Šta je novo?

Tramvaji

Stavi sve to na mapu, označi sve ulice i deonice gde bi postavio šine pa pogledaj i sam koliko to ima smisla.

Kao kad bi neko uzeo pa na Ceraku provukao biciklističku stazu u svakoj ulici i svakoj deonici koje nađe. Ili u onom naselju u Žarkovu pored Vodovodske. Gde mu niko nije tražio.


A od metroa nema ništa, ja sam već odustao od njega. A mislim da ni od premetroa neće ništa biti. Samo možda površinskih širenja tramvaja. Višnjčkai i Rakovica na desnoj obali Save i nekoliko mogućih širenja na levoj.
 
P.S.
Призренска - асиметрично у односу на друмски саобраћај, најбоље оба колосека истом страном, најбоље на рачун паркинг места дуж улице
Ovo mi je i dalje najluđa ideja od svih za tramvaje. Pogotovu što je tako sumanuta a tako uporno ne odustaješ od nje.

Ti bi ladno prostor ispred zapadnog portala Terazijskog tunela sveo sa 2+2 na 1+1 i uveo još jedan semafor tu samo da bi proterao tuda tramvaj za koji ni sam ne znaš gde i kako bi posle išao dalje od Zelenog venca ili Brankove.

I to mahom iz neke nostalgije. Negde realne, a negde fabrikovane. Kao eto, u ovom slučaju, kako bi kul bilo videti crveno-bele krovove Zelenog venca i Divage pored njih...
 
Stavi sve to na mapu, označi sve ulice i deonice gde bi postavio šine pa pogledaj i sam koliko to ima smisla.

Kao kad bi neko uzeo pa na Ceraku provukao biciklističku stazu u svakoj ulici i svakoj deonici koje nađe. Ili u onom naselju u Žarkovu pored Vodovodske. Gde mu niko nije tražio.


A od metroa nema ništa, ja sam već odustao od njega. A mislim da ni od premetroa neće ništa biti. Samo možda površinskih širenja tramvaja. Višnjčkai i Rakovica na desnoj obali Save i nekoliko mogućih širenja na levoj.
Већином тих улица је пре ишао трамвај. Једина новина би била Француска.
 
Išle su pre sto godina i konjske zaprege, kao podloga bile kaldrme, ulice osvetljavali kandelabri a građevine mahom bile prizemljuše i tek poneka višespratnica. Pa ne vraćamo ništa od toga. Svakako ne iz čiste nostalgije.

I opet mislim da ti se zamisao svodi na mrežu (bukvalno mrežu) šina preko starog grada a bez nekih razrađenih ideja šta bi se time dobilo i šta bi se time povezalo.

Kao onaj jedan član što je više puta pisao kako bi voleo da linije sa Zelenog venca okreću na Studentskom trgu i da do njega stižu okolo naokolo obilaezeći pešačku zonu a uporno ignoriše činjenicu da ljudi već imaju pešačku zonu pola puta od Platoa do Brankove/Zelenog venca, i koji pređu brže nego što bi autobus to prelazio vozeći se kroz ulice koje okružuju Knez i njegove prilaze (Makedonska, Dečanska, tunel, itd...)
 
1744044447857.jpeg

Нису ове трасе које су укинуте после рата значајно непроходније од Ресавске, Војводе Степе, БКА од Цветка, Макензијеве...
 
Opet nostalgija i kako je bilo pre 100 godina. Da, imali su tada toliku mrežu jer su im tramvaji i dalje bili kičma javnog prevoza a autobusi su bili minorni. Danas, autobusi i trolejbusi pokrivaju veći deo svih tih deonica. A mnogo su praktičniji i fleksiblniji. Što ne znači da nema mesta tramvajima, samo nema im po gudurama i sokacima nekih delova Desne obale.

Od svih predloga jedan koji mi ima nekog smisla je da se iz BKA produže šine do centra i spoje sa Kalemegdanom. Ja lično ne bih to podržao, nisam nešto opčinjen time. ALI mogu da uvidim tuđe rezone oko toga i da razumem argumentaciju. Dakle mogu da ne budem dovoljno "za" to ali da istovremeno razumem druge koji jesu za to i da se složim sa njima. Kao kad bismo npr ćaskali koji avion VS da uzme pa ja kažem lično ne bih SU-35 ali mogu da razumem ljude koji bi njega.

Šine u Francuskoj stvarno ne znam šta bi spajale. Jedan paralelni krak sa drugim. Ne znam čemu to. A pravile bi gužvu još goru.

