rasteretila postojeća pruga ekspresnih vozova. Tad bi trebalo da bude i mnogo više tereta.

Što se tereta tiče, ja bih terao to sve na Smederevo da pređe reku, pa potom kroz Vojvodinu do Subotice. Tranzit ne mora da opterećuje BG region i tu može da se forsira BGvoz i Regionalni saobraćaj
 
Све када би и постојао железнички мост између Смедерева и Ковина и праволинијска пруга до Панчева и када би Банат био под струјом тај правац био би дужи од коридора а возови би путовали знатно дуже и због више километара и због мање брзине и због укрштања.
Са друге стране обилазна пруга у БГ чвору већ постоји, зато је и изграђена.
 
Велика Плана - Младеновац - Обилазница - Суботица 265,5км
Велика Плана - Мала Крсна - Обилазница - Суботица 277,7км
Велика Плана - Мала Крсна - Панчево (рационалном линијом, не баш правом) - Суботица 278,1км

Разлика између најкраће и најдуже варијанте је једва 12,6км. Из аспекта теретног железничког саобраћаја бисмо то могли назвати "занемарљиво". Поготово када се узме у обзир да је варијанта преко Крсне и Баната скроз равна, а на другој траси има неколико брда, од којих нека захтевају додатне или јаче локомотиве за савладавање нагиба. Брзина не би била ништа мања јер би на обе трасе теретњаци ишли максимално до 120 км/ч.

Дугорочно делује да је најрационалније решење терати терет који иде за Мађарску на Банат, ако планирамо да будемо иоле озбиљна транзитна земља. С обзиром на то каква се густина даљинског, регионалног и приградског саобраћаја очекује у ширем региону Београда (а донекле и Новог Сада), неће ту бити пуно простора за терет преко дана. Кад ти се до Младеновца упакују у истом сату и ИнтерСити и Регио и БГ воз, па када разлика у њиховим брзинама крене да заузима све више простора у графикону, врло брзо ће то кренути преко дана све више и више на Крсну. А када крене на Крсну, онда може и на Банат.

Суштина је да све ове три пруге могу дугорочно бити комплементарне, на једној више саобраћаја ка Загребу, на другој ка Будимпешти. Да смо паметни, пролазили би нам теретњаци сваки дан цео дан у свим правцима, само што нисмо.

И да се подсетимо, Крсна - Панчево може да се направи за мање пара него што су они платили пар сезона преноса познате нам фудбалске лиге, или отприлике за онолико нас је коштала свака недеља ЕПСовог експеримента са влажним угљем. Седам дана Грчића - једна пруга. Тако да пара имамо и за ово, само га трошимо на глупости.
 
Готово да сам сигуран да су све најаве (скоре) модернизације банатских пруга биле политичка обећања у налету ентузијазма због отварања деонице коридора од Београда до Новог Сада.
Новца има али не и за железницу (не у тој мери и посебно не изван магистралних пруга)
Да бисмо имали једноколосечну пругу за брзину до 120 (80 за теретни саобраћај)
од Велике Плане до Суботице преко Баната тако нешто коштало би најмање милијарду.
Гајим сулуди, ничим оправдани оптимизам да до 2035. коридор можемо да унапредимо до нивоа средње развијених европских држава и тако направимо значајан искорак у односу на данашње стање а за све ван коридора нисам оптимиста ни најмање.
 
Poslednja izmena:
Razmišljao sam o pravcu Beograd - Niš, kako da se napravi maksimalna korist, a da se izbegnu ogromni troškovi održavanja pruge za brzine preko 160km/h sa teretnim vozovima, i izbegne ukidanje prijema i otpreme putnika u 30 naselja uz prugu.

Ja sam ranije dosta osporavao pružnu vezu Mladenovac - Topola - Kragujevac, zbog nepovoljne geografije, i ravničarske alternative kao ekonomičnije za teretni saobraćaj. Međutim, ako se uzme u obzir (ako postoji opravdanost) za neki dosta brži putnički saobraćaj (pravi IC ) to znači dosta vozova koji ni ne staju po svim onim opštinskim mestima sa po 5000-30000 stanovnika, nego samo u par njih. Sa druge strane, zaobilazi se Kragujevac sa 150.000 stanovnika, Kruševac sa 60.000 stanovnika, i još mogućnost dosta bolje veze sa Kraljevom, Novim Pazarom i Kosovom (koje je naravno Srbija). Ako je pruga samo za putnički saobraćaj, onda nije kriterijum do 1% (10 promila) uspona radi racionalne teretne vuče, već se može i do 3% (30 promila). Tada pomoravska pruga ostaje za teretne vozove, regionalne vozove, i nekakav inter-regio-ekspres sa stajanjem u svim opštinskim mestima. Kragujevcu bi tada trebala nova stanica Kragujevac 2 sa istočne strane na mestu presecanja nekog od glavnih prilaza gradu sa istočne strane, i sa odvajanjem koloseka posle iste ka sadašnjoj stanici Kragujevac 1. Odnosno, voz iz Beograda za Kraljevo bi stajao prvo Kragujevac 2, zatim Kragujevac 1.

