Šta je novo?

Tramvaji

Šta sad, čekamo da vidimo ko će pre da izumre - babe ili Tatre? Imaju pijace u celoj Evropi pa nema tako banalnih izgovora.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
Пензионери не знају како функционишу аутоматска врата због чега Диваг никада неће ићи кроз Цара Душана. Исто важи и за CAF и Бозанкару јер они по сваку цену морају да уђу у први трамвај који наиђе.
 
одакле то вама за пензионере?
не разумем, на другим дестинацијама нема пијаца?
У блоковима бабе и деде не улазе да дођу до пијаце?
цветкова пијаца, ђерам? Тамо бабе и деде не иду, или иду само на пијацу Скадарлија?
 
одакле то вама за пензионере?
не разумем, на другим дестинацијама нема пијаца?
У блоковима бабе и деде не улазе да дођу до пијаце?
цветкова пијаца, ђерам? Тамо бабе и деде не иду, или иду само на пијацу Скадарлија?
Ima toga i dan danas mnogo više nego što misliš. Pre mesec dana sam video sredovečnu ženu, sasvim običnog izgleda, sa naglaskom kao da je iz Beograda, kako viče vozaču da joj otvori vrata u Divagu, jer ne zna za dugme i ne vidi ga. A ti tramvaji su ovde prisutni 22 godine. Ali i dalje ima mnogo ljudi koji ne zna da ih koristi.

Uostalom nije problem samo onima koji ne znaju, problem je i starima, onima koji nose nešto, guraju kolica (majke) ili kad vrata krenu sama da se zatvaraju posle nekog vremena pa priklješte osobu dok se još penje.

Nikad mi se nije sviđao taj sistem u Beogradskim uslovima, mislim da je trebalo da ga izmene kad su došla vozila i da stave da vozač kontroliše u celosti.

Mada ja bih ionako sve Divage pobacao ili dao nekom drugom. Jer su pretopli i prespori. I visokopodni. Ostavio bih možda par komada na 3ci jednog dana kad se vrati, da voze za nostalgičare. I na Dvojci 6 Katica (po 3 po smeru) da se vrte.
 
Poslednja izmena:
Vezano za dugme za vrata, ono postoji već skoro 25 godina u Beogradu. Penzioneri koji su u prikolici išli u depo Blok 66 do sada su pomrli. Sada zbog njih nećemo uvoditi nikakve novitete.

Drago mi je da Božankaje ne kriju noću, već ih je moguće uloviti i danju. To znači da makar u tehničkom smislu, za sada ne pokazuju ozbiljnije probleme zbog kojih bi ih skrivali.
 
Ja idem busom iz Batajnice, novi autobusi tu isto otvaraju vrata na dugme i ljudi su naučili. A vrata takodje imaju senzore, da znaju da li neko ulazi i ne zatvore i prikljeste čoveka. Na Divagu dugme sija, aman ljudi. Nije to izgovor da se ne voze tramvaji sa klimom.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
 
Naravno da postoje benefiti. Ne moraju sva vrata da se otvore. Ako ona ostanu zatvorena, unutrašnjost tramvaja ostaje hladnija ili toplija zavisno od toga da li radi klima ili grejanje, pa je potrošnja energije manja. Mehanizmi vrata se nešto manje troše. Vozač ima manje toga da brine, pogotovo na dugačkim vozilima - to može automatika.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
 
Ja sam u Madridu morao da masem vozacu da bi stao i ako sam na stanici xD Jednom sam se nesto zablentao pa je bus samo prozujao pored mene. Pri izkasku obavezno dugme.
I u pola evrope je tako. Ali svuda je metro pa se manje koriste busevi i onda ako nema nikok da udje / iazdje vozac nema potrebu da staje vec nastavlja voznju.
Razliciti gradovi razlicite prakse
 
Isto tako postoje i nedostaci. Šta kada senzor prestane da radi? I šta kada prevoznik nema nameru da ga menja i popravlja?