Što se Prizrenske tiče, meni nikad nije palo na pamet ni solo autobus tamo da proteram u jednom smeru (ka gore). A kamoli tramvaj i to u oba smera, ispred jednog večito tesnog i zakrčenog tunela.

A pritom sve i da se izgradi tunel EF-DS i rastereti se taj pravac (Brankov-Brankova-DS) neće se on nikad toliko rasteretiti da se saobraćaj tu svede na 1+1 + tramvaje i da to lepo funkcioniše. Brankova može jednog dana da bude 2+2, ali bez tramvaja.

Dalje, sve i da dovedem tramvaj do drugog kraja Brankovog, gde ću sa njime? Jel iko u Srbiji ima neke ideje gde će se po NBG širiti tramvaji? Saobraćajni, DJP, Urbanistički zavod... ? Pa mislim da niko nema ništa konkretno. A i ako se budu širili, svakako ih ne bih sprovodio kroz Mihaila Pupina nego negde paralelno sa njom.

I onda dođemo do tačke da nemamo pojma da li će i kad Grad i GSP napraviti i održavati još neki metar šina na Levoj obali, pored onog jednog kraka ka Blokovima i kraka na Mostu na Adi. I onda sad kao treba da planiram kako da dovučem tramvaj do kraja Brankovog a ne znam posle ni gde bih sa njim.

Kao kada bih ja tebi rekao e ajde da izvučemo šine od NISa do Lidla kod Ade. A ti me pitaš što. A ja kažem pa ako se ikad bude širio tramvaj ka Čukaričkoj padini, Makišu, Železniku... A niko nigde nije pomenuo to 50 godina. Mislim šta će nam tako daleke ŠBB KBB priče.


Što se tiče Despota Stefana, ja bih mooožda sproveo šine u njoj od Banije do Mije Kovačevića. U deo DS iznad Banije ih ne bih trpao, nego bih uveo skretanje/ skretnice iz Džordža Vašingtona u DS. A naravno, u Višnjičkoj bi sproveo širenje ka istoku svakako. Napravio bih krak u Višnjičkoj sve do Rospi Ćuprije. Uz mogućnost da jednog dana se na uglu sa Mirijevskim bulevarom možda penju na novi most. Koji je najavljivan za tamo X puta ali Šapić i Stojko svhvatiše da to ne mogu da grade sa Megatrend stručnjacima a i da Vođa ne da pare jer mu treba za EXPO. Ali dobro to već druga tema. Svakako vidim i podržavam rezon da se tramvaji sprovedu kroz Višnjičku.
 
Poslednja izmena:
Pogledajte prilog 234694
Нису ове трасе које су укинуте после рата значајно непроходније од Ресавске, Војводе Степе, БКА од Цветка, Макензијеве...
Lako je ovakva mreža mogla funkcionisati u gradu od 500.000 stanovnika i do 5000 automobila. U gradu od 2 miliona stanovnika i skoro milion automobila, malo teže...

Generalno su retki gradovi veličine Beograda u Evropi koji imaju tramvaje u nivou sa kolovozom na uzanim saobraćajnicama gde su trake 1+1. Sofija i Budimpešta ako se ne varam na tramvajskim koridorima imaju samo denivelisane baštice i izolovane zelene trase. Bukurešt ima i neke 1+1 uličice sa tramvajima, on je specifičan jer su tamo baš jako tesne ulice u starom delu grada, ali to se tamo toliko i ne oseća jer 5 linija metroa značajno ublažava gužvu, a tramvajske linije 41 i 47 su faktički LRT. Ako širimo beogradsku tramvajsku mrežu, trebamo se truditi da te nove deonice izgledaju ovako:

A ne ovako:


Apropo informacije o nabavci rumunskih tramvaja, i pozitivan i negativan tramvajski primer je streetview iz Bukurešta. I nije ovde suština u estetici, već u funkcionalnosti. Denivelisani tramvaj je vrlo efikasno prevozno sredstvo i po kapacitetu i po brzini, a tramvaj u nivou sa drumskim vozilima je nužno zlo koje ne treba širiti po svaku cenu i samo zbog nostalgije za davnim vremenima kada su se tramvaji vozikali kasabama i sokačićima bez automobila koji su tada bili retkost, kao što je rekao Bender.
 
Овако из главе, Берлин, Амстердам, Стокхолм.

Заправо скоро свака европска метропола има трамваје по уским улицама и то сви дуже са по 4-5 модула.
 
