Šta je novo?

Zašto je saobraćaj u Srbiji takav kakav je?

@astrodule

Nemamo mi veštinu upravljanja društvom i državom, logičnog i svrsishodnog. Kao kolektiv bez objektivne elite isuviše smo glupi za to. 'Sudije pod pritiskom policije ne priznaju da aparat može da pogreši'? E, to je Srbija. Tu i sva priča na temu 'zašto je saobraćaj u Srbiji takav kakav je', što se mene tiče, i počinje i prestaje.
 
Odličan komentar oko 150km/h:

[url=https://www.b92.net/automobili/komentari.php?nav_id=1614852#k31655505:drv46i2h je napisao(la):
Debeli Sava, 9. novembar 2019 11:29[/url]":drv46i2h]
Čitam i ne verujem.Ljudi predlažu da se toleriše kršenje zakona.
Evo ja predlažem da se uzimanje robe iz radnji vrednosti do 2000 toleriše i ne smatra krađom.Može? I posle se pitate što nam je tako kako jeste.
(Debeli Sava, 9. novembar 2019 11:29)
 
Evo, ministarka Zorana, stručnjak za svoje resore i za problem nasilja u porodici - u okviru kojeg, otkako ga ona rešava, mnoge žene koje su dobijale batine u međuvremenu završiše na groblju - suprotstavi se Drobnjaku.

Posebno velike gluposti sa svoje strane izgovori prof. dr Krsto Lipovac, sa Saobraćajnog fakulteta:

https://www.b92.net/automobili/aktuelno.php?yyyy=2019&mm=11&nav_id=1616782

Dakle, sa najvišeg nadležnog i sa najstučnijeg mesta u zemlji je poručeno da treba kažnjavati za vožnju od 131 km/h gde je dozvoljeno 130 km/h.

Posebno komične situacije nastaće ako odluče da veliki broj novopostavljenih kamera po autoputu koriste za kažnjavanje. Ko je koordinisao aktivnosti, od uvođenja sistema merenja prosečne brzine, preko postavljanja novih kamera duž puta, pa do davanja internih instrukcija policiji kako da postupa u konkretnim slučajevima? Ima li među ovim dalama-bu ičega što podseća na 'komitet', na organizovanu državu? Uspešno ćemo uništiti ono što je prećutno oduvek funkcionisalo kod nas, kao i u svakoj zemlji?

Sad bi novo pitanje na testu vožnje moralo da glasi: 'Da li je neophodno na autoputu i na ostalim kategorisanim javnim putevima stalno gledati u merač brzine?' Tačan odgovor: 'Da'.

Mi, očigledno, danas nismo sposobni da uredimo kokošinjac, a ne da stvorimo uređen i održiv sistem u bilo kojoj oblasti.
 
Да се не лажемо, да би ушао област просечне брзине исопд 130,0 (намерно написано са децималом да би указао да се ради о прецизном мерењу) не мораш све време да гледаш на брзинометар, чак и ако немаш темпомат. Ово причам за мерење од рампе до рампе. Ако ти је измерено 130,1 значи да си велики део пута возио преко 135 и то по ГПС-у односно преко 140 по казаљци, јер повремена успоравања услед гужви, радова и самог кретања и стајања на рампи ће свакако спустити просек за неколико километара на час.
Ово не значи да се слажем да граница кажњавања треба да буде овако ригорозна као што је и у Холандији, јер нисмо ми Холанђани. Ја би поставио границу рецимо на 132 или 133, а ако би се мерила просечна брзина са камерама на деоницама од рецимо 10км подигао бих ово на минимално 135.
 
Ja bih granicu tolerancije za maksimalnu brzinu postavio baš ovako kako je rekao Drobnjak, jer, koliko traje i da li je bezbedno preticanje nekoga ko vozi 125 na sat, sa 132 na sat? A to je baš čest slučaj - posebno ako se vozi po tempomatu.

