Šta je novo?

Tramvaji

jovanovm":jyi5dh8q je napisao(la):
Problem je sto ne ide nigde... realno, vise bih voleo da je izmeste gore ka naseljima (stari kosutnjak, kanarevo, miljakovac), tj. da skrene levo posle kosutnjaka i posle se penje Borskom.. mada nisam siguran koliko je to moguce... Koji je max nagib?

p.s. ovo govorim cisto iz licnog interesa, ni iz cega drugog :D
Mislim da je taj nagib nije problem. Kada je mogao da se penje uz Kneza Miloša i Teodora Drajzera...
 
Pre 30 i kusur godina je predlagano da trojka delimično promeni trasu tako što bi koristila staru železničku trasu kod Kanarevog brda. Isto tako pre par godina je osvanuo neprimećen članak u Politici gde se predlaže da tramvaj ide čitavom bivšom železničkom trasom kroz Kanarevo brdo, Miljakovac, do Resnika.
 
Pa do Resnika je malo daleko, ali nemam nista protiv, bog zna da je i tamo potreban prevoz. S obzirom da ovaj kraj nije u planu za nikakvu metro konekciju u sledecih 20 godina, tramvaj nam je sigurno preko potreban...

Zna li neko konkretno koji su limiti nagiba kod tramvaja novije generacije? Borska je relativno blaga ulica, rekao bih... samo bi se trebala prosiriti, i to moze da bude problem... koja je to bivsa zeleznicka trasa, sad sam zaboravio...?
 
shmeksi":2mwy8xzv je napisao(la):
Da nema neko slucajno neki sajt/sliku/tekst gde se spominje istorija svih linija odnosno kroz istoriju koji brojevi su saobracali kojim trasama. Meni se sve cini da su kod mene u Vojvode Stepe jedno vreme saobracali i neki drugi tramvaji sem 9, 10, 14.
pa postojao je 8 (Omladinski stadion - Voždovac).
Do te okretnice su vozili i 9 i 10 pre postavljanja šina do banjice.
14 je tek 1989. uvedena.
Za linije pogledaj na forumima railseria. net i autobusi.net.
Na ovom prvom imas planove iz 196x, 197x, 1981, 1983, 1987, 1989.
shabanajzer":2mwy8xzv je napisao(la):
ima puno toga na forumu entuzijasta zeleznice, railserbia... evo par postova:
chris @ railserbia":2mwy8xzv je napisao(la):
Listam danas knjigu: "Ulice i trgovi Beograda, 1872-2003" od Milana Leka i zapazih nešto u uvodnom delu:

Linija 1: od paviljona "Cvijete Zuzurić" ulicama Uzun Mirkovom, Vase Čarapića, Kolarčevom, preko terazija i dalje ulicom Kralja Milana, Trgom Slavija i dalje ulicama Svetog Save i Katanićevom do ugla sa Makenzijevom ulicom. Od ovog mesta u povratku silazila je Mekenzijevom ulicom do Slavije i dalje opisanom trasom.

Linija 1a: d ugla Katanićeve i Makenzijeve ulice pružala se ulicom 14. Decembra (nekada Prištinska) do Crvenog Krsta (dopunska linija).

Linija 2: imala je kružni tok u dva suprotna smera ulicama Tadeuša Košćuška, Pariskom, Karađorđevom, Savskim trgom, Nemanjinom, Trgom Slavija, Beogradskom, Bulevarom kralja Aleksandra, 27. marta, Džordža Vašingtona, Cara Dušana do Tadeuša Košćuška.

Linija 3: od Kneževog spomenika na Trgu republike, ulicom Kolarčevom, Terazijama, Kralja Milana, Kneza Miloša preko Mostara, Bulevarom vojvode Mišića, kroz Topčiderski park do žel. stanice Topčider.

Linija 4: lokalna linija na istoj pruzi kao i linija 3 sa polaskom od Gospodarske mehane do žel. stanice Topčider.

Linija 5: imala je kružni tok od Gl. žel. stanice ulicama Nemanjinom, kneza Miloša, Kralja Milana, Terazijama, Kolarčevom preko Trga Republike, ulicama Vase Čarapića, Uzun Mirkovom, Pariskom i Karađorđevom.

Linija 6: od Kneževog Spomenika, Kolarčevom preko Terazija i Bulevarom kralja Aleksandra do Deskaševe ulice.

Linija 7: od paviljona "Cvijeta Zuzurić" i pružala se Uzun Mirkovom, Vase Čarapića preko Trga Republike i dalje Makedonskom, Svetogorskom, Ilije Garašanina, Majora Ilića, 27. Marta i Ruzveltovom do Novog Groblja.

Linija 8: nikada nije postojala iz nepoznatog razloga.

Linija 9: Od Kneževog spomenika ulicom 29. novembra do njenog karaja.

Linija 10: Polazila je sa Trga Slavija i pružala se Bulevarom JNA preko Trga oslobođenja i ulicom Vojvode Stepe do ulice Kapetana Zavišića.

Linija 11: od Terazija odakle se spuštala Prizrenskom ulicom, preko Zelenog Venca, ulicama Jug Bogdanovom i Karađorđevom do Kapetanije na Savskom pristaništu.

Linija 12: Od Kneževog Spomenika, Kolarčevom, terazijama, Kralja Milana, Kneza Miloša preko Mostara, Bulevarom Vojvode Mišića, ulicama VCase Pelagića, Petra Čajkovskog i Teodora Drajzera do njenog vrha.

Linija 13: od Gospodarske mehane, radničkom ulicom kroz naselje Čukarica do Obrenovačkog druma (uz obalu reke Save).

Linija 14: od Terazija i spuštala se niz Prizrensku ulicu preko Zelenog venca, Brankovom preko mosta Kralja Aleksandra (danas Brankov most), Bulevarom Nikole Tesle do Zemuna.
ovo gore je stanje od pre rata.

a evo i slike sa istog foruma, tramvajska mreza 1985. i planovi za 1990. (tj. tramvajem u XXI vek):
http://img95.imageshack.us/img95/9093/sinskisistem1990rt0.jpg

ovde je i ceo projektovani sinski sistem za 2000, takodje iz 1985:
http://img221.imageshack.us/img221/2482/sinskisistem2000dr9.jpg
Ovak spisak je od pre 2. svetskog. rata.
Prava slika nije tramvajska mreza 1985, već plan iz 1985 za 1990 godinu.
Ovo je zapravo plan "Tramvajem u 21. vek" .
Siniša":2mwy8xzv je napisao(la):
Heh, neverovtno od kako sam postavio ove planove na zovspozega forumu, povlačili su se po raznim forumima. Planovi su predstavljeni negde marta '85, a u toku te godine GSP je promenio još dva plana, tako da je tokom te godine izašao četvrti plan. To samo govori koliko je priča "tramvajem u XXI vek" bila maglovita.
Bilo je raznih linija i nomenklatura tramvaja tokom istorije, ako bi počeo priču o njima trebaće mi dosta, dosta vremena.
Imaš li druga dva plana?
Goldstein":2mwy8xzv je napisao(la):
Biće baš šteta, ''trojka'' je najlepša tramvajska linija....
Jeste, mada je meni draga i 2 ništa lepše od poslednje vožnje dvojkom (pod uslovom da u vozilu nije osoba koja se nije kupala mesecima.
jovanovm":2mwy8xzv je napisao(la):
Pa do Resnika je malo daleko, ali nemam nista protiv, bog zna da je i tamo potreban prevoz. S obzirom da ovaj kraj nije u planu za nikakvu metro konekciju u sledecih 20 godina, tramvaj nam je sigurno preko potreban...
Zna li neko konkretno koji su limiti nagiba kod tramvaja novije generacije? Borska je relativno blaga ulica, rekao bih... samo bi se trebala prosiriti, i to moze da bude problem... koja je to bivsa zeleznicka trasa, sad sam zaboravio...?
Borska ulica je više za trole, to bi joj dalo šmek, zamsl da su 47 (skraćen do Miljakovca 1), 48 i 50 trole.
 
Pa ne znam bas, mislim da su tramvaji mnogo bolja prevozna sredstva od trola... nesto vidim trolejbuse kao umirucu instancu, s obzirom da vec postoje elektricni autobusi...

Ali da, mislim da ako bi se skratio 47 ne bi bilo potrebe za 48 tj. od toga bi pravio jednu liniju... 50 bi mogla da bude trola, jer spaja dva dugacka terminusa, tako da je korisna...
 
jovanovm":cwnc5aeh je napisao(la):
Pa ne znam bas, mislim da su tramvaji mnogo bolja prevozna sredstva od trola... nesto vidim trolejbuse kao umirucu instancu, s obzirom da vec postoje elektricni autobusi...

Ali da, mislim da ako bi se skratio 47 ne bi bilo potrebe za 48 tj. od toga bi pravio jednu liniju... 50 bi mogla da bude trola, jer spaja dva dugacka terminusa, tako da je korisna...
Nemoj to za ukidanje 48-ice da te cuju ucenici XII beogradske gimnazije + studenti FON-a, FPN-a, Vise elektrotehnicke, Saobracajnog i studenti koji zive u 4. aprilu.
 
jovanovm":3rw33vwj je napisao(la):
Pa ne znam bas, mislim da su tramvaji mnogo bolja prevozna sredstva od trola... nesto vidim trolejbuse kao umirucu instancu, s obzirom da vec postoje elektricni autobusi...

Ali da, mislim da ako bi se skratio 47 ne bi bilo potrebe za 48 tj. od toga bi pravio jednu liniju... 50 bi mogla da bude trola, jer spaja dva dugacka terminusa, tako da je korisna...
47 bi isao Višnjičko polje - Miljkovac 1
48 Pnačevački Most- Miljakovac 3
+47A i 48A preko Deddinja i Kneza Milosa.
U početku bi 47 mogao da ide do Dunav stanice, dok Višnjičko polje ne bude gotovo.
33 bi prebacio na Omladinac.
 
jovanovm":1y0h3acd je napisao(la):
Pa ne znam bas, mislim da su tramvaji mnogo bolja prevozna sredstva od trola... nesto vidim trolejbuse kao umirucu instancu, s obzirom da vec postoje elektricni autobusi...
Za ulice poput Borske, trole su bolje rešenje od tramvaja zbog toga što ta ulica ima dosta naizmeničnih uspona i padova, a takvu konfiguraciju terena trole mnogo bolje savlađuju i ne treba im posebna traka/baštica.

A što se tiče električnih autobusa i trolejbusa, u tom pogledu i tramvaji mogu biti smatrani kao ''umiruća instanca''.
 
"jovanovm"":1zrvfnmc je napisao(la):
koja je to bivsa zeleznicka trasa, sad sam zaboravio...?

"Senke"":1zrvfnmc je napisao(la):
Imaš li druga dva plana?
Na žalost nemam ova dva plana, o njima sam saznao samo preko teksta. Pričekajte da nacrtam ovaj četvrti, konačni plan.
 
Evo, završio sam ovaj GSP-ov četvrti konačni plan iz 1985. Izvinite što sam crtao kao s nogom, nisam mogao dobro da vidim ulice na planu. Ako nekome treba objašnjenje, rado ću objasniti i detaljnije ću crtati (i bolje ;) ).
 
Kakav odlican plan za metro mrezu ;)

Salim se naravno - koliko ja vidim po tvojim slikama ta "stara" pruga je ustvari ovako sadasnja postojeca sto ude uz Rakovicki put, tj. tamo gde ide trojka, ili sam ja corav?

//corav jesam, ali mozda sam danas obrisao naocare ;)
 
Hmm, interesantno - sad se secam te pruge, i kako smo je prelazili kolima pre nego sto su obnovili asfalt na jednom delu...
znaci u sustini isla je tamo iza pa okolo... ej, kako su ovi komunisti bili talenat za izgradnju pruge koja ne ide nikuda :p

Ne znam, tesko mi je da zamislim kako bi tramvaj mogao korisno da se uklopi u ovaj kraj, ali je sigurno da bi bio veoma koristan po izgradnji metroa... Nazalost, Borska ulica celom svojom duzinom mi i dalje izgleda kao najlogicnije mesto, posebno jer njom idu i autobusi.....

ovaj podatak ce biti koristan.. koja je sirina dva koloseka za tramvaj u sredini ulice?
 
jovanovm":2jyoq18n je napisao(la):
ovaj podatak ce biti koristan.. koja je sirina dva koloseka za tramvaj u sredini ulice?
Одговор је да је једнак ширини улице Генерала Жданова јер тесније није могло - тадашњи председник ИО Града је са камерама изашао и премерио тесарским метром улицу и закључио да може! :D
 
Djordje":2rx1bvyj je napisao(la):
jovanovm":2rx1bvyj je napisao(la):
ovaj podatak ce biti koristan.. koja je sirina dva koloseka za tramvaj u sredini ulice?
Одговор је да је једнак ширини улице Генерала Жданова јер тесније није могло - тадашњи председник ИО Града је са камерама изашао и премерио тесарским метром улицу и закључио да може! :D
Može i uže, nije problem :kk:
 
"jovanovm"":2oibl15a je napisao(la):
Zna li neko konkretno koji su limiti nagiba kod tramvaja novije generacije?
Većina današnjih tramvajskih i metro sistema sa kontaktnim vodom ne prelazi nagibe veće od 6 do 9%. Mogu da koriste i nagibe veće od 10% (npr. Pittsburgh ima tramvajsku liniju s nagibom od 15%) ali to zahteva veliki oprez i nije poželjno za eksploataciju. U Beogradu je do 1912. godine kalemegdanska trasa išla drugačije nego danas: zavijala je od Karađorđeve Pariskom ul. (bliže Francuskoj ambasadi) i spuštala se kroz ul. Rige od Fere u Dušanovu. Uspon u Pariskoj je bio 9% dok je u Rige od Fere između Gospodar Jevremove i Gospodar Jovanove bio 10%. Srećom nije bilo posledica, obzirom da su to bile kratke deonice. To je bilo čudo da su tramvaji ondašnje tehnologije mogli da savladaju ovakav uspon. Ipak 1912. dolazi do premeštanja na trasu koja je i danas nama poznata. Metroi sa trećom šinom koriste maksimalni nagib do 5% (u Bruxellesu 6,25%). Zato više favorizujem metro sa kontaktnim vodom koji je i brži uz to.
"jovanovm"":2oibl15a je napisao(la):
koja je sirina dva koloseka za tramvaj u sredini ulice?
Možda će ove slike pomoći
t1copyze1.jpg

t2copycm0.jpg

t3copycm8.jpg
 
Jaooo, koji sam slepac, sad tek vidim da na karti nisam ucrtao potez kroz Resavsku ul. od Nemanjine do Tašmajdana :bash:
Dakle, da nastavim sa 1985. Te godine se menjao GUP i u "Izmenama i dopunama GUP-a" metro je izbačen i umesto njega se išlo "tramvajem u XXI vek". Uz GSP-ov projekt bili su još projekti zvani "CENT" i "TIM". Ne mogu da se setim ko je iza njih stajao. Na kraju je pobedio projekt "TIM" i on je uvršten u dotičnu izmenu. Doduše, ovde metro nije potpuno ukinut, nego se ostavila mogućnost njegove izgradnje posle 2000 godine ukoliko se "baš" javi potreba, ali samo dve osnovne linije.

CENT


TIM

Kao što vidite CENT i TIM projekt su imali ucrtanu trasu kroz čitavu Resavsku sve do Prokopa, dok je GSP predviđao samo ovu današnju.
 
