Šta je novo?

Trolejbusi

Значи можда уведу и неку нову линију са аутономијом. Идеалан је 31 али онда не би остало много зглобних возила за остале линије. Било би лепо да видимо опет зглобове на 29. Како уопште функционише у пракси аутоматско спуштање и подизање мотки на мрежу, шта ако мотке при подизању промаше мрежу, јел их возач онда ручно намести ??
 
Automatsko spuštanje motki se već može videti u Beogradu, svi BKMovi ih imaju. :) Bukvalno se aktivira hidraulika u postolju motki i spusti ih. To može da se vidi nekad na okretnicama ili kada se neko vozilo pokvari ili stanje, pa majstor aktivira, da propusti druge trolejbuse. A za automatsko podizanje na mrežu se koristi ovakve vođice, da usmere motku na žice. Ali toga u Beogradu nema, za sad.
motke.jpg

Evo ovde se vidi hidraulika koja spušta motke
maxresdefault.jpg

a8a552e58d4ff0665412dea9ec31aa8d.jpg
 
Poslednja izmena:
To spuštanje i podizanje nije neka visoka tehnologija. Korita nema kod nas, ali kao što se vidi, ni to nije ništa naročito, lako se pravi.
Iziu su imali lovce motki kad slučajno spadnu u vožnji. "Šerpe", kalemi kanapa imaju trakastu namotanu oprugu (kao u satovima nekad) i kad bi krenulo naglo odmotavanje, zabravljivala bi se, ne dozvoljavajući da ode uvis i udari u delove mreže ili se zakači za njih, kako ne bi došlo do kidanja ili krivljenja motki. To je sjajna funkcija, jer povećava pouzdanost i bezbesnost, posebno što vozač nakon padanja motke ne mora urgentno forsirano da koči. Međutim, na neravnim beogradskim ulicama, dešavalo se svaki put kad trolejbus klecne i kanap se olabavi pa šerpa počne da ga namotava, zablokira i smakne trolu. Zato su, tokom najvećeg dela eksploatacije ziu u Bgd, bili isključeni. Zato su vozači često, nakon spadanja trola, morali da namotavaju šerpe, napinju opruge i uvlače kanap.
I trolni far postojao je na ziu, ali ne videh da je i na jednom radio.
Štelovanje pritiska je takođe postojalo, kao i amplituda od 4,5m od ose mreže na stranu.
Najbitnija suštinska novost je autonomija od tih 10km, što će omogučiti produžavanje i kombinovanje linija, bez gubljenja vremena na dopunjavanje, jer će tokom vožnje pod mrežom noći da se napuni. Onda bi i zastoji zbog kidanja mreže, raskopane ulice ili demonstracija, postali prošlost, pošto bi se lako zaobilazilo.
Navijam za škoda/solaris, ali...
Neki drugi interesi tu odlučuju. Nikako tehnički, saobraćajni i ekonomski.
 
Od evropskih proizvođača za sad uslove ispunjava Škoda (Škoda/SOR, Škoda/Solaris). Svi ostali imaju neko odstupanje od onoga što je traženo. Takođe i solo i zglobni trolejbusi moraju biti od istog proizvođača (u principu isti model, samo solo i zglob). Čekamo da vidimo da neće možda neki Kinez da izleti na kraju.:)
 
Svi ozbiljniji proizvođači mogu zadovoljiti uslove, nema tu nista specijalno. Tolejbusi se generalno prave u manjim serijama, pa ni eventualne izmene nisu problem. Jedino ovaj deo može predstavljati problem proizvođačima sa istoka
 
