Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

Igor

Administrator
Urednik
Učlanjen(a)
10.01.2007.
Poruke
18.650
Pohvaljen
37.329
Trenutno zagađenje u Beogradu, posledice i načini kako da se ono maksimalno umanji i konačno ukloni. Alternativni vidovi goriva i energije.


101016-ZELDEB-01.gif
 
Najveci razlog zagadjenja u Beogradu je saobracaj jer Beograd vise ne poseduje industriju u njenom primarnom obliku velikih proizvodnih objekata
Mada postoje 3 industrije koje zagadjuju a to su:termoelektrana Nikola Tesla u Obrenovcu,Azotara i Rafinerija u Pancevu.TENT poboljsava filtere i radi na ekoloskom polju i kod njega ne moze doci do nesreca.Dok se to ne moze reci za Azotaru i Rafineriju,bas se pre neki dan osecao neprijatan sumporast miris u kraju gde zivim.Ako se kod mene na 15km od Panceva toliko oseca zagadjenje kako li je tek nasim sugradjanima na Palilu,Visnjici a kamoli Pancevcima?

Beogradske elektrane to jest toplane prelaze na prirodni gas,zatvaraju se kotlarnice i.t.d.Mazut se koristi samo za grejanje kotlova kada se pokrece rad kotla.

Dakle saobracaj je najveci problem,pogotovu tranzitni saobracaj.Najveci deo je zbog tranzita kroz grad i neizgradjenog metroa koji nam je izuzetno potreban.

Resenje vidim kroz izmestanje tranzita iz grada-izgradnjom obilaznice od Batajnice do Panceva.Nezamislivo je da kamioni saobracaju od Pancevackog mosta kroz ruzveltovu,dimitrija tucovica,batutovom,bulevara kralja aleksandra i.t.d. Forsiranjem gradskog prevoza(pogotovu trolejbusa tramvaja i vozova,dakle sto manje autobusa) i izgradnjom metroa

Alternativni vidovi energije i goriva su trenutno preskupi,ali se mora raditi na povecanju udela vozila na TNG(tecni naftni gas) i strozijem primenjivanju Euro standarda za motore i goriva.
 
Ogroman minus za obilaznicu koja se radi presporo, tj. ne radi. Tu se vidi neozbiljnost nadleznih jer obilaznica je vazna koliko za BG toliko i za Srbiju.
Industrija se polako izmesta, evo na primer Minel je najavio selidbu u industrijsku zonu Obrenovca.
Saobracaj ostaje ljuta rana. GSP se dosta poboljsao, ja licno u grad idem trolom ili busom izbegavam kola. Dosta ljudi vozi ''prazna'' kola, nadam se da ce ipak biti nesto od Ikarbusa, tj. da cemo zaista imati najsavremenije VDL autobuse na ulicama.
Ostaje problem voznog parka koji se sporo obnavlja, pritom nije problem imati stari auto nego lose odrzavanje izduvnog sistema. Svako moze da prodje tehnicki pregled jos uvek.
 
Automobil je ubedljivo najveci zagadjivac grada, ne samo hemijski, nego i fizicki jer stvara buku, ugrozava nesputano i bezbedno kretanje ljudi, zauzima ogroman deo gradskog prostora i naruzuje izgled gradskih graditeljsko prirodnih celina.

Resenje je u unapredjenju svesti vozaca o potrebi smanjivanja prisustva motornih vozila u gradskom tkivu posebno u najgusce naseljenim delovima, a posebno u istorijskom jezgru.

Zatim u stvaranju uslova za sirenje delova grada, ulica i trgova bez vozila, dovrsavanjem obilaznice, izgradnjom od 1 do 3 tunela ispod Vracarskog grebena, odnosno povezivanje saobracajnicama ispod tla SAVSKE I DUNAVSKE STRANE, i naravno mitski beogradski metro sa 2 do 3 linije koje se ukrstaju u krugu dvojke, najzad i prsten garaza i parkinga na obodu tog kruga koji bi najpre koristili oni koji zive van gradskog jezgra, a kada se oblast bez motornog saobracaja rasiri, stvaranjem gore navedenih uslova, garaze na obodu kruga dvojke bi koristili iskljucivo stanovnici koji zive unutar njega.

