Šta je novo?

Trg Slavija

:grand: During the old days Eh... tramvaj u Zemunu... Valjalo bi to ponovo videti.
 
Izvor: Beobuild.rs

Slavija ponovo na reviziji
slavija08.2014b.jpg


Urbanistički problem Slavije je jako kompleksna tema i svaki njen aspekt zaslužuje posebnu pažnju, ali će i rešavanje njenih problema biti proces koji će trajati godinama kroz više faza gradnje i unapređivanja. Mogućnosti rekonstrukcije su različite i velike, ali često sa brojnim preduslovima. To je praktično još neformiran trg, čije potencijale guste gradnje i dalje urbanizacije možemo da realizujemo tek sa izgradnjom metro linije. Sve to znači da će njeni puni potencijali biti ispunjeni tek u budućnosti, ali i da do tada treba obezbediti efikasno kretanje i pristojno okruženje na ovom centralnom trgu. Veliki prostor na trgu ispunjen je privremenim namenama i objektima, i u tom smislu dugoročno urbanističko-arhitektonsko osmišljavanje i planiranje je neophodno.

Ekonomska situacija u zemlji je takva da su mogućnosti u ovom trenutku jako ograničene, ali je već dugo nekakva intervencija više nego poželjna. Konkurs koji je održan pre 3 godine ponovo je inicirao temu rekonstrukcije, a radilo se o urbanističko-arhitektonskom konkursu sa već utvrđenim saobraćajnim rešenjem. To je odmah naznačilo kontinuitet u okviru postojeće saobraćajne matrice, sa rešenjem koje ipak delimično unapređuje postojeće tokove saobraćaja; pre svega formiranjem odvojenih tramvajskih baštica i uklanjanjem pešačkih prelaza. Nažalost, saobraćajno rešenje na Slaviji nije bilo predment poslednjeg konkursa, pa su i arhitektonska rešenja bila uslovljena situacijom.

Na ovom arhitektonskom konkursu bilo je više kvalitetnih predloga, sa različitim pristupima korišćenju prostora i komunikacija u okviru trga, ali je konačno rešenje u najvećem delu bilo "oslobođeno" od arhitekture. Osnovne elemente rekonstrukcije činila je izgradnja podzemnih prolaza za pešake i postavljanje fontane na sredini. Pored saobraćajnog uređenja, ako izuzmemo dominantnu centralnu fontanu, Slavija je u ovoj rekonstrukciji trebala da dobije i jednu pešačku atrakciju. Kombinacijom predloženih ideja na konkursu, funkcionalno su spojeni velika fontana i podzemni pešački tuneli kao nekakav arhitektonski doprinos ovoj rekonstrukciji. Dobijen je zanimljiv, oplemenjen podzemni prostor sa prirodnim svetlom, fontanom i komercijalnim potencijalom.

Dok su svi isčekivali početak radova za nekoliko meseci, desio se iznenadni preokret. Gradske institucije odlučile su da povuku predlog konačnog rešenja i izvrše novu reviziju projekta. Kamen spoticanja za gradsku upravu je izgradnja podzemnih prolaza, tako da je odlučeno da se pripremi projekat bez podzemnih intervencija. U medijima se navodi da iza ovakve odluke stoji stav javnosti, koja se navodno pobunila protiv podzemnih prolaza, svetski trendovi, ali i problemi naknadne izgradnje metro stanice i njene integracije sa pešačkim komunikacijama ispod zemlje. Ipak, prava istina je da se to ne dešava zbog pobune javnosti, već zbog ograničenih sredstava u budžetu grada.

Metro jeste najvažnija razvojna prekretnica za Slaviju, ali određivanje obima današnje rekonstrukcije na osnovu tog projekta ima smisla samo u nekim vremenskim okvirima. Ukoliko su realni okviri za izgradnju druge linije metroa 15 do 20 godina, postavlja se pitanje da li Slavija treba da čeka ili je moguće ipak napraviti korak napred?