Bez tempomata, svaki savremen automobil sa motorom od 1,4 litra i više lako ode na 150. Meni se desi, relativno često, kad je prazan put da pogledam i vidim da vozim 170. Onda smanjim na 130, jer ne mislim da treba toliko brzo da se vozi u saobraćaju.

Granicu tolerancije za prosečnu brzinu na 140.

Niti skroz tačno pokazuju brzinomeri, niti radar meri sa potpunom preciznošću - ali bi naši mozgovi da "hvataju" decimale!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=679923#p679923:3crw1mqd je napisao(la):
Пантограф » 14 Нов 2019, 00:32[/url]":3crw1mqd]

Posebno velike gluposti sa svoje strane izgovori prof. dr Krsto Lipovac, sa Saobraćajnog fakulteta:

Речи "глупост" и "проф. др. Крсто Липовац" никако не могу у исту реченицу, а сви ви "слободнотумачи" прописа треба да станете у "став мирно" када чујете његово име. Очигледно ниси свестан ни шта ни о коме говориш.
 
Tolerancija treba da postoji za radar zbog tehničkih karakteristika uređaja, ali za ovaj naš sistem prosečne brzine ne treba jer sa par kočenja zbog gužvi i zbog ubrzanja i usporenja pred rampama se vrlo lako dolazi do proseka ispod 130 čak i da voziš 140 veći deo puta.

Pa ja prvi volim da vozim brže od ograničenja na polupraznom auto-putu, ali ja gledam svaki čas u retrovizore što zbog presretača, što zbog raznih Šumahera.

Ne može saobraćaj da se prilagođava dobrim vozačima koji paze dok voze i tehničkim karakteristikama novijih vozila koji mogu da voze 150 bez problema. Problem su većian vozača i vozila koji nisu ni za 120km/h.
 
@Astrotrain

Слабо ти код мене пале ти ад хоминем аргументи: гледам шта је, а не ко је нешто рекао. Увек. Ево, дижем се са столице и стајем мирно на помен тог ауторитета. Кажи ми, молим те, да ли је реч о безгрешној особи, сме ли се с њим уопште полемисати, или после Јосипа Броза треба да гајимо и култ личности професора Крста Липовца?

Пропис о највећој дозвољеној брзини је на одређен начин протумачен у свему што заслужује да се назове државом. Из сасвим јасних разлога. Проф. Крсто мисли да је паметнији од целог света. Ја не мислим да јесте. Чак износи и сасвим нетачне податке о ограничењу брзине у САД (дозвољено је до близу 140 на сат, у Тексасу). Поврх свега, извео је замену теза недостојну професора универзитета, јер тема није колико је где ограничење, већ како се оно контролише у пракси.

Ето.

@astrodule

Онда ограничење треба да је 100, или 110.
 
Pa najbolje bi bilo da postoji ograničenje posebno za svako vozilo i svakog vozača, ali u realnosti je izabrano tih 120-130km/h u skoro svim zemljama sveta, kao neka bezbedonosna sredina.
 
Е, и у свим тим земљама, а одувек и код нас, толерисало се мало више од тога. Зато што другачије, једноставно, не може.

Дакле, ако хоћеш да се вози до 120, ставиш ограничење 110. Толико је једноставно.
 
Tako je, ali mi ovde imao visokog zvaničnika koji govori javno o toleranciji do 150km/h.

Takve stvari ne možeš u zakon da staviš, to je neko prećutno pravilo. U zakon možeš da staviš eventualno tehničku grešku mernog uređaja, ali ona nije ni blizu 10% (već je nekih 2-3% maks)
 
Ograničenje brzine na autoputevima u Srbiji ne sme da bude iznad 130 km/h ni pod tačkom razno.

Razlozi su višestruki, počevši od kvaliteta i starosti prosečnog vozila, kvaliteta amortizacije vozila, do procenta sumanutih, sociopatskih ljudi i vozača u zemlji (lično verujem da smo iznad svetskog proseka po tom pitanju, kao i sve ostale balkanske zemlje), sklonosti ka konzumaciji alkohola ogromnog procenta ljudi i vožnje, davanje i zadržavanje vozačkih dozvola ljudima koji u većini zemalja sveta gube pravo na to (poput obolelih od paranoidne shizofrenije, teške srčane insuficijencije, ljudima sa ugrađenim defibrilatorom, polineuropatijama itd. ). Zatim radijusi krivina na našim AP-evima, uključujući i najnovije apsolutno nisu projektovani za brzine veće od 130 km/h, a pitanje je i da li su bezbedni i za te brzine.

Konstatacija da mnogi nemaju tempomat u svom auto i da zbog toga ne mogu stalno da gledaju brzinomer je smešna.

Auti koji nemaju tempomat su ugl. stari preko 20 god i s njima ugl. nije bezbedno voziti ni preko 100 km/h.
 
"labavo" tumačenje zakona je svojstvenije uređenim nego neuređenim državama. Kod nas možeš da platiš kaznu ako si i kroz žuto prošao na semaforu, a recimo u Švajcarskoj tolerišu neki deo prve sekunde crvenog.

Ovde ne treba polemisati o samom principu vladavine prava, već o odgovornosti.
Jedno je kad država kaže da su naši putevi spremni za 130 i stave znake. Time oni prihvataju ODGOVORNOST ako se nešto desi a ti uredno vozio brzinom ≤130km/h.
Ako kažu da brzina zvanično ostaje 130km/h a da će tolerisati do 150km/h, time ti zapravo gubiš pravo na osiguranje pri brzini >130km/h. Pričao sam jednim sudijom i on mi je tako objasnio. Slično kao kad ti se desi (ne daj bože) sudar, a ti si popio više, džaba tebi što nisi kriv.
Ako ima mogućnosti za povećanje brzine na pojedinim deonicama, neka tako i bude, ali sve po zakonu, a ne ovako.

A tolerancija bi morala da postoji na svim putevima i u gradu, ali ne veća od greške merenja uređaja kojima se kontroliše brzina. A ko nema tempomat ili ne želi stalno da gleda u tablu (što i nije loša navika, jer tako pratiš i temperaturu i ostalo) neka brate vozi nešto sporije od ograničenja.

A svima se desi da malo nagaze. Koliko puta kreneš da pretičeš, što kažeš, nekog ko ide 125 sa 130 i naleti ti Šumaher i šta ćeš, moraš i ti gas.
Prosečna 130 na sat nikako nije mala brzina. Jednom sam vozio u ludačkoj gužvi skroz do Novog Sada oko 140, jer su svi tako vozili, ali me sistem nije izbacio. Letos iza Leskovca ka Grčkoj sam bio sam u kolima i što ti kažeš, apsolutno nemam pojma kako sam došao do 180km/h. Tu je onaj pravac, nakon petlje najednom se otvorio prazan prostor, ja vozim 1.8 i eto nasilničke vožnje. Srećom, odmah sam provalio.
 
@Propeler

Занимљиво, мој ауто је стар 1 годину, а нема темпомат. Разне пакете дају продавци, ко је успео да купи, рецимо хјундаи и20 са темпоматом прошлог лета, свака му част, јер, то значи да је доплатио 1.500 евра (мој није тај, али сам се интересовао и за њега).

Е, али и кад сам возио с активним темпоматом, такође је било немогуће безбедно обавити све радње на аутопуту без макар малог прекорачења брзине.

Па, не знам, мора да су опет сви луди, а ми једини паметни.
 
ја имам темпомат, нагарио на 130, укључио, и нисам прошао 130 целом дужином од Београда до Лесковца
 
Kad je gužva, to je poprilično nemoguće.

Elem, ima i dosta pametnijih ideja u najbližem okruženju:
U Hrvatskoj je na javnoj raspravi novi Pravilnik o mjerenju brzine u saobraćaju, u kojemu se predlaže nova regulacija nepoštovanja razmaka između vozila i prolaska kroz crveno svjetlo. Kako javlja HAK, policija nabavlja uređaje kojima će mjeriti razmak između vozila.

