Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 121 30,5%
  • Ne

    Glasovi: 245 61,7%
  • Ne znam

    Glasovi: 31 7,8%

  • Ukupno glasača
    397
E kanta žabarska...
Hebo nas Žvala kad je kupio taj krš...
Sjajno, za razliku od većine Srba koji tako zovu italijane ti si pravi evropljanin pa franke nazivas zabarima. Zabari zapravo i jesu franci za sve osim za vecinu srba.
Nemoj mnogo da napadas kupovinu Rafala jer je to zapadni avion i tu nam precednika većina ljubitelja zapada nije kritikovala. 3.5 milijardi na budalastinu, ma nije to loše to je avion iz civilizovane Evrope. Tek posle Kasmira su počele blage kritike.
To je ono o čemu smo pričali kad ne razlikujemo bitno od nebitnog i razmišljamo binarno. Evropski avion je vrh a kineski smeće.
A nama samo treba dobar lovački ( visenamenski) avion sa raketom dugog dometa za što manje novca, čiji god bio.
 
Sjajno, za razliku od većine Srba koji tako zovu italijane ti si pravi evropljanin pa franke nazivas zabarima. Zabari zapravo i jesu franci za sve osim za vecinu srba.
Nemoj mnogo da napadas kupovinu Rafala jer je to zapadni avion i tu nam precednika većina ljubitelja zapada nije kritikovala. 3.5 milijardi na budalastinu, ma nije to loše to je avion iz civilizovane Evrope. Tek posle Kasmira su počele blage kritike.
To je ono o čemu smo pričali kad ne razlikujemo bitno od nebitnog i razmišljamo binarno. Evropski avion je vrh a kineski smeće.
A nama samo treba dobar lovački ( visenamenski) avion sa raketom dugog dometa za što manje novca, čiji god bio.
Polako da vidimo prvo sa kojom raketom će da stigne Rafal za V-V. R-37M je dokazana raketa koja je oborila 27 letelica u Ukrajini zajedno sa raketom R-77-1, ( drugu imaju i naši MiG-29SM+), zastrašijuća raketa, a od svih aviona samo 4 pilota su preživela. Hipotetički Rafalovi radari varijante F-4.1 imaju domet blizu 300 km, nešto malo manje, a raketa R-37m ima oko 300 km domet, ali je integracija te rakete sve i da hoće da nam je prodaju najblaže rečeno upitna.
 
Polako da vidimo prvo sa kojom raketom će da stigne Rafal za V-V. R-37M je dokazana raketa koja je oborila 27 letelica u Ukrajini zajedno sa raketom R-77-1, ( drugu imaju i naši MiG-29SM+), zastrašijuća raketa, a od svih aviona samo 4 pilota su preživela. Hipotetički Rafalovi radari varijante F-4.1 imaju domet blizu 300 km, nešto malo manje, a raketa R-37m ima oko 300 km domet, ali je integracija te rakete sve i da hoće da nam je prodaju najblaže rečeno upitna.
Rafalov radar je dometa detekcije 200km. Da je 300km to bi bilo sjajno ali nije. Osim toga dejstvo Rafalovog radara je 120 stepeni a Irbisa 180, pri čemu je prečnik Irbisa 90cm a rbe2 60cm. Mali avion, mali radar I manji radijus dejstva. Mi koliko ja znam imamo osnovnu varijantu r77 dometa 80km i r27 dometa 120km. Nemamo r77-1.
Salim se za r37m, velika je i teska raketa, kad bi je lansirao Rafal obalila bi ga svojim potiskom pošto je hipersonicna ( sala naravno). To je raketa za velike avione. Rafal je avioncic u odnosu na su35. Video si u klipu kako prolaze svi avioni u sukobu sa njim. Da su tako sigurni u Rafal franci bi ga poslali u Ukrajinu da se " pokaze" bila bi sjajna reklama ali nešto ne vidim da ima takvih ideja. To je niža klasa aviona. Jedino f15ex je sličnih mogućnosti.
 
