Šta je novo?

Tramvaji

Ne verujem da su znali da će ovo biti blokada na duže staze, pa vrv nisu povlačili vozila.
9tka je radila samo Banjica - Slavija, 2jka je išla do Autokomande.

Negde sam pročitao da će sutra sem 13ce sav tramvajski saobraćaj biti ukinut, ali ne znam koliko je istina. Sekretarijat čuti.
Ako Dorćol nema kapaciteta da primi vozila, nzm šta će raditi.
 
Zar nije parkasa u svetu da se posalje tramvaj za testiranje pre kupovine?
Kod nas sve kontra.
 
Ne verujem da su znali da će ovo biti blokada na duže staze, pa vrv nisu povlačili vozila.
9tka je radila samo Banjica - Slavija, 2jka je išla do Autokomande.
Trubilo se zadnjih par dana svuda o tom protestu kod Vlade sa posebnim akcentom da će protest trajati do daljneg odnosno da je planirana dugotrajna blokada raskrsnice, nema sile da se mogu vaditi na "neobaveštenost".
 
I da su znali, tram ne ide pa ne ide, tako da slaba uteha.

Bilo kako bilo, biće pakleno jutro za sve na Voždovcu, moje saučešće svima u jutarnjem špicu.

1000057564.jpg


Nekada je i treća smena zakon..
 
а шта је проблем да ти заглављени трамваји возе просто устаничка ташмајдан? до славија, бањица, калемегдан...
 
Da nekompetnenti ljudi nisu istovremeno rasturili tramvajsku mrežu na više mesta, postojala bi alternativa, ovako sad skoro ceo tramvajski sistem (posmatrano sa stanovišta redovnih linija) ima istaknutu "tačku otkaza - single point of failure" kod zgrade vlade, a kakvo je stanje - tamo će svako malo biti "žurka".

Apropo širine novih tramvaja nisam hteo ovde da mračim, ali moj prvi komentar je bio "nadam se da znaju šta rade i da širina neće biti problem". E pa - nada je propala, sad je reality-bites momenat.
Ili će morati tražiti da im prave tramvaje prilagođene za BG (max 2300 mm širine kolskog sanduka i tačno definisano koliko daleko obrtna postolja mogu da budu od početka/kraja tramvaja, jer to određuje koliko će da "izleće" van ose koloseka u krivinama - a to znači da onda nema ništa od brze isporuke, osim ako ih već ne proizvode u tom obliku), ili će, barem u početku, ovo uneti nova kašnjenja i probleme u tramvajski podsistem, jer zamislite da na većini krivina tramvaji više ne mogu istovremeno da uđu u krivinu, već jedan čeka da onaj iz suprotnog smera prođe, pa tek onda kreće.
Pri tome beogradske "lomljene" krivine ne pomažu nimalo, jer na tom "lomu" je radijus krivine najmanji, što znači da baš u toj tački tramvaj najviše "izbacuje" prednji i zadnji deo van ose koloseka. Znači u tim tačkama je "češanje" potencijalno lako moguće.

Davno nekad (1973/74 kad su došli Đuro Đaković TMK 201 - "bik") i posle 1979 - kad su stigli ČKD T4/B4, sličan problem se pojavio u ZG, ali iz različitih razloga.
"Bik" ima jako ukošen prednji i zadnji deo, i s tim nije bilo problema, ali je bio duži od starih modela, pa kako su radijusi krivina u centru bili mali, u sredini luka krivine srednji deo kolskog sanduka je mnogo "visio" izvan koloseka sa unutrašnje strane krivine. T4/B4 je imao drugi problem - malo zakošenje prednjeg i zadnjeg kraja, pa je u krivinama postojala velika verovatnoća da "očeše" tramvaj koji kroz istu krivinu prolazi iz suprotnog smera. I to da očeše primarno drugi T4, ali isto tako da "poškakilja" sredinu bika ako on u tom momentu nailazi sa druge strane.

