Šta je novo?

Trotoari

Najgore što nema nikakve standardizacije već totalna divljina što se tiče trotoara, npr. u Takovskoj presvukli asfaltom pola ulice a odmah pored u Ilije Garašanina sad ide granit, u Kneza Miloša kod Londona stave onu crnu bitumen masu na desnu stranu dok su trotoar sa druge strane asfaltirali, ja bih skroz izbacio asfalt za sve buduće rekonstrukcije trotoara nebitno da li je centar grada ili periferija. Prosto se pokazalo svuda da je očajno rešenje za duže održavanje jer uvek se raskopava i krpi posle nekog vremena i tu ako se ne presvuče ceo trotoar je očaj živi. Takođe behaton ova vlast skroz bojkotuje, iako je najjeftiniji što se tiče popločavanja a i za održavanje na duže staze.
 
I behaton ima svoje mane, nemojte da mislite da nema.

Prvo, ploče se prave od presovanog šuta i građevinskog otpada (ali bukvalno). Drugo, iako su debele za težinu pešaka, kad na njih legne točak vozila (što ne mora uvek da bude neki bahati, može da bude i komunalno vozilo ili građevinska mašina), umeju da popucaju. Treće, kada ih naši tutubani od putara vraćaju, obično ne mogu da ih vrate kako su originalno bile postavljene, nego se posle brzo rasklimaju i razdrndaju.

Kada bih bio na mestu gradskih organa i morao da biram hoće li standard za grad (ili širi deo centra) biti asfalt ili behaton ploče... teško bih se odlučio. Verovatno bih temeljno uradio procene za cenu asfalta i njegovog izlivanja, zatim statistiku koliko šta dugo traje (da li pre pukne asfalt ili utone ploča), koliko košta asfalt koje debline, koliko koštaju ploče koje debljine, itd...

Ovo naravno ne znači da ne postoje kvalitetni popločani trotoari. Samo što mi ovde u Srbistanu to nećemo videti u masovnoj upotrebi, samo na pojedinim fensi mestima (BnV, SavaLova i slično).

Ono što mi se dopada iz Amerike, i sa čime bih makar probao ovde u Beogradu, su trotoari od velikih betonskih ploča. Ali ne ona socijalna varijanta nego ovako nešto:
2156.jpg


Doduše, našim smutarima bi i ovo tonulo i pucalo. Prosto, kad je neko aljkav, koju god tehnologiju da mu daš, na kraju će da je upropasti.

Ali svakako i asfalt ima i svoje vrline i svoju lepotu. Imate u Resavskoj kod ugla sa Višegradskom jedno parče kvalitetno urađenog asfalta na trotoaru. Još je celovito, nema ni pukotina ni udubljenja ni fleka ili zakrpa. Kad padne kiša, sve se reflektuje i izleda kao da hodate po nekoj pisti. Asfalt, kad se dobro održava, pa i dobro zakrpi, takođe može da izgleda jako lepo. Ja npr kad god negde vidim deonicu novog asfalta (na trotoaru ili kolovozu), OCD mi bude 12 bekerela. 😄
 
A može i sledeća tehnologija. Dok ne uradiš kako treba, nema da mrdaš i da sipaš u sebe gajbu piva. Dok su radili Bulevar oslobođenja, viđao sam u pojedinim trenutcima više flaša piva poslaganih nego novih kocki (ploča).
 
Još je celovito, nema ni pukotina ni udubljenja ni fleka ili zakrpa. Kad padne kiša, sve se reflektuje i izleda kao da hodate po nekoj pisti. Asfalt, kad se dobro održava, pa i dobro zakrpi, takođe može da izgleda jako lepo. Ja npr kad god negde vidim deonicu novog asfalta (na trotoaru ili kolovozu), OCD mi bude 12 bekerela. 😄
Trotoar.jpg

161439_658-asfaltirana-ulica-milana-kojica-3_f.jpg

Me gusta OCD.jpg


😁😁 Ovako isto i kad vidim novi asfaltni kolovoz, recimo kod Kliničkog centra ili u nekom novom naselju. 😛
A može i sledeća tehnologija. Dok ne uradiš kako treba, nema da mrdaš i da sipaš u sebe gajbu piva. Dok su radili Bulevar oslobođenja, viđao sam u pojedinim trenutcima više flaša piva poslaganih nego novih kocki (ploča).
Naravno, slažem se. Tehnologije i odabiri pomažu, ali na kraju sve zavisi od pedantnosti i odgovornosti samog majstora odnosno putara odnosno nadzornog organa i šefa.
 
