Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

Procitao sam tumacenje sa linka ali mislim da se mesa traka i staza.

biciklistička traka je saobraćajna traka dakle verovatno traka uokviru postojece saobracajnice ciji deo mogu koristiti sključivo za saobraćaj bicikala, mopeda i lakih tricikala.

Na obaloutvrdi je uradjena biciklisticka staza koja je "namenjena isključivo za kretanje bicikala".
 
Evo kako se planira uredjenje obaloutvrde u Banovcima, naravno nadam se da ce projekat zaziveti, u planu je uredjenje preko 7 km obale.
Na slikama se vidi gornji deo koji ce imati ogradu ali je navodno predvidjeno i donje setaliste.
Sledece slike prikazuju buduci izgled dela Starih Banovaca.
img201mhm.jpg


img201lfl.jpg


2016051722.jpg
 
A gdje vam je bici staza kako to sad izgleda koja je vjerovatnoca da se ovo uradi i mogli bi novi banovci dobiti svoju temu ako je nemaju
 
Urbanistickim planom Generalne regulacije Banovaca je predvidjena i biciklisticka staza duz buduceg keja, kao i biciklisticka staza Euro 6 ili 7 (mislim da se tako zove) koja ce ici duz glavne ulice u Banovcima.
Usvojeni su planovi, razradjen je projekat detaljne regulacije, aplicirano je kod evropskih fondova.
Osim estetskog izgleda, rekreacije, mogucnost stvaranja turistickog potencijala, obaloutvrda ce spreciti spiranje banovacke obale koje se desava povecanjem vodostaja Dunava. U planu je i izgradnja marine.
 
Izgleda da ni biciklisti nisu za odbacivanje kao mušterije Savