Daću još jedan primer, tj pojašnjenje. Sama usluga koju recimo Uber/Lyft u Americi pružaju nije jednodimenzionalna, već postoje različite kategorije usluga, npr UberPop, UberX, UberTaxi, UberVan, itd...
To što CarGo radi u Srbiji je klasa usluge koja bi u Americi bila najpribližnija UberPop-u, a koja u prevodu znači da random lik bez profesionalne licence vozača sedi za volanom i vozi druge ljude, u svom vozilu ili iznajmljenom vozilu od firme. To je u skoro svim evropskim zemljama zabranjeno, i ta kategorija usluge u Evropi ne postoji.
Ono što medjutim postoji u Evropi je UberX i UberTaxi. UberX znači da preko ubera možeš zakazati vožnju od tačke A do tačke B, koju će od zemlje do zemlje odraditi ili profesionalni vozač ili zaposleni u firmi koja ima licencu/koncesiju za vožnju. Ovo je po meni i kod nas deo rešenja, pisao sam o tome na prošloj strani u jednom postu. CarGo je recimo, u Austriji i Švajcarskoj gde takodje postoji, morao da se povinuje ovim pravilima, da bi uopšte mogao da posluje. Tamo nisu u konfrontaciji sa državom, već poštuju propisana pravila i ne primenjuju model sa udruženjem gradjana zato što bi ih momentalno zatvorili dok izgovoriš “guten tag”.
UberTaxi je suvišno da objašnjavam jer se iz imena da zaključiti da preko Ubera možeš da zakažeš taksi. Isto to može da uradi i CarGo i tehnički i operativno, a koliko vidim sa ovim zadnjim najavama to i pokušavaju.
Dakle. CarGo i slični su servisi treba da postoje (ovo pišem kao korisnik ovog tipa prevoza), ali mislim da bi pogotovo CarGo trebao da bude konsistentan u svojim odgovorima tj kontra zahtevima. Objavili su nabavku vozila, a nejasno je ko ih je nabavio - da li udruženje, da li it firma, da li privatni prevoznici, itd. To sve uliva dodatnu konfuziju u već ionako komplikovanu situaciju, govorim suštinski ne u smislu marketing poruka. Umesto da pokušavaju da primere buldožer metod konfrontacije sa državom koji ni Uberu sa mnogo ozbiljnijim resursima koji se mere milijardama nije pošao za rukom u evropi, da proaktivno rade na trajnom rešenju a ne privremenom zaobilaženju problema kao što je ova konstrukcija sa udruženjem gradjana.
Da sumiram, stvar nije crno bela. Odnos taksija i servisa poput CarGo nije ili/ili, već komplementaran. Gradjani biraju šta žele da koriste, u kojoj prilici. Rešenje mora da bude na korist gradjana naravno, ali ne smemo da stavimo sve trenutne propise i zakone “ad akta” dok se ova kilava država ne nakani da problem reši.