Argument o ređem otvaranju vrata isto ne stoji, jer je stvar prosta. Kad je vozilo prepuno, svakako se ne polemiše ima li ko za izlaz i ulaz nego se staje na svakom stajalištu i otvaraju sva vrata. Kad je vozilo poluprazno i nailazi se na stajalište gde malo ko izlazi i ulazi, vozač u ogledalima vidi da li neko stoji pored vrata pa ako stoji, usporava, staje i otvara ta vrata gde stoji čovek. Ako nema nikog, ni ne staje nego produži dalje. Tako je svaki božji dan na 32ci na stajalištima koja imaju manji promet i broj putnika. Već oprobana i dokazana praksa. Pun autobus - staje se i otvara svuda, nema filozofiranja da li i gde treba. Poluprazan autobus - staje se na stajalište ako neko stoji uz vrata ili ako vikne da ima izlaz. Ako ne stoji uz vrata, niti na stajalištu - ne staje se u to stajalište.

I za kraj, vozač je taj koji treba da kontroliše otvaranje i zatvaranje svih vrata.

Nema potrebe komplikovati i poskupljuvati stvari koje rade i ovako. Ispada da ljudi nisu sposobni da žive bez brda elektronike i senzora u svemu.
 
Uopšte nema potrebe za tim tasterima za otvaranje vrata. Ni u tramvajima ni u autobusima. Neka vozač otvara i zatvara.
Nekad si stvarno u 19. veku. Što te više čitam, više se krstim. Tehnologija koja radi decenijama u celom svetu i olakšava posao vozačima, pomaže pri klimatizaciji vozila i ubrzava vožnju ukidanjem bespotrebnog stajanja na manje prometnim stajalištima stvarno nije bespotrebna. To što se neko u GSP-u setio da preseče kablove za stop dugmad i senzore na vratima na svakom novom autobusu koji stigne u pogon, ne znači da to tako treba.
 
Znam gde živim.

A i ne volim proseravanja i bespotrebna komplikovanja i poskupljivanja stvari.

Ne može vozač sam da otvara i zatvara vrata nego nam trebaju senzori i mehničari koji će menjati te senzore, mož misliti...


Evo sledeći korak mogu da budu sedišta sa LED trakama okolo pa kad neko sedi ono svetli crveno a kad neko ustane i oslobodi se sedište, ono svetli zeleno da signalizira putnicima da je slobodno za sesti. Ja stvarno mislim da je više nego normalno da u 21. veku imamo vozila koja pomažu putnicima da uoče slobodna mesta u tim velikim prostranstvima svojih salona.
 
Poslednja izmena:
Činjenica je da se sa kontrolom vrata od strane putnika, odnosno njihovim automatskim zatvaranjem baš mnogo dobija. Nije lako za implementaciju, odnosno trebaju da prođu godine da zaživi u potpunosti, al za tako nešto nikad nije kasno da se krene sa uvođenjem. Nije samo klimatizacija, iako bitan faktor, već se štedi na mnogo čemu, kočnice, vrata, gorivo, ubrzanja linija sa potencijalnim dobijanjem još nekog polaska više, neuporedivo manje stresa za vozača sa daleko manjom šansom za nezgode sa kobnim ishodom. Samo jedno vozilo može dnevno uštedeti i 50 i više zaustavljanja u zavisnosti od linije, pa to onda prebaciti na celokupan sistem, pa videti da benefiti uopšte nisu mali. Na kraju povećava se i udobnost vožnje kao takve. Beograd, pogotovu prigrad, ima gomile slabo prometnih stajališta, a tek su na udaru rani jutarnji i kasni večernji polasci. Ako je to bilo lako izvodljivo još 70-tih godina, uz svu moguću tehnologiju danas, taj sistem je mačiji kašalj. U dosta evropskih gradova ljudi su odavno naviknuti da signaliziraju izlaz iz vozila čim vozilo napusti stajalište i krene ka sledećem. Ljudi se na sve naviknu uz dovoljno vremena, al ako bi se pokušalo sa implementacijom takvog sistema, to bi moralo ozbiljno da se radi, i da se do kraja bude dosledan.
 
