Šta je novo?

Stari savski most - Most Miladina Zarica

Gde sa Starim savskim mostom?

  • Povezati Blok 70 sa Adom Ciganlijom

    Glasovi: 193 35,4%
  • Povezati Veliko ratno ostrvo sa Zemunom

    Glasovi: 72 13,2%
  • Neka druga gradska lokacija

    Glasovi: 33 6,1%
  • Pokloniti most drugoj opštini u Srbiji u skladu sa potrebama

    Glasovi: 173 31,7%
  • Most treba da ide u staro gvožđe

    Glasovi: 49 9,0%
  • Ne znam

    Glasovi: 25 4,6%

  • Ukupno glasača
    545
Bitno je.

Imaš na jednoj strani argumente za zadržavanje tog mosta, i imaš na drugoj strani argumente za njegovu zamenu. Ako neko već poziva na debatu i razmišljanje (pa makar i novinskim tekstom), red je da se znaju sve činjenice i svi argumenti na obe strane, a ne samo na jednoj.

Isto važi i za naš slučaj sa Starim savskim mostom.


I pečurke iznad stajališta JGPa su imale neku istorijsku i kulturološku vrednost. Jer su zaista bile uspomena mnogih generacija, a i svedoci mnogih događaja kroz decenije. Pa ipak, jel se pravila debata i odlučivanje o tome da li ih treba ukloniti i zameniti drugim, modernijim? Pa nije. Niti bi to imalo smisla. Ovo inače ne znači da upoređujem SSM ili ovaj stari Praški most sa nadstrešnicama stajališta. Samo kažem da je sve izmerljivo i podložno analizi. Te da ako se već debatuje i ''lomi'' oko nečega, treba uvek da se stave svi argumenti na oba tasa.
 
Dobro, da. Svakako treba da prikažu ideju za zamenu, ali to ne pravi značajnu razliku. Poenta je zadržati autentičan izgled umesto pravljenja nekih ružnih kompromisa kao što je plan za Savski most.
 
Pa ne. Meni i još nekim ljudima koje znam (nisam ih brojao, još, ali mogu da počnem) je poenta i prioritet da Beograd nastavi da saobraćajno funkcioniše i cirkuliše.
A s obzirom da usled brojnih okolnosti na potezu od Brankovog do Ade nema više gde da se udene drugi drumski most, moram da presudim da mi je bitnije da saobraćaj u gradu nastavi da teče nego da još 70 godina gledam(o) nešto što je izgrađeno kao privremeno te posle decenija nerada i neodlučnosti na silu proglašeno za spomenik, i to u čast jednom čoveku koji ga je spasao, a koji još uvek nije dobio ni kršten spomenik ni ulicu nazvanu po njemu. Iako je Beograd prepun duplikata ulica i/ili imena ulica koja nemaju veze s vezom, a mogla bi da ponesu neko bolje ime, poput Miladina Zarića.
 
Ne mislim ja da most treba sačuvati zbog Zarića. Treba ga sačuvati zbog toga što je 80 godina deo beogradske panorame i kao takav jeste simbol grada. To da li je on istorijski ili arhitektonski vredan čak nije ni toliko bitno.

Konstantno moramo da pravimo ustupke SNS silovanju Beograda. Zagradili su prostor gde je trebalo da bude most i sada moramo da rušimo postojeći da bismo napravili novi. Umesto da imamo jedan most više. Nek ruše kulu pa nek grade most. Žalim slučaj.

Pitam se samo gde će da se potrpaju silni putnici sedmice i devetke tokom radova kao i nemali broj automobila. Da ne pričam o tome da će, znajući SNS, radovi trajati jedno pet godina. U trenutku kada oslobode BNV od kloparanja starog mosta rešili su svoj problem i nemaju motivaciju da brzo rade dalje.
 
