Šta je novo?

Tramvaji

Znaci od Svajcaraca se odustalo ili nije?
Ako se stvarno raspiše još jedan tender i dođemo do 125 tramvaja, onda sve osim Španaca ide na otpad. Svakako neće stići svi tramvaji do neke 2028-2030 jer oni stižu sukcesivno, pa će ostale Kate i Duwage povlačiti kako budu pristizali novi tramvaji. S ozbirom na to onda nam i ta donacija ne treba. Šteta je što se nije razmišljalo o proširenju mreže i da se ostavi bar deo starijih tramvaja koji su u najispravnijem stanju, ovako nam ne treba više od 150 tramvaja i to da sve trojkom, bez nje oko 130.
 
20240520_162735.jpg


20240520_164052.jpg

Tuširanje ulazi u cenu karte unutra je katastrofa
 
Onda neće ni dočekati, jer nijedan nije prošao serifikaciju.
Mada mi je za Špance nejasno.
 
Ako se stvarno raspiše još jedan tender i dođemo do 125 tramvaja, onda sve osim Španaca ide na otpad. Svakako neće stići svi tramvaji do neke 2028-2030 jer oni stižu sukcesivno, pa će ostale Kate i Duwage povlačiti kako budu pristizali novi tramvaji. S ozbirom na to onda nam i ta donacija ne treba.
Ako bude išta od uvođenja novih linija i proširenja mreže prema Borči, Zemunu, Bežanijskoj Kosi, trebaće nam barem 200 tramvaja u saobraćaju, ako ne i više. Mada, pre bih rekao da su ti crteži u PDR-u šinskih sistema bili samo predizborno opsenarstvo, pošto Gangula više forsira širenje parkinga u skladu sa svojim navikama da ne koristi javni prevoz otkako ima vozačku dozvolu.

Šta se dešava sa ovim tenderom, jel ima neko insajderske informacije iz prve ruke? Da li su ga genijalci opet poništili, ili je samo određen novi rok za ponuđače? Na internetu pronalazim samo bajatu vest da je tender privremeno suspendovan zbog žalbe Simensa, ali definitivne odluke još uvek nema, ili mediji ne javljaju ništa. Jel žalba usvojena ili odbačena?
 
Nakon što je podnet zahtev za zaštitu prava, GSP Beograd je imao 5 radnih dana da državnoj komisiji dostavi odgovor na žalbu. Nakon toga, državna komisija ima rok od 30 dana (u nekim slučajevima se može produžiti na 45) da donese odluku po žalbi. Kako je zahtev za zaštitu prava podnet tokom prvomajskih i uskršnjih praznika, GSP je imao rok da svoj odgovor dostavi do 13.05, što znači da državna komisija ima rok da donese odluku do 13.06. (u slučaju da je potrebno rok produžiti za još 15 dana, on se pomera na 28.06.).
 
Znači ovo održavanje je potpuna sramota - da li je iko dobio otkaz u poslednje dve decenije tamo?

Inače Cirih je odlučio da nastavi nabavku Flexity tramvaja čija isporuka (prvobitno naručenih 70, uz opcije za dodatnu nabavku još 40 u prvoj opciji i dodatnih 12 u drugoj), tako da će ih na kraju biti isporučno 122.
Ono što je zanimljivo - gradsko veće je obrazložilo odluku da se opcije aktiviraju sada jer se tramvaj pokazao dobrim, a ovom pravovremenom odlukom Alstomu se ostavlja vreme da odmah ugovori nastavak isporuke opreme za dodatne tramvaje od svojih dobavljača kako bi se dobila unificirana flota i izbeglo povećanje troškova.
Znači oni su ih sad obavestili da produže nabavku delova za tramvaje koji će biti sklopljeni u proleće 2028.
Ulaskom svih Flexityja u saobraćaj Cirih će fazno povući sve tramvaje tipa Tram 2000. Možda prilka da se nabave odlični tramvaji (ima ih i sa niskopodnim srednjim modulom). Snažni (ciriška mreža je izrazito brdovita) i besprekorno održavani.

Mada za same te tramvaje je verovatno bolje da ih pošalju na neko sretnije mesto sa ozbiljnim tramvajskim sistemom koji održava vozila.
 
Ceo taj idiotizam sa sertifikacijom opisan u jednoj slici:
tenor.gif
Ne znam kako doktor na čelu grada nije predvideo da bi neki prevoznik mogao da štampa na kilo "Sertifikovano vozilo" nalepnice.

Koliko već sutra, hitno, da organizuje telefonsku sednicu da se donese odluka o izradi "Sertifikovana nalepnica za Sertifikovano vozilo" i da se obavezno zahteva pečat na njoj.
 
To nisu uradili gradovi koji imaju i preko 1000 vozila u floti. Mislim kupili 125 jedinica odjednom. Čak iako to urade može svašta iz toga loše da ispadne. Od onog čuvenog da će većinski deo voznog parka biti slične starosti, do nabavke lošijih ne preterano adekvatnih tramvaja, pa da lepo jednim udarcem sahrane ceo sistem. Od trenutnih genijalaca u Gradu me ništa ne bi iznenadilo.
 