Sinoć sam prošao malo kroz tender i gledao neke osnovne karakteristike koje se traže.Krenuo sam malo od proizvođača sa istoka, konkretno od BKM.
Oni sada nude osveženi model 321/333 kakvi se voze kod nas, potpuno novi 321/333 i Vitovit kakav je kupilo Sarajevo. Stari i novi 321/333, ne ispunjavaju uslov od maksimalno 3,5 m visine, obzirom da su oni visoki preko 3,6 m. Vitovit ispjnjava te uslove, ali on ima vrata iza prve osovina i na solo verziji nije moguće ugraditi 3 vrata, svaka širine minimalno 1,2 m. Tako da i taj model otpada. Znači od BKM ništa.
Zatim sam pogledao turskog proizvođača (ne znam kako se zove), koji se prijavio za tender u Sarajevu, ali oni nemaju solo model, a i da imaju, trolejbus je tako koncipiran da su prva vrata jednokrilna i ne zadovoljavaju uslov da sva vrata moraju biti minimalne širine od 1.2 m.
Gledao sam i ukrajinski Electron, on isto ne zadovoljava uslov o visini jer je visok nešto preko 3.6 m, znači slična priča kao kod BKM.
Takođe, Van Holl, kao Electron i BKM, ne zadovoljava uslov o visini, jer su svi modeli visoki preko 3,6 m.
Imamo Iveco koji radi u saradnji sa Škodom, ali oni u ponudi imaju samo zglobnu verziju, tako da i oni otpadaju.
Irisbus je nekada pravio trolejbuse u saradnji sa Škodom, ali su ugasili taj deo proizvodnje, pa ni oni nisu u opticaju.
Na Hess-ovom sajtu, za njihove modele san naleteo samo na okvirne dimenzije, ali sam na drugom mestu, naišao na informaciju da su visoki 3.55m, što opet ne ispunjava onaj uslov o maksimalno 3.5 metra visine. Takođe, nikada nisam video solo trolejbus od Hess-a (možda postoji).
Na kraju imamo Škodu koja nudi Solaris, dva modela SOR-a i zglobni Iveco). Za Iveco sam već naveo šta je nedostatak. Što se SOR-a tiče nudi se stari i novi model. Kod starog modela ugrađuju se dve dimenzije točkova, ma prednjoj osovini manji točkovi, a na ostalim osovinama veći točkovi, koji su i traženi u dokumentaciji. Dakle taj model otpada. Ostaju novi model SOR-a, kao i Solaris koji ispunjavaju sve tražene uslove.
Dalje nisam istraživao o evropskim proizvođačima. Ne bi me čudilo da neko traži da se neki uslov promeni, konkretno ovaj o maksimalnoj visini. Talođe mi je kratak ovaj rok za podnošenje ponuda koji je do 04.03.
 
Kad bih se sa nekim ponuđačem unapred dogovorio, raspisao bih kratak rok i postavio jedan parametar koji ga favorizuje. Da se Vlasi ne dosete
 
Sinoć sam prošao malo kroz tender i gledao neke osnovne karakteristike koje se traže.Krenuo sam malo od proizvođača sa istoka, konkretno od BKM.
Oni sada nude osveženi model 321/333 kakvi se voze kod nas, potpuno novi 321/333 i Vitovit kakav je kupilo Sarajevo. Stari i novi 321/333, ne ispunjavaju uslov od maksimalno 3,5 m visine, obzirom da su oni visoki preko 3,6 m. Vitovit ispjnjava te uslove, ali on ima vrata iza prve osovina i na solo verziji nije moguće ugraditi 3 vrata, svaka širine minimalno 1,2 m. Tako da i taj model otpada. Znači od BKM ništa.
Ti uslovi su striktni samo kad je namešten tender. Takođe visina BKM 321 je 3505 mm, što se lako rešava.
Imamo Iveco koji radi u saradnji sa Škodom, ali oni u ponudi imaju samo zglobnu verziju, tako da i oni otpadaju.
Irisbus je nekada pravio trolejbuse u saradnji sa Škodom, ali su ugasili taj deo proizvodnje, pa ni oni nisu u opticaju.
Irisbus je Iveco.
Na kraju imamo Škodu koja nudi Solaris, dva modela SOR-a i zglobni Iveco). Za Iveco sam već naveo šta je nedostatak. Što se SOR-a tiče nudi se stari i novi model. Kod starog modela ugrađuju se dve dimenzije točkova, ma prednjoj osovini manji točkovi, a na ostalim osovinama veći točkovi, koji su i traženi u dokumentaciji. Dakle taj model otpada. Ostaju novi model SOR-a, kao i Solaris koji ispunjavaju sve tražene uslove.
Škoda će u narednom periodu uglavnom praviti na šasiji Temse, jer su ušli u njihovo vlasništvo. Sor im je za domaće tržište, a odnosi sa Solarisom nisu najbolji od kad ih je preuzeo Caf.
Solaris u svojim trolejbusima forsira Kiepe elektriku, koja je bolja od Škode ali i skuplja. Takođe imaju i njihov domaći Medcom za elektriku, ali ne znam mnogo o njima.

Hess i Van Hool su svakako preskupi.
 
321 je pre 2/3 godine prošao kroz ozbiljnu modernizaciju, kako estetski, tako i mehanički. Na taj način je i oprema "porasla". Ovaj model koji si okačio se ne proizvodi više, a sada visina varira između 3,666 i 3,680.
Inače, tek sam sad video da se stari 333 više ne proizvodi. U ponudi je samo novi 333, ali je on sličnih dimenzija kao i stari, tako da tu opet nastaje problem visine. No videćemo šta će biti.
 