Možda se nisam pravilno izrazio: skoro sam siguran da ne postoji grad veličine Beograda koji nema metro, a ima tramvaje u uzanim ulicama osim ako nije u pitanju pešačka zona. Te dve stvari su itekako međuzavisne, jer da imamo metro ne bismo po gradu imali toliko kola, samim tim bi i tramvaj išao daleko brže čak i tamo gde deli ulični prostor sa njima. Samo urbana zona Amsterdama i Stokholma je veličine Beograda, kao što je i beogradska urbana zona veličine Berlina.
 
Pa nisam zagovornik širenja svuda po svaku cenu, al mislim i da se preteruje sa tim uskim ulicama, jer primera po Evropi koliko hoćete, pa i u Beču pored gore navedenih od Delije. Tramvajima su na kraju i proterali kola iz nekih ulica, pa evo i u Nici ne idu ne znam kako širokim koridorima, a brzi su samo tako. Naravno, Nica je dosta manja od Beograda, al je i primer efikasnog tramvaja, koji je i ukopan u jednom delu centra grada. Budimpešta, takođe, provlači tramvaj uz obične ulice 1+1. Prag gura tramvaje i u brdovite ulice. Oni prosto imaju isuviše prednosti da bi se one zanemarile, a kažem i potencijal proterivanja kola barem u izvesnoj meri. To mora malo i na silu, jer prosto ljudi moraju sticati i drugačije navike u sve naseljenijem gradu. Beograd nije kao Zagreb ili Ljubljana, na primer. Širi se brzo još od 20-tih godina veka za nama. Utrostučio je stanovništvo između dva rata. Od rata do 79 godine napunio prvi milion i nastavio da raste, kao i mnogi drugi gradovi Evrope i sveta. No, da ne idem u tu priču. Što se mene tiče, najviše sam zagovornik da se spoji i zaokruži mreža od Slavije i Bulevara do Kalemegdana, a smatram i da se koridor uz Dunavsku može dobro iskoristiti. Novi Beograd je tek priča za sebe, mislim dosta jednostavnija. Za ostalo po starom delu grada polako i postepeno, gde može, odnosno gde se može najbolje iskoristi šinski sistem sa svim svojim prednostima i manama.
 
Ne treba od Slavije, samo ono od Sv. Marka preko Pašića i Terazija pa do Kalemegdana.

Pustite na miru Kralja Milana, molim vas. Dovoljno ju je gremlin Vesić silovao sa zatvaranjima i drugim eksperimentima.

U suštini ne bi trebalo ni da budem za ovo kroz Trg republike i Vasinu ali ajd kao... neki kompromis nešto...


Mada znajući ovaj forum, neće ni kompromis biti dovoljan nego će morati da se ide na nešto još više. Kao onomad sa megalomanijom oko trolejbusa. "Ko bre nema za trodelne trolejbuse?! Daj odmah 100 trodelnih!"
 
Dobro, to je tvoj stav, poštujem, al mislim da bez razloga brineš za Kralja Milana. Ulica uopšte nije uska, ide pravo da bolje ne može, nije toliko presudna za kola, a mnogo bi značila da sprovede tramvaj ka Trgu. Pa automobili treba da zaobilaze centar, a ne vozila javnog prevoza, a to kaže čovek koji ima stan na 150 metara od Doma omladine. To kažem, jer i sam idem kolima do stana prema potrebi, i znam koliko nije lako prići izvesnoj ulici, al mi to ne smeta. Svestan sam šta je centar. I izbegavam taj deo grada kolima radnim danom, a i inače volim javni prevoz. Ne koristim ga silom, nego isključivo jer želim. Mi smo verovatno vrlo usamljen slučaj grada sa ne tako malo mrežom tramvaja, a gde tramvaj kao po kazni ide oko centra kao kiša oko Kragujevca, a za tim apsolutno nema potrebe. Imamo dovoljno široke koridore za ulazak u sam centar grada, mislim na tramvaje. Kneza Miloša, Nemanjina, Kralja Milana, Bulevar, Takovska (kritična, al nije baš uska za centar grada). Dosta evropskih gradova veličine Beograda i nema mnogo šire ulice u samom centru. I tamo gde su šire, to je najčešće maksimum još jedna traka. Mislim to je i normalno, sem u slučajevima gde je mnogo toga rušeno, kao u Parizu na primer, mada je to već megalopolis.
 
Ulica uopšte nije uska
Zapravo, jeste. Ne mogu da se preteknu dva velika vozila a da ne pređu u suprotnu traku. Isto je i u Kolarčevoj.
Pa automobili treba da zaobilaze centar
Pošteno, samo ne možemo to da implementiramo u Beogradu jer nemamo ni tunele ni prstenove.