Kratkorocnije, izmestanjem autobuskih okretnica iz jezgra grada, povezivanje savske i dunavske strane tramvajskom trasom preko Terazija, sirenjem trolejbuskih trasa i izmestanjem trolejbuske okretnice na Studentsko trgu, sirenjem biciklistickih i roler staza i preko vracarskog grebena i u drugim delovima grada .

I sirenjem istine da svaki zdrav covek moze dnevno da predje i do 10 km pesice, a da od tog ima samo korist, posebno ako mu se omoguci kretanje nezagadjenim ulicama.
 
Prvi korak bi trebalo da vidimo valjda za godinu dana kada se napokon zabrani prodaja i koriscenje olovnog benzina. Apsolutno je skandal sto je to jos uvek kod nas dozvoljeno (mislim da u Evropi jedino Srbija i valjda Albanija i dalje to dozvoljavaju) i jos je vec skandal sto je rok produzen do 2012. kada su Rusi kupili NIS (zabrana je trebalo vec da se desi).
 
Nece biti zabranjena 2012te,vec kasnije,cujem od mojih profesora koji se bave gorivom...Nece na vreme modernizovati NIS rafinerije a ni nasi liberalizovati trziste
 
Зар НИС није летос престао са производњом оловног бензина?
 
Dva osnovna rayloga yagadjenja grada:

1. privatne kotlarnice i toplane
2. saobracajno yagadjenje

1. Kolika teritorija Beograda je pokrivena centralnim grejanjem? Da li postoje zvanicni podaci? A da stavimo na stranu to, sto je grejanje na gas mizerno. Uvodjenje cg-a je jako skupo. pa vecina privatnih kuca i dalje prezimljava na ugalj i drva. Kada pogledamo povrsinu Beograda pod privatnim kucama, i sve ce nam biti jasno. Ono, sto grad treba da sumbvencionise, je uvodjenje centralnog grejanja u privatnim kucama. Kao sto subvencionise obnovu fasada. Ili, da se npr, placa veci porez na privatne kotlarnice.
2. Saobracaj je, to je svima jasno, drugi najveci zagadjivac zimi, a leti ubedljivo drzi prvo mesto. Istina, fali nam, pre svega metro, ali ja mislim, da je mnogo veci problem u svesti i kulturi samih sugradjana. Ja sam ubedjen, kada jednog dana bude metro izgradjen, da ce razlog koriscenja kola biti ta, da metro nije lepo trasiran. Falice nam jos jedan most, SMt, ma uvek ce nesto faliti. A prosek od 1.5 ljudi po automobilu u vreme spica je kriminalni bezobrazluk. Pogledajte samo, kako je docekana ideja o taksi za ulaz u centar. To se pretstavlja kao gusenje gradjanskih prava.
 
vucko":aq5au4xk je napisao(la):
Jeste,ali bice rezervi za jos godinu,dve...
Тешко да је то тако, задњих година једва направе неку залиху да прегурају ремонт од месец-два.
За залихе од годину-две треба много, много складишта и пара.
 
Sto se tice buke, da li mozda postoje neki ,, prigusivaci'' za busilice, auspuhe motora i sl?
 
Totalno je zaboravljena prednost konfiguracije Beograda, da se iskoristi za rešavanje nesnosnih saobracajnih gužvi,i zagađenja
Izgradnjom saobracajnih tunela mnogobrojna svetska iskustva potvrduju lako, udobno kretanje iz jednog dela u drugi deo grada
Zagađenje se smanjuje jer savaki ventilacioni ispust iz tunela ima filtere, prema tome vozila koja idu nadzemno više zagađuju nego kad se krecu podzemno .Okolina oko i iznad ul-iz tunela pretvara se u zelenu površinu jer iznad ne može da se gradi išta ( plitko je ) tako da tunelima se samo dobija i čistiji vazduh i više zelene površine a postojeće manje su ugrožene prljavim vazduhom
 
Vec sam to predlozio u Zelenoj debati, da su za sirenje pesackih delova grada, sem nekoliko metro linija neophodna dva do tri tunela ispod Vracarskog grebena, gde o tome drugi put.
 
6a00e0099229e88833011570eef43a970c-300wi
lowtechmagazine.com
Evo zanimljivog predloga za privremeni transport tereta Karađorđevom,do izgradnje obilaznice i mostova..
 
Što se tiče automobila, da, uvođenje taksi jeste na neki način ograničavanje slobode, ali, na primer, povećanje cene parkinga u centru bi bila vrlo kapitalistička, demokratska, ma čisto libertarijanska mera - a podjednako efikasna.