U građevinskom smislu malo toga je nemoguće, samo je pitanje šta odgovara Beogradu i da li je u skladu sa trenutnim prioritetima i dostupnim resursima. Ako se podzemni pešački prolazi smatraju nepoželjnim, mora se razmatrati neko drugačije rešenje. Razdvajanje saobraćaja i pešaka jedan je od najlogičnijih načina za unapređenje kretanja i bezbednosti. Ako se odustane od razdvajanja pešaka - bilo prolazima pod zemljom ili pasarelama nad njom - jedino preostalo rešenje su semafori. Zadržavanje trenutnog modela kretanja pešaka nije racionalna opcija. Prema informacijama koje smo dobili, kao alternativno rešenje razmatra se izmeštanje pešačkih prelaza dalje od kružnog toka. Međutim, da li će dobijeni efekat biti vredan te rekonstrukcije i da li se rekonstrukcija svela na izgradnju fontane na Slaviji? Ukoliko se obistine ove najave projekat će biti značajno redukovan i praktično sveden na šminkanje postojećeg stanja.

Dugo očekivana rekonstrukcija Slavije u ovoj fazi treba da napravi korak napred u njenom efikasnijem funkcionisanju, da zadrži fleksibilnost za naredne faze razvoja i da unapredi njenu javnu funkciju. Ne treba se zamajavati nerealnim rešenjima, ali ni trošiti vreme i novac na nedelotvorna kratkoročna rešenja. Ostaje da se vidi šta će Grad na kraju odlučiti.

slavija08.2014.jpg


I jedna fina fotka za forumase :)
slavijagrad01.jpg
 
Ово је ипак корак у добром правцу, макар и беспарица била разлог. Нису неопходни ни подземни пролази, ни семафори. Нека направе појас за јавни превоз ширине 7 метара по ободу кружног тока као што су планирали, онај пешачки плато испред НБС, и ја сам задовољан. Копање да сачека метро.
И, наравно, да се не прави музичка фонтана усред раскрснице. Фонтану на пешачки плато или у Парк мањеж, у кружни ток неку "вертикалу" (споменик).
 
Па, добијамо и трголики простор испред Народне банке. А реконструкцијом кружног тока унапређујемо јавни превоз, посебно трамвај. Аутомобили ће ићи споро, као што су и досад ишли. Пешаци им мало сметају, јер би се ионако заглавили већ на првом семафору после кружног тока.
 
Sta mislite o zgradici Mekdonaldsa? Jel bi je zastitili i cuvali u nekom dugorocnijem planu ili bi dozvolili rusenje?
 
Људи ово је још једно мазање очију!! Ем лоше саобраћајно решење где ће бити удеса, па још су и сви укршетни и даље са пешацима, дакле пиши гужве! Ем бацају паре на некакве недоступне фонтане препуне смога и чађи!! А радиће наравно 6 месеци годишње.

Треба да сруше и уреде тај блок ту код НБС и доста од њих кад већ хоће да потроше паре из уговореног зајма и оставе траг!
 
Mislim da je ta zgradica već kultna a i da nije svejedno mnogo je lepše da ona stoji tu nego neka zgradurina.
 
Izvor: Novosti.rs

Slavija bez podzemnih prolaza?

KAKO se smenjivala gradska vlast u Beogradu, tako je menjan i plan rekonstrukcije Trga Slavija. Izmene nisu zaobišle ni projekat izabran na poslednjem konkursu, pa je Slavija ponovo na reviziji!? Sporni su podzemni prolazi, u gradu tvrde, zbog pritiska nezadovoljne javnosti, a neki su mišljenja da je zapravo problem nedostatak novca za ovaj građevinski poduhvat.

Na jednom od najpoznatijih ukrštanja puteva u prestonici duvaju dve struje, jedna koja bi pešake "gurnula" pod zemlju i druga koja smtara da oni moraju imati prednost u odnosu na automobile. A neslaganja ima čak i među stručnjacima.

Na konkursu koji je održan pre tri godine predstavljeni su urbanističko-arhitektonski predlozi sa već utvrđenim saobraćajnim rešenjem čije je osnovne elemente činila izgradnja podzemnih prolaza za pešake i postavljanje fontane na sredini.

Međutim, iako je početak radova najavljen za nekoliko meseci, gradske institucije odlučile su da povuku predlog konačnog rešenja i urade novu reviziju projekta u kojem će biti izostavljeni podzemni radovi.

Mada mnogi ističu da je razdvajanje saobraćaja i pešaka jedan od najlogičnijih načina za unapređenje kretanja i bezbednosti, Branislav Jovin, arhitekta-urbanista, rukovodilac projekta "Metro Beograd" (1973-1982 i 1986-2002) smatra da se automobilima ne sme davati prednost kažnjavanjem pešaka. Na osnovu iskustva sa rekonstrukcijom Knez Mihailove, on tvrdi da izgradnja podzemnih pešačkih prolaza čini od 60 do 80 odsto investicija.