Nije samo klimatizacija, iako bitan faktor, već se štedi na mnogo čemu, kočnice, vrata, gorivo, ubrzanja linija sa potencijalnim dobijanjem još nekog polaska više
Sve to već imaš i sa starim sistemom. Kažem, primer linija 32. Vozač vidi kad ima neko ko želi da siđe - on stane u stajalište. Kad nema nikog - on ne staje nego produžava dalje. Nema kočenja, nema ponovnog kretanja, nema otvaranja vrata, nema gubljenja vremena.
U dosta evropskih gradova ljudi su odavno naviknuti da signaliziraju izlaz iz vozila čim vozilo napusti stajalište i krene ka sledećem.
Zato što su u Evropi više poluprazna nego krcata. U Beogradu su češće krcata nego poluprazna. Ovde ti je jedan 26 krcat čak i u 23h radnim danom. A kad je vozilo krcato, nema filozofije da li se staje na sledećem stajalištu nego se staje na svakom, da ne bi posle bilo da je neko hteo da siđe a nije imao kako da signalizira.


Za mene je to slepo kopiranje sistema sa signaliziranjem za stajanje na nivou onog slepog kopiranja sistema sa ulaskom na prednja vrata jer "tako je u Evropi". I kao što taj sistem sa prednjim vratima nikad nije zaživeo ovde, ne očekujem da zaživi ni ovo sa signaliziranjem za stajališta. Neko iz Grada i GSPa, a ko JGP ni ne koristi, je bio kao turista i putnik u Evropi, video to tamo u praksi i onda odlučio da je baš to ona poslednja karika i sitnica koja treba da se implementira u našem JGPu i onda će napokon svi problemi biti rešeni a JGP doveden na pristojan nivo.

Na listi problema i sramota ovdašnjeg JGPa, ti senzori i poneko nepotrebno stajanje na stajalište su tipa na 105. mestu. Čak je i nedovoljan procenat ispravnih klima po vozilima veći i urgentniji problem nego to što će ovaj ponekad stati negde gde nije bilo nikog za ulaz i izlaz.

Prioriteti su potpuno naopako postavljeni a ljudima se podmeću neke fensi bespotrebne a skupe igračke i gedžeti kao izgovori da se nešto mnogo radi i unapređuje i da nadležni slušaju i razumeju potrebe putnika... Setite se koliko su ponosni bili što Higeri na Ekou ima USB punjače... Vaaauuu, USB punjač na beskorisnoj liniji od Vučićevog tržnog centra do bazena... A niko od tih nadležnih nije video unutrašnjost javnog prevoza otkako se pre X godina malo slikao prilikom stupanja na funkciju, ako i tad... Inače da jesu, ne bi se zamlaćivali i busali gčupostima i trivijalnostima.
 
Poslednja izmena:
U pola linija taster za vrata bi u špicu bio beskoristan jer broj ljudi teži ka beskonačno. Kad se otvore vrata izađe 50 ljudi samo da oslobode izlaz pa se vrate.

Takav sistem mi je više za NS gde je prevoz malo humaniji
 
this-guy-gets-it-nick-offerman.gif



Samo je potrebno dovoljno godina života, zdravlja i živaca ostavljenih u raspalom beogradskom JGPu i vrlo brzo počne da se razume suština i šta su gorući i prioritetni problemi a šta je apsolutno nepotrebno, a nekad čak i nepoželjno.


Uostalom neka ostanu signalizatori i senzori po autobusima, ako ikad zažive nek zažive (kao što će i ulaz na prednja vrata...) Oni su bar niskopodni pa se brzo i lako uđe i izađe i imaju kao te neke senzore. Ali Divage sa stepenicama, koje sam lično gledao kako vratima priklješte majku koja ubacuje dete i kolica, njih bih sve pobacao ili utrapio nekom drugom. Ne samo zbog toga nego i što su tromi i zagušljivi i ne mogu da se klimatizuju.
 