Rafalov radar je dometa detekcije 200km. Da je 300km to bi bilo sjajno ali nije. Osim toga dejstvo Rafalovog radara je 120 stepeni a Irbisa 180, pri čemu je prečnik Irbisa 90cm a rbe2 60cm. Mali avion, mali radar I manji radijus dejstva. Mi koliko ja znam imamo osnovnu varijantu r77 dometa 80km i r27 dometa 120km. Nemamo r77-1.
Salim se za r37m, velika je i teska raketa, kad bi je lansirao Rafal obalila bi ga svojim potiskom pošto je hipersonicna ( sala naravno). To je raketa za velike avione. Rafal je avioncic u odnosu na su35. Video si u klipu kako prolaze svi avioni u sukobu sa njim. Da su tako sigurni u Rafal franci bi ga poslali u Ukrajinu da se " pokaze" bila bi sjajna reklama ali nešto ne vidim da ima takvih ideja. To je niža klasa aviona. Jedino f15ex je sličnih mogućnosti.
Imamo eksportnu verziju rakete dometa 80 km, tj realno 60, dok je R-77-1 dometa 100 km odnosno oko 70 realnih. Imamo i R-27R koja je oko 60 km dometa i R-27 ER koja je oko 120 km realnih. Tih malo manje od 200 km je za RBE-2 AA varjante F-3R, a naši Rafali će biti opremljeni radarima RBE-2XG najverovatnije, koji će imati domet nešto manje od 300 km tj oko 260-280 km
 
Imamo eksportnu verziju rakete dometa 80 km, tj realno 60, dok je R-77-1 dometa 100 km odnosno oko 70 realnih. Imamo i R-27R koja je oko 60 km dometa i R-27 ER koja je oko 120 km realnih. Tih malo manje od 200 km je za RBE-2 AA varjante F-3R, a naši Rafali će biti opremljeni radarima RBE-2XG najverovatnije, koji će imati domet nešto manje od 300 km tj oko 260-280 km
Ne, ne grešiš. Radar rbexg je u razvoju i planiraju ga za Rafal f5 varijantu. Mi ćemo imati rbe2 aa radar. Taj radar o kom govoris će imati domet i veći od 300km i kažu da će " videti" stelt avione na velikoj udaljenosti ali on nije planiran za f4.1 varijantu.
 
Занимљив концепт - нешто што би смо могли и ми да урадимо! Била је стратешка одлука узети Касе са пропелерима али нам требају још минимум 2 ! Једна са Авакс способностима а друга за точење горива у ваздуху. Скајфокс је добра опција за школски авион.
 
Занимљив концепт - нешто што би смо могли и ми да урадимо! Била је стратешка одлука узети Касе са пропелерима али нам требају још минимум 2 ! Једна са Авакс способностима а друга за точење горива у ваздуху. Скајфокс је добра опција за школски авион.
Mislim po meni da su Skyfox najgore rešenje izmedju L-15B i M-346, i mislim da je taj avion ograničen svime, motorima, doletom, naoružanjem, nemanjem radara, a pogotovu nosivošću, i mislim da ga treba izbegvati u širokom luku
 
Шта мислите, да ли ће Србија избацити из војне употребе ТАМ камионе пре или после 2030?
 
Ne vidim drugu opciju osim FAPa...
Trošiti pare da se kupuju kamioni u inostranstvu... ne znam... ne zvuči kao dobra ideja...
 
Dobra opcija?
Po meni je dobra opcija imati ne domace ili strane kamione, vec kamione koji zadovoljavaju potrebe, ekonomicni su, pouzdani, finansijski dostupni i moze se organizovati kvalitetno odrzavanje.
Domaci ili strani je irelevantno. To sto su neki kamioni domaci vec ima odredjene prednosti sa spiska, ali nije samo po sebi presudno.
Da li FAP kamioni tehnicki podrzavaju sve tehnicke zahteve u smislu performansi? Ne verujem da imamo modele za bas sve potrebe.
Da li su kamioni pouzdani?
Da li je moguca proizvodnja dovoljnih kolicina?
Da li imamo dostupne rezervne delove? Ako se ne varam, mnogi delovi su uvozni - motor menjac,... Dakle, "domace' nije potpuno tacno i zavisnost od uvoza ostaje.
Sami kamioni treba da budu u eksploataciji sledecih 3-4 decenije i vise. Da li su postojeci modeli dovoljno savremeni, da ih brzo ne pojede vreme? Kao sto sam vec napisao, verujem da nemamo modele za sve potrebe, a verovatno cemo morati da ih vise puta osavremenimo, adaptiramo novim, buducim potrebama. Na primer dodavanje balisticke zastite, antidron opreme, komunikacione opreme, modularnost,...
Naravno, potrebni su i "radni konji" za vreme mira, za najprostije potrebe vojske, gde ne treba habati napredna i skupa vozila, za svakodnevni prevoz robe i ljudstva. Tu sigurno moze da se koristi domace jeftino vozilo slabijih performansi. Ali opet, birati vozilo samo zato sto je domace, ne bi trebalo da bude imperativ.
 