Ako je starost odnosno ''staž'' koji je neki objekat proveo u Beogradu kredibilan argument za njegovo čuvanje, zašto onda nisu sačuvane pečurke-nadstrešnice JGPa iz doba SFRJ? I da li onda po tom istom rezonu treba da se čuva i zgrada Beobanke na Zelenom vencu, koja se, još tokom svog rada, uklapala u panoramu Beograda kao čir na dupetu, a sada tek izgleda i uklapa se ovako:

307068_beograd-zgrada-zeleniven_fmob.jpg


Nije sve što je staro automatski i vredno.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Starost jeste bitna, ali u smislu svedoka vremena. Most jeste svedok dešavanja u II svetskom ratu, ali nije bitno da ostane na tom mestu jer je tu postavljen slučajno i ostao je slučajno. Njegova pozicija nam ne govori ništa specijalno jer je Nemcima bilo samo tu najzgodnije da ga stave, ne postoji neki urbanistički plan ili koncept čiji je on sastavni deo, niti je on namenski pravljen da bude baš tu. Samim tim, iako treba da bude sačuvan, nije bitno da li će ostati baš tu.

Zato sam i predložio da se on ili neki njegov deo stave u kompleks Starog sajmišta gde nema očuvanih objekata, jer je most jako bitan u tom kontekstu, ali ne i u opštem, gradskom kontekstu.
 
Ispada da je bitnije da ostane spomenik na most u vidu mosta ili dela most, nego da ostane odnosno podigne se propisan spomenik coveku koji je rizikovao svoj zivot zarad zemlje i drustva.

Bukvalno od svih predloga za SSM koje sam video, nijedan se nikada nije setio da mozda sam Zaric zasluzuje da dobiie svoj spomenik, propisan spomenik, kakav dolikuje.
 
Ne možeš porediti ruiniranu zgradu, a ni autobuska stajališta sa upotrebljavanim mostom. Činjenica je da je Stari savski most prepoznatljiv i simbol grada (landmark što bi se reklo), a da ova dva to nisu. Da li je lep ili ružan, vredan ili ne, može se raspravljati. Da li zadovoljava saobraćajne potrebe? Svakako da ne. Ipak, ne treba ga dirati. Ne samo zato što je simbol grada nego (još važnije) i zbog toga što će grad kolabirati tokom višegodišnje izgradnje.

Kada rušenje započne, linije 7 i 9 će (pretpostavljam) biti prebačene na Most na Adi i samim tim izgubiti 70% putnika. Gomila ljudi koja putuje u deo NBG između 21. i 23. bloka, kao i oni koji iz grada tramvajem dolaze do Ušća da bi presedali ostaje bez tog istog tramvaja. Ta masa ljudi se prebacuje na već pretrpane linije (78, 83, 95 itd). Pošto autobusa za dodatne polaske nema, jednostavno neće biti mesta za sve. Linije 78 i 83 prelaze na Brankov i prave dodatno zagušenje žutih traka i stajališta.

Dalje, automobili. Brankov most i Gazela su već sada svako malo u kolapsu. Kada se tome tih desetak (ili koliko već) posto saobraćaja koji trenutno ide preko Starog mosta biće veselo.

Nadam se da ne moram da objašnjavam koliko su male šanse da most bude gotov u roku. Jednostavno ne postoji nijedan veći projekat koji su oni završili u razmunom (a kamoli predviđenom) roku. Samo se setite Slavije, Ruzveltove, 27. marta, Trga Republike, Bulevara patrijarha Pavla... Većina tih projekata je bila obično šminkanje. Zamislite koliko će im trebati da izgrade most od nule.

Jednostavno mora da se iznađe rešenje za novi most na mestu „Kule Beograd“, koliko god to nerealno sada zvučalo. U krajnju ruku, i novi Savski most će jednog (ne tako dalekog) dana postati tesan. Eventualno neko drugo mesto, mada nisam siguran. Možda da se napravi neka ulica između Železničke stanice i pošte u Savskoj pa dalje napred onom (ne znam kako se zove) ulicom u BNV koja izlazi na reku.

Tek nakon izgradnje novog mosta možemo da razmišljamo šta ćemo sa Savskim.
 