Inače nemam ni ja kola, ceo život sam u bangavom javnom prevozu. Ali ne volim kada ljudi misle i kažu da u centar Beograda treba samo pešaci i poneki tramvaj.
 
Ja sam bio u Kralja Milana često sa kolima, štrči često Zglobni, ali kada bi se traka proširila sa po pola metra / metar sa obe strane ne bi bilo više problema sa time, Kolarčeva slična stvar.
U principu banalan problem, drveće je tu mlado, može da se pomeri i presadi lako, ako je i to potrebno.

A ako ni to ne zadovoljava aspiracije, onda tunel od Slavije do Terazija, što mislim da je nepotrebno i da može da se reši Slavija - Trg drugačije kao što sam naveo.
Moraće tramvaj da prođe kad tad kroz Kralja Milana zbog Voždovca, ovo sa presedanjem više ne dolazi u obzir, autobuski prevoz ima svoje granice koje su prevaziđene i sada se prelazi na veći kapacitet i tjt.
 
Mene ti drvoredi u Kralja Milana i brinu najviše. Jer nisu baš nabijeni uz ivicu kolovoza ali nisu ni baš daleko. Ima razmak od jedne behaton kocke između ivičnjaka i baštice drveta.

Inače meni su tuneli generalno primamljiva i dobra ideja. Ali znam da su u današnjoj Srbiji i dalje izuzeci i poduhvati (u gradovima). Naši ljudi ovde - i vlasti i institucije i preduzeća - imaju fobiju od njih. Dva miliona ljudi u Beogradu a svega jedan ili dva mala tunela u njemu. Nije normalno jbt.

Nemci su npr mnogo agilniji u vođenju gradova. Čak i u manjim gradovima imaju mnogo tunela, pasaža, podvožnjaka, improvizacija, vijadukta, rampi, račvanja... vide negde neke probleme i konfliktne situacije, naprave projekat, dovedu mašine, prokopaju nekad i tunelčić od 30 metara, zatrpaju, puste. I održavaju. Kod nas kad bi se ikad smilovali da prave tunel desno od Bul. Oslobođenja za brži pristup KCS (umesto kao do sad semafor pa desno pa levo pa semafor pa pravo pa tek onda u Tiršovu), to bi em trajalo godinu dana em bi opet ubrljali nešto, em posle ne bi održavali to.


Meni su i tramvajski podzemni tuneli ok, kao i premetro. Ali ne verujem da će se u ovom tromom gradu išta od toga praviti.

Ja sam isto na forumu izneo detaljan predlog tramvaja od Manježa preko KCS, ispod Prokopa pa do Gospodarske mehane. Ali davno to beše a danas mislim da od toga nikad ništa neće biti. Treba čovek da bude svestan gde živi. A i šta je ovde izvodljivo a šta ne. Mislim tehnički sve je izvodljivo, ako treba - dovedeš strane firme da rade. Ali znam ove nesposobnjakoviće i lopurde, oni neće da se bave kompleksnim stvarima ako ne moraju, pa ni tunelima u gradu. Ko zna da li će i EF-DS napraviti.
 
Poslednja izmena:
@Jelancha
Upravo, kapacitet, pa i potencijalno veća brzina prolaska za tramvaj. 31 nije odavno dovoljan za to, a i samo presedanje za nemali deo grada nije naivan problem.

Ok, jesu trake malkoc uže, al barem tu ima lagano po pola do metar da se uzme i od leve i od desne strane, bez da pešaci ispaštaju. I sam sam često pešak na tom potezu, i uz malo uži trotoar bi bilo sasvim dovoljno mesta. A drveće valjda može da se pomeri.
 
KT4 ima jedan sjajan detalj. To je mesto za stajanje na kraju reda sedista, prekoputa poslednjih vrata.
Na tom mestiu je nekada stajao automat za ponistavanje karata.
Tu mozete da udobno stojite i gledate kroz prozor, tako sto se nalaktite na isti, a nogu stavite na radijator..
Narocito kad je guzva je zgodno.
KT4 je najbolji.
 
Poslednja izmena:
Možda se nisam pravilno izrazio: skoro sam siguran da ne postoji grad veličine Beograda koji nema metro, a ima tramvaje u uzanim ulicama osim ako nije u pitanju pešačka zona. Te dve stvari su itekako međuzavisne, jer da imamo metro ne bismo po gradu imali toliko kola, samim tim bi i tramvaj išao daleko brže čak i tamo gde deli ulični prostor sa njima. Samo urbana zona Amsterdama i Stokholma je veličine Beograda, kao što je i beogradska urbana zona veličine Berlina.
Не знам која је онда поента поста пошто свакако у Европи осим Београда не постоји милионска престоница без метроа.
 
