Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 109 31,9%
  • Ne

    Glasovi: 206 60,2%
  • Ne znam

    Glasovi: 27 7,9%

  • Ukupno glasača
    342
ICAO i IATA, odnosno sve članice UN, odnosno 99% zemaljske kugle.


Traži se mogućnost ljudskog vizuelnog kontakta i potvrde gore na nebu, i mogućnost ograničene asistencije čak i u slučaju kvara elektronike i veza. Tu ništa ne može da zameni ljudski faktor odnosno ljudsko oko i ljudskog operatera.
 
ICAO i IATA, odnosno sve članice UN, odnosno 99% zemaljske kugle.


Traži se mogućnost ljudskog vizuelnog kontakta i potvrde gore na nebu, i mogućnost ograničene asistencije čak i u slučaju kvara elektronike i veza. Tu ništa ne može da zameni ljudski faktor odnosno ljudsko oko i ljudskog operatera.
Таман за то миг-29 и будући рафали.

А као што сам рекао за остало у ситуацијама конфликта и одбране неба: пво и дронови.
 
Meni je to ok.

Čitao sam raniju debatu oko izbora aviona ali meni je u suštini skoro sve prihvatljivo dok nam radi posao iii dok imamo mogućnost održavanja, kao i za početak mogućnost isporuke, dobavljanja samih aviona. Samim tim neke opcije otpadaju, jer nam EU i NATO koji nas okružuju, ne bi dozvolili neke nabavke. Ali fazon da mi hipotetički sutra neko ponudi "e oš i moja 24 polovna Miga 29 sa rezervnim delovima da možeš da čuvaš vazdušni prostor za one prelete, NATO kaže da mogu da ti ih dam, ne smeta im... oćeš? " naravno da bih odmah prihvatio. I akao bi ih, te kanibalizovao bi ih i krpio dokle god je to moguće i dokle god delovi i zmajevi to dozvoljavaju. Samo da rade te neke proste najosnovnije i najpotrebnije poslove.
 
Poslednja izmena:
Таман за то миг-29 и будући рафали.

А као што сам рекао за остало у ситуацијама конфликта и одбране неба: пво и дронови.

па наравно. само што постоји проблем када ћемо, и ако, набавити те Рафале. МиГ-ови крајем деценије одлазе у пензију, и више им нема продужења ресурса
 
Mislim da se ovde ne razume u potpunosti termin air policing. On ne podrazumeva uocavanje i presretanje samo lovaca i bombardera vec svih letelica koji neovlasceno ulaze u v.prostor: putnicki avioni, dronovi, laki klipni avioni, helikopteri itd. Kako mislite da se a.p vrsi dronovima tj kako ce dron uopste da pridje malom klipnom avionu i utvrdi o cemu se radi? A ako leti na maloj visini i ima mali radarski odraz kako mislite da ga pvo "uhvati"? I sto rece kolega rodriguez formalno pravno se od vas kao drzave to zahteva. Ako nemate to, platicete npr rumunima ili madjarima koji to mogu.
 
Како то да онда три земље нису вршиле а.р. када је Ту-141 пао у Загребу?

Што не би могао дрон са савременим камерама за дан и ноћ да приђе малом клипном авиону и да утврди о чему се ради. Мислиш да пилот може боље то да изведе у условима ноћног лета или магле?

Термалне камере. Нешто што не би видео ноћу и у магли видиш јасно као дан.
thermography-aviation-infratec-airbus-a400m
 
Incident sa tu-141 je zataskan jer jer je bio ukrajinski a i to je ogroman propust.
Dronovi ne rade u sistemu dezurne pare sto je slucaj sa lovackim avionima tj nijedan dron nije u stand by rezimu. Jednostavno nigde i ni u jednoj vojsci ne sluze tome.
 
Vežba sa prikazom dronova SM-1 i SM-2, BTR i druge tehnike


.... Приказује се ПВО система панцир С1 и Пасарс, противоклопни систем корнет М, дронови самоубице СМ-1,СМ-2, комарац и осица, модернизовани вишецевни лансери ракета Огањ М17, дејство самоходних хаубица Нора Б52, самоходне хаубице Гвоздика, дејство вишенаменског бомбардера Орао Ј22, дејство транспортног авиона АН26 и приказ новог средства оклопног пешадијског транспортера БТР. ....
 
Kad vidim ovaj btr samo pomislim koliko se mi busamo u grudi sa nasom namenskom industrijom a nismo u stanju jedan 30mm top sa kupolom da napravimo! Bruka i sramota!
Мислим да грешиш, иако дефинитивно има доста промашаја попут оног несрећног бумбара или проблема око шасија са независним вешањем или ето са одређеним сегментима ДУПС итд. Српска наменска индустрија у односу на величину територије, јачину привреде као и потенцијале инжењера и других потребних стручњака постиже фантастичне резултате! Много развијеније државе од наше немају ту гаму производа и такве извозне успехе (НОРА Б-52, Лазар, Милош, АЛАС,...). А тек по питању ВБРова смо бабароге (свака цев може имати различит домет). Почела серијска производња разних домаћих дронова и најважније домаћег радара!!! Ја бих највише волео да ми можемо све сами да произведемо, али не може ни Израел без татка преко баре ништа. Верујем да ћемо тек видети наше производе у будућности и сарадњу са Мађарском, Кином, УАЕ и Азербејџаном која ће дати нови импулс нашој наменској! Немачка војска је прошле године тестирала нови БОВ ПУМА од 18 комада је на вежби само један могао да се покрене...толико о томе! БТР је сјајан и драго ми је што смо тај дил са Мађарима направили пошто он има амфибијска својства што нама треба у одређеним деловима наше земље. Уз модернизацију са нашим КИС и СУВ он ће бити снажна подршка јединицама КоВ пошто се сада у нашој војсци избацује "цирада", дакле све пешадијске и друге јединице ће бити у оклопу заштићене док се превозе. Милош, Лазар, БТР, Хамер, БВП, БРДМ, БОВ, МРАП, Биркат,...су окосница наших механизованих и сада пешадијских јединица. Имамо преко 700 таквих возила са капацитетом од 6 до 12 бораца колико могу да превезу што је готово три пешадијске (механизоване) бригаде а биће их и преко 1.000! Са јако мало средстава имамо доста решених ставки у свим сегментима војске.
 
Nesumnjivo su sve to dobri projekti ali ono sto mene nervira je realizacija. Nora b-52 - nedovoljne kolicine. Ne znam ni da li su nase valjaonice celika usvojile tj omogucile izradu celika za cevi. Ne zna se koja sasija ce se usvojiti..te je kamaz, te je man, te nesto trece. Traljavo. Lazar - odlicno i zaokruzeno resenje sa kompletnom usvojenom strukturom (suspenzija, menjac, motor)..ali fali dubs! Upotreba 12.7mm za ono za sta je Lazar namenjen je smesno. Zato je i nabavljen btr koji je za razliku od lazara tanak kao papir. Alas - projekat za koji ni bog ne zna u kojoj je fazi a kamoli kada i da li ce se uvesti u aktivnu upotrebu a u najavi je vec dobrih 15 godina.
Ne kritikujem ideje vec traljavost izvodjenja posla i predstavljanje istog kao da sve te sisteme imamo u stotinama a ne par desetina.
 
Najveca boljka je serijska proizvodnja, fabrika u velikoj plani je neozbiljna po pitanju broja zaposlenih i proizvodnih tehnologija, cini mi se da samo 100ak ljudi radi tamo, svi ovi prototipi su dobri na papiru ali su mazanje ociju. Ne mogu da postignu da naprave ni ove nore koje su narucene za inostranstvo, a kamoli 300 milosa za vojsku.

EdePro je tek prica za sebe, njihov pogon u lestanima malo malo pa leti u vazduh, zato sto im se gleda kroz prste zbog navodnog razvijanja raketa koje su prevazidjene vec najmanje 15 godina, a jos nisu spremne. 2024 godina i dronovi na daljinski su svakodnevica u samoposluzi, a alas raketa vuce za sobom 10km optickog kabla……. Cini mi se da je nekoliko drzava odustalo od ovakvih projekata odavno, citao sam negde o tome ali ne mogu sada naci.

Nije sve tako crno ali je profesionalizacija menadzmenta prvo u SDPR pa posledicno i u samim fabrikama preko potrebna.
 
Osim sto nisandzija mora da bude statican sve vreme vodjenja rakete i da ima cilj na nisanu sve vreme i da ima cist put do mete sve vreme
 
Osim sto nisandzija mora da bude statican sve vreme vodjenja rakete i da ima cilj na nisanu sve vreme i da ima cist put do mete sve vreme
Код АЛАС-а ? Боже драги, па она има више мода и могућност активног и пасивног самонавођења уз корекцију путање оператора са командног места (не и лансирне станице!).
 
To vučenje optičkog kabla nije nikakav minus već ogromna prednost. Od takvog načina upravljanja nema odbrane i nije moguće ometati ga. Sam kabal je tanak kao vlas kose i težina kabla i mehanizma koji ga drži nema neki veliki uticaj na karakteristike rakete u odnosu na radio vođenje

ALAS zapravo ne vuče optički kabl, što je česta zabuna. Optički kabl se polaže tako što se odmotava sa špulne, slično kao kod ribarske mašinice prilikom zabacivanja. Kada bi se kabl vukao, došlo bi do njegovog pucanja. Osim nemogućnosti ometanja, velika prednost optičkog kabla je brzina od 200 MBit/s, jer se izbegava kašnjenje u upravljanju koje se dešava kod FPV dronovima, bilo zbog ometanja, konfiguracije terena ili udaljenosti mete.

Osim sto nisandzija mora da bude statican sve vreme vodjenja rakete i da ima cilj na nisanu sve vreme i da ima cist put do mete sve vreme

Alas se kreće prilično brzo. Brzina krstarenja mu je preko 500 km/h (130–150 m/s). Ako uzmemo da je cilj na maksimalnoj udaljenosti od 25 km i da uzmemo srednju prosečnu brzinu krstarenja od 135 m/s, ALAS stiže do cilja za t=25000/135≈185 sekundi. Što je oko 3 minuta "staticnosti". Cilj ne mora da bude na nišanu jer se ALAS kreće po unapred zadatim GPS koordinatama, ili INS ako je GPS ometan. Meta se zaključava na oko 7 km, TV ili IR optikom.
 
Samo sam napomenuo u smislu da taj sistem "zice" nije bas pun "prednosti" u odnosu na ostale.

Ako cemo bas o Alasu i to da se moze kretati po gps ili ins u nekom stadijumu leta, to onda implicira da cilj mora biti statican Ili njegov SUV ima mogucnost racunanja gps koordinata pokretne mete pa moze da je presretne?
 
Samo sam napomenuo u smislu da taj sistem "zice" nije bas pun "prednosti" u odnosu na ostale.

Ako cemo bas o Alasu i to da se moze kretati po gps ili ins u nekom stadijumu leta, to onda implicira da cilj mora biti statican Ili njegov SUV ima mogucnost racunanja gps koordinata pokretne mete pa moze da je presretne?

ALAS tokom leta komunicira sa sistemom koji označava (UAV, dron, ili izvidjacka jedinica na terenu) cilj i reaguje u skladu sa tim. To znači da može pratiti i pokretne i stacionarne ciljeve. Kada ALAS uđe u zonu "zakljucavanja" cilja, koja je 7km, operator preuzima ručno označavanje i "zakljucavanje "cilja bilo da je cilj pokretan ili stacionaran. Pored toga, ALAS ima mogućnost otkazivanja praćenja ciljeva u bilo kojoj fazi leta i biranja drugog cilja.

Sa sajta EDePro:
  • Target detection range of up to 12 km
  • Target recognition range of up to 10 km
  • Tracking and lock-on range of up to 7 km
  • Target tracking can be aborted at any time during the flight
  • Target retracking, as well as setting a new target
  • Communication with the GCS (Ground Control Station) during the mission setup and flight
 
Poslednja izmena:
Nisam želeo da trigerujem alas kopi pejst armiju samo kažem da je sistem već zastareo, da ga ne razvija nijedna druga zemlja, i da ima neke objektivne nedostatke. Operater ima jako kratko vreme da pronadje cilj i ne moze da se pomera dok ga trazi. Po meni alas je dobar za konfiguraciju terena na moru ili u pustinji gde je lako pronaći metu, ali za nase uslove… Postavlja se i pitanje i protiv koga imamo priliku da ga koristimo? Hrvati imaju 50 bredlija i 70 tenkova, ostale zemlje u pokusaju da ne pominjem, to su neozbiljne količine oklopa, a alas je preskup da se njime gadjaju neki oklopni transporteri… Nije lose imati ovo oruzje u arsenalu ali to je ipak niša i egzotika, nije nikakav adut naše odbrambene industrije kakav se predstavlja. A ko zna koliko je para ulupano u to u zadnjih 15 godina, sigurno se mogla napraviti još makar jedna proizvodna linija za Nore.
 
Kosovo ima preko 500 oklopnih vozila. Nije Alas skup da se sa njim ne bi mogla gadjati oklopa vozila. Kada vršis tu računicu ne racunas samo cenu neprijateljskog vozila nego i cenu štete koju ono može da napravi. Tako da je uvek bolje koristiti i skuplji Alas i uništiti metu na velikoj udaljenosti nego čekati da meta pridje i eventualno nanese neku štetu.
 
Kosovo ima preko 500 oklopnih vozila. Nije Alas skup da se sa njim ne bi mogla gadjati oklopa vozila. Kada vršis tu računicu ne racunas samo cenu neprijateljskog vozila nego i cenu štete koju ono može da napravi. Tako da je uvek bolje koristiti i skuplji Alas i uništiti metu na velikoj udaljenosti nego čekati da meta pridje i eventualno nanese neku štetu.
Одакле ти тај податак. Имају око 350 од тога највише Хамера (преко 200). Но, Шиптари данас нису иста претња као 1998. и 1999. године, чак и када би смо ушли у неком сценарију доле војно (ако занемаримо КФОР, који ће наравно напустити њих исто као што је ИСАФ у Авганстану, али то је друга тема) из неколико разлога: Прво и најважније је да немају исти мотив да се боре као тада, пошто им је Запад направио нешто што раније нису имали, затим све те генерације млађе од 30 година масовно напуштају КиМ а они који су остали немају никакву војну обуку (нити мотив пошто ће пре да збришу код рођака у Немачку и Швајцарску него да се боре против Срба) а опрема уз сву асистенцију Запада им није велики фактор. Оно са чиме се Војска Југославије суочавала је проблем да је из Шиптарских села у позадини дејствовала ОВК и да су имали велике губитке и због лоших потеза МУПа који је требао да решава то, међутим тражио војску за подршку где је стигао (посебно ЈСО) па је НАТО агресор имао поготово 1999. годину превласт у ваздушном простору док смо ми поред заштите државне границе према Албанији и Македонији имали "иза леђа" непријатеља који је дању био миран цивил а ноћу облачио униформу ОВК и постављао противтенковске мине, нападао комуникације, заузимао војне пунктове итд. Е сад у данашње време би Срби у енклавама били њима иза леђа али то није упоредиво. Бојим се да би у таквом сукобу прво страдали Срби јужно од Ибра (чега је и наша власт и све владе од 2000. на овамо свесна) али би неки наши момци или пак убачени елементи сигурно направили по коју пометњу у њиховим редовима. Без подршке НАТОа, у обавештајно-извиђачком смислу, те ваздухопловној и логистичкој подршци би могла Шиптарија да се ослони само на Албанију и делове Северне Македоније. Хвала Богу па време коначно ради за нас и видећемо како ће се са НАТОом одвијати ствари:
NATO.png

У евентуалном сукобу са сепаратистима на КиМ би наша војна снага била у овом тренутку у релацији 15:1, да не говорим о томе да је наш кадар стручнији и способнији од њихове квази војске а тога су и Шиптари свесни. НАТО више није што је био 1999. године а свакако би било великог противљења неколико чланица по питању подршке Шиптарима итд. Највећи проблем у неком сценарију је у Београду а то је наша неодлучност да идемо до краја када треба, такође би се то одразило на све нас због евентуалних санкција итд. што би многима у Централној Србији сметало и угрозило наш садашњи (или тадашњи) животни стандард. Међутим да се надовежем на констатацију колеге РАФАЛа, системи са којима ми располажемо попут АЛАСа се не би користили првенствено за оклопна возила и не би смо ми ушли доле тек тако без широке артиљерисјке припреме. Шиптари сами (па чак уз подршку Албаније) немају чиме да гађају Ниш, Прокупље, Куршумлију, Нови Пазар, Рашку и Врање а ми би смо их поклопили артиљеријом са 3 стране...да не говорим о РВиПВО као и о дроновима. Дакле не би смо имали контра-батирање на наше плотуне из ВБРова, Хаубица итд. А север КиМ би био решен веома брзо као и неки други делови. Сигурно би било неких покушаја дроновима или упадима на територију Централне Србије да се направи нека акција (или по Београду од локалног шиптарског живља) али то не би угрозило Србију на тај начин. Једино страни фактор нам може нанети велике губитке (али опет не као 1999. године). Мислим да нисмо свесни значаја наше сарадње са Мађарском и управо је када је Орбан на дипломатској мисији код Путина њихов директор наменске индустрије био на нашој вежби, имамо тотално другачије околности у свету и стога не би прошла нека акција Запада као 1999. године. Сада свакако није време али за 10 или 15 година ће ствари бити потпуно другачије ако ми као народ и држава будемо паметно улагали...а до тада ћемо имати и боље ствари од АЛАСа који "вуче кабал са собом" :)
 
Nije realna opcija vezana za Kosovo dok ne uvedemo vojni rok i par generacija prodju obuku. Naša kopnena vojska je sada bleda senka tadašnje kopnene vojske. RV je sada takodje slabije nego tada. Jedino je PVO jači. Država mora ozbiljno da se pozabavi oficirskim a posebno podoficirskim kadrom.
Vojska Jugoslavije je bila 99. ozbiljna organizacija. Redovan sastav je bio preko 100.000 pripadnika, više od 1000 tenkova i više od 1000 artiljerijskih oružja velikog kalibra. Imali smo "srecu" posle 2000. da nam dodje žuti olos i oslobodi nas tog naoruzanja a da nisu kupili ništa novo. Izvršili su reformu vojske tako što su od tri armije napravili 4 brigade.
Treba još mnogo da se ulaže.
 
Secam se da su tada govorili da OVK ne postoji, da je samo izmisljeno, nema uporiste na Kosovu, da i ako se nesto pojavi, to ce nasi...

Ovaj komentar Generala me podseca na tadasnje komentare. A videli smo ko je povukao deblji kraj i o je na kraju izasao kao pobednik.
 
Vrh