Uzmi bilo koju razglednicu Beograda iz perioda pre 2010. i u 30% slucajeva ces videti zgradu Beobanke kako dominira panoramnom Beograda.

To + cinjenica da je "cak" 60 godina upecatljiv deo Beogradske panorame, je dovoljno da se izgradi argument kako je i ona simbol i kulturno dobro Beograda.

Msm sve je simbol i kulturno dobro Beograda. Sivo-crne granitne kante i betonske sestougaone zardinjere po Knezu (mislim na one mobilne, sive betonske) su isto simboli i kulturna dobra Beograda...


Evo ja na primer imam mnogo vise uspomena vezanih za Zijace, Sovjetske trolejbuse koji su bili prizor na ulicama od 1981. do 2015. nego sto imam vezanih za SSM. Miislim sve to je toliko relativno i toliko individualno...
 
Ne znam kako da ti objasnim. Jednostavno Beobanka nije isto što i Savski most.

Uostalom, nevezano od toga da li je simbol grada ili ne, ne vidim rešenje za sve saobraćajne probleme koji će postojati tokom višegodišnje izgradnje novog mosta. Zato se nadam da će Beograđani odbraniti Stari most i da neće dozvoliti da ga SNS ukloni bez ikakve pripreme i razmišljanja o tom međuperiodu sa jednim mostom manje.
 
Jel znas ijedan slucaj rekonstrukcije i neke najmanje rasksrsnice a da pritom nije bilo posledica po ostatak saobracaja? Ja vala ne znam. A kamoli nesto tako sa mostom.

Ali ono sto znam - a sto se na ovoj temi i ovom forumu stalno precutkuje i ignorise - je da ne bismo mi danas bili u ovoj situaciji da je pola gradskog saobracaja u riziku od guzvi kada krene zamena SSM, da je ta zamena obavljena u prethodnih 70 godina.

I SNS, koliko god ga i ja mrzeo, tu moze da bude kriv samo za odlaganje zamene od 2012. pa do danas. A za sva odlaganja od 1945. do 2012. ne moze nikako.


A sto se sudbine mosta tice, nemam nista protiv da o njemu konacan glas da narod. Jer sam siguran da ce vecina biti za zamenu. Za dovrsavanje onoga sto se odlagalo 70 godina.

Zamena ILI prosirenje tog mosta su kao kvar na zubu. Svakim odlaganjem moze da bude sve gore,sve bolnije i skuplje. Bolece i kostace ako se i sad izvadi, ali svakako ce biti manje i bolje nego da se to radi posle. E isto je i sa ovom odisejom oko SSM.
 
SNS je kriv što je onemogućio gradnju novog mosta tamo gde je trebalo.

Jel znas ijedan slucaj rekonstrukcije i neke najmanje rasksrsnice a da pritom nije bilo posledica po ostatak saobracaja?
Ne i baš zbog toga ne može da se zatvara pre izgradnje dodatnog mosta. Ne možeš ljude da osudiš na svakodnevni pakao u periodu od x godina da bi zaštitio svoj megalomanski falusni simbol na čijem mestu po svakoj logici i planu treba da stoji most. Nije to neka minimalna nelagodnost ili produženje putovanja za pet minuta. U pitanju je potpuni kolaps.

Bar da imamo izgrađen metro na liniji Zemun-Zvezdara pa da se nekako može preživeti kolaps na mostovima, ali ovako nema šanse.
 
Стари саваки мост има саобраћајно лошу позицију. Повећањем његовог капацитета ће се мало шта постићи без тунела. Сматрам да прво треба да започну тунел, па да темпирају завршетак тунела у замену моста.
 
Nema gde drugde da se gradi novi most.

Takodje, pravac starog gleda i udara skoro pa pravo ka lokaciji buduceg tunela EF-DS. Da li je to dobar pravac ili ne, ne znam, meni jeste. Da je moglo svasta drukcije, moglo je. Eto npr mogao je i SSM da bude srusen na vreme i njegova zamena uradjena natenane i trasirana kako treba. Moglo je. Al nije.
 