Da li iko veruje da ce kupiti 125 tramvaja? To je predizborno obecanje. 12 godina nisu kupili ni jedan, a sad ce odjednom 125.
Moguće da jeste predizborno obećanje, ali Šapić šta god da je rekao vezano za gradski prevoz, to se i desilo. Ukidanje bus plusa, skidanje reklama, 300 autobusa i sada još samo 100 tramvaja, uz dolazak privatnika sa novim vozilima. Ako bude 125 tramvaja, mislim da ne bi trebalo nabaviti sve od istog proizvođača i da je to preveliki rizik ako se ne pokažu dobro, naročito ne Bozankayu.
 
To nisu uradili gradovi koji imaju i preko 1000 vozila u floti. Mislim kupili 125 jedinica odjednom. Čak iako to urade može svašta iz toga loše da ispadne. Od onog čuvenog da će većinski deo voznog parka biti slične starosti, do nabavke lošijih ne preterano adekvatnih tramvaja, pa da lepo jednim udarcem sahrane ceo sistem. Od trenutnih genijalaca u Gradu me ništa ne bi iznenadilo.
Pa realno evo - Cirih jeste skoro tačno toliko - ok nabavka je bila podeljena na 70 odmah poručenih, pa onda dodatnih 40, pa dodatnih 12 kao opcije, ali su svi bili u jednom tenderu kao "čvrsta" porudžbina (70), a deo kao "opcioni deo" (40+12), a to je onda ukupno 122.
Zagreb je takođe zaključio prvo ugovor za 70, pa kad je prvi ugovor bio u drugoj polovini isporuke ugovoreno je drugih 70, tako da je ukupno 140 naručeno i isporučeno, ali mislim da tu inicijalni tender nije bio sa opcijom za drugih 70, već je pravljena nova nabavka. Tako da tenderi tog obima se ipak dešavaju, pogotovo kada prevoznik teži da unificira flotu radi lakšeg održavanja.

E sad ovim izjavama u BG baš ništa ne verujem, jer je to već ko zna koji put da se prave tenderi za nabavku koji padaju ili se obustavljaju, svaki put sa nekih drugim brojem vozila, tako da je verovatno predizborna mentalna egzibicija tzv. gradonačelnika (ili VD gradonačelnika kako kome draže). Toliko različiti brojevi tramvaja u tenderima jasno govore da tender nije temeljen na analizi potreba, planiranju i strateškoj odluci, jer je nemoguće da u jednom momentu tražite 25, pa samo par meseci kasnije tražite više od 100.
Na osnovu čega je doneta odluka o prvom ili drugom broju komada, jer obe sigurno ne mogu iskazivati realne potrebe, previše su različite.
Da stvarno žele da unaprede tramvajski saobraćaj:
a) dovršili bi trasu linije 3, pa makar sam bulevar i ne bio u potpunosti dovršen za drumski saobraćaj
b) uveli bi rigoroznu kontrolu održavanja tramvaja, i izdvojili odmah novac za popravke onih koji stoje zbog kvarova
c) uložili bi odmah novac u modernizaciju ispravljačkih stanica kako bi se povećala pouzdanost mreže i omogućilo da više tramvaja bude u saobraćaju
d) uveli upravljanje semaforima sa apsolutnim pravom prednosti za prolaz kroz semaforizirane raskrsnice za tramvaje (gledao sam u Roterdamu tramvaje kada nailaze s mosta, kada su na oko 150-200 m od raskrsnice, bez obzira koja faza je na semaforu, onda se prebacuje faza semafora (ili produžava postojeća) tako da tramvaj skoro bez usporavanja prolazi kroz raskrsnicu i stiže na svoju stanicu)
e) uveli rigorozno kažnjavanje za vožnje bez karte i oštećenja enterijera tramvaja
f) uradili stratešku analizu, plan razvoja i potreba za tramvajima za 10 sledećih godina i tek na osnovu te analize naručili tramvaje odgovarajućeg kapaciteta i tehničkih karakteristika shodno tome
 
Требало би реновирати старе трамваје из времена СФРЈ које смо добили од Чехословачке. Чак су се они понудили да их реновирају јер та фабрика за производњу још увек постоји, али су одбили предлог и купили ове шпанске кршеве у којима се мало људи вози. Такође, још један фин пример: Сарајево је своје нове Стадлер трамваје платио по цени од 2.9 милиона € по комаду. Још један пример: Загреб је 142 трамваја платио 300 милиона €, а још 20 нових који долазе за годину дана ће коштати 47 милиона € са ПДВ-ом.
 
Sve zglobne kantice trebaju na otpad, ostaviti 10 komada za 2jku, pa da bude muzejska linija.
Čoperizivane parove ostaviti zbog kapaciteta i uopšte boljeg stanja, od onih solo zglobnih dobijem proliv na 9.