Ova rasprava me podseća na ono da treba zabraniti ulazak kolima u centar, jer nema šta da dolazi tu kolima. Ako može tako u inostranstvu, može i kod nas. A pritom, 90% tog saobraćaja je tranzitnog tipa. I tako je jer nemamo metro / voz koji bi nas prevozio do većine željenih destinacija.​
 
Jbg, čuli ljudi da tako treba.

guess-ill-die-meme-template-full-a7b94fcf.webp


"Neko je to izmislio i napravio, pa sigurno ima neke potrebe za time"... Koliko sam samo puta čuo to u zadnjih 10ak godina. A onda bih posle čuo da sam ludita i ksenofob jer postavljam pitanje "a za čije babe zdravlje nam to treba"? 🤣 Tako da za mene to nije ništa novo. Ljudi uglavnom slede šta im se nametne i plasira, malo ko misli svojom glavom.


Mislim neko je izmislio i Translohr pa ne znači da on ima ikakvu praktičnu i upotrebnu vrednost. 🤣 Osim da donese pare TechBros-ima koji su ga sklepali.
 
Ima gužve u prevozu i u evropskim gradovima, nije Beograd baš toliko neobičan po tom pitanju. Generalno ljudi svuda teško prihvataju i usvajaju išta novo, ma šta ono donosilo na kraju. Špic nije tokom celog dana. Ako je neko non stop po prevozu ja sam. U utorak oko 8.15h ujutru od Trga 31-icom do Konjanika sa ne više od 15 putnika u autobusu celom trasom. Bezbroj puta sam išao i praznjikavom 26-icom. Gro linija u Beogradu dobrim delom dana nema previše putnika. Gužva u autobusima nema veze sa signaliziranjem za izlaz, jer ako je to pravilo po evropskim gradovima, onda je i obaveza, nema da stisnem taster ako se setim, a u proseku je po tim istom gradovima prevoz najčešće brži u odnosu na Beograd. Nema ni usporavanja na stajalištima, ako izlaz nije tražen, i niko ne gnjavi. Što kažu oni koji su proputovali malo više, sve vozače odavde poslati u Italiju barem na tri nedelje obavezne obuke, imali bi neuporedivo manje gužve u saobraćaju. Tromost i letargičnost je vrlo specifična u Beogradu. Uzmimo samo nekoliko stajališta u samom gradu, kao ono kretensko u sred Radničke ili beše Bulevar vojvode Mišića tu kod petlje, gde je razmena putnika na nivou 50 ljudi dnevno. Dok se uključi i isključi iz stajališta ode minut ceo kao ništa. Stajalište hipodrom za tramvaje, zatim na samom mostu, Gospodarska mehana itd. Samo 3A ima dosta neprometnih stajališta, a sve samo za jedan deo grada. Frekventne gradsko-prigradske linije tipa 511, u većem delu dana može u zavisnosti od smera da preskače gomile stajališta. Vozač tu ne treba da se krivi i traži pogledom putnike, kad već postoje sistemi koji dižu i bezbednost na znatno viši nivo. Meni bi bilo mnogo lakše da vozim autobus pod tim sistemom, nego ovako kako je sada. U Budimpešti pritiskanje tastera se podrazumeva i u tramvajima, a oni ne voze vazduh, jer su to tramvaji, tamo kuda voze putnika ima. Naravno da će 99% stati svuda u srcu grada, al van tih zona ima stajališta kao i svuda, koja nisu mnogo prometna. Zato se i stiče utisak gde god da odem da se sve odvija fluidnije i brže, samo je ovde nama sve neverovatno komplikovano i sve nam smeta, i tražimo promene na bolje, al ko god nešto i pokuša u praksi, prvo ide drvlje i kamenje, pa tek posle se preispituju i dobre strane.
 