Pazi, meni to ne bi smetalo, zaista. Ali svi ovde znamo da se to nece dogoditi.

Sve i da sutra na vlast dodje vlast koja cs biti svd kontra od SNSovske, ni ona ne bi rusila kulu. Niko ne bi rusio tek sagradjen fensi (za srpske uslove) oblakoder sa brdom rentabilnog prostora i nekim vec useljenim zakupcima/vlasnicima.
 
Ili, uostalom, nek naprave tunel ispod reke. Ako obračunamo sve potencijalno produktivne sate desetina hiljada ljudi izgubljene u saobraćajnom paklu tunel ispada jeftinije rešenje. Mogu da naprave most-blizanac, ne znam. Ovako kako su zamislili neće ići. Čak će ih možda i koštati vlasti u Beogradu.

Pazi, meni to ne bi smetalo, zaista. Ali svi ovde znamo da se to nece dogoditi.

Sve i da sutra na vlast dodje vlast koja cs biti svd kontra od SNSovske, ni ona ne bi rusila kulu. Niko ne bi rusio tek sagradjen fensi (za srpske uslove) oblakoder sa brdom rentabilnog prostora i nekim vec useljenim zakupcima/vlasnicima.
Nažalost, u pravu si. Možda je moguća neka od ovih opcija. Izvinjavam se na lošem prikazu, na brzinu sam nacrtao.
mostovi.jpg


Uostalom, taj prostor oko kule takođe generiše saobraćaj ka NBG i most u tom delu bi direktno koristio ljudima koji tu žive/rade.
 
Kredit je odobren, čekamo mašine da se pojave na obali. Prošli su vozovi za plan B. Jedino blokada ako ste protiv rušenja mosta
 
Blokada svakako, ali mora da se nađe neko rešenje. Ovako na prvi pogled ne vidim neku prepreku za ove opcije koje sam iscrtao. Plan BNV iz nekog razloga ne može da se otvori na sajtu Urbanističkog zavoda, tako da sam pogledao kako izgledaju renderi. Iako su uglavnom netačni, na svima ima prostora za rešenje koje sam nacrtao plavom bojom.

U prilog tome govori to što ulica od Savske do kule ima 6 traka, a sa severne strane kule je planiran otvoren prostor. Može se napraviti most 2+2+tramvaj i uspostaviti pozdan prevoz od Studenjaka do najvažnijih fakulteta i centra grada, a sve to preko čvorišta metroa na Savskom trgu.

P.S. Ili most 2+2+metro i da se izbegne kopanje tunela ispod Save. Mada, ne znam gde bi onda taj metro otišao pod zemlju.
 
Starost jeste bitna, ali u smislu svedoka vremena. Most jeste svedok dešavanja u II svetskom ratu, ali nije bitno da ostane na tom mestu jer je tu postavljen slučajno i ostao je slučajno. Njegova pozicija nam ne govori ništa specijalno jer je Nemcima bilo samo tu najzgodnije da ga stave, ne postoji neki urbanistički plan ili koncept čiji je on sastavni deo, niti je on namenski pravljen da bude baš tu. Samim tim, iako treba da bude sačuvan, nije bitno da li će ostati baš tu.

Zato sam i predložio da se on ili neki njegov deo stave u kompleks Starog sajmišta gde nema očuvanih objekata, jer je most jako bitan u tom kontekstu, ali ne i u opštem, gradskom kontekstu.
Ovo kao da čitam za ŽS Karađorđev park, veći deo teksta.
 
Нема ништа од спашавања моста. Мени искрено није толико до моста као структуре, ма колико био емотивно везан за њега, колико до очајног саобраћајно-урбанистичког решења преласка Саве. Ови Кончареви предлози сви су бољи од шминкања лоше локације старог моста.
 
