Šta je novo?

Trolejbusi

Nisam znao da i u Atini postoje slični planovi za trolejbuse kao i kod nas. Kaže se u članku da je plan da ih zamene električnim ili hibridnim autobusima i da će ti hibridi verovatno biti samo mild verzije. Poslednja nabavka je bila pred Olimpijadu i od tada nisu imali ozbiljna ulaganja.

 
Црвене Белоруске троле кад су дошле имале су климу које су лепо ладиле у возилима, и није био проблем возити се њима лети, напротив било је супер јер је у свакој радила клима у то време. Да смо нормални и данас би радиле климе у тролама. Ови болесници само гледају како на фору да укину троле и то све време покушавају. Нисам за убацивање Солариса на 29 јер то води ка укидању трола, јер имамо посла са шљамом преварантским. Не мора овако, могу да се купе нове троле и да све буде супер без проблема. Ја не прихватам мењање трола Соларисима са циљем да људе навикну на бусеве и онда да замене троле бусевима, на фору јадно. Кад смо дебили нек се возимо соло тролама без климе, док не будемо за боље. Чим се овде врте приче и опције пола бус пола трола и бус место троле јер је зглобни са климом значи да у глобалу немамо развијену основну свест, и прихватамо ненормално и наметнуто без реалног гледања на ствари. Ово мало мало па мењање трола бусевима се намерно ради у циљу да се људи навикну на бус, обезвреде троле и укину троле у једном тренутку. А све може лепо да функционише са тролама, чак и боље него са бусом.
 
Nisam znao da i u Atini postoje slični planovi za trolejbuse kao i kod nas. Kaže se u članku da je plan da ih zamene električnim ili hibridnim autobusima i da će ti hibridi verovatno biti samo mild verzije. Poslednja nabavka je bila pred Olimpijadu i od tada nisu imali ozbiljna ulaganja.


Ovi Neoplan / Vossloh N6221 imaju nepravaziđeni dizajn, nikada ne bih rekao da su iz 2003.

U Atini sam bio čisto turistički bez fokusa na gradski prevoz, ali stekao sam utisak da nema puno uspona po Gradu (samo na krajnjem obodu i sporadično centralnom delu, jer je Grad smešten praktično u kotlini), pa je i upitna upotreba trolejbusa. Čak i linija za Petroupoli ili Chalandri koji bi trebalo biti jedna od većih po pitanju uspona ne može da se meri sa npr 29.
U Beogradu je situacija pak drugačija, trolejbusi rade i planirani su na brdovitim linijama što čini razliku u odnosu na Atinski sistem.
Interesantan podatak jeste da Atina ima najveći trolejbuski podsistem u Evropskoj Uniji.
 
Ovi Neoplan / Vossloh N6221 imaju nepravaziđeni dizajn, nikada ne bih rekao da su iz 2003.

U Atini sam bio čisto turistički bez fokusa na gradski prevoz, ali stekao sam utisak da nema puno uspona po Gradu (samo na krajnjem obodu i sporadično centralnom delu, jer je Grad smešten praktično u kotlini), pa je i upitna upotreba trolejbusa. Čak i linija za Petroupoli ili Chalandri koji bi trebalo biti jedna od većih po pitanju uspona ne može da se meri sa npr 29.
U Beogradu je situacija pak drugačija, trolejbusi rade i planirani su na brdovitim linijama što čini razliku u odnosu na Atinski sistem.
Interesantan podatak jeste da Atina ima najveći trolejbuski podsistem u Evropskoj Uniji.
Ti Neoplani imaju i dizel motor u repu od 170ks, a za slučaj gubitka struje ili prekida na mreži. Naravno, tu je za ispomoć samo u krajnjoj nuždi, a ne sa svakodnevno korišćenje. Posle Moskve ništa me ne čudi. Iako je priča kod njih specifična, činjenica je da električari napreduju, a i možda i druge alternative, pa je sve moguće, odnosno manje ili više logično. Zavisi od grada do grada. Neki će i te kako širiti trole i u godinama koje dolaze, a neki će ih eto menjati. Po meni, najveći problem trolejbusa jeste cena. Većini gradova su mnogo zanimljiviji oni sa mogućnošću automnog kretanja, što znači da mnogo šta moraju imati isto kao i električni autobusi, plus opremljeni i kao klasični trolejbusi. Sve ti to već dobro znaš, nego samo podsećam da cena jednog zglobnog autonomnog trolejbusa može lagano prići dosta blizu cifri od milion evra, suma za koju se nekada dobijalo barem tri, a potencijalno i četiri trolejbusa od proizvođača kakav je vrljavi BKM. Električari postaju umereniji sa cenama, a autonomija im raste iz godine u godinu. Bez preterano zahtevnih trasa, trolejbusi će verovatno postepeno gubiti prednosti koje još uvek poseduju.

Црвене Белоруске троле кад су дошле имале су климу које су лепо ладиле у возилима, и није био проблем возити се њима лети, напротив било је супер јер је у свакој радила клима у то време. Да смо нормални и данас би радиле климе у тролама. Ови болесници само гледају како на фору да укину троле и то све време покушавају. Нисам за убацивање Солариса на 29 јер то води ка укидању трола, јер имамо посла са шљамом преварантским. Не мора овако, могу да се купе нове троле и да све буде супер без проблема. Ја не прихватам мењање трола Соларисима са циљем да људе навикну на бусеве и онда да замене троле бусевима, на фору јадно. Кад смо дебили нек се возимо соло тролама без климе, док не будемо за боље. Чим се овде врте приче и опције пола бус пола трола и бус место троле јер је зглобни са климом значи да у глобалу немамо развијену основну свест, и прихватамо ненормално и наметнуто без реалног гледања на ствари. Ово мало мало па мењање трола бусевима се намерно ради у циљу да се људи навикну на бус, обезвреде троле и укину троле у једном тренутку. А све може лепо да функционише са тролама, чак и боље него са бусом.

Ja sam skoro bio u jednoj gde jeste klima radila. No, kako sam i pre pisao, i kad su tek došle u garažu kao nove imale su problem sa klimama. Na nemalom broju nisu radile, ili je radila jedna od dve.
 
Mogli smo da kupimo dosta mlađe Trolline iz Tallina, bilo je i zglobnih i solo, ali za našeg gradonacelnika je sramota da uzimamo polovno.
A što je najjače sva ta polovna vozila iz drugih država (pogotovo EU zemalja) su često u fantastičnom stanju i čak i bolja u poređenju s našim novijim.
I novosadsku vlast je bila sramota od IK-201 pa su ih prvom prilikom sve sklonili, a danas im vozni park opstaje zahvaljujući starim i polovnim vozilima.
 
A što je najjače sva ta polovna vozila iz drugih država (pogotovo EU zemalja) su često u fantastičnom stanju i čak i bolja u poređenju s našim novijim.
I novosadsku vlast je bila sramota od IK-201 pa su ih prvom prilikom sve sklonili, a danas im vozni park opstaje zahvaljujući starim i polovnim vozilima.
Apsolutno, vozio sam se Hessom u Novom Sadu i vozilo je fantazija, u daleko boljem stanju od naših Solarisa u Bg-u
 
A što je najjače sva ta polovna vozila iz drugih država (pogotovo EU zemalja) su često u fantastičnom stanju i čak i bolja u poređenju s našim novijim.
I novosadsku vlast je bila sramota od IK-201 pa su ih prvom prilikom sve sklonili, a danas im vozni park opstaje zahvaljujući starim i polovnim vozilima.
Не, него ЈГСП мрзи Икарбус него било шта што су икад купили.
 
Električari postaju umereniji sa cenama, a autonomija im raste iz godine u godinu. Bez preterano zahtevnih trasa, trolejbusi će verovatno postepeno gubiti prednosti koje još uvek poseduju.

Upravo ovo, meni je generalno koncept trolejbusa totalno promašen ako je predviđen za ravnicu, jer je tu električni autobus puno primernije rešenje (iako možda nije bio pre 6 - 7 godina), no brdo druga stvar, pritom otvara i neke druge perspektive kao što je rekapitulacija energije iz vozila koja se može iskoristiti za napajanje energijom trećim licima, sa ostalim prednostima mislim da tu i dalje postoji mesto za trolu.

Ali videćemo u kom pravcu će se razvijati cela EV priča, verujem da ćemo uskoro stići i do autonomije od 1000km na autobusima, što bi bio game changer.
Pre 10 godina bilo je smešno pomisliti otići u Grčku el kolima, danas je moguće, a za 15 godina će verovatno biti "šetnja".
 