Naime, iz HAK-a su pitali MUP Hrvatske imaju li trenutno postavljene kamere mogućnost snimanja razmaka između vozila.

- Uređaji za mjerenje brzine kretanja vozila, koje je nabavilo Ministarstvo unutrašnjih poslova, namijenjeni su isključivo za nadzor brzine kretanja vozila - odgovorili su im iz MUP-a.

Dodali su kako je u toku postupak nabavke uređaja kojima bi se mjerio razmak između vozila u saobraćaju.

- Radi se o višenamjenskim uređajima koji razmak između vozila računaju temeljem izmjerenih brzina. Navedeni prekršaji će se moći utvrđivati nakon što nabavka bude realizovana - saopštili su.
Naravno, istinski opasnu vožnju na autoputu - nabijanje u gepek onome ispred sebe - u Srbiji ne sankcionišemo.
 
Mislim da je Drobnjak najvise mislio na Hrvatsku, gde se ako se ne varam prekoracenje brzine od 0-10 km/h (da li samo na autoputu ili i inace) ne sankcionise.
Tamo je racunica sledeca: ako vozite 160 km/h po brzinomeru, vi zaista vozite oko 3% manje po GPS tj 155 km/h, minus 10% tolerancije je 139,5km/h sto je ispod 140,1 km/h odakle krecu kazne.
Nemojte me tacno drzati za svaki km/h, pisem iz secanja.

EDIT: Da napomenem da je ovih 0-10 km/h bez kazne tako propisano u Hr. ZOBS-u, a nije direktor HAC dogovorio tako sa policijom.
 
Ovo razbacivanje činjenicama kako je velikodušna tolerancija prekoračenja brzina u drugim zemljama normalna i redovna pojava su čiste gluposti. U Švajcarskoj praktično tolerancija ne postoji, u Nemačkoj za sva prekoračenja ispod 100 kmh se oduzima 3 kmh a za brzine od preko 100kmh je tolerancija 3%, u Francuskoj je slično kao i u DE. E sada kazne u nemačkoj su smešne a u švajcarskoj brutalne tako da tu svi max poštuju brzinu.

A to što ljud prepričavaju anekdote kako se u hrvatskoj ili mađarskoj voze bez problema 150kmh više govori o efikasnosti njihove policije i sistema naplate nego o "toleranciji".
 
Našli su sa kime će da se poredimo

Pouka ove nesreće
Ova bi tragična nesreća trebala biti dodatni motiv za nužna unapređenja sigurnosti na autocestama. Naime, zbog manjkavosti prometnog sustava naše su autoceste, sa stopom smrtnosti od 10 poginulih na milijardu ukupno prijeđenih kilometara, više od dvostruko pogibeljnije od EU prosjeka.

U Hrvatskoj se može juriti autocestama uz najveće tolerancije brzinskog prekoračenja (izuzmemo li dionice njemačkog Autobahna bez brzinskog ograničenja), najniže kazne i najmanju izvjesnost kažnjavanja u Europskoj uniji. Po tim smo negativnim kriterijima sigurnosti autocesta među najgorim zemljama u svijetu.

Ne može u zakonu da se kaže da postoji tolerancija od 10%. Može samo da se napomene tolerancija zbog greške mernog uređaja, ali stavljanje tolerancije u zakon potpuno obesmišljava ograničenje brzine.
 
Evo tolerancije na kamerama u zemlji sa najbezbednijim saobraćajem na svetu, po grofovijama:

https://www.confused.com/on-the-road/driving-law/speed-camera-tolerances#

10% + 2 milje na sat (u Londonu +3 milje na sat)

E, da, tamo je i 0,8 promila alkohola dozvoljeno.

Naravno da ovo ne treba da bude regulisano zakonom, već praksom u sprovođenju zakona. Nijedan zakon ne može da predvidi svaku mogućnost.

Još sad da mi neki domaći expert objasni kako u Britaniji nema vladavine prava...

