Šta je novo?

Stare i napuštene železničke stanice i pruge u Srbiji i republikama bivše SFRJ

Bivša železnička stanica Beograd Dunav noću, poslednja jesen pre gašenja starog beogradskog čvora:

DSCN5330.JPG
DSCN5331.JPG
DSCN5332.JPG
DSCN5329.JPG
 
To je sve sklonjeno bilo sa "Južne ploče" GŽS pred zatvaranje, mislim da su vrlo brzo isečeni.
 
Iz (velike) stanice Secanj imamo vise fotografija. @Užice je okacio fotografije na kojoj se vidi nadstresnica ka peronu,sada je nema:

20250622_131947.jpg

Vagoni,uglavnom ZTP iz bivsih republika stoje razbacani,samo su povadjene sine ispod:
20250622_132100.jpg
20250622_132303.jpg
20250622_132334.jpg
20250622_133341.jpg

Enterijer stanice:
20250622_133832.jpg
20250622_133609.jpg
20250622_133620.jpg

Ova tabla svedoci da je ovde nekad islo mnogo robe:
20250622_133856.jpg

20250622_131907.jpg

Na kraju stanica Jarkovac na davno ukinutoj pruzi Boka-Samos-Kovacica:
20250622_140625.jpg
 
Bivša stanica Beograd Dunav nekih godinu i po dana pre nego što je ukinuta. Već tada su peronski prostor i čekaonica bili valjano zapušteni, a neki koloseci su se jedva videli od divljeg rastinja:

alsls 006.jpg

alsls 003.jpg

alsls 001.jpg

alsls 007.jpg
 
Paraćin, kod onog prolaza ispod autoputa.
Pa da, neki deo pruge od prelaza kod kapele kod groblja do staklare, jer u delu kod železničke ide po nasipu.[/QUOTE]
Mislim da je ova pruga ukinuta pre više decenija, iako je trasa i dalje ucrtana na GM.
Radila je dok nije prodata cementara, skroz do Popovca (do stanice "Stari Popovac" je javna pruga Infre, a dalje je industrijska). To je neka 2005.
Po jednoj priči su genijalci iz železnice napisali da pruga nije bezbedna za korišćenje i tražili su od cementare da plati rekonstrukciju, na šta su se oni samo nasmejali. Pruga je tada bila u podnošljivom stanju, Vmax 20km/h.
Kasnije oko 2010. sam čuo neku priču o javno privatnom partnerstvu sa nekim Bugarima, ali je to propalo jer navodno nije bilo zakonski. Po toj priči bi Bugari dobili koncesiju, popravili prugu, i vozili do Paraćina (Koridor X)

Do staklare, na kraju Paraćina, se rasputnicom odvaja industrijski kolosek. Tu je bilo saobraćaja još neko vreme, vozile su cisterne sa gasom, ali samo po dve. Nakon nekog incidenta na pretakanju i to je prekinuto. Od tada tu nema saobraćaja, pruga je devastirana.
Inače, gas je u staklaru stizao železnicom jer im je Srbijagas zatvorila slavinu zbog dugovanja, a kasnije su i preuzeli firmu i (pro)dali je Slovencima.
Još jedna priča o našoj genijalnosti u svakom pogledu.
 
A gde se tačno nalazila zgrada za vreme Kraljevine Jugoslavije?
Pogledajte prilog 255364
Ovu noviju zgradu nisam uspeo pronaći, koja je tačno njena lokacija? Moguće da je ona oljuštena zelena zgrada bila prva stanica iz 1884. a da je ova izgrađena između dva rata kao zamena, ima takvih primera i u drugim gradovima, Obrenovac, Mladenovac i Požarevac recimo. Sigurno nije u pitanju današnji objekat, njegova arhitektura je čist brutalizam iz SFRJ ere.
 
Ovu noviju zgradu nisam uspeo pronaći, koja je tačno njena lokacija? Moguće da je ona oljuštena zelena zgrada bila prva stanica iz 1884. a da je ova izgrađena između dva rata kao zamena, ima takvih primera i u drugim gradovima, Obrenovac, Mladenovac i Požarevac recimo. Sigurno nije u pitanju današnji objekat, njegova arhitektura je čist brutalizam iz SFRJ ere.
 
Dakle, prethodna stanica je uništena u bombardovanju 1944. Mislim da je ovo što sam ja slikao ipak prva niška stanica iz 19. veka, a da je ta što je bombardovana sagrađena u međuratnom periodu, ima logike pošto se i ova oronula zelena zgrada nalazi odmah pored moderne stanice. Sličan primer postoji u bivšem železničkom gradu Obrenovcu gde najstarija stanica od pre Prvog Svetskog Rata liči na prvu nišku, a novije i reprezentativnije zdanje nastalo tridesetih godina liči na ovu sa crno-bele fotografije koja je stradala u ratu. Imam njihove slike postovane na ovoj temi par stranica ranije.
 