Ipak, trenutni model kretanja pešaka nije racionalna opcija, a postepenim odustajanjem od pojedinih saobraćajnih rešenja nameće se pitanje da li će se rekonstrukcija Slavije svesti na pomeranje spomenika Dimitriju Tucoviću i izgradnju fontane, i obesmišljavanje početne ideje da se pristupi ozbiljnim radovima na beogradskoj žili kucavici.


GUŽVE ZBOG VOZILA, A NE ZBOG PEŠAKA

PROTIVLjENjE podzemnim prolazima Branislav Jovin potkrepljuje i argumentima "da se protočnost kružnih raskrsnica smanjuje povećanjem broja automobila, a ne povećanjem broja pešaka, te da je protočnost Slavije usporena jer se u nju uliva sedam ulica od kojih su pet gradske saobraćajnice prvog reda".

link http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ih-prolaza
 
Otvaranjem Deligradske sa nadvožnjakom preko auto puta (umesto postojeće pešačke pasarele)
značajno bi smanjio saobracajni pritisak kroz Nemanjinu i Bul. oslobodjenja
koje značajno uticu na brzinu protočnosti samog kružnog toka Slavija

Česti su primeri kada zastoji (saob. nezgode tramvaja) u Nemanjinoj prouzrokuju kolaps saob. Slavije
Svaka rekonstrukcija trga Slavije bez aktiviranja Deligradske je besmislena :dil:
 
Boco nisam bas siguran za Deligradsku, spajanje Deligradske i bulevara mira stvorilo bi novu transverzalu preko Beogradskog Grebena (Starine Novaka-Beogradska-Deligradska) koja bi preuzela dobar deo saobracaja sa postojece glavne transverzale Takovska-Kneza Milosa.

Vidim 2 velika potencijalna problema:

- Mnogo veci broj automobila na Slaviji jer bi se deo iz Kneza Milosa (gde inace saobracaj ide mahom po osovini zbog ogranicenih skretanja) prebacio na novu transverazalu dodatno povecao haos na kruznom toku.

- Deligradska prolazi kroz srce Klinickog centra, svokevsne zelene oaze pogodne svrsi institucije. Zamisli bulevar Revolucije il Kneza Milosa po sred bolnice. Cini mi se da je bas to sto je Deligradska slepa ulica spasava Bolnicu od tranzitnog saobracaja.

Moj stari predlog je bas naprotiv da se Deligradska i Svetosavska odseku od Slavije i time broj ulivni tacaka na kruznom toku smanji sa 7 na 5 a peasaci dobiju vise prostora.
 
Uh, vec smo o tome pisali al eto dalje smo čvrsto zadržali iste poglede :)
, al hajde zbog novih članova , samo kratko

prebacio na novu transverazalu dodatno povecao haos na kruznom toku.
rasterecenjem okolnih ul. rasterecuje se i sam trg ( upravo smanjenje tog haosa)
po sred bolnice
Kada ,,pjehe ,, prošetamo kroz to nazovi ,,sred bolnice,,
sa leve strane imamo insitut za medicinu rada, sudsku medicinu i pri kraju teniske terene
sa desne strane, dermatologija, medicinsku školu, kapelu

Teško da ikom navedenom na tom potezu bi smetao koj saob.decibel više u korist razrešenja zapetljanog čvora Slavije

Prednosti
Pored rasterecenja dobijamo i novu trolinu trasu (kroz Deligradsku)
Otovoren prilaz Prokopu (željenom žel. čvorištu)
Štetnost
Dedinje dobija još jedan prilaz iz grada, što po nekad može da bude nezgodno - te nema ni saglasnosti za realizaciju
sto je iz istogh razloga i planran suludi tunel ispod kruž. toka Zvezde ....
(tunel je potrebniji na desetine dr. Bg mesta , a ne tu da slupaju pare..)
 
Lepo kaže Jovin, i sva rešenja koja bi vodila proširenju Slavije su samo kratkotrajna jer će broj vozila, uz uslov da se proširuje infrastruktura za njih, samo rasti i prerašće sve kapacitete infrastrukture.

