Београд
Мостом преко Аде пре Нове године
Предстојећег викенда ће 40 тешких камиона натоварених песком проверити издрживост конструкције моста. – Ватромет у новогодишњој ноћи
(Фото Л. Адровић)
Мост преко Аде са основним приступним саобраћајницама биће ових дана више пута тестиран и коначно завршен до петка, 16. децембра. Прва возила могла би да пређу четири дана касније, значи 20. децембра, али о тачном датуму отварања коначну реч даће градоначелник Београда. Нови мост би, према неким спекулацијама, могао да буде пуштен у саобраћај у новогодишњој ноћи за када се најављује и велики ватромет.
Kaда мост буде отворен за пролаз возила, за саобраћај ће бити спремне коловозне траке и пешачке стазе. На новобеоградској страни радиће све три рампе (бр. 5, 6, и 7) које ће прихватати саобраћај из Улице Јурија Гагарина, док ће на чукаричкој страни бити завршене две рампе у Радничкој улици, као и веза моста са петљом „Хиподром”.
На петљи „Радничка” завршена је конструкција 365 метара дугачког трећег нивоа, којим је мост преко Аде спојен са петљом „Хиподром”. Петља је главни део јужног приступног пута мосту, а у трећем нивоу је вијадукт са четири саобраћајне траке, између којег се налази конструкција двоколосечног „Београдског метроа” са станицом.
На петљи „Јурија Гагарина” возила ће пролазити преко рампе број 6, која са моста прелази Улицу Јурија Гагарина и усмерава саобраћај према новобеоградским блоковима. Један километар даље од моста почела је израда шипова за стубове „Београдског метроа” на делу код железничке станице „Нови Београд”, где се и завршава прва деоница северних приступа мосту.
Укупна површина прве деонице северних приступа мосту је око 40.000 квадратних метара, а деоница се протеже од моста до средине новобеоградске железничке станице.
Горња конструкција моста и рампе заштићене су хидроизолацијом, постављен је први слој асфалта, а крајем новембра мост је асфалтиран и завршним слојем. У сандуку моста урађена је антикорозивна заштита, монтажа носача електрокаблова и инсталиран је систем за одводњавање. У континуитету се радило на постављању ограда и ивичних венаца, на бетонирању пешачко-бициклистичких стаза и постављању јавног и декоративног осветљења.
За предстојећи викенд предвиђено је тестирање конструкције моста када ће на ћуприји у исто време бити 40 тешких камиона натоварених песком. После тога ће бити и неколико мањих провера издржљивости и уколико прођу сви тестови прва возила ће моћи да пређу преко новог моста.
У Дирекцији за јавни превоз најавили су да ће аутобуси на линији број 94 највероватније бити први који ће превести путнике преко новог моста преко Саве. Ова линија повезује насеља Миљаковац и Блок 45 и сада саобраћа „Газелом”.
Возила на овој линији ће полазити из Блока 45 и ићи редовном трасом до Булевара Милутина Миланковића, после чега би се попела на нови мост и ишла преко петље „Радничка” ка петљи „Хиподром”, наставила према Топчидеру, а затим се Улицом Теодора Драјзера повезала са Улицом Незнаног јунака и Црнотравском према Бањици.
° 2006. урађен је идејни пројекат моста и приступних саобраћајница са студијама, а за консултанта је изабрана фирма „Луис Бергер”
° 2008. у априлу – потписан уговор са конзорцијумом у саставу „PORR Technobau und Umwelt AG” из Аустрије, „SCT dd” из Словеније и „DSD Bruckenbau GmbH” из Немачке
° 2008.у децембру, – градоначелник Драган Ђилас званично је пустио у рад машину за бушење пробних шипова на десној обали Саве
° 2009. у априлу – почетак побијања сталних шипова
° 2010. у децембру – завршена прва фаза изградње петље „Хиподром”
° 2011. у августу – спојене две половине моста
Д. Спаловић
објављено: 09.12.2011.