Karlo del Ponte
Advanced
Resavska je važna kao servisna veza i pogušćavanje mreže. Sa te strane nije greška u postojanju, ali je greška forsirati je sa glavnim linijama. Glavne poluprstenaste pravce imamo Kneza Miloša-Takovska i Beogradska-Starine Novaka, gde ima smisao razmatrati pored svega i podzemni tramvaj ili metro (varijante rešenja). Za plitki tunel se razmatraju ulice sa makar 20 metara širine zgrada od zgrade, gde Resavska takođe ne prolazi.Zašto onda nisu iskopali tunel za sedmicu ispod Resavske
Ako ćemo pametan tunel za 7, to je Glavna pošta - Ekonomski fakultet, po pravcu, brzo, orijentisano na maksimalno korisnika.
Osim što bi morali da rušimo i gradimo ponovo Vukov spomenik, Ruzveltova je takođe necelovit poluprsten. Zbog nevezivanja ni Karaburme, ni Višnjice, ni Krnjače ni Mirijeva tu su tramvaji slabo popunjeni. Uz to, kao i u Požeškoj i Vojvode Stepe ulica je dovoljno široka za tramvajsku bašticu. Sama širina Ruzveltove nije ograničavajući faktor efikasnije tramvajske baštice/žute trake za ne prejak saobraćajni tok. Tu opet veću isplativost vuče pravac Starine Novaka-Beogradska, gde su gubici zbog neefikasnog prevoza najveći.i za dvanaesticu ispod Ruzveltove, uz nekoliko plitkih podzemnih stajališta?
Tu takođe nemamo kritičnu tražnju koja bi pravdala takve investicije. Možda jedino od Takovske do Despota Stefana bez podzemnih stanica, tako da bude ispod te dve ulice, a tramvajska pruga udvojena na sredini ili sa jedne strane ulice. Ali i to pod znakom pitanja uz studiju opravdanosti. To su jedini pravci većeg ranga i značaja, da treba razmatrati ubrzanje tramvaja ili ovako ili tramvajskim podvožnjacima.Zašto nisu ukopali tramvajsku prugu u Džordža Vašingtona i Cara Dušana, koja se i dalje tiska u istoj traci sa drumskim saobraćajem, ništa se na njoj nije promenilo još od 1900. godine kada je grad imao 0 automobila na ulicama?
Sravnjivajući sadašnji ceni na takve radove u dolarima sa tadašnjom kupovnom moći dolara, dolazi se dotle da je samo oko 60.000.000$ od 200.000.000$ samodoprinosa bilo potrebno za te investicije. Očigledno osim tog samodoprinosa nisu postojali drugi razvojni fondovi. Još, po rečima Mirka Radovanca, Jovinov tim za metro je odbio da preda projektnu dokumentaciju za deo od Glavne pošte do Ekonomskog fakulteta da se preradi za podzemni tramvaj, a para za izradu novih projekata takve složenosti izgleda nije bilo."Tramvajem u 21. vek" ekipa je Beogradom vladala od kraja sedamdesetih do sredine osamdesetih, imali su više nego dovoljno vremena da barem započnu gradnju tog podzemnog tramvaja.
Sada su rekordni budžeti koje ne znam ni ja kako bacamo u vetar.
A evo koncept podzemnog tramvaja Karađorđev park - Poštanska štedionica koji sam pomenuo. Pravac Deligradska, Kralja Milana, Despota Stefana, Bulevar Kralja Aleksandra ipak planirati za metro.