This ‘buffer zone’ exists in order to improve driver safety - as AA president Edmund King puts it:

“The last thing we want is drivers glued to the speedometer 100% of the time. We want drivers to concentrate on the road ahead.”

I tako... Pravila u nekim društvima uređena su pameću i zdravim razumom.
 
Пантограф":1muxj555 je napisao(la):
@Astrotrain

Слабо ти код мене пале ти ад хоминем аргументи: гледам шта је, а не ко је нешто рекао. Увек. Ево, дижем се са столице и стајем мирно на помен тог ауторитета. Кажи ми, молим те, да ли је реч о безгрешној особи, сме ли се с њим уопште полемисати, или после Јосипа Броза треба да гајимо и култ личности професора Крста Липовца?

Пропис о највећој дозвољеној брзини је на одређен начин протумачен у свему што заслужује да се назове државом. Из сасвим јасних разлога. Проф. Крсто мисли да је паметнији од целог света. Ја не мислим да јесте. Чак износи и сасвим нетачне податке о ограничењу брзине у САД (дозвољено је до близу 140 на сат, у Тексасу). Поврх свега, извео је замену теза недостојну професора универзитета, јер тема није колико је где ограничење, већ како се оно контролише у пракси.

Ето.

@astrodule

Онда ограничење треба да је 100, или 110.
Сме са сваким да се полемише наравно, али да са професором Липовцем полемише човек који сам каже да не може да "све време прати брзиномер" стварно је бесмислено. Ја све време пратим и брзиномер и обртомер и сигнализацију и ситуацију на путу и мени није потребна никаква толеранција на прекорачење ограничења брзине. Па зато смо ваљда сви ишли у ауто школу зар не? Сви који не могу нека лепо врате дозволу и већ ће бити много мање несрећа на путу.
 
Nije ti potrebna tolerancija, jer sigurno voziš dosta ispod postojećeg ograničenja. Jesam li dobro upamtio siže nekog ranijeg posta? Ali, i to je pogrešan stav, jer, ako bi spustili max. dozvoljenu brzinu, i ti bi bio na granici.

Inače, garantuješ da u gradu nikad ne voziš 54 km/h?

Imaš iznad šta kažu iz zemlje u kojoj se najmanje gine na drumu, na temu 'gledati stalno u instrumente ili kroz šoferšajbnu'. Tamo je obuka izuzetno složena, posebno za instruktore vožnje, pa eto, uče vozače da kad pretiču ne bulje u cajger.
 
Не возим доста испод ограничења. У граду пређем некад 50, али јако ретко и то углавном када је цео ток саобраћаја такав, па да не реметим ток. Аутопутем скоро свакога дана путујем на релацији Врчин-БГ-Врчин и прелазим ограничење углавном када прелазим Мокролушко брдо и то најчешће при успону. Разумем бригу око толеранције на прекорачење дозвољене брзине у случају претицања, али ако возило испред вози највећом дозвољеном брзином онда логика закона и здравог разума каже да нема потребе за претицањем, а ако возило испред иде доста мањом брзином претицање се може извршити у оквиру законског ограничења. Некада законско ограничење заиста не одговара својствима пута и сувише је ниско, али то су појединачни случајеви који се онда тако и решавају. Али овде је све то од другоразредног значаја. Најзначајније је то што постоји део возача који као да су навикли да увек претичу и буду бржи од других и то им прерасте у стил вожње. Тим возачима ће увек сметати постојеће ограничење и требаће им толеранција "само за још тих 10 или 20 км на сат" па макар оно било и 150 или више, само ако возе дивољно јак аутомобил. Због таквих возача не сме да постоји било каква толеранција.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=678558#p678558:3gq34k5x je napisao(la):
Пантограф » Sub Nov 09, 2019 2:12 pm[/url]":3gq34k5x]@astrodule

