Šta je novo?

Zvučno obaveštavanje u gradskom prevozu

zaffa":1fu40phf je napisao(la):
...gsp (kome je poslednja tehnološka inovacija bila uvođenje automata za poništavanje karata na povlačenje)...
:laugh:
 
Ne znam kolika su ustupanja GPS-a koja su u vozilima. Mislim da bi se dešavali konflikti zbog obližnjih stanica
Ukoliko misliš na preciznost, Novija GPS tehnologija (koja simultano koristi triangulaciju mobilnih mreža i žiroskop) je precizna do pola metra, a komercijalna tehnologija (ono što dosta nas imamo u mobilnim telefonima) do 10 metara. Mislim da ne postoje stanice koje su 10 metara udaljene jedna od druge... :)
 
jovanovm":3i3td3t7 je napisao(la):
Ukoliko misliš na preciznost, Novija GPS tehnologija (koja simultano koristi triangulaciju mobilnih mreža i žiroskop) je precizna do pola metra, a komercijalna tehnologija (ono što dosta nas imamo u mobilnim telefonima) do 10 metara. Mislim da ne postoje stanice koje su 10 metara udaljene jedna od druge... :)
Preciznost možda jeste 10m ali bus mora da uhvati tačku i blagovremeno obavesti o trenutnoj i narednoj stanici. Možemo nagađati o preciznosti i kako bi to izgledalo u praksi ali čim se pomenuti Berlin odlučio za komunikaciju stanica-vozilo, ja verujem da je to ipak bolje. Osim toga, ovako bi i stanice znale kada se približava vozilo...

Edit: Da prosvetlimo JohnnyLee-a, to ovako izgleda:

GSP-KARTE31.jan.jpg
 
Mogli bi za pocetak da uvedu grejanje u svim vozilima,ziroskope ostavimo za kasniju fazu...
 
Urbanista":2k1xf9he je napisao(la):
jovanovm":2k1xf9he je napisao(la):
Edit: Da prosvetlimo JohnnyLee-a, to ovako izgleda:

GSP-KARTE31.jan.jpg
Identični automati se koriste i u Budimpešti, koliko se sećam odredjeni broj ovih automate su nam poklonili mađari, verovatno sa namerom da kasnije iste kupujemo od njihove firme, pa nam je izbor ovakvog sistema takoreći nametnut, a ne izabran. GSP Beograd pre nesretnih devedesetih je imao automate koji su štampali datum, vreme, broj linije i smer (A ili B). Prednost ovakvih automata je što se mogu prodavati karte koje ne važe isključivo za jednu vožnju, već 1č, dnevne, sedmične i slično, koje važe od datuma poništenja.

Glavni problem ovog trenutnog (gore sa slike) automata što možete ubaciti dinar i da ga pokvarite....
Inače, ako niste znali, i danas bi trebalo da važi pravilo da privatnici imaju plave automate, autobusi žute, dok trolejbusi crvene :)

Evo slike starog automata iz tramvaja ČKD-KT4
kartak.png

Svakako napredniji od današnjeg

Današnja verzija karte
scan0064.jpg


Stare pre '90.
scan0069.jpg

2e0qudx.jpg


One kad su automati počerupani, nesrećno vreme
YUTicket-Beograd.jpg



No da se vratimo na temu, kad sam pominjao led-matrix displeje na kojima bi se mogla emitovati poruka, mislio sam na ove:

Uslikano danas na liniji 35, vozilo Ikarbus IK-112N
2llyr0h.jpg
 
ove stare karte su svemirski brod za današnje. pazi dnevna karta i to još sa tekstom i na engleskom!

i što je isto interesantno vozačeva kabina na onoj slici starog automata nije oblepljena novinama :)
 
Samo što današnja karta košta 42,- ;)

Ovaj način poništavanja karata u našem prevozu je čist promašaj!
Mislim da smo jedini koji nemamo dnevnu, nedeljnu kartu u ponudi?