Bulevar kralja Aleksandra se baš i ne bi složio sa tom konstatacijom.. ;)
Опет, у глобалу боље изгледају све улице са бехатоном него све улице са асфалтом након крпежа и поред не баш ретких пропадања плоча негде. И опет се лакше поправи и то пропадање плоча бехатона него што се асфалтни тротоар доведе у ред након развлачења било које инсталације или пуцања цеви, деценијама остају ожиљци.
 
Kako su krenuli, nije više tako retka pojava. Mada, mnogo veći problem je što sve više imamo ploče i behaton koji propadne sa jedne strane, a sa druge strane se uzdigne, kada staneš na njega ili ploče / behaton koji taman toliko viri da je golim okom slabo primetno, pa vrlo lako zapneš i "poletiš".
 
То је проблем у одржавању. ЈП Путеви Београда или ко год да је надлежан за управљање тротоарима очигледно очајно раде свој посао.
 
I već može da se primeti kako su neke ploče malo niže / više u odnosu na druge.
 
Sviđa mi se ovo. Odlično je! Baš sam razmišljao ovih dana zašto se u većoj meri ne koristi sistem gde delovi ivičnjaka služe kao barijere ka trotoaru, kao što se može videti na par mesta na Vračaru. Pa sam pretpostavio da to ima svoje mane, jer em što umeju da budu nezgodni ako se padne na njih, em što se utroši dosta materijala. Iako je to kamen, ipak košta, i izrada i postavljanje.

A ove male kamene barijere iz tvog linka, postavljene na postojeće ivičnjake, su em manja opasnost po pešake, em mogu da budu na većim rastojanjima, em troše manje mateijala. Sviđa mi se ideja, ovo bi trebalo isprovati u Beogradu. Naravno, niko ne bi trebalo da očekuje besprekoran učinak - Srbende će uvek naći način da zeznu svako rešenje. Ali treba isprobati i videti stepen učinka i kako se kotira u poređenju sa ostalim isprobanim rešenjima za trotoare. Kojih smo se za ovih 30 godina nagledali u jedno 20 varijanti... :rolleyes:


Mogao bi možda da napraviš screenshot ovoga pa da okačiš i na temu Trotoari. (y)
Evo i ovde da imamo
1654868245182.png

Nase blokade u Maksima Gorkog. Meni je mozda i malo lepse ovako nego u Istanbulu (manje "arapski" izgleda ako me razumete). Definitivno 10 nivoa ispred usranih i klimavih sivih stubica koje mozes rukom da iscupas. Jedino sto bi ove ekstra ivicnjake pomerio na postojece da manje smetaju na trotoaru i imamo prilicno jednostavno resenje za ceo grad koje ne moze da se ukloni bez pneumatskog cekica. Treba samo da se izracuna optimalna visina i duzina i materijal (realno moze i beton) da ne kostaju previse. Mogu sva 4 bulevara da recikliraju u ovo sto se mene tice :D
1654868747598.png

Evo kako to kod njih izgleda.

I jos nasih uspesnih primera. Voleo bih na vise mesta da vidim ove bastice gde vec imamo drvored uz kolovoz.
1654868869850.png

1654868936562.png
 
Ali ljudi, šta je problem staviti kamere na takvim mestima i spustiti ivičnjak. Napišeš na početku tok poteza "Kamera snima nepropisno parkiranje" i pustiš likove da se parkiraju i samo štancuješ kazne.

Napraviš kampanju od mesec dana u medijima i javno objavljuješ svaki dan koliko je kola snimljeno u prekršaju.

Ja opet moram da ponovim moju teoriju o čuvanju socijalnog mira da vlast namerno ne sprovodi svoje zakone jer kada bi 3 meseca kažnjavala SVE koji naprave neki prekršaj izgubila ubedljivo prve sledeće izbore,

Takvo kažnjavanje bi ljude nateralo da razmisle i da shvate koliko još stvari fali i koliko u stvari kasnimo za onim zemljama u koje gledamo kao ideal.

Pa onda još kada bi ljudi putovali dalje od Halkidikija (tj. na drugu stranu) pa da vide kako se u stvari živi u Nemačkoj ili Skandinaviji. Na kraju bi se samo smorili i rekli "mi za bolje i nismo".
 
Селективно кажњавање, ево најбољи пример је улица Димитрија Туцовића и паркирање у њој.
 
Mislim da pravite grešku što polazite od stava ''ali zašto uopšte da radimo to i to, kada možemo zakonima i nadležnim službama da rešimo neki problem?'' Paa... ne možemo.Očigledno je da postoje neke stvari i prakse koje se ovde ne menjaju, ili bar vlasti i nadležni nemaju nameru da ih menjaju.