Али Европски сертификат нема... Или има?
 
BKM otpada zato što je uslov prodatih 20 trolejbusa sa baterijama u EU i EEA u poslednje tri godine.
I BKM333 niko već godinama nije kupio.
Što se tiče opcije škoda-temsa (mislim da) zglobna varijanta ne postoji. Takođe je uslov da moraju da budu u serijskoj proizvodnji
 
Зар Будимпешта није релативно скоро набавила и зглобне и соло Соларисе? Тамо сви тролејбуси имају аутономију и редовно иду са спуштеним тролама.
 
Како ствари стоје, тендер је написан за некога, али се мора одати част ономе ко га је написао.
Шкода у сваком случају колико схватам?
 
Po svemu sudeći do sada da. Škoda ispunjava sve kriterijume.
 
BKM otpada zato što je uslov prodatih 20 trolejbusa sa baterijama u EU i EEA u poslednje tri godine.
I BKM333 niko već godinama nije kupio.
Što se tiče opcije škoda-temsa (mislim da) zglobna varijanta ne postoji.
Ovaj uslov je bukvalno zadnji pasus u tenderu, ja sam ga tek sad video.
Temsa ima zglobne autobuse, a trolejbus se može napraviti na šasiji bilo kog autobusa. Dok se serijska proizvodnja odnosi na to da su vozila iz iste serije sa međusobno izmenjivim delovima.
Mada je Temsa realno najlošija od ponuđenih.

Vrlo je moguće da tender dobije i Solaris Trollino. Oni imaju domaćeg zastupnika koji je dobro ušemljen sa GSP-om.
 
Poslednja izmena:
To je to otprilike. Ili Škoda 26Tr i 27Tr ili Solaris Trollino 12 i Trollino 18, obzirom da im je SOR namenjen za domaće tržiste. Samo ne znam kakva je razlika između njih (ako je uopšte ima).
Što se Temse tiče, čisto sumljam da će nju ponuditi. Temsa nije proizvela ni jedan zglobni Avenue nove generacije. Na sajtu im stoje fotošopovane slike i renderi tog busa. Pre dosta godina proizveli su manji broj zglobnih Avenua prve generacije.
 
Očito je da ima skrivenih začkoljica. Pre je bio prepust u mm, sad je u % međuosovinskog. Ta visina je sumnjiva i sad taj podatak o broju prodatih.
 
U te začkoljice se slažu solaris i škoda trollino.
Зар Будимпешта није релативно скоро набавила и зглобне и соло Соларисе? Тамо сви тролејбуси имају аутономију и редовно иду са спуштеним тролама.
Da. Napisao sam za škoda-temsa. Zglobni Trollino i zglobna Škoda 27Tr Solaris postoje. Budimpešta je nabavila troline, kao i skoro svi trolejbuski prevoznici u Evropi, osim Švajcarske gde forsiraju svoj HESS i Češke i Slovačke gde su najpopularnije škode (opet na karoseriji solarisa)

To je to otprilike. Ili Škoda 26Tr i 27Tr ili Solaris Trollino 12 i Trollino 18, obzirom da im je SOR namenjen za domaće tržiste. Samo ne znam kakva je razlika između njih (ako je uopšte ima).
Razlike su za korisnike gotovo neprimetne.
Kod Solarisa osim škodine elektronike postoje još dve opcije, a kod Škoda samo njihova.
Mnogo su važniji detalji i oprema, npr Škode 27Tr iz Rige deluju daleko kvaltetnije i mnogo su bolje opremljene od Solarisa Trollino za Vilnjus npr
 
Osim cene, možda, tu ne bi trebalo mnogo da kukamo. Ono što sam u Sofiji video, solaris je više nego ozbiljno vozilo. A i u Bgdu su se autobusi odlično pokazali.
Već sam pisao: mi ne treba da otkrivamo toplu vodu u kupujemo neproverene stvari, već ono što se dokazalo na raznim mestima. Pošto već nema više uzimanja vozila na probu, treba se oslanjati na iskustva drugih, a ne drmnuti odjednom 200 kineskih krševa, pa da posle 2 godine ne znaš šta ćeš sa njima.
Isti slučaj je sa elektrobusima. Skupa igračka i eksperiment i dobar poligon drugima (čitaj: bogatijima) da vide šta ne treba uzimati.
 
Vrh