Nikakvo pretvaranje Deligradske u tranzitnu saobraćajnicu neće pomoći. Pogledajte na temi Bulevar Oslobođenja sliku iz šezdesetih i koliko je tada bilo saobraćaja. Pogledajte danas koliko ima saobraćaja. Ako se nastavi ovim tempom ni 4 Deligradske neće biti dovoljne za 20 godina. Rešenje je jedino poboljšati javni prevoz uz izgradnju metroa naravno što pre, sve ostalo je zastarelo odavno.
 
Rešenje je jedino poboljšati javni prevoz uz izgradnju metroa naravno što pre, sve ostalo je zastarelo odavno.

Da stime se složio i Godo ,
evo čim stigne potvrdiće , pa će ,,srediti Slaviju,,
naravno ,samo malo strpljenja , pa ce nam svima biti lepo :laugh:
 
Da li je iko do sada razmišljao o eventualnom pomeranju centra trga i kružnog toka, tj. približavanju ka zgradi NBS?

Pitam onako, čisto me zanima...
 
Pisano... centar pomeriti ne samo ka zgradi NBSa vec i ka Beogradskoj
naravno na štetu placa parking servisa... (inače kome nije mesto tu.čisto ruglo grada) :D
 
@boca
Pa sta cu ne menjam se tako brzo :)
U principu bi nova transverzala dobro dosla Beogradu, a tek Dedinju i Banjici, nego nisam siguran da to ista resava sto se Slavije tice.

@Relja
Predlozili moj drug Pop i ja na konkursu za slaviju
Kruzni tok centriran na osovinu Beogradska-Deligradska. Dobija se veilki plato ispred hotela Slavija (kada se zatvori prilaz Svetosavskoj) i preglednije i lakse skretanje iz Beogradske u Kralja Milana.

Bilo bi fantasticno staviti kruzni tok i na osovinu Terazije-Hram ali je knap sa severne strane, jedino da se dosta smanji.

slavija-4.png
 
E, OK, hvala. Palo mi na pamet kada sam video Igorove fotke i plac ispred NBS, pa rekoh, sigurno se neko i toga setio...
 
Biciklistkinja":1gsjobpf je napisao(la):
Lepo kaže Jovin, i sva rešenja koja bi vodila proširenju Slavije su samo kratkotrajna jer će broj vozila, uz uslov da se proširuje infrastruktura za njih, samo rasti i prerašće sve kapacitete infrastrukture.

Nikakvo pretvaranje Deligradske u tranzitnu saobraćajnicu neće pomoći. Pogledajte na temi Bulevar Oslobođenja sliku iz šezdesetih i koliko je tada bilo saobraćaja. Pogledajte danas koliko ima saobraćaja. Ako se nastavi ovim tempom ni 4 Deligradske neće biti dovoljne za 20 godina. Rešenje je jedino poboljšati javni prevoz uz izgradnju metroa naravno što pre, sve ostalo je zastarelo odavno.

Ne kaže lepo Jovin, infrastrukturu treba proširivati. Ali treba administrativnim merama prilagoditi broj automobila u gradu. Prvo i osnovno, ukinuti mogucnost parkiranja na ulicama. Ulice i trotoari po nisu mesta za parking. Smanjiti broj službenih vozila drzavnih inst. za 50% (moguce je). Zabraniti dostavna vozila i kamione u centralnim opstinama od 7-19h.

Na nivou Srbije, zabraniti uvoz polovnih automobila. Uvesti visoke godišnje poreze za automobile i garazna mesta. Znatno povecati takse za registraciju. Naravno progresivne poreze, po principu sto skuplji auto i garaza blize centru = visa stopa poreza i taksi. Za par godina ne bi bilo guzve na ulicama. Kroz Slaviju bi se prolazilo laganini.

Gradske ulice treba prilagoditi pesacima i biciklistima, i dati sve prednosti javnom prevozu.
 
Zvezdara64":23aqxmf2 je napisao(la):
Na nivou Srbije, zabraniti uvoz polovnih automobila. Uvesti visoke godišnje poreze za automobile i garazna mesta. Znatno povecati takse za registraciju. Naravno progresivne poreze, po principu sto skuplji auto i garaza blize centru = visa stopa poreza i taksi. Za par godina ne bi bilo guzve na ulicama. Kroz Slaviju bi se prolazilo laganini.

Šta ti dečko pišeš?
post-884-0-93555800-1378935892.png
 
Zvezdara64":3r9nstpv je napisao(la):
Na nivou Srbije, zabraniti uvoz polovnih automobila. Uvesti visoke godišnje poreze za automobile i garazna mesta. Znatno povecati takse za registraciju. Naravno progresivne poreze, po principu sto skuplji auto i garaza blize centru = visa stopa poreza i taksi. Za par godina ne bi bilo guzve na ulicama. Kroz Slaviju bi se prolazilo laganini.