Poslednja izmena:
Zainteresovalo me je ova zgrada žel stanice Niš koja je kasnije pravljna. Štešta što je nema, baš je velelepna i bogato ukrašena. Nešto kao Vršac. Kod nas nema mnogo tako lepih stanica i velikih kao npr kod Mađara, Hrvata, Rumuna....
Na mapi koju sam našao kao neka vrsta Prostornog plana 1941 vidi se da je stanica malo istočnija nego sadašnja tj bliža trijangli.
Negde sam i našao da je pisalo da je stanica bila istočnije, da je teško oštećena i da je pri izgradnji nove sadašnje zgrade, glavna bila premeštena na Crveni Krst, ali sad ne mogu da nađem taj sajt...
Na ovoj slici iz vazduha koja je nastala pri savezničkom bombardovanju 1644 se vidi velika crna silueta zgrade. Ako gledam sadašnji satelitski snimak, vidi se da je zgrada bila tačno gde je sada parna lokomotiva i parking. Vrv je zahvatala nadstrečnicu perona.
Istro na osnovu onih slika sa facebook-a, na onim gde se vidi oštećena zgrada, imaju one barake sa desne strane kada se gleda sa ulice, tj. levo sa perona, da se naslanjaju na centralni deo zgrade. To su ove sadašnji magacini pored parnjače. Vidi se po frizu iznad prozora kod perona, i dimljaku sa ulične strane.
Isto kada se gleda slika bomardovanja, vidi se prva stanična zgrada i još jedna isto desno od nje koja je srušena i sada je tu pošta.
Tako da je sadašnja zgrada uglavljena između prve i te velelepne. Šteta, mogli su da urade uklapanje sve tri.

Bilo bi lepo ako ima neki arhitekta il istoričar na forumu, il neko iz Niša koji je zaludan i zaluđenik za vozove pa da proveri u arhivi grada da li ima nešto sačuvano za staru zgradu (planovi, fotografije...) i da se vidi ko je arhitekta. Retko lep primer na našim prostorima i šteta da nema nešto o tome.
01.jpg
02.jpg
 
Zainteresovalo me je ova zgrada žel stanice Niš koja je kasnije pravljna. Štešta što je nema, baš je velelepna i bogato ukrašena. Nešto kao Vršac. Kod nas nema mnogo tako lepih stanica i velikih kao npr kod Mađara, Hrvata, Rumuna....
Hvala veliko na objasšnjenju, jer je i mene zanimalo. A to sa lepimi bogato ukrašenim staničnim zgradama. Šansa da vratimo predratnu stanicu u Nišu teško će se ukazati, meni je na primer jako žao što na mestu hotela Jugoslavija ne grade novi hotel koji bi izgledao kao nekadašnja stanica Zemun. Šansu koju po meni ne bismo smeli da propustimo je da koliko toliko ulepšamo staničnu zgradu u Aleksincu kada se bude rekonstruisala pruga. Postoje slike kada je stanica bombardovana u 1. sv ratu, zatim slike u predratnom periodu i one današnje. Nije ogromna razlika, potencijal postoji, ali je sve na nama. Verovatno prilikom poslednje rekonstrukcije nisu obraćali paznju na stilizovanu fasadu, ali se nadam da će se to ovoga puta ispraviti.
1760708419927.png
1760708436429.png
1760708464217.png
1760708520843.png
1760708908324.png
 
Poslednja izmena:
Ja bih pre da se zadržao hotel Jugoslavija. Ceo Novi Beograd je trebao da bude jedan stil arhitekture i kao takav je veoma cenjen u svetu među stručnim i naučnim krugovima. Čaj je bila i tendencija da se zaštiti kao Brazilija pod UNESCO, ali nikad nije završen. Na žalost kada se krenulo u pravljenje Novog Beograda, trebali su da sačuvaju zgradu žel stanice umesto da je ruše i da tu naprave spoj starog i novog stila arhitekture. Problem je bio što je ta stanica štrčala od gradskog tkiva Zemuna pa se ne bi uklapala stilski i linijki u novi grad koji je zamišljen. Po meni su mogli da malo više vremena potroše i sačuvaju je uz bolje urbanističko spajanje.
Nama je često problem što pri svake promene vlasti rušimo staro radi novog umesto da čuvamo kao istorijsko nasleđe. I retko kada je to novo bolje od starog.
Srtećom ova u Aleksincu ima poprilično kapaciteta da se vrati u orginalno stanje, tj baš malo ima razlike. Ali zanjući našu državu, upitno je da će se time baviti. To zahteva analizu svih starih fotografija, planova, otvaranje svih arhiva, anagažovanje nekih starijih zanata sa starim tehnologijama, a gomilu stavri to mi više ne posedujemo, pa se samo zamaskira da liči na staro.
Npr na ovoj poslednjoj slici, ovaj prednji deo se vidi da je dodat naknadno. Iza je odginalna fasada sa ukrasima koja je u ravni sa gornjim spratom. A ovaj dodatak više liči na delove stanica sa pruge Beograd - Bar. I još su ovako ofarbali...
 
докле год се Инфраструктура води као корисник/власник земљишта куда су ишле напуштене пруге, постоји шанса да се једног дана обнове. а ја да сам неко мудо, то бих максимално форсирао
 
Stanica Bogatić na bivšoj pruzi Petlovača-Bogatić. Ova pruga nije toliko ni stara, mislim da je sagrađena posle rata negde početkom pedesetih i nije imala dug životni vek jer je saobraćaj ukinut ko zna kadа, a pragovi su povađeni tek pre nekoliko godina, možda uoči Korone.

P1100672.JPG

P1100671.JPG

P1100670.JPG
 
Велика је штета што је та пруга укинута.
 
Vrh