Ljudi hejtuju Španca unnecessary previše, jeste da ima mana, ali brži je od Švajcarca u špicu u kome osedim dok se dovučem od Ekonomskog do Voždovca.
Džaba što je komforan kada je meni cilj da dođem kući što pre, a ne da čekam da svaki zakasneli putnik kod Franša stigne da otvori vrata.
Ono što mi se još sviđa jeste što se debili od naroda uvek zabodu u Španca na jedan kraj, dok drugi zvrlji prazan, te lepo nađem čak i sedeće mesto.

Najbolji tramvaj samo treba naučiti kako se koristi, a džaba Katama brzina kada ga na prvom semaforu stigne španac.
 
Istina je da je malo retardirano sklepan po porudžbini GSP-a, a posebno enterijer (što će verovatno da se desi i sa narednom tranšom tramvaja bilo kog proizvođača), ali nazivati jedan od najuspešnijih evropskih modela tramvaja "kršem" je, blago rečeno, bezobrazno.
 
Caf je odličnog kvaliteta i daleko je od krša, nema treskanja, lupanja, jako je tih, takođe klima i grejanje su dobri. Mane su to što unutra ima previše sedišta i prostor je preuzak, sedišta su jako neudobna i kada je skinuto ono platno, klizaš se na sedištu, a uz to je veoma spor i po meni je možda i sporiji od Duwaga, a mnogo je sporiji od Katica. Ja bih sačuvao Katice iz 90ih i remontovao ih ako postoji delova za njih, jer su stvarno dobri tramvaji za Beograd, imaju prostora, dobro grejanje i brzi su. Pričao je Šapić već duže vremena da će biti 100 tramvaja, ali mi nije najjasniji taj tender za samo 25 komada i zašto se sada planira tender za novih 100, kad ovaj od 25 nije ni završen, a trebalo bi sačekati da vidimo ta prva dva komada za 18 meseci i da vidimo da li te tramvaje treba uzimati za Beograd. Gsp je uzeo kredit od 300 miliona i tih 25 tramvaja više se ne imala u tu cifru od 300 miliona, tj prelazi tu cifru.
Autobusi će biti oko 90 miliona evra i 100 tramvaja oko 200 miliona što je taman ta cifra.
 
Ljudi hejtuju Španca unnecessary previše, jeste da ima mana, ali brži je od Švajcarca u špicu u kome osedim dok se dovučem od Ekonomskog do Voždovca.
Заборављате да је тај "успешни" шпанац искочио из шина, и да су шине морале да се стругају јер точкови су били ван промера и нису правилно лежали.


Такође шпанац има многобројне грешке у конструкцији и дизајну.

У децембру 2017. године, безансонска трамвајска мрежа у Безансону, у Француској, открила је пукотине на њиховим возилима Урбос 3с око преграде са постољем тела. У децембру 2020. године, CAF (српски преведно КАФ) је платио санацијске радове који ће бити обављени, при чему је свакој погођеној јединици потребан један месец застоја да би посао био завршен. Слични проблеми у вези са напрслинама у подручју постоља откривени су у возилима Урбос 3 која су испоручена Београдској трамвајској мрежи. Лепо је то што је он брз; све то стоји, али џаба мени брзина кад му је лоша безбедност и стрепим хоћу ли стићи цео, или у деловима обавијен у гипсу док се њиме возим. Нека хвала. Возићу се Чехословачким и Швајцарским трамвајима. У њих имам више поуздања него у ове.
 
Poslednja izmena:
Искочио је због значајног прекорачења брзине, и то на дилатацији.
Наравно да је безбедан трамвај.
Већ је и написано да је то један од најуспешнијих европских модела трамваја. Нема се шта додати.
 
Da li iko veruje da ce kupiti 125 tramvaja? To je predizborno obecanje. 12 godina nisu kupili ni jedan, a sad ce odjednom 125.
Prvo 100 novih tramvaja, posle decembarskih izbora palo na samo 25, a pred ove ponovljene izbore navodno 125. Šapićevo pro*eravanje ne uzimajte za ozbiljno. Ako je nekada i bio čovek od kredibiliteta, sve pozitivne osobine je žrtvovao đavolu svojim ulaskom u Satanističku Nato Sektu(SNS).
 
Ja verujem da je istina zbog kredita koji su uzeli za nova vozila i to sa izborima prvi put nema veze, nego kredit nije bio odobren i zato se odlagala nabavka solo i zglobnih autobusa, pa je eto raspisan tender za prvih 150, a za drugih 150 će biti u sledećem mesecu, verovatno kad se ovaj tender završi.
 
Ako je nekada i bio čovek od kredibiliteta, sve pozitivne osobine je žrtvovao đavolu svojim ulaskom u Satanističku Nato Sektu(SNS).
Зар је Гангула имао позитивне особине? Да је он нешто вредео, не би био у партији као и Јанко Типсаревић. Што се трамваја тиче, да пробамо још ближе?
 
Vrh