Lako je ovakva mreža mogla funkcionisati u gradu od 500.000 stanovnika i do 5000 automobila. U gradu od 2 miliona stanovnika i skoro milion automobila, malo teže...

Generalno su retki gradovi veličine Beograda u Evropi koji imaju tramvaje u nivou sa kolovozom na uzanim saobraćajnicama gde su trake 1+1. Sofija i Budimpešta ako se ne varam na tramvajskim koridorima imaju samo denivelisane baštice i izolovane zelene trase. Bukurešt ima i neke 1+1 uličice sa tramvajima, on je specifičan jer su tamo baš jako tesne ulice u starom delu grada, ali to se tamo toliko i ne oseća jer 5 linija metroa značajno ublažava gužvu, a tramvajske linije 41 i 47 su faktički LRT. Ako širimo beogradsku tramvajsku mrežu, trebamo se truditi da te nove deonice izgledaju ovako:

A ne ovako:


Apropo informacije o nabavci rumunskih tramvaja, i pozitivan i negativan tramvajski primer je streetview iz Bukurešta. I nije ovde suština u estetici, već u funkcionalnosti. Denivelisani tramvaj je vrlo efikasno prevozno sredstvo i po kapacitetu i po brzini, a tramvaj u nivou sa drumskim vozilima je nužno zlo koje ne treba širiti po svaku cenu i samo zbog nostalgije za davnim vremenima kada su se tramvaji vozikali kasabama i sokačićima bez automobila koji su tada bili retkost, kao što je rekao Bender.
Поента је да главни правци центар-периферија буду за јавни превоз високог капацитета, трамвај на првом месту, а аутомобили да иду обилазним прстеновима, и најдаље до park and ride преседачких чворишта на ободу ширег центра.

Ја нисам предложио трамвај у узаним улицама већ у најширим које имамо у центру.
Ми већ сада имамо трамвај у криминално ужим улицама - Ресавска и Војводе Степе, као и БКА од Цветка до Устаничке. Ништа боље за пешаке није ни на Дорћолу, у Цара Душана.
Моји предлози нису на штету пешака, већ на штету аутомобила.
Краља Милана је ретка улица без паркирања дуж ње, и са минималним скретањима на највећим раскрсницама, као створена за трамвај. Трамвај дуж жуте траке би ту био исто као у Рузвелтовој што 25, 27 и сл. деле траку са трамвајем.
 
KT4 ima jedan sjajan detalj. To je mesto za stajanje na kraju reda sedista, prekoputa poslednjih vrata.
Na tom mestiu je nekada stajao automat za ponistavanje karata.
Tu mozete da udobno stojite i gledate kroz prozor, tako sto se nalaktite na isti, a nogu stavite na radijator..
Narocito kad je guzva je zgodno.
KT4 je najbolji.
I zbog toga treba da nas vozi taj trulež još 30 godina!? Volim i ja i katice i duwage i šindlere koje su isekli ali već pre 15-20 godina je to trebalo biti zamenjeno,naravno sačuvati i srediti kao Prag neki deo za posebne voznje ostalo u rashod jer je stvarno neisplativo.
 
I Peglica je najbolji auto. Ima neku dušu. Još kad se čovek ušuška na zadnje sedište pa nekako se sklupča tamo... ma milina prava.
peglicu na stranu, ali ta fora u ovom slučaju zapravo radi u suprotnom smeru od planiranog, jer daleko češće će biti potrebe da se sklupčavaš (+ izvijaš i uopšte gimnastišeš) u onakvim vozilima javnog prevoza kakva su (nažalost) postala standard u današnje vreme.
+
što se starinske duše tiče, ja recimo nimalo neću žaliti za ovim švajcarcima, nikad mi nisu prijali. iz mog studija uvek ide glas za češke.
 
Poslednja izmena:
Ma to se ja zezam na račun ovog forumskog trovača i ložača na starudije. Isti onaj koji na drugim temama postavlja pitanja u fazonu "zašto vlast nije bolja?" , "zašto je nebo plavo?" i slično.

Lik je beše pisao da bi trebalo da kupimo preostale svetske Katice i da ih remontujemo i sređujemo još 50 godina.
 
Тунел од новог трамвајског моста до Деспота Стефана или естакада за успон на Теразије?
 
Vrh