Mislim da govorite o različitim stvarima. Postoji sistem sa tasterima STOP gde pritiskom na dugme vozač dobija signal da ima izlaz i onda on otvara vrata pošto stane na stanicu. A postoji i ovaj gde putnik sam otvara vrata. Iskreno, prvi sistem mi je mnogo bolji i ne bih imao ništa protiv da se uvede na nekim linijama. Ono što me nervira je da ni tu nemamo neki standard pa je prevoznik čije ime ne govorim na svoju ruku uzeo autobuse u kojima vozač, ako sam dobro razumeo, nema kontrolu nad vratima.
 
Na nekim vozilima sam video da piše fa se pritisne dugme sa spoljne strane da bi se otvorila vrata. Gledam koje sad dugme treba da pritisnem, kad ga ne vidim. Na kraju sam skapirao da treba da pritisnem dugme sa slikom čoveka u invalidskim kolicima. Vrlo intuitivno i korisno.​
 
Da bi autobus u Beogradu preskočio stajalište, potrebno je da budu ispunjena dva uslova:
1) da na stajalištu nema nikog
2) da na vratima nema nikog

Stajališta u Beogradu na kojima često nema nikog su ionako sama po sebi retka. Situacija kada u vozilu ima putnika ali nikoga nema na vratima, niti im se približava, je isto retka.

Samim tim, broj stajališta u Beogradu u kojima bi poluprazan autobus imao koristi od tastera za signaliziranje za izlazak, je prilično mali. Autobusi sa tim sistemom ulaska i izlaska mogu da saobraćaju na takvim linijama gde to može da bude od koristi.

Ali ne očekujte da će iko u npr. prepunoj 16ici da čuka taster da obavesti vozača da želi da siđe kod Palate Srbije. Niti da čuka taster da bi se vrata otvorila. Pravila za te situacije već postoje i već ih svako zna - na takvoj liniji, vozač staje uvek i svugde. Jedino može da ne stane na tom stajalištu u tipa 23:30 ako je vozilo poluprazno i nema nikoga na vratima niti nikoga na samom tom stajalištu. Ali i to je opet jako retka situacija.

Dakle taj sistem može da koristi samo tamo gde su stajališta često prazna ili pusta, gde su stajališta samo za po jednu liniju, i gde vozilo često vozi tuda sa malim brojem putnika. U većini slučajeva, u većini vozila i na većini stajališta od Pupinovog mosta do Karaburme i od Borče do Petlovog brda, takav sistem bi imao nikakvu do zanemarljivo malu primenu i korist.

A smarao bi na svim stajalištima i lokacijama u pomenutom reonu, jer bi se od ljudi koji kipe sa prepune 16ice na Brankovom mostu očekivalo da pritiskaju dugme da bi autobus sigurno stao na stajalište ili da bi se otvorila vrata. Neće niko u Beogradu da se petlja s time, ni u jednom ni u drugom slučaju. Imate par autobusa privatnika koji su u svojoj mudrosti nalepili te nalepnice gde kao kažu ljudima da pritisnu taster da tandrče zvono svima u vozilu da bi vozač stao u stajalište. Niko to ne koristi. Svi samo stanu uz vrata i to je to. Nema šta da signaliziram liku da treba da stane npr kod Kalenić pijace...
 
Poslednja izmena:
Stajališta u Beogradu na kojima često nema nikog su ionako sama po sebi retka.
Kad si ti poslednji put ušao u javni prevoz i vozio se van centra grada? Van špica je bar 60% stajališta prazna.
da će iko u npr. prepunoj 16ici da čuka taster da obavesti vozača
Pomenuta 16-ica je puna u ranim jutarnjim časovima, od 16 do 18 i oko 20h. Ostatak dana uglavnom vrti polu-prazna. Živim pored okretnice i vozim se svakodnevno, u različitim delovima dana. Sa druge strane, eno čukaju taster u prepunoj 88 i solo 73 u kojoj ne može da se diše samo tako i sistem sasvim lepo funkcioniše, nakon par dana privikavanja.
na većini stajališta od Pupinovog mosta
Svestan si da od Pupinovog mosta do Opštine NBG na većini linija vozi Strela, u čijih skoro svih 500+ autobusa je obavezna najava stajališta i pritiskanje tastera za otvaranje vrata?
 
Vrh