Ti verovatno nisi vozac cim pises ovakve nebuloze!
 
Zvezdara64":cyodjx2n je napisao(la):
Biciklistkinja":cyodjx2n je napisao(la):
Lepo kaže Jovin, i sva rešenja koja bi vodila proširenju Slavije su samo kratkotrajna jer će broj vozila, uz uslov da se proširuje infrastruktura za njih, samo rasti i prerašće sve kapacitete infrastrukture.

Nikakvo pretvaranje Deligradske u tranzitnu saobraćajnicu neće pomoći. Pogledajte na temi Bulevar Oslobođenja sliku iz šezdesetih i koliko je tada bilo saobraćaja. Pogledajte danas koliko ima saobraćaja. Ako se nastavi ovim tempom ni 4 Deligradske neće biti dovoljne za 20 godina. Rešenje je jedino poboljšati javni prevoz uz izgradnju metroa naravno što pre, sve ostalo je zastarelo odavno.

Ne kaže lepo Jovin, infrastrukturu treba proširivati. Ali treba administrativnim merama prilagoditi broj automobila u gradu. Prvo i osnovno, ukinuti mogucnost parkiranja na ulicama. Ulice i trotoari po nisu mesta za parking. Smanjiti broj službenih vozila drzavnih inst. za 50% (moguce je). Zabraniti dostavna vozila i kamione u centralnim opstinama od 7-19h.

Na nivou Srbije, zabraniti uvoz polovnih automobila. Uvesti visoke godišnje poreze za automobile i garazna mesta. Znatno povecati takse za registraciju. Naravno progresivne poreze, po principu sto skuplji auto i garaza blize centru = visa stopa poreza i taksi. Za par godina ne bi bilo guzve na ulicama. Kroz Slaviju bi se prolazilo laganini.

Gradske ulice treba prilagoditi pesacima i biciklistima, i dati sve prednosti javnom prevozu.
Dobio si plus od mene!
Ne zato sto se slazem sa tvojim stavovima, vec sto si uspeo neverovatnu kolicinu gluposti napisati u jednom postu!
Time sam impresioniran.
Nadam se samo da je ovo posledica jutarnjeg mamurluka, posle ludog vecernjeg provoda :D
 
Aj smirite se. Vozac sam, imam auto. Nisam izmislio te stvari, to su ideje ljudi koji se bave urbanizmom. Kopenhagen i Danska su im primer. Naravno, ogranizacija zivota*drustva i ekonomije su im drugaciji. Kultura i obrazovanje tek.. U Beogradu ima 500.000 registrovanih automobila a prosecna plata je 300-400 eura. Sta ce biti kad plate porastu? Moje misljenje je da trebaju visi porezi na automobile. To je porez na imovinu. Ko ima 50.000 eura za auto treba da ima i bar 5 hiljada eura godisnje za porez na taj auto. Uopsteno, postoje zivotne i drustvene potrebe koje su realne. Hrana, obrazovanje, sigurnost, posao, zivotni prostor. Auto nije medju njima. On je sredstvo koje olaksava zivot. U specificnim situacijama kao sto je Beograd, auto je privilegija koja treba da se plati. Auto kao sredstvo rada je druga prica. Parkiranje na ulici i trotoaru za mene nije normalna stvar. Iako i sam to radim.

Ovo su moje ideje o zivotu u Beogradu i Srbiji. Koje trenutno, realno iz mnogo razloga ne mogu da se primene lako. Ajde sad da vidimo vase ideje i argumente kako resiti guzvu na Slaviji i uopste u gradu
 
Zvezdara64":2ngxdcx4 je napisao(la):
Ovo su moje ideje o zivotu u Beogradu i Srbiji. Koje trenutno, realno iz mnogo razloga ne mogu da se primene lako. Ajde sad da vidimo vase ideje i argumente kako resiti guzvu na Slaviji i uopste u gradu
Porušiti Slaviju i napraviti park. Garantovano više neće biti gužve.
 
@Zvezdara64
Kad budemo imali metro, možemo da pričamo o nekim od tvojih predloga.
Do tad, čekamo neshaoct da se javi da ti obrazloži kontra stavove :)
 
Vrh