Bio sam skoro u Budimpešti, čini mi se da nemaju kao mi... :/

Inače, ako gledamo malo dizajn, ove su mi grafički najbolje urađene:

2e0qudx.jpg
 
amm8990":pa4c4cwf je napisao(la):
Glavni problem ovog trenutnog (gore sa slike) automata što možete ubaciti dinar i da ga pokvarite....
Истини за вољу, и наранџасти аутомати су могли да се покваре убацивањем штапића од сладоледа. Ко је видео (а баш је могло често да се види) зна о чему причам. Баш онако лепо анатомски прилагођено.

Па кад са марвом имаш посла, онда бар да буде јефтинија замена :) Слажем се да би нам требао бољи начин наплате, али би то требало да буду аутомати отпорни на нуклеарни удар... или да нађемо начина да кад неко убаци бакљу у 53-ку заврши макар у малолетнички дом а не само као цртица у бг хроници...
 
Single ticket pretpostavljam da je to ova kao kod nas 300 forinti što je po googlu 108 dinara

Ovoliko od prilike je karta u Sarajevu ili Zagrebu. Po GSP-u sa trenutnom cenom ne pokrivaju troškove goriva.
 
Poslednji put kad sam bio u Budimpešti sam se veoma iznervirao. Prvo su pokušali da me prevare na svakom šalteru gradskog prevoza gde se kupuju karte. Nigde nisu znali nijedan drugi jezik osim mađarskog. Nisu hteli da mi prodaju trodnevnu pred novu godinu zato što se od 1. januara menjala cena karte. Kartomat na Moskva teru mi je na pola procesa kupovine trodnevne karte prebacio ekran sa engleskog na mađarski da bi mi prekinuo proces i vratio pare. Ja sam ubacio novčanicu od 5000 forinti (jer mi je to izašlo iz bankomata kasno uveče kad ništa ne radi) a kartomat mi je nakon neuspele transakcije vratio sav novac u kovanicama od po 20 forinti. Pomislio sam da je skrivena kamera. Kovanice su letele svuda okolo a ja sam na kraju razvalio kaput tegleći 250 ogromnih metalnih novčića. Posle sam molio u kafiću da mi ukrupne. Na kraju sam sačekao da 1. januara promene cene i na šalteru kupio kartu. Naplatila mi je po staroj ceni!!! Ali nije znala da mi koristi Visa karticu pošto je sa čipom pa sam opet tražio bankomat. Kad sam došao do trodnevne karte, nekako sam provalio da ona ne važi kao u većini gradova 72h od trenutka poništavanja već prestaje da važi trećeg dana u ponoć. Tako da sam poslednjeg dana morao ponovo da se mučim i kupujem kartu samo zbog prebacivanja na Keleti. Inače zbog cele zbrke sa kartama prvi dan i noć sam se švercovao. Jednostavno nisam imao gde da ih kupim! Bio sam prinuđen da koristim prevoz pošto sam bio dosta daleko u Budimu.
Inače, autobuski prevoz im je jezivo prljav. Beogradski je postao muzejski čist u odnosu na ono što sam tamo video. Noćni autobusi su im u užasnom stanju, gore nego kod nas devedesetih. Tramvaji su im zato super a posebno su mi se svideli oni novi predugački žuti na liniji 6. Metro im je takav da dobiješ sepsu od gledanja. Vozovi su zarđali i izgledaju kao da su preživeli Černobilj.
 
Bolje što si se i švercovao, oni su nekad stvarno debili sa tim kartama, prvih par meseci u Mađarskoj sam se cimao, a posle sam naučio da prihvatim mađarski poslovni mentalitet. :)

@Urbanista
Zavisi gde si bio, većina autobusa van starog gradskog jezgra ima iste automate kao i mi. Primetićeš da karte za metro imaju brojeve (kao i naše) jer se mogu koristiti na jedan ili drugi način...

Cene su im ubitačne, ali markica je dosta jefitna. Za studente, je bila 13 EUR, za zaposlene oko 35. Većina ljudi su imali markice jer su bile toliko jeftine. Inače, i kod njih karte za HEV (BeoVoz) i metro/gradski prevoz nisu iste.