Definitivno je uživanje voziti se u Solarisu na 29 jer je klima radila odlično ovih par puta kada sam išao na tom pravcu, nebo i zemlja u komforu u poređenju sa onim krševima na izdisaju. Podržavam očuvanje trolejbusa, ali kad imaš ove majmune na vlasti onda bolje i Solarisi da voze dok se ne kupe nove trole (ili barem ovi skinu pa kupe nove ako je to jedini način) i ne gurati po svaku cenu ona jedva funkcionalna vozila, nije uopšte prijatno niti bezbedno voziti se više u onim krševima.
 
20250722_132443.jpg

Jedan novi far i sveža farba
 
U odnosu na šta? U izvornom obliku je zastareo po mnogim dizajnerskim kriterijumima. Zadnja stena je dizajnom u 80-tim godinama. Sama karoserija po izradi odaje utisak tehnološkog procesa od pre barem 30 godina sa sve lukovima iznad točkova. Šoferka u gumenim kederima sa fizički izdvojenim prostorom za displej iznad. Pogledaj samo matore srednjepodne MAN autobuse SL/G serije, pogledaj skoro pominjane Neoplan trolejbuse stare 22 godine, a to su tek dva primera. BKM trolejbusi su po svim mogućim kriterijumima dizajna eksterijera, pa i enterijera bukvalno zastareli i u poređenju sa novijim Ikarbusima. Nisu džabe bile jeftine sa sve konstrukcijom i oplatom kao kod Trabanta, a i vešanje je tu negde. Da su te 2010 kupljene trole od Irisbusa, Škode, HESS-a, Solarisa, SOR-a itd., i dan danas bi imali vozila u vrlo upotrebljivom stanju. Mnogi Turci su i posle 10 godina solidno sastavljeni, samo kad se setim matorih Cobri, a evo ima uveliko i desetak godina starih Otokara. Obične IK-201-ice trajale i po 20 godina uz krpež doduše, al se nisu raspadale ni blizu BKM trola. Problem nije što se one raspadaju posle 15 godina, nego što su takve bile maltene i pre 10, samo nisu bile ovako jezive.
 
Bogme, čisto estetski govoreći i gledano samo spolja, ovo je bio sasvim lep izgled za 2000te i 2010te.

Trolejbus_Beograd_Studentski_trg.jpg


Dobro, pozadi su možda i za to vreme bili previše sipmplistički ali meni je izgled zadnje strane i maske toliko nebitan da nikad nisam ni razmišljao o toome zašto su kod njih prosti kvadratići a kod Solarisa npr fensi krugovi i linije.

Sve ovo pogotovu važi kad se setim kakvih je sve drugih rugoba i ekscentričnosti bilo među trolejbusima protekle decenije.

BKM-33030_Vitovt_Max_II_SPB_%28img1%29.jpg

trolleybus-on-line-58-photo-facebook-dopravni-podnik-hlavniho-mesta-prahy-cnnox.webp

Trolleybus_in_Riga%2C_%C5%A0koda_24Tr_Irisbus_n%C2%B029048.jpg

Inače znam da nekim ljudima je ovaj skroz gore dizajn BKMa lep i kul ali meni je uvek bio odvratan i nepraktičan. I verujem da su te ekscentričnosti na njemu samo povećavale cenu i komplikovale proizvodnju. Kao i oni trolejbusi iz Evrope (ne znam gde tačno) kojima skrivaju točkove i čak i u 2010im ih prave nalik retro-futur Neoplanima iz 70ih, umesto da puste da taj dizajn umre već jednom.
 
