Evo i moj skromni doprinos u vezi ove Zgrade i njene sudbine, kao nekoga ko boravi/radi u tom bloku i živi samo malo dalje.
Ukratko: ovoj zgradi ovde nikako nije bilo mesto.
Umesto da se taj prostor koji ta zgrada zauzima ostavio da bude sa jsvnom namenom, prodata je parcela, naplaćeno (ili samo fakturisano) gradsko građevinsko zemljište, provizije su se podelile itd. Onda zgrada 10 godina stoji nezavršena..
Trenutno je situacija u blizini ovakva. Parkinga za stanare u zgradama u Bloku 23, van radnog vremena ima taman koliko treba, uključujući i brojna "parking mesta" koja se pronalaze i izmišljaju. U radno vreme sa te strane bloka, situacija je nategnuta, odnosno izmišljaju se dodatna parking mesta, blokovske ulice su se suzile na širinu jedne trake, vozila se naizmenično provlače.
Oko 40ak "parking mesta" je aktivno uz ogradu gradilišta Verano23, još 10-ak u neposrednoj blizini.
E sad, zamislite šta će se desiti kada počne da se sređuje zgrada, pa onda kad se završi? Koliko će prvo parking mesta biti ukinuto, koliko će Verano23 preuzeti prostora za sebe, i naravno koliko će novozaposlenih morati da se parkira tu negde? da ne pravimo dublje analize, grubo se radi o automatskom minusu od npr. 100-150 automobila.
Istovremeno, s druge strane bloka završava se Navigator2, i dve "poslovno/stambene" zgrade odmah pored. Tamo je situacija sa parkingom sada još kritičnija sa tendencijom da se sve više ljudi parkira u delu bloka bliže autoputu. Koliko je to novih parking zahteva?
A onda pristiže Sirius 2, da začini situaciju.
Kada se to sve završi, a to će biti negde realno za 12-18 meseci, "profunkcionisaće" novo remek delo urbanizma odnosno NCR zgrada za 4000 zaposlenih u istom krugu od 500m.
Privatni parking Vero/Jumbo (kakav li mu je zaista status i da li je zaista privatni ne znam), sada funkcioniše kao javni i pripomaže malo, naravno u tom novom statusu će se ograditi i limitirati, a najverovatnije će se i on sam pretvoriti u građevinsku površinu.
Ono što će sigurno "pomoći" celoj situaciji je nova centralna autobuska stanica, pa praktično na parking distance... a i možda najbitnija železnička stanica će da profunkcioniše odmah tu, za 2-3 godine.
Naravno, samo 300m dalje, umesto buvljaka niču novi biseri urbanizma, nove 2 zgradetine od 25+ spratova.
S obzirom na relativnost urbanisticke prakse, i potpuni diletantizam ili jednostavno kriminal, ništa se dobro neće ovde desiti.
U Bloku 23 živi mnogo ljudi, osnovna škola je puna dece, 2 vrtića rade, saobraćaj je proteran iz internih saobraćajnica gde nikada i nije smeo da bude.
Da li je moguće da sve ovo što će se desiti (a desiće se potpuni saobraćajni kolaps, ljudi će početi da se prebijaju zbog parkinga), niko nije mogao ili nije želeo da predvidi?
Da li je moguće da neko misli da je ovo neki napredak?
Zašto se pod parolom razvoja grada svesno ugrožava kvalitet života ljudi koji u njemu žive?
Situacija se u gradu, pogotovo u ovom delu Novog Beograda, ubrzano pogoršava i to toliko da je to svakodnevno sve gore.
Reći će neko da je eto sad ovo sindrom velikog grada, i da ne treba da se voze automobili, da treba da se ide na posao trotinetima i el. biciklima, ili gradskim prevozom. Istovremeno, GSP je svakim danom sve gori, ništa se ne radi da se naprave neka drastična poboljšanja (Metro), ljudi jednostavno moraju da koriste automobil.
Slično je na mnogim mestima na NBG, i drugde, slično se radi, gradi se predimenzionisano, svesno se svi prave ludi u vezi onoga što takva gradnja donosi. U Beogradu se danas gradi mnoogo, kao da će se cela Srbija preseliti u Beograd, i kao da će se svi sa oboda Beograda preseliti u centar ili Novi Beograd.
Možda sve ovo što sam napisao i nema mnogo smisla za nekog mlađeg, ko radi u dobroj stranoj firmi na NBG, ne koristi auto, posao radi iz Lazybag-a, voli urban trip koji nose ova arhitektura, kafiće, restorane, brunch-eve, conf call-ove, Project management... osećaj da ste kao negde u nekom Manhattan-u, ali ono što ovo sve donosi ljudima koji tu žive je jedna degradacija i potpuni civilizacijski korak unazad.
Čini mi se da je kod nas urbanizam umro kad i komunizam ili su svi urbanisti samo dobri đaci neke Megadens Expert Consortium Limited International academy kao fol škole/fakulteta i da jedino što nauče je kako da naprave neku šemu u kojoj će da budu "dobri" par procenata, a na račun drugih.
Eto, ni malo mi nije drago što je Verano23 vaskrsao, nadam se da me razumete. A siguran sam da ćemo za nekih 2-3 godine od sada u nekom postu u vezi Verano 23 da pričamo o problemima gore opisanim i uvek će neko od nas da se iznenađuje, ili ćemo da popujemo zaposlenima ili stanarima kako treba da više šetaju, voze bicikl ili trotinet, a manje da koriste automobile.