Intervju: Radoslav Nikolić, generalni direktor GSP „Beograd“
Karta za prevoz sigurno poskupljuje
Autor: Goran Svilar

Poskupljenje prevoza bi moglo da usledi
odmah posle Nove godine
Do ove godine, kad je kupljeno 100 novih autobusa, vozni park GSP živeo je uglavnom od donacija. Tramvaje su nam poklanjali Švajcarci, trolejbuse Austrijanci i Grci a autobuse Japanci. Pred najavljeno poskupljenje između ostalog zabrinjava i prosečna starost tramvaja koja iznosi 26 godina. „Tender za nabavku 25 novih tramvaja biće raspisan do kraja sledeće nedelje. Za koliko i kad će poskupeti prevoz u Beogradu znaće se kad bude usvojen budžet Grada“, kaže za „Blic“ Radoslav Nikolić, generalni direktor GSP „Beograd“.

Da li je unosnije rekonstruisati ili kupovati nove tramvaje?
- Ideja sa remontom 60 tramvaja je bila dobra. Međutim, kad je tender raspisan ispostavilo se da će rekonstrukcija samo jednog tramvaja koštati 800.000 evra pa se od toga odustalo. Tender za kupovinu 25 novih tramvaja biće raspisan do kraja sledeće nedelje. Uslovi su da to budu savremena, niskopodna i klimatizovana vozila.


Kad će novi tramvaji na beogradske ulice?
- Rokovi su problematični. Treba da prođe najmanje četiri meseca od otvaranja tendera do potpisivanja ugovora, a veliki broj proizvođača već kaže da prvi tramvaj mogu da isporuče tek za šest meseci od potpisivanja ugovora.


Pre dva dana zapalio se autobus na liniji 55 kod Cvetkove pijace. Nije prvi put da autobusi gore, koliko su građani bezbedni u njima?
- Na sreću u požarima do sada nije bilo povređenih. Bezbednost je podignuta na visok nivo otklanjanjem uzroka zbog kojih dolazi do samozapaljenja. Vršene su prepravke električnih instalacija i njihovo pomeranje dalje od instalacija kroz koje protiče gorivo. Verovatno negde postoji i naš propust, na primer, ne uoči se da je kabl oštećen ili crevo kroz koje prolazi gorivo. Trudimo se da stalno skrećemo pažnju na to zaposlenima u održavanju.

Kad će, žargonski rečeno, „krševi“ od autobusa biti sklonjeni sa beogradskih ulica?
- Nama bi najviše odgovaralo da bude što više novih autobusa ali to prosto nije moguće. Kupovinom 100 novih stvoreni su uslovi da jedan broj starih autobusa bude rashodovan. Međutim, zakonska obaveza nalaže da dok knjigovodstvena vrednost autobusa ne padne ispod četiri miliona dinara, autobus ne može biti rashodovan. Pokušavamo da stara vozila držimo u što je moguće ispravnijem stanju.

Između ostalog, građani se žale da dugo čekaju prevoz. Šta ćete učiniti po tom pitanju?
- Znam i uvažavam primedbe građana, ali u ovom trenutku tu ne možemo ništa da uradimo. Čak i kad bismo povećali broj vozila ne bismo izbegli čepove u saobraćaju. Na primer, prekjuče je bila zatvorena Nemanjina ulica i to je automatski poremetilo čitav sistem saobraćaja na linijama koje prolaze kroz taj deo grada. Problem i mi i Grad pokušavamo da rešimo uvođenjem automatskog upravljanja saobraćajem. To znači da se uvedu sistemi za nadzor nad svakim vozilom i vizuelno osmatranje kamerama najznačajnijih raskrsnica.

Žena je pre šest meseci propala kroz pod „trole“ i većina Beograđana misli da su trolejbusi u najgorem stanju. Kada će se kupovati novi?
- Imamo 42 trolejbusa koji su nabavljani posle 2000. godine ali i 70 koji su nabavljani pre. Neki su stari 18 godina i to je naveći problem. Međutim, u ovom trenutku neće se ići u nabavku novih trolejbusa. Još uvek pokušavamo da pronađemo sredstva za kupovinu novih.