Poslednja izmena:
Ja sam više govorio o zasterelosti i prevaziđenosti dizajna i konstrukcionih rešenja kao takvih. Sem prednje maske sa tim farovima, da se ne lažemo @Bender Rodriguez, šta je to čak i estetski toliko lepo na BKM trolejbusima, a o rugobi od istog proizvođača sa tvoje slike tek da na trošim reči, a više puta je već bilo priče o njoj. Kad su došle, te naše trole, fina nijansa crvene sa tim nalepljenim detaljima i na kraju ratkapnama, apsolutno su je činile prijatnim za oko. Džabe to sve kad ja ne mogu da smislim tako izdvojen displej i tu šoferku, jer jednostavno su to zapadnjaci izbacili još početkom 90-tih. Bode mi oči, stvar ukusa, al ne mogu to da svarim, kao ni zadnju stenu sa lampama na nivou Ziu9 trola od pre Hrista. To ne znači da su svi zapadnjaci lepi, daleko od toga, jer i SOR nije oličenje lepote, pa ni taj Irisbus gore, al to i mogu da svarim, a gore pomenute detalje iz 80-tih ne mogu, pa ne znam kako da se ulepšaju. Manje mi smeta "preteran" dizajn, da tako kažem, od zastarelih i prevaziđenih rešenja, a najviše jer bukvalno vrište na jeftino, nedorađeno, odnosno, govore o celom vozilu kao takvom. Što se na kraju ispostavilo i kao tačno. Sve to je to reper ukupnog kvaliteta. Ljudi ne znaju savremeno šoferku da postave, šta onda dalje očekivati. SOR neka je i ružnjikav iz tog perioda, mada meni to i nije strašno, al isto tako mi barem nikada nije delovao kao kakva prepravka starijih modela, a i ne deluje uopšte toliko jeftino. Meni su više kod njih smetali mali točkovi, al eto ispostavilo se da su možda upravo oni zaslužni za visoku ekonomičnost i odlične vozne karakteristike, naravno, uz pravilno odrađeno vešanje koje je i najveći pokazatelj sofisticiranosti svakog vozila.
 
Mogu da razumem da tebi upada u oči taj displej i da ti kvari celokupnu sliku. Znam na šta misliš. Kroz godine sam skontao da ne gledamo svi ista vozila istim očima, odnosno neko na identičnoj slici istog vozila prvo vidi farove pa sve oko njih, neko prvo vidi karoseriju i haubu, neko prvo hladnjak ili masku, neko prvo točkove i prostor oko točkova (npr kod HUMMVEEja su dominantni točkovi, odmah otimaju pogled).

Tako da mogu da razumem da ti taj displej/izbočina krova deluje previše istureno i prenaglašeno. Ja ih ne posmatram tako, ali mogu da razumem i da zamislim da nekome bodu oči i da odskaču. 🙂 Sad mi je jasno što su ti odbojni po izgledu.

A i što kažeš, neki elementi (na BKMu) mogu da deluju preforsirano i nametljivo, a jeftino.
 
U odnosu na šta? U izvornom obliku je zastareo po mnogim dizajnerskim kriterijumima. Zadnja stena je dizajnom u 80-tim godinama. Sama karoserija po izradi odaje utisak tehnološkog procesa od pre barem 30 godina sa sve lukovima iznad točkova. Šoferka u gumenim kederima sa fizički izdvojenim prostorom za displej iznad. Pogledaj samo matore srednjepodne MAN autobuse SL/G serije, pogledaj skoro pominjane Neoplan trolejbuse stare 22 godine, a to su tek dva primera. BKM trolejbusi su po svim mogućim kriterijumima dizajna eksterijera, pa i enterijera bukvalno zastareli i u poređenju sa novijim Ikarbusima. Nisu džabe bile jeftine sa sve konstrukcijom i oplatom kao kod Trabanta, a i vešanje je tu negde. Da su te 2010 kupljene trole od Irisbusa, Škode, HESS-a, Solarisa, SOR-a itd., i dan danas bi imali vozila u vrlo upotrebljivom stanju. Mnogi Turci su i posle 10 godina solidno sastavljeni, samo kad se setim matorih Cobri, a evo ima uveliko i desetak godina starih Otokara. Obične IK-201-ice trajale i po 20 godina uz krpež doduše, al se nisu raspadale ni blizu BKM trola. Problem nije što se one raspadaju posle 15 godina, nego što su takve bile maltene i pre 10, samo nisu bile ovako jezive.
Meni je dizajn naših troli odličan, za razliku od novijih BKM i onih Škoda trolejbusa koje smo trebali da kupimo. Naravno da su Škoda trole mnogo kvalitetnije nego BKM, ali niko to nije ni spomenuo već isključivo dizajn. Mnogima se sviđa, mnogima ne, to je subjektivno. Zato se lepo kaže da o ukusima ne treba raspravljati, pogotovo ne sa tobom.
 
Vrh