А чиме би их заменила?
ФАП је са ВТИ развио целу гаму возила, 4х4, 6х6 и 8х8, као и 6х4 и 4х2 камионе за потребе војске.
И ако су естетски ти камиони у 73. години, због кабине, мотори и остали склопови у њима су модерни.

Са друге стране, постоји и план да се камиони који превозе пешадију замене оклопним возилима, и за ту намену се набављају Лазари, Милоши, БОВ ОТ М21, БТР-80 и МРАП М20.
 
Ne verujem da imamo modele za bas sve potrebe.
A ko kaže da FAP ima modele za baš sve potrebe?
Ali verujem da ima modele za VEĆINU naših potreba... uostalom FAP ti je u M20, Nori, Pasarsu... ako zadovoljavaju tu, zadovoljiće i kao tegleće mašine...
Ako se ne varam, mnogi delovi su uvozni - motor menjac,... Dakle, "domace' nije potpuno tacno i zavisnost od uvoza ostaje.
A odakle bi nabavljali menjače i motore u slučaju da kupimo strane kamione?
Dakle, na isto ti dođe... ovo nije argument i za ni protiv... irelevantan je.
Ali opet, birati vozilo samo zato sto je domace, ne bi trebalo da bude imperativ.
I nije imperativ - ali u specifičnom slučaju kamiona za vojsku, što je bila tema razmatranja, imperativ je shvatiti da je ova priča šira od tehničkih karakteristika samih kamiona, za koje verujem da su sasvim OK za naše potrebe, samo kabina izgleda arhaično... pored toga, mogućnost da sam nešto napraviš je uvek kapital u ovakvim slučajevima, da ne govorim o budućnosti fabrike i ljudi koji tu rade, pa ljudi koji rade na razvoju podsistema za nadogradnju, pa monetarni multiplikator kad ubrizgaš novac u sopstvenu ekonomiju a ne u neku tuđu... pa svašta nešto tu ima...

Sve u svemu, biće to FAP, džaba filujemo bazu Beobuilda bespotrebnim postovima...
 
Већина тих возила има систем аутоматског надувавања гума за терен. То сам виђао неколико пута и то је генијална ствар за војску. Не треба се ни тих возила одрицати олако! Наравно није то адекватно за борбену намену али у резерви увек може да послужи 😉
 
A ko kaže da FAP ima modele za baš sve potrebe?
Ali verujem da ima modele za VEĆINU naših potreba... uostalom FAP ti je u M20, Nori, Pasarsu... ako zadovoljavaju tu, zadovoljiće i kao tegleće mašine...

A odakle bi nabavljali menjače i motore u slučaju da kupimo strane kamione?
Dakle, na isto ti dođe... ovo nije argument i za ni protiv... irelevantan je.

I nije imperativ - ali u specifičnom slučaju kamiona za vojsku, što je bila tema razmatranja, imperativ je shvatiti da je ova priča šira od tehničkih karakteristika samih kamiona, za koje verujem da su sasvim OK za naše potrebe, samo kabina izgleda arhaično... pored toga, mogućnost da sam nešto napraviš je uvek kapital u ovakvim slučajevima, da ne govorim o budućnosti fabrike i ljudi koji tu rade, pa ljudi koji rade na razvoju podsistema za nadogradnju, pa monetarni multiplikator kad ubrizgaš novac u sopstvenu ekonomiju a ne u neku tuđu... pa svašta nešto tu ima...

Sve u svemu, biće to FAP, džaba filujemo bazu Beobuilda bespotrebnim postovima...
Ja nisam rekao da ne treba da uzimamo FAP, vec da treba da biramo kamione po parametrima, a ne prosto po tome sto se proizvode kod nas.
Menjace i motore sa spomenuo zato sto to "domace" vozilo i nije bas 100% domace. Naprotiv, kupovinom FAPa vezujemo se za stranog isporucioca tih delova, kao da smo upili strano vozilo, cime se gubi poenta "to je domace".
Kupovina FAP kamiona samo zato sto su "domaci" moze na duze staze da ukopa vojsku i da ima dugorocne posledice. Kupujemo i mnoge druge vojne proizvode iz inostranstva, a mozemo sami da proizvodimo - manje kvalitetno, manje pouzdano, slabijih karakteristika, skuplje,... I tu ima fabrika i ljudi koji rade, koji rade na nagradnji, razvoju podsistema,..
Kao sto rekoh, ne protivim se kupovini FAP vozila, vec kupovini FAP vozila zato sto su domaca, kao osnovnom kriterijumu.
 
Проблем је што за сада нема масовне купивине нових камиона, а имамо их брдо из 70их и 80их што је већ 50 и 40 година старости.
 
Pa , da li rade ?
Kamion ko kamion u odnosu na lako dronsko onesposobljavanje.
Razlika u ,,otpornosti,, kao i u brzini i kapacitetu pri kretanju na neuslovne terenske uslove nije tolika velika izmedju tih iz 70 i 80 god i ovih novih.
Jedino ako je bitno
..olakšavanje,, budjeta . Uništen stari ili novi kamion ima slicnu vrednost po kg u korist starih kamiona.
Iz toga sledi zdravo razumski zakljucak
Bolje je malo doservisirati stare koj vrše posao za male parice a razliku uložiti u anti dronske sisteme. 😀
 
Проблем је што за сада нема масовне купивине нових камиона, а имамо их брдо из 70их и 80их што је већ 50 и 40 година старости.
Bio sam u vojsci krajem osamdesetih. Vec tad su kamioni bili moje godiste ili stariji, sigurno ne mladji. Vozio sam TAM 110, TAMice i par ZILova.
Jedino su pincgaueri bili nesto mladji, ali oni bas i nisu neki kamioni.

Sad vec brojim dane do penzije, valjda i ti kamioni imaju dusu i radni vek.
 
,,.... i ti kamioni imaju dusu i radni vek.... ,,

Ne
To je bukvalno isto kao da pričamo o mrtvačkom kovčegu, kao bolji je nov... 🤣

Kamion zbog svojih perfomansi je naj lakša dronska meta.
Kakve su šanse kornjace, ako je gadjaš snajperom 🤣
U ratnim uslovima uvek je vrednije ono što se prevozi nego sam kamion, za njega je bitno samo da se pokrece.
Teret sačinjen od ratnih sredstava ili ljudstva ima ne uporedivu vecu vrednost nego kamion.
Vrednost atni-dronske zaštite je je ne merljivo korisnija.
Na primer ,,teret,, kamiona punog municije ili vojnika mnogo prevazila vrednost i važnost samog kamiona naročito sa tačke gledišta njegovog uništenja.
Zato i isticem ,,Topalovicev, sistem kao ne samo kao rentabilniji nego i uspešniji jer 50 starih kamiona što uspe da preveze neuporedivo je bolje i više u svakom pogledu nego 5-10 novoh
 
Novi kamioni su pre svega pouzdaniji (manje kvarova), imaju vecu pokretljivost (prelaze teze terene, blato, uspone,...), tisi su, preglednost iz njih je veca. Na taj nacin su manje u pokretu ili na otvorem i nezasticenom. Brze se utovaruju i istovaruju. Sve to ih cini bezbednijim u odnosu na stare. Kamion koji ide sporo, okolnim putem ili zaglavljen u blatu je mnogo bolja meta od kamiona koji pretrci izmedju dve zasticene tacke. Da su isti, niko ne bi razvijao nove modele.
Dronovi jesu velika novost na ratistima, promenili su mnogo sta, ali da su ultimativno sredstvo, sve ostalo bi bilo baceno u staro gvozdje i samo bi se oni proizvodili. No i oni sami imaju svoje granice mogucnosti.
Po tvom komentaru, mi ne bi trebali ni da kupujemo nove kamione, vec da koristimo i one iz vremena prvog svetskog rata.
Ovde raspravljamo (bar ja komentarisem) da li je bitnije kupovati domace kamione, ili kamione koji imaju bolje performanse, bili domaci ili ne.
Bas iz razloga koje pominjes (dronovi), verujem da se vec radi na kamionima koji imaju bolju balisticku zastitu, protivdronsku elektronsku zastitu i koji mogu nastaviti da se krecu i ako je kamion pogodjen. Zasto da ne i imati kamione dronove, autonomna ili daljinski upravljana vozila.
 
Prefiks ne - je negacija ili poricanje i koristi se za stvaranje antonima (reči suprotnog značenja) ili za iskazivanje negativnog stanja. Uglavnom se piše zajedno sa pridevima i imenicama (npr. nesreća, nezdrav), ali se odvaja od glagola, osim u određenim izuzecima kao što su glagoli koji su nastali spajanjem prefiksa "ne-" i glagola (npr. neću, nemam, nemoj, nisam, nedostajati, nestati).
 
Više vredi i ovaj ,,kamion,, ako uspe da preveze do cilja nego naj noviji onespisobljen 😄
Jbg. imamo različite tacke gledišza. 🤣
Stephenson's_Rocket.jpg
 
Vrh