Jel znas ijedan slucaj rekonstrukcije i neke najmanje rasksrsnice a da pritom nije bilo posledica po ostatak saobracaja? Ja vala ne znam. A kamoli nesto tako sa mostom.
Од некога ко је студирао саобраћај, очекивао бих да да неке бар грубе, али мерљиве податке за студију оправданости. Ред цене добити од убрзања за један минут 100.000 путовања за Српску економију је око 5-10 милиона евра годишње, па ти рачунај. Три године (ако је све у року) за продужење од (нек буде средње) 5 минута за око 800.000 преко-савских путовања дневно, то му дође типа 900 милиона евра. Ово је доста грубо, може бити и само пола милијарде. Али не из к...чења већ из потребе су тамо неки Немачки или Кинески грађевинци правили чудесне инфраструктуре пројекте са роком само 2-4 дана. Решења са једне стране скупа, са друге стране штедљива.
Ali ono sto znam - a sto se na ovoj temi i ovom forumu stalno precutkuje i ignorise - je da ne bismo mi danas bili u ovoj situaciji da je pola gradskog saobracaja u riziku od guzvi kada krene zamena SSM, da je ta zamena obavljena u prethodnih 70 godina.
У монографији 100 година ГСП су напоменули да је још неких 1970-тих или тако нешто мост био у очајном стању, па су га озбиљно реконструисали када су 1983. туда пустили трамвај. Све су замишљали Јовинов метро мост, који је због цене Јовиновог метроа завршавао тапшањем по рамену истог Јовина и вечним одлагањем. Разлог одлагања решења другог прелаза у тој зони је логика приоритета. Неки пројекти јесу неправедно искључиване са листе приоритета, али мост између Бранковог и Газеле јесте оправдано искључиван са листе приоритета, а ни сада нема основу приоритета.
I SNS, koliko god ga i ja mrzeo, tu moze da bude kriv samo za odlaganje zamene od 2012. pa do danas. A za sva odlaganja od 1945. do 2012. ne moze nikako.


A sto se sudbine mosta tice, nemam nista protiv da o njemu konacan glas da narod. Jer sam siguran da ce vecina biti za zamenu. Za dovrsavanje onoga sto se odlagalo 70 godina.
Српски народ се већином детињасто односи према економији. Ако му даш неколико избора, изабраће већина најскупље решење, а у том духу се понаша и власт. Зато и маше брзим пругама док се мрежа пруга распада. Гради аутопутеве, док са на путевима 1Б категорије 7 метара коловоза је уједно и магистрални пут, и атарски пут, бициклистичка стаза, тротоар и улица. Залеће се ка метроу, а брзина и ефикасност уличног ГСП доживљавају свој миимум ван ратно/послератних беда.
Zamena ILI prosirenje tog mosta su kao kvar na zubu. Svakim odlaganjem moze da bude sve gore,sve bolnije i skuplje. Bolece i kostace ako se i sad izvadi, ali svakako ce biti manje i bolje nego da se to radi posle. E isto je i sa ovom odisejom oko SSM.
Негде си поменуо да од Бранковог до Аде нема где да се стави нови мост. Али имамо Стари железнички мост, који је за разлику од ССМ: 1) Стварно сметња за пловидбу и по висини и по ширини пловног отвора. 2) Годинама саобраћајно слабо коришћен 3) У јако лошем техничком стању, 4) Не задовољава савремене потребе ни друмског саобраћаја, ни јавног саобраћаја (регионални метро, БГ:ВОЗ, С-бан, РЕР, змијо-пацово-наркоманија, називајте како хоћете).

Излазак друма на левој обали би био Милутина Миланковића, али на десној би свакоко требао неки тунел, као и код Економског факултета, наравно са неком петљо-раскрпетљом са Вудруа Вилсона и Јурија Гагарина. Ето мост који се може градити без већих захвата експропријације, и без већих ометања осталог саобраћаја.
 
Dovoljno bi bilo vezati Milankovićev i Vilsonov bulevar tim mostom. To je penal za planere i za gradsku vlast i nejasno je kako su toliko slepi kod tolikih mapa, Guglovih i ostalih.
 
И тако лагано растерете Газелу са све Сава центром и Мостаром, а БнВ добије крштену везу са НБГ.
 
Vrh