Svima je jasno da kažnjavanja bahatog parkiranja putem kamera ili velikih policijskih akcija prosto neće biti (sem u odabranim izuzecima). Ne samo zbog toga što naši nadležni imaju dugu istoriju ku***bolje i inertnosti, nego iz prostog razloga što nemaju ni Grad, ni murija, ni izvršne službe - Parking servis, monteri i serviseri kamera, kontrolni centar, pa čak ni krivosuđe... ni vremena ni resursa da reše takav gigantski problem na nivou celog Beograda. E umesto da polazimo od toga šta bi bilo kad bi bilo, može da se iznese neki od predloga koji za promenu možda i imaju šanse da budu usvojeni od strane gradske uprave i primenjeni. Kao na primer ako im se iznese ova ideja o branicima na ivičnjacima koji lako, jeftino a efikasno odbijaju automobile da se penju na njih. Mislim da ne treba polaziti sa premisama ''u idealnim uslovima raditi to i to''. Nema leba od toga. Sve je ovde daleko i od prihvatljivog, a kamoli od idealnog. Zato treba predlagati rešenja u skladu sa onim što trenutno stanje omogućava.

Evo recimo, bude priča o istočnom delu grada i kržljavom saobraćaju u njemu i ljudi mi kažu ''a ma opušteno brate, ne treba nam to, UMP će to rešiti''. Pa... ne, zapravo neće. :D Jer neće biti tog blesavog UMPa na desnoj obali Save još minimum 10 godina, a najverovatnije nikad. A grad samo što ne kolabira saobraćajno. Elem, umesto da se uzdam i nadam da će možda jednog dana tamo oko 2035. početi gradnja vijadukta prema Grčića Milenka... i to ako se poklope Venera i Merkur, održi politička stabilnost i najbitnije - obezbede velike pare za sve to (a svet u takvom k... da ne zna kako će ovu zimu da pregura a kamoli da se isčupa iz kriza), daj brate da uradimo ono što, uslovno rečeno, možemo sad i ovde - 1) sruši udžerice na potezu od Slavije do Vojislava Ilića; 2) proširi Makenzijevu, Cara Nikolaja, Mileševsku, Žičku i Grčića Milenka. 3) provedi novu trolejbusku mrežu i okretnice u tom delu grada i 4) uvedi nove linije. Ovde i sada. Koliko možeš. A to šta će da bude za 10, 15 godina, kako bi trebalo da bude, kako je idealno, šta kaže GUP, PDR, GUPR, SUPR, DUPR, Beograd 2030, Beograd 2040... ma pusti bre to. Sve je to postojano i istrajno taman koliko i principi čoveka koji vodi ovaj grad. 😄 Lepe su bajke i mašte, ali mi se ovde valjda bavimo realnim stvarima i problemima i samim tim i realnim rešenjima.

Zato mislim da ne treba polazii od ''idealno bi bilo'' i ''šta bi bilo kad bi bilo''. Nego ako je očigledno da se neki problem neće rešiti na neki način još dugo, onda se krene od pristupa i razmišljanja šta se može uraditi ovde i sada, u ovim uslovima i s ovim mogućnostima. Inače nikad ništa neće biti promenjeno.
 
Kamere zahtevaju one ruzne toteme, stotine kamera, komputere i program za sve to, da se sve sluzbe usklade medjusobno i same sa sobom, a ovo drugo samo kamen na metar. I kazne ce uvek moci neki bata kum da izbegne i potegne veze, a kamen ne moze da za**be.
 
@astrodule Eh, šta je problem... :D

Pa šta je problem da se skroz pređe na zdravstvene kartice pa nismo. Šta je problem da se zdr. karton skenira i prenese u digitalnu bazu i bude dostupan čoveku kome pripada umesto da se autistično šalje u arhiv posle 5 godina nekorišćenja i zakatanči. Šta je problem da se neka javljanja (znači čisto javljanje) državnim službama obavljaju online ili telefonom. Šta je problem da se vojna evidencija obavlja online ili automatski... Šta je problem da Oko Ćoravo kad prolazi ulicom, opalice onog što se zaustavi na na trotoar da utovari stvari za selidbu jer nema gde drugde, a iskuliraće bahatog gmaza koji na kolovozu parkira Bembaru dok ide sa svojom kobilom da ždere pljeskavicu. Šta je problem da kad na ulici zaustavim Bubmara na motoru i pitam ga hoće li da napiše kaznu gmazu koji je zauzeo ceo trotoar, on mi kaže ''zovi Parking servis''...

