Obzirom na razvoj Orla 2.0 od preko 10 godina, i modernizacije Super Galeba G4 koji takodje ceka 10+ godina na pocetak modernizacije, mozda je i bolje da ta ideja o nastavku razvoja NA ne padne na pamet onima koji odlucuju.
Mislim da je priča sa modernizacijom Orla odigrala svoju ulogu.
Za javnost priča o modernizaciji, a u praksi modernizacija par aviona u cilju uvođenja, testiranja, integracije, obuke i razvoja nove opreme, novih standarda, nadogradnje celog sistema VOJIN sa novim radarima, sistemom automatizacije, sistemom veza, celokupne elektronike.
Krajnji rezultat je da je par aviona sa novom elektronskom opremom služilo za uvođenje u rad i integraciju novih radara (Tales), novih raketnih sistema sa kineskim radarima, izradu i integraciju novog sistema automatizacije VOJIN (SOVA24), novi sistem veza i kripto zaštite, integraciju postojećih sistema,...
Imamo potvrdu da je integracija sistema završena sa krunom sistemom automatizacije.
Obuka se izvodi na novom sistemu za obradu i prikazivanje vazduÅ¡ne situacije i automatsko upravljanje âSOVA 24â
www.vs.rs
Takođe ne treba zaboraviti da je vojska za to vreme potpisala i ugovore sa Talesom, Leonardom i još nekim francuskim i italijanskim proizvođačima o saradnji i razvoju.
Uostalom i Mig-ovi su modernizovani njihovom opremom.
Drugim rečima moglo bi se zaključiti da je tzv. modernizacija Orla bila priča za izgradnju novog sistema RV i PVO sa usvajanjem novih standarda uz zapadnu tehniku prvenstveno francuskih i italijanskih proizvođača i integraciju postojećih sistema.
Prethodnica za Rafala.
S obzirom na ugovore sa Leonardom realno bi se mogao očekivati Leonardov M-346 u VS.
Pored aviona za obuku mislim da je ozbiljan kandidat i za opremanje Lađevačke eskadrile.
Avion ima i lake lovačke i jurišne izvedbe.
U jurišnim izvedbama ne zaostaje za Orlom (letne karakteristike, 3 tone nosivost, poseduje solidan radar).
U lakim lovačkim ulogama bi bio pogodan za borbu protiv teških BPL što je u bliskoj budućnosti ozbiljnija pretnja od klasičnih aviona. Mogao bi da vrši mirnodopski nadzor vazdušnog prostora kao dežurna para, da se štedi skupi Rafal.
Sa druge strane za vazduhoplovstvo veličine našeg je dva tipa mlaznog aviona dovoljno. Tri tipa bi već bilo previše.