Takođe, ako toliko ljudi ima novac da troši benzin na nepotrebno vozikanje i drndanje po gradskoj gužv, to takođe znači samo jedno: benzin je previše jeftin. No, pošto bi poskupljenje goriva moralo da se primeni na celu zemlju, to nije dobro rešenje, prema tome - parking.

100 dinara za sat ili koliko već košta u garaži je očigledno premalo - garaže su prepune. Da od sutra bude 250, nešto sam ubeđen da bi prekosutra navala opala. Ako ne, znači da je i to premalo, pa, dok se ne dotera do pristojne mere, uvek se može dizati cena. Onda bi lepo ljudi prešli na gradski prevoz, koji bi bio pouzdaniji s manje gužve od automobila po ulicama. Više putnika - više novca za GSP, prema tome, i oni bi onda moral ida odgovore adekvatno.
 
Marcus Lupus":2k3ylves je napisao(la):
gradski prevoz, koji bi bio pouzdaniji s manje gužve od automobila po ulicama. Više putnika - više novca za GSP, prema tome, i oni bi onda moral ida odgovore adekvatno.
Pogrešne pretpostavke, treba mnogo više posle da bi gsp postao pouzdan, ako je to uopšte moguće
 
GSP tj. njegovo poboljsanje ostaje jedan od prioriteta. Vec smo pricali o tome kako su ljudi zavisni od kola uprkos ceni goriva. Da poskupi sutra za jedno 30% opet bi svi kukali i punili. Dakle GSP mora ponuditi alternativu u obliku dovoljno modernih, komfornih vozila sa euro5 motorima, sto se buseva tice. GSP treba da kupi 250 autobusa i tu greske ne bi smelo da bude. Ako se ne varam jedan autobus ima emisiju g/km co2 kao desetak automobila. Dugorocno gledano sa razvojem tehnologije zagadjenje ce se donekle smanjiti ali mi vec debelo zaostajemo tako da u srednjem roku mora da se zapne!
 
Slazem se, da bi izostanak tolikog broja automobila sa ulica bio funkcionalan, sa pokricem, treba puno uloziti u opremanje GSP-a. Pod hitno.

:gobb:
 
Dakle koriscenje modernih goriva,trenutno je naprimer sasava situacija da skuplje kosta evrodizel nego d2 dizel koji je tehnoloski prevazidjen.Umesto da se promovise novo i kvalitetnije gorivo koje mnogo manje zagadjuje zbog prakticno neznatnog sastava sumpora radi se obratno.Ali na to se ne moze uticati jer je to odluka na nivou drzave,a ne grada.

Dakle,povecanje automibila se ne moze zaustaviti ali se moze usporiti boljim razvojem gsp-a(pogotovu tramvajskih i trolejbuskih linija).Diskutovali smo na ovom forumu da ima nekoliko linija koje bi veoma lako bile zamenjene trolejbusom,naprimer jedna od njih je 31 koja je ranije i bila trolejbus.

Naravno,tu je i izmestanje tranzitnog saobracaja koje ce zavrsetkom mosta u borci biti sa strane nbg-a prakticno zavrseno 2013-2014 godine.Dok sa strane starog dela beograda je teza situacija zbog neizgradnje obilaznice i preko potrebnog mosta u sklopu obilaznice kod vince.Verujem da ce i taj problem biti resen do 2021. godine,ali potrebno je da ima prioritet u odnosu na ostale projekte.

I naravno tu imamo carobnu rec metro koja ne resava sve probleme ali resava vecinu :)
 
Stara goriva ce i onako izaci iz prodaje za nekih godinu dana - od 1. januara nema proizvodnje olovnih benzina i d2 dizela.

Btw mislim da bi GSP trebalo da kupuje buseve na gas - ima li uopste buseva na gas u GSPu, i koliko? Prirodni gas mnogo "cistije" gori od naftnih derivata...
 
U novoj nabavci gsp ce od 250 buseva kupiti njih 50 na gas sto i nije neka cifra.Trebali su makar 100.Trenutno nemaju autobusa na gas.
 
A sto nisu odmah uzeli sve na gas? Koja im je to sad logika?
 
Pa posto buseve pravi ikarbus kontam da ne mogu vise da ih proizvedu na gas
 
Vrh