Trolejbusi su najsporiji od svih vozila GSP. Kako vam zvuči ideja o njihovom potpunom izbacivanju iz upotrebe?
- Prednost trolejbusa je u tome što ne zagađuju životnu sredinu i koristi obnovljive izvore energije. Preko Terazija pređe dnevno oko 1.200 trolejbusa. Da je umesto njih 1.200 autobusa , zamislite kolika bi bila koncentracija gasova. Ja sam protiv izbacivanja trolejbusa.

Koliko je opravdano poskupljenje kad vozni park GSP nije u potpunosti obnovljen?
- Tim pre treba da poskupi prevoz jer nema drugih sredstava.

Da li to zači da građani treba da finansiraju obnavljanje voznog parka?
Nema druge. Teško je povezivati cenu prevoza i vozni park. Ako se vozni park ne obnavlja iz cene prevoza, onda mora iz budžeta. Ako nema dovoljno novca u budžetu, onda nema trećeg izvora. Ako date više para iz budžeta za prevoz, manje će biti novca za škole, socijalnu zaštitu i drugo, a cena prevoza će biti manja.

Koliko će poskupeti gradski prevoz i kad?
- Pravili smo više procena, od 20 do 50 odsto povećanja, i to smo dostavili Sekretarijatu za finansije. O tome koja će varijanta biti primenjena više će se znati u ponedeljak kad će verovatno biti usvojen budžet grada. Ako se odluka o korekciji donese do ponedeljka ima šanse da prevoz poskupi od Nove godine.

Kamere u autobusima
Čovek je pre dva dana pretio pištoljem putnicima u autobusu na liniji 95. Kad će biti uvedene kamere u vozilima?
- U okviru projekta za uvođenje automatskog upravljanja saobraćajem biće ugrađivane i kamere u vozila javnog prevoza upravo iz bezbednosnog razloga ali i da bismo mogli da kontrolišemo i ponašanje vozača i putnika. Ako sve bude išlo kako smo planirali prve kamere bi trebalo da se uvedu krajem 2009. godine.

Cena ne zavisi samo od nafte
Cena goriva iz nedelje u nedelju pada. Koliko je sa tog stanovišta opravdano poskupljenje ako se zna da je gorivo najviše utiče na cenu?
- Kad bi se samo posmatralo po ceni goriva onda bi moglo da se postavi pitanje opravdanosti. Međutim, pošto nismo dizali cenu kad je cena goriva vrtoglavo rasla, nismo imali uslove da se vezujemo samo za taj parametar. Postoje i drugi faktori. Cena nafte pada ali cena drugih faktora, kao što su rezervni delovi ili održavanje, rastu zbog rasta kursa evra. Nafta u ceni prevoza učestvuje sa oko 25 odsto.
izvor: blic, ceo tekst na http://www.blic.rs/beograd.php?id=69684

i tako dalje, i tako dalje, i tako dalje...
 
Najjača je rečenica da trolejbusi koriste obnovljive izvore energije???!!!!
 
Koliko je opravdano poskupljenje kad vozni park GSP nije u potpunosti obnovljen?
- Tim pre treba da poskupi prevoz jer nema drugih sredstava.

:cool:

a privatni prevoznici su mogli da obnove svoj vozni park... oh, radosti monopola
 
Sledeće nedelje raspisuje se tender za kupovinu novih tramvaja,rekao direktor gsp,posle tendera čaka se šest meseci za isporuku ,to znači verovatno krajem 2009. :shok:
 
Dok tender ne bude zakljucen i dok ne vidimo tacno kakve tramvaje cemo imati na ulicama ne verujem nikom nista. Isto tako je bilo i sa konkursom za rekonstrukciju Katica koji se mesecima razvlacio, dok ga na kraju nisu ponistili.
 
Šest meseci za isporuku, nešto prebrzo. Čekaju se tramvaji i više.
 
Vrh