Da bi bilo jasnije koji tramvaji su problem - svi koji su imali potencijal da izazovu nešto ovako su dobili na prednjoj strani "brkove" - dizajnersko rešenje - šara koja se izdaleka videla, a služila je za ovu signalizaciju - da se izdaleka zna da se sa tim tramvajem "ne kačite" u krivini. Osim toga na nosačima kontaktne mreže su visili posebni znakovi koji su označavali u kojim krivinama je moguće "češanje" - silueta dva tramvaja u krivini sa nacrtanim iskrenjem u "tačkama dodira".

Kako se stvar rešila? - Potrajalo je godinama, pa su ose koloseka u krivinama razmaknute, a radijusi krivina povećani, kako se radila rekonstrukcija određenog dela pruge. To je u centru negde tražilo da se naprave i krivine gde pruga prvo ide jako ulevo, da bi dobila veći luk i onda skrenula udesno oko ugla zgrade.

Ako bi se ovaj idiotski (nemam drugi naziv) propust u tehničkoj specifikaciji zahteva u BG mogao gledati sa neke pozitivne strane, možda ih pojava ovih širih tramvaja natera da rekonsturišu veći deo mreže. Ali kako to rade, bolje da ne diraju ništa - jer njihove rekonstrukcije često dovode do toga da se ostane (dugo)trajno bez celog dela mreže.
Na duže staze - veća dozvoljena širina tramvaja je svakako plus, i sa stanovišta komfora putnika, ali svaka rekonstrukcija pruga pa i one koje su već u toku, morale bi već sada da uzmu u obzir tu činjenicu - što znači da bi se trebale zaustaviti i proveriti usklađenost projekta sa novim zahtevima, ukoliko ovkvi tramvaji ostaju kao izbor.

Ali možda bar ispeglaju "lomljene" krivine da ublaže problem - pa eto nekog poboljšanja.
 
Poslednja izmena:
Sinoć je neko greškom obavestio vozača da se parkira na Dorćol, ulaskom kroz Knićaninovu.
Vozač nije znao da je ta kapija zatvorena i da je isključena struja, te je ostao nasukan do jutra da čeka viljuškara da ga izvuče nazad do dela mreže gde ima struje...
Tramvaj je tako stao da se poprečio preko ulice Visokog Stevana i da onemogućava saobraćaj.

Osim ovog pokušaja ulaska tramvaja u depo, Dorćol nije primio nijedan tramvaj sinoć.
IMG_20250610_012728.jpg
IMG_20250610_012804.jpg
IMG_20250610_012813.jpg
 
Pri tome beogradske "lomljene" krivine ne pomažu nimalo, jer na tom "lomu" je radijus krivine najmanji, što znači da baš u toj tački tramvaj najviše "izbacuje" prednji i zadnji deo van ose koloseka. Znači u tim tačkama je "češanje" potencijalno lako moguće.

Zašto su krivine lomljene? U vožnji je jako neudobno, a verovatno i smanjuje brzinu kroz krivinu. Jel imaju neku prednost?

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
 
Sinoć je neko greškom obavestio vozača da se parkira na Dorćol, ulaskom kroz Knićaninovu.
Vozač nije znao da je ta kapija zatvorena i da je isključena struja, te je ostao nasukan do jutra da čeka viljuškara da ga izvuče nazad do dela mreže gde ima struje...
Tramvaj je tako stao da se poprečio preko ulice Visokog Stevana i da onemogućava saobraćaj.

Osim ovog pokušaja ulaska tramvaja u depo, Dorćol nije primio nijedan tramvaj sinoć.
Pogledajte prilog 241144Pogledajte prilog 241145Pogledajte prilog 241146
Sada koliko znam jedino i može preko Knićaninove. Kljeginje Ljubice je za izlazak sada posle rekonstrukcije Cara Dušana, sem ako ne ide u rikverc.
Pre je ona imala dvosmerni deo, pa one šine preko Cara Dušana da ga usmeri od Kališa ka depou i ka pijaci.
 
Ali zamislite vi kadar koji odlučuje šta će voziti po Beogradu???
To se nije vozilo od '90.
Iz kola nije izašao od kad je dozvolu dobio...

Ok, može se možda infrastruktura prepraviti tako da se omogući Božankajama da mogu da neometano voze, ali brate, manjak vizije i mozga će nam mnogo para iz džepa izbiti.