Što se drugog dela priče tiče, trenutno živim u gradu koji koristi GPS sistem, i moram da priznam da je vrlo precizan i efikasan. Vozači apsolutno ništa ne rade, osim što menjaju smer/broj linije na okretnicama (što i nije problem sistema već loše organizacije tog prevoznika, ali to je već druga priča) Stanice takođe znaju da se približava vozilo (u komunikaciji su sa GSM mrežom), a na netu (i mobilnom) možete saznati za koliko minuta dolazi bus (i koliko kasni, vrlo je precizan sistem). Prednost GPS-a (posebno u brzoj A-GPS varijanti) je cena koja je vrlo niska po vozilu. Sam čip sa data pretplatom na mobilnu mrežu je vrlo jeftin i masovno se može uzeti za nekih 30-40EUR. Po vozilu.

@zaffa
Mislio sam na A-GPS koji se danas najviše koristi u mobilnim telefonima, ali ima i druge prednosti...
 
Sad sam pročitao da je i u Bratislavi isti sistem kao u Beogradu, samo što je kod njih takav od samih početaka, dok smo mi sa naprednije varijante pršli na primitivniju. Iako takva ona je svrsishodna, kad bolje razmislim možda je bilo i najoptimalnije rešnje za prvo vreme...

Koliko sam video Veolija Požarevac ima na svojim linijama neki elektronski tiketing, i video sam te terminale ali ne znam kako funkcionišu, znam da su povezani preko GPRS mreže sa bazom.
Dana 20 Aprila 2008 godine u kompaniji VEOLIA TRANSPORT LITAS otpočeo je sa radom sistem elektronske naplate karata ili BusLogic Tiketing Sistem. U rad je prvobitno pušteno 125 BusLogic Keš Terminala (BLKT)i 125 BusLogic Beskontaktnih čitača (BLBČ) koji su implementirani u 125 gradskih, prigradskih, međugradskih i internacionalnih linija.
Što se studentske GSP karte, kod nas je 966dinara.
 
jovanovm":3ah2yfdj je napisao(la):
Mislio sam na A-GPS koji se danas najviše koristi u mobilnim telefonima, ali ima i druge prednosti...
taj termin a-gps se odnosi na ubrzavanje cold starta gps uređaja, time što mu se dostavlja npr. ephemeris satelita za koje se pretpostavlja da su mu u okruženju, a koji je određen od strane gps prijemnika instaliranog npr. na servisnoj baznoj stanici mobilnog. na ovaj način se i povećava osetljivost uređaja, posebno u nekim okruženjima gde postoji problem sa "vidljivošću" sa satelitima, npr u gustim urbanim oblastima sa visokim zgradama ili čak u unutrašnjosti zgrada. ali tu nema nikakve triangulacije u mobilnim mrežama, niti se time može poboljšati preciznost gps-a, samo njegova dostupnost i brzina fiksiranja lokacije.

za poboljšanje preciznosti tu je od skora egnos - http://en.wikipedia.org/wiki/Egnos, koji je dosta komplikovanija (i skuplja :)) ideja od a-gpsa, zasnovana na estimaciji grešaka gps pozicioniranja od strane zemaljskih stanica i emitovanja te informacije preko posebnih satelita. prema internetu, egnos može da poveća tačnost gps-a (i ruskog glonass-a) na "less than 2m", samo zahteva poseban prijemnik. izvinjavam se za off, ali ovo su mi bliske teme zbog faksa pa nisam mogao da se uzdržim :)
 
amm8990":2jsw7788 je napisao(la):
ovo me podseti - u amsterdamu su od skora uveli nove karte za gradski prevoz sa čipom, koje se overavaju tako što se samo približe čitaču. ono što je malo čudno je da čak i u slučaju nedeljne karte koju sam imao, ona mora da se overi dva puta u vozilu (pri ulasku i izlasku), inače neće "raditi" sledeći put, tj čitač će zasvetleti crveno i pretpostavljam odbiti da upiše timestamp i druge informacije na nju. e sad zašto bi to stalno upisivanje podataka za karte ograničene na vreme bilo bitno ne znam, ali ceo sistem je malo nezgodan jer se stalno cimaš da li si overio 2x ili ne, posebno kad krene izlaženje pa milion ljudi za kratko vreme treba da overi kartu i onda nisi siguran da li se automat zeleni tebi ili ovome pre tebe :)
 