Beograd - Mladenovac 2 koloseka 160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi, BG:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Smederevsku Palanku, Jagodinu, Resavicu,
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
Mladenovac - Kragujevac 2: 2 koloseka, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš i IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski vozovi Kragujevac, stajališta sa kontrolom pristupa.
Kragujevac 2 - Kruševac : 1 kolosek, trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Prigradski Kragujevac
Kruševac - Đunis 1 kolosek trasa za 250km/h, brzina 200km/h.
- IC Beograd - Niš
- Regio ekspres Čačak - Kraljevo - Kruševac - Niš.
Đunis - Niš Aerodrom 2 koloseka 120-160km/h:
- Teretni vozovi Koridor X
- Prigradski vozovi NI:VOZ
- Regionalni/regio ekspres za Jagodinu
- Regio ekspres za Čačak i Kraljevo
- IC Beograd - Niš.
Kragujavac - Kraljevo 1 kolosek 100-120km/h:
- Teretni u skladu sa potrebama
- IC Beograd - Kraljevo (Novi Pazar, Čačak, Kosovska Mitrovica)
- Prigradski Kragujevac
Mladenovac - Velika Plana - Jagodina - Đunis 2 koloseka, 100-120km/h.
- Teretni vozovi Koridor X
- Regionalni i regio ekspres vozovi

Pogledajte prilog 253555
Od kad je ova mapa?
Pruga Zrenjanin Vrsac je demontirana, verujem da ima jos nepostojecih pruga.
 
У Бечеју је путнички воз последњи пут виђен још у време владе Мирка Марјановића.
 
Велика Плана - Младеновац - Обилазница - Суботица 265,5км
Велика Плана - Мала Крсна - Обилазница - Суботица 277,7км
Велика Плана - Мала Крсна - Панчево (рационалном линијом, не баш правом) - Суботица 278,1км

Разлика између најкраће и најдуже варијанте је једва 12,6км. Из аспекта теретног железничког саобраћаја бисмо то могли назвати "занемарљиво". Поготово када се узме у обзир да је варијанта преко Крсне и Баната скроз равна, а на другој траси има неколико брда, од којих нека захтевају додатне или јаче локомотиве за савладавање нагиба. Брзина не би била ништа мања јер би на обе трасе теретњаци ишли максимално до 120 км/ч.

Дугорочно делује да је најрационалније решење терати терет који иде за Мађарску на Банат, ако планирамо да будемо иоле озбиљна транзитна земља. С обзиром на то каква се густина даљинског, регионалног и приградског саобраћаја очекује у ширем региону Београда (а донекле и Новог Сада), неће ту бити пуно простора за терет преко дана. Кад ти се до Младеновца упакују у истом сату и ИнтерСити и Регио и БГ воз, па када разлика у њиховим брзинама крене да заузима све више простора у графикону, врло брзо ће то кренути преко дана све више и више на Крсну. А када крене на Крсну, онда може и на Банат.

Суштина је да све ове три пруге могу дугорочно бити комплементарне, на једној више саобраћаја ка Загребу, на другој ка Будимпешти. Да смо паметни, пролазили би нам теретњаци сваки дан цео дан у свим правцима, само што нисмо.

И да се подсетимо, Крсна - Панчево може да се направи за мање пара него што су они платили пар сезона преноса познате нам фудбалске лиге, или отприлике за онолико нас је коштала свака недеља ЕПСовог експеримента са влажним угљем. Седам дана Грчића - једна пруга. Тако да пара имамо и за ово, само га трошимо на глупости.
Sve bi to imalo još više smisla da se uspostavi prekinuta veza od Kikinde do Segedina pa dalje ka Budimpešti. Bilo je o tome razgovora pre 20 godina ali ke sve ostslo na nivou priča. Početkom 2000-tih se pričalo o vezi Segedin - Kikinda - Temišvar.
 
@NoLimit @CEBEP Vrlo važna prednost ravničarske varijante preko Banata, je mogućnost vuče računajući na silu kidanja zateznih kvačila, koja je za relevantni otpor (uspon + otpor krivine) preko Ralje, ili Vrčina, ili preko Fruške gore oko 1300 tona bruta (vagoni sa robom), a preko ravnice 2500 tona bruta. Takođe, to sve povuče jedna te ista lokomotiva i u prvom i u drugom slučaju. Da teže kompozicije je moguće pogurati na vrh potiskivalicom, ali potiskivanje zahteva 2 lokomotive, i mnogo trasa za vozove kada se poriskivalica vraća, zaustavljanje za kvačenje i raskvačivanje potiskivalice...

A ako očekujemo ozbiljan BG:VOZ u proseku evropske civilizacije, onda na svim 40-60 km od Beograda imamo problema sa količinom i kvalitetom dostupnih trasa za teretne vozove.
 
Један од важнијих разлога зашто се код Фрушке горе ишло на тунел и вијадукт од 3 километра је управо како би се тај проблем ублажио.
Још не знамо како ће изгледати деоница од Ресника до Велике Плане али верујем да је тај проблем и те како узет у обзир.
БГ воз, бар док је део јавног градског превоза града Београда неће западније од Батајнице, где су теретни и путнички саобраћај већ раздојени ни јужније од Младеновца где ће на двоколосечној прузи бити могуће провући два пара возова БГ воза у сату.
 
Poslednja izmena:
 
Može li neko od insajdera sa grupe da potvrdi ovu vest?
 
Ako i puštaju ne vidim kako sem ako ne bude neki redukovan red vožnje bez onih samo do NS polazaka s obzirom da u Subotici samo 1 peron / 1 kolosek, eventualno podeljeno 2 za ostale polaske koji moraju ka Majšanskom mostu radi zbog pothodnika...
 
Биће то празан воз кад не може карте да се купује.
 
Ako i puštaju ne vidim kako sem ako ne bude neki redukovan red vožnje bez onih samo do NS polazaka s obzirom da u Subotici samo 1 peron / 1 kolosek, eventualno podeljeno 2 za ostale polaske koji moraju ka Majšanskom mostu radi zbog pothodnika...
Ići će samo 5XX i 6XX polasci, kao što je i spominjano ranije.
 
Управо тако, само ти поласци без класичних путничких да тако кажем, јер су и Петроварадин (тренутно и Суботица) ограничени перонским колосецима.
Постоји велика вероватноћа да саобраћај крене за викенд. Више ће се знати сутра.
 
Vrh