A i realno, kako im neka najbednija analiza ne kaže da se od Kineza i Osmanlija nismo ovajdili, nego baš suprotno?
Da je to je nekvalitetno i da se okrenu zapadnim proizvođačima.

Mada se najverovatnije politički čepe Turcima I Kinezima, I ugrađuju debelo.
 
Таман да закопамо оно скретање у БКА у Београдску и уједно решимо питање мимоилажења
Zakopavanje/plitki ukop tramvaja u Beogradskoj jeste jedno od koncepcijskih rešenja, ali tu je situacija komplikovana građevinski i funkcionalno. Za izlazak iz podzemne deonice je potrebna rampa 100+ metara, gde na zauzetost prostora utiču i zidovi rampe sa zaštitnim rastojanjem do istih. Beogradska je uska do Slavije, a sama Slavija nam je takođe slaba tačka. Dok ka Železničkoj stanici Beograd tramvaj može da izađe na površinu već kod Narodne banke, ka Voždovcu je uspon i pojas puta preuzak da tamo bude rampa neposredno posle Slavije. Odnosno na površinu bi mogao izaši tek kod Pasterove, a ako je tako, onda bolje posle Pasterove. Jedna od varijanti i tek kod Veterinarskof fakulteta. Ka Paliluli, može da izađe malo ispod Pravnog, ali ako ga profužimo do Poštanske štedionice, oslobađa se ceo nadzemni pravac Beogradska - Starine Novaka na površini za neko drugo ulično rešenje.

Ranije sam to predstavljao, ne morate se slagati sa linijama, ali ovo je ono što je realno ako se razmatra podzemni tramvaj.
TUNEL.jpg
 
Sad da imamo neku pomoćnu okretnicu blizu Hajata, mogli bi da puste vozila od Blokova dotle.

Isto tako, ovde se vidi nedostatak pomoćnih okretnica u blizini Ade odnosno Mosta na Adi.

A da, sećam se i da sam pisao pre 3-4 godine da bi kod Bristola mogli da naprave još jednu pomoćnu okretnicu ali se to ne uklapa u lažno fensersku viziju šireg kraja oko BnV.
 
Sad da imamo neku pomoćnu okretnicu blizu Hajata, mogli bi da puste vozila od Blokova dotle.

Isto tako, ovde se vidi nedostatak pomoćnih okretnica u blizini Ade odnosno Mosta na Adi.

A da, sećam se i da sam pisao pre 3-4 godine da bi kod Bristola mogli da naprave još jednu pomoćnu okretnicu ali se to ne uklapa u lažno fensersku viziju šireg kraja oko BnV.​
Da nisu u'ebali Savski trg, sada bi smo imali daleko bolje alternative.​

а шта је проблем да ти заглављени трамваји возе просто устаничка ташмајдан? до славија, бањица, калемегдан...
2L Pristanište - Dorćol - Vukov spomenik - Beogradska - Slavija - Nemanjina - Resavska - Tašmajdan​
3L Tašmajdan - Resavska - Nemanjina - Slavija - Beogradska - Vukov spomenik - Ruzveltova - Omladinski stadion
5 Zoo vrt - Ustanička
6 Tašmajdan - Ustanička
7L Gospodarska mehana - Blok 45
9L Tašmajdan - Resavska - Nemanjina - Slavija - Banjica II /Tržni centar/
10 Zoo vrt - Banjica II /Tržni centar/
12L Gospodarska mehana - Banovo brdo
13 Banovo brdo - Blok 45
14 Ustanička - Banjica II /Tržni centar/
 
Isto mislim da su najveći nedostatak na mreži upravo te pomoćne okretnice. Najveća ironija je što to vrlo malo košta i moglo bi relativno brzo da se napravi.

Po celom gradu fale pomoćne okretnice, kod Cvetka, Vuka, Ušće, nezavršen krug oko Belvila. Osim toga, postojala je i pomoćna okretnica na Savskom trgu pre rekonstrukcije. Nefunkcionalna je bila doduše, ali sada bi i takva bila od velike koristi.
 
Vrh