zaffa":3ufza25j je napisao(la):
amm8990":3ufza25j je napisao(la):
ono što je malo čudno je da čak i u slučaju nedeljne karte koju sam imao, ona mora da se overi dva puta u vozilu (pri ulasku i izlasku), inače neće "raditi" sledeći put, tj čitač će zasvetleti crveno i pretpostavljam odbiti da upiše timestamp i druge informacije na nju. e sad zašto bi to stalno upisivanje podataka za karte ograničene na vreme bilo bitno ne znam, ali ceo sistem je malo nezgodan jer se stalno cimaš da li si overio 2x ili ne, posebno kad krene izlaženje pa milion ljudi za kratko vreme treba da overi kartu i onda nisi siguran da li se automat zeleni tebi ili ovome pre tebe :)
Како зашто? Па да службе имају прецизне руте твог кретања у овом непотребно дугачком интерегнуму пре уграђивања одашиљача у главу. Прецизним праћењем се олакшава борба против криминала и дисциплинује недовољно лојално грађанство.

Кад је реч о аутоматима за оверу карата, сећам се када сам у Будимпешти крајем осамдесетих подсмешљиво коментарисао ове "мануелне" са ексерима, јер су они наши заиста били супериорни. Осим што су се чешће кварили и што су пружали више могућности за превару. Рецимо, намажеш онај део где се штампа време овере сапуном, па по изласку из превоза само истрљаш и ето нове карте, спремне за наредну вожњу.:D

Лично ми је највише жао "пантљичара" које су биле својеврсна београдска икона, а којих се млађи свет више не сећа. Боже колико је ГСБ пре двадесет година технолошки и маркетиншки био супериоран у односу на данашњу ситуацију.
 
Pantljicare su bile fenomenalne,one narandzaste,secam ih se jos kada sam bio mali.Good times :)
 
Danas sam prvi put u Beovozu cuo najavljivanje stanica, bilo je bas cudno, i jos bio onaj neremontovani :rolleyes:
 
Svakim danom sticem utisak da polako pocinju da slusaju narod a ponajvise nas na beobuildu :grand:
 
amm8990":3n9t2n4c je napisao(la):
oh, kada se setim ovih.. i još gomilu karata od privatnika (koje sam skupljao,a možda ih još uvek i imam negde :D )

što se tiče teme, srećniji bih bio da na displeju u pojedinim busevima piše koja je sledeća stanica,a ne početna i krajnja (mada je onaj sat ok, često me u gužvi mrzi da vadim mobilni da bih video koliko kasnim,a i starima odgovara da vide u koji broj busa su upali :lol: )
 
Urbanista":1pokwf6x je napisao(la):
ma znam kakoo to izgleda. uvek sma se pitao šta je tu automatski, pa se zove automat

amm8990":1pokwf6x je napisao(la):
Identični automati se koriste i u Budimpešti, koliko se sećam odredjeni broj ovih automate su nam poklonili mađari, verovatno sa namerom da kasnije iste kupujemo od njihove firme, pa nam je izbor ovakvog sistema takoreći nametnut, a ne izabran. GSP Beograd pre nesretnih devedesetih je imao automate koji su štampali datum, vreme, broj linije i smer (A ili B). Prednost ovakvih automata je što se mogu prodavati karte koje ne važe isključivo za jednu vožnju, već 1č, dnevne, sedmične i slično, koje važe od datuma poništenja.

Glavni problem ovog trenutnog (gore sa slike) automata što možete ubaciti dinar i da ga pokvarite....
Inače, ako niste znali, i danas bi trebalo da važi pravilo da privatnici imaju plave automate, autobusi žute, dok trolejbusi crvene :)

Evo slike starog automata iz tramvaja ČKD-KT4
http://img27.imageshack.us/img27/1214/kartak.png
Svakako napredniji od današnjeg
e to je automat. barem automatski ti otkucava datum i vreme. u praškom metrou je takav sistem
 
Vrh