Nemamo mi veštinu upravljanja društvom i državom, logičnog i svrsishodnog. Kao kolektiv bez objektivne elite isuviše smo glupi za to. 'Sudije pod pritiskom policije ne priznaju da aparat može da pogreši'? E, to je Srbija. Tu i sva priča na temu 'zašto je saobraćaj u Srbiji takav kakav je', što se mene tiče, i počinje i prestaje.
Ista stvar je u Americi. Sudije, policija i advokati su ista ekipa. Sudija je stalno na strani policajca pa i onda kad zna da policajac laze, tvoj advokat se ponasa kao podmukla kurva i gubis 100%. Postoji i opcija da odmah dok te pozovu platis advokatu da sredi sa sudijom da ponisti tuzbu i u tom slucaju ne moras ici na sud i neces dobiti poene na vozackoj. Prosao sam to 2005 u Ohaju i poznam im zakon, karakter i postenje. Neka nasa skitnica ostane na ulici (izbaci ga zena iz kuce) i moj gazda ga pusti da spava u stanu u kojem je bila kancelarija za dispecere. Kad je ostao sam u stanu on iz fioke u kojoj su nasi dosijei prepise podatke sa kopije moje vozacke posto smo isto godiste. Dva puta ga ustavila policija i on im kaze da je zaboravio vozacku u kopir masini i kaze im moje ime, adresu i socijalni broj. I tako dodje meni poziv za sud u Columbus, Ohio i Youngstown, Ohio. Odem iz Finiksa u Kolumbus ( Gazda mi nasao turu za tamo). Kazem na sudu da nisam to ja nego taj i fino sve objasnim. Kaze policijac da stvarno to nisam bio ja i sudija ponisti optuzbu. Produzim u Youngstown, drugi dan u jutro odem u sud, opet sve isto ispricam, a taj policajac nece da prizna i kaze da sam ja bio. Tu se posvadjamo
2 televizije su prenosile sudjenje, 8 serifa naoruzani stoje oko sudije i nas koji smo.optuzeni, 187 nekih ulizica tamo cule u sali koji su pozvani.kao uzorni gradjani da prate sudjenje i nas 15-ak optuzenih za prekrsaje u saobracaju. Prva izlazi cura od 19 godina, vozila pijana, dovedose je u robijaskoj uniformi, lanci na rukama, mislio sam da je pobila desetak ljudi, ona jadna pijana vozila. Kaze sudija: Ako platis 190 dolara ides kuci, ako nemas para ides nazad u zatvor. Ona jadna nekako namoli majku da joj plati i pustise je kuci. Na kraju gleda u mene i kaze: Sta cemo s tobom. Ja opet kazem da nisam bio, pokazem sve papire da sam taj dan istovarao Koka kolu u Arizoni, nikad nisam ni radio u toj kompaniji u kojoj je taj sto je napravio prekrsaj. Sudija gleda policajca, gledaju ga i onih 8 serifa, svi znaju da sam u pravu, ali on nece da prizna. Kaze ti si bio. Pita ga sudija da li je drzao moju vozacku u ruci. Kaze jesam. Ja mu kazem ti lazes ili ne vidis dobro. Onda skoci javni tuzilac i pocne me pljvati, da sam ja lazov i tako sudija kaze da se zakunemo. Zakune se policajac, zakunem se i ja. Sudija me gleda i kaze: Znas ako se lazno zaklinjes mozes dobiti dozivotnu, onda mu kazem vi znate da ja ne lazem, a moj advokat kao kurva stoji i suti. Nije mi krivo za kaznu od 100 dolara, vec sto ce mi otici na rekord i to 3 poena. Na kraju kaze sudija da idemo kuci pa ce nam za 3 sedmice stici odgovor i resenje. Kad se sudjenje zavrsilo advokat mi kaze da platim kaznu, a poeni nece ici na dozvolu. I tako platio sam 100 dolara kazne i jos 700 advokatu, a taj klosar je uhapsen i osudjen zbog laznog predstavljanja. Puno puta mi pane na pamet ona cura od 19 godina sto je dovedose u lancima i narandzastoj uniformi kao da je pobila citav kvart.
 
Vrh