Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 120 30,3%
  • Ne

    Glasovi: 245 61,9%
  • Ne znam

    Glasovi: 31 7,8%

  • Ukupno glasača
    396
E kanta žabarska...
Hebo nas Žvala kad je kupio taj krš...
Sjajno, za razliku od većine Srba koji tako zovu italijane ti si pravi evropljanin pa franke nazivas zabarima. Zabari zapravo i jesu franci za sve osim za vecinu srba.
Nemoj mnogo da napadas kupovinu Rafala jer je to zapadni avion i tu nam precednika većina ljubitelja zapada nije kritikovala. 3.5 milijardi na budalastinu, ma nije to loše to je avion iz civilizovane Evrope. Tek posle Kasmira su počele blage kritike.
To je ono o čemu smo pričali kad ne razlikujemo bitno od nebitnog i razmišljamo binarno. Evropski avion je vrh a kineski smeće.
A nama samo treba dobar lovački ( visenamenski) avion sa raketom dugog dometa za što manje novca, čiji god bio.
 
Sjajno, za razliku od većine Srba koji tako zovu italijane ti si pravi evropljanin pa franke nazivas zabarima. Zabari zapravo i jesu franci za sve osim za vecinu srba.
Nemoj mnogo da napadas kupovinu Rafala jer je to zapadni avion i tu nam precednika većina ljubitelja zapada nije kritikovala. 3.5 milijardi na budalastinu, ma nije to loše to je avion iz civilizovane Evrope. Tek posle Kasmira su počele blage kritike.
To je ono o čemu smo pričali kad ne razlikujemo bitno od nebitnog i razmišljamo binarno. Evropski avion je vrh a kineski smeće.
A nama samo treba dobar lovački ( visenamenski) avion sa raketom dugog dometa za što manje novca, čiji god bio.
Polako da vidimo prvo sa kojom raketom će da stigne Rafal za V-V. R-37M je dokazana raketa koja je oborila 27 letelica u Ukrajini zajedno sa raketom R-77-1, ( drugu imaju i naši MiG-29SM+), zastrašijuća raketa, a od svih aviona samo 4 pilota su preživela. Hipotetički Rafalovi radari varijante F-4.1 imaju domet blizu 300 km, nešto malo manje, a raketa R-37m ima oko 300 km domet, ali je integracija te rakete sve i da hoće da nam je prodaju najblaže rečeno upitna.
 
Polako da vidimo prvo sa kojom raketom će da stigne Rafal za V-V. R-37M je dokazana raketa koja je oborila 27 letelica u Ukrajini zajedno sa raketom R-77-1, ( drugu imaju i naši MiG-29SM+), zastrašijuća raketa, a od svih aviona samo 4 pilota su preživela. Hipotetički Rafalovi radari varijante F-4.1 imaju domet blizu 300 km, nešto malo manje, a raketa R-37m ima oko 300 km domet, ali je integracija te rakete sve i da hoće da nam je prodaju najblaže rečeno upitna.
Rafalov radar je dometa detekcije 200km. Da je 300km to bi bilo sjajno ali nije. Osim toga dejstvo Rafalovog radara je 120 stepeni a Irbisa 180, pri čemu je prečnik Irbisa 90cm a rbe2 60cm. Mali avion, mali radar I manji radijus dejstva. Mi koliko ja znam imamo osnovnu varijantu r77 dometa 80km i r27 dometa 120km. Nemamo r77-1.
Salim se za r37m, velika je i teska raketa, kad bi je lansirao Rafal obalila bi ga svojim potiskom pošto je hipersonicna ( sala naravno). To je raketa za velike avione. Rafal je avioncic u odnosu na su35. Video si u klipu kako prolaze svi avioni u sukobu sa njim. Da su tako sigurni u Rafal franci bi ga poslali u Ukrajinu da se " pokaze" bila bi sjajna reklama ali nešto ne vidim da ima takvih ideja. To je niža klasa aviona. Jedino f15ex je sličnih mogućnosti.
 
Rafalov radar je dometa detekcije 200km. Da je 300km to bi bilo sjajno ali nije. Osim toga dejstvo Rafalovog radara je 120 stepeni a Irbisa 180, pri čemu je prečnik Irbisa 90cm a rbe2 60cm. Mali avion, mali radar I manji radijus dejstva. Mi koliko ja znam imamo osnovnu varijantu r77 dometa 80km i r27 dometa 120km. Nemamo r77-1.
Salim se za r37m, velika je i teska raketa, kad bi je lansirao Rafal obalila bi ga svojim potiskom pošto je hipersonicna ( sala naravno). To je raketa za velike avione. Rafal je avioncic u odnosu na su35. Video si u klipu kako prolaze svi avioni u sukobu sa njim. Da su tako sigurni u Rafal franci bi ga poslali u Ukrajinu da se " pokaze" bila bi sjajna reklama ali nešto ne vidim da ima takvih ideja. To je niža klasa aviona. Jedino f15ex je sličnih mogućnosti.
Imamo eksportnu verziju rakete dometa 80 km, tj realno 60, dok je R-77-1 dometa 100 km odnosno oko 70 realnih. Imamo i R-27R koja je oko 60 km dometa i R-27 ER koja je oko 120 km realnih. Tih malo manje od 200 km je za RBE-2 AA varjante F-3R, a naši Rafali će biti opremljeni radarima RBE-2XG najverovatnije, koji će imati domet nešto manje od 300 km tj oko 260-280 km
 
Imamo eksportnu verziju rakete dometa 80 km, tj realno 60, dok je R-77-1 dometa 100 km odnosno oko 70 realnih. Imamo i R-27R koja je oko 60 km dometa i R-27 ER koja je oko 120 km realnih. Tih malo manje od 200 km je za RBE-2 AA varjante F-3R, a naši Rafali će biti opremljeni radarima RBE-2XG najverovatnije, koji će imati domet nešto manje od 300 km tj oko 260-280 km
Ne, ne grešiš. Radar rbexg je u razvoju i planiraju ga za Rafal f5 varijantu. Mi ćemo imati rbe2 aa radar. Taj radar o kom govoris će imati domet i veći od 300km i kažu da će " videti" stelt avione na velikoj udaljenosti ali on nije planiran za f4.1 varijantu.
 
Занимљив концепт - нешто што би смо могли и ми да урадимо! Била је стратешка одлука узети Касе са пропелерима али нам требају још минимум 2 ! Једна са Авакс способностима а друга за точење горива у ваздуху. Скајфокс је добра опција за школски авион.
 
Занимљив концепт - нешто што би смо могли и ми да урадимо! Била је стратешка одлука узети Касе са пропелерима али нам требају још минимум 2 ! Једна са Авакс способностима а друга за точење горива у ваздуху. Скајфокс је добра опција за школски авион.
Mislim po meni da su Skyfox najgore rešenje izmedju L-15B i M-346, i mislim da je taj avion ograničen svime, motorima, doletom, naoružanjem, nemanjem radara, a pogotovu nosivošću, i mislim da ga treba izbegvati u širokom luku
 
Шта мислите, да ли ће Србија избацити из војне употребе ТАМ камионе пре или после 2030?
 
Ne vidim drugu opciju osim FAPa...
Trošiti pare da se kupuju kamioni u inostranstvu... ne znam... ne zvuči kao dobra ideja...
 
Dobra opcija?
Po meni je dobra opcija imati ne domace ili strane kamione, vec kamione koji zadovoljavaju potrebe, ekonomicni su, pouzdani, finansijski dostupni i moze se organizovati kvalitetno odrzavanje.
Domaci ili strani je irelevantno. To sto su neki kamioni domaci vec ima odredjene prednosti sa spiska, ali nije samo po sebi presudno.
Da li FAP kamioni tehnicki podrzavaju sve tehnicke zahteve u smislu performansi? Ne verujem da imamo modele za bas sve potrebe.
Da li su kamioni pouzdani?
Da li je moguca proizvodnja dovoljnih kolicina?
Da li imamo dostupne rezervne delove? Ako se ne varam, mnogi delovi su uvozni - motor menjac,... Dakle, "domace' nije potpuno tacno i zavisnost od uvoza ostaje.
Sami kamioni treba da budu u eksploataciji sledecih 3-4 decenije i vise. Da li su postojeci modeli dovoljno savremeni, da ih brzo ne pojede vreme? Kao sto sam vec napisao, verujem da nemamo modele za sve potrebe, a verovatno cemo morati da ih vise puta osavremenimo, adaptiramo novim, buducim potrebama. Na primer dodavanje balisticke zastite, antidron opreme, komunikacione opreme, modularnost,...
Naravno, potrebni su i "radni konji" za vreme mira, za najprostije potrebe vojske, gde ne treba habati napredna i skupa vozila, za svakodnevni prevoz robe i ljudstva. Tu sigurno moze da se koristi domace jeftino vozilo slabijih performansi. Ali opet, birati vozilo samo zato sto je domace, ne bi trebalo da bude imperativ.
 
А чиме би их заменила?
ФАП је са ВТИ развио целу гаму возила, 4х4, 6х6 и 8х8, као и 6х4 и 4х2 камионе за потребе војске.
И ако су естетски ти камиони у 73. години, због кабине, мотори и остали склопови у њима су модерни.

Са друге стране, постоји и план да се камиони који превозе пешадију замене оклопним возилима, и за ту намену се набављају Лазари, Милоши, БОВ ОТ М21, БТР-80 и МРАП М20.
 
Ne verujem da imamo modele za bas sve potrebe.
A ko kaže da FAP ima modele za baš sve potrebe?
Ali verujem da ima modele za VEĆINU naših potreba... uostalom FAP ti je u M20, Nori, Pasarsu... ako zadovoljavaju tu, zadovoljiće i kao tegleće mašine...
Ako se ne varam, mnogi delovi su uvozni - motor menjac,... Dakle, "domace' nije potpuno tacno i zavisnost od uvoza ostaje.
A odakle bi nabavljali menjače i motore u slučaju da kupimo strane kamione?
Dakle, na isto ti dođe... ovo nije argument i za ni protiv... irelevantan je.
Ali opet, birati vozilo samo zato sto je domace, ne bi trebalo da bude imperativ.
I nije imperativ - ali u specifičnom slučaju kamiona za vojsku, što je bila tema razmatranja, imperativ je shvatiti da je ova priča šira od tehničkih karakteristika samih kamiona, za koje verujem da su sasvim OK za naše potrebe, samo kabina izgleda arhaično... pored toga, mogućnost da sam nešto napraviš je uvek kapital u ovakvim slučajevima, da ne govorim o budućnosti fabrike i ljudi koji tu rade, pa ljudi koji rade na razvoju podsistema za nadogradnju, pa monetarni multiplikator kad ubrizgaš novac u sopstvenu ekonomiju a ne u neku tuđu... pa svašta nešto tu ima...

Sve u svemu, biće to FAP, džaba filujemo bazu Beobuilda bespotrebnim postovima...
 
Већина тих возила има систем аутоматског надувавања гума за терен. То сам виђао неколико пута и то је генијална ствар за војску. Не треба се ни тих возила одрицати олако! Наравно није то адекватно за борбену намену али у резерви увек може да послужи 😉
 
Vrh