Pa jbg, očigledno je problem. Negde neki sistem ne radi. Negde neka baza nije kompletirana. Negde nešto nije povezano. Negde neki birokrata koji odlučuje nije izašao iz 19. veka. Negde neka mastiljara, koja se pita, misli da narod postoji da bi služio državi. A negde pak neki bahati što parkira na kolovozu misli da svet postoji da bi služio njemu. Negde zakoni nisu definisani ili su srozani. Negde nadležnosti nisu utvrđene. Negde nema dovoljno servisera da dovoljno održavaju. Bile to kamere, kompjuteri, skeneri, štampači, itd itd...

Zato u tim situacijama umesto da čovek lupa glavu i troši i živce i vreme pokušavajući da razume clusterfuck državnih aparata, bolje je samo poraditi na rešenjima koja su dovoljno rudimentarna i otporna da mogu da se primene uz minimum peripetija.


Siguran sam da su i pojedini Arapi i Turci pokušavali da reše svoje probleme na sofisticirane načine. Pa kad su videli da od toga nema leba i da isto imaju cтоке od naroda, rekoše ok, batali ovo, od sad pa nadalje kako radimo neku ulicu, dižemo ivičnjake i trotoare. I ja sam se ranije podsmevao njima zbog toga ali prethodne decenije shvatih da ovaj narod u nekim aspektima i nije daleko od njih takvih. I umesto da trošimo pare, živce i resurse na rešenja koja neće raditi, a koštaće, primeniš ono što možeš. Naravno, ne moraju trotoari da se dižu na neke nenormalne visine koje neće prijati ni pešacima. Ali da budu bar toliko visoki da ne može bilo koji automobil tako lako i elegantno da se popne na njih, da budu visine i oštrine kao u Kralja Milana u prvim godinama posle rekonstrukcije 2004. A ne ovo, rekonstruiše se prometna ulica sa mnogo potencijalnih bahatih i konfliktnih situacija i naprave se ivičnjaci visine tako da čak i pajser u Seićentu može da se načvori na njih.

Treba sukcesivno povećavati visine svih ivičnjaka i trotoara u gradu tako da budu minimum 20 cm iznad površine kolovoza. Da to bude novi standard. I definitivno isprobati predloženu varijantu sa ivičnjacima - štitnicima. Sve ostalo smo probali i pokazalo se da ovaj narod još nije za naprednija rešenja.
 
Poslednja izmena:
Ma razumem ja to, ali onda idemo evolutivno korak u nazad.

Šta je sledeće, vraćanje prodavca karata u gradski prevoz? Mada, koliko imamo nezaposlenih i nestručnih, to i nije tako loša ideja.
 
Iskustvo i praksa su pokazali da nismo jos dovoljno sazreli za sledeci nivo i naprednija, sofisticiranija resenja.

Da sam na mestu nadleznih i da me neko 1990. pita da li zelim da se 30 godina je**vam (moram da upotrebim tu rec, jer zaista jeste agonija vise... ) sa 30-40 razlicitih pokusaja i modela suzbijanja bahatog parkiranja ili zelim da mic po mic radim na dizanju ivicnjaka i trotoara i postavljanju barijera koje malo kostaju a uspesno sprecavaju penjanja... na keca bih odabrao ovo drugo.

I ustedeo bih i sebi i svojim naslednicima i celom drustvu brda para, vremena, zivaca i drugih resursa. I nista mi ne bi smetalo, jer meni je bitno da resenje radi, da je funkcionalno. Povecanja visine trotoara na 15 do 20 cm od kolovoza se vizuelno pa i pod nogom ne bi toliko osetilo, a znacilo bi na toliko mnogo nivoa.
 
nisam ni znao da se radi taj deo, da sam juče ipak odlučio tuda da prođem imao bih čime da se iznenadim

inače, ne znam da li je neko preneo veliku vest, ali one dve rupčage u Bulevaru pre pešačkog kod Kumanovske su konačno sanirane.. pozdrav za majstore, vidimo se ponovo za 10 godina
 
Ovo je prvi put da vidim da je nešto ovakvo zaista unapređeno. Dajte malo više ovakvih primera da vidimo, na obostranu dobrobit i zadovoljstvo. Nisu ovakve stvari svemirska nauka, niti puno koštaju, a puno doprinose kvalitetu života biljaka i građana i govore da se ne radi posao samo da bi moglo pisati u novinama kako je eto nešto uređeno.

Kad smo već kod toga, da podsetim da je vreme da se isto ovako reši problem u Bulevaru kralja Aleksandra, gde je nemalom broju stabala postala tesna ona ogradica i zaštita, plus što je u nekim slučajevima počelo stablo da raste preko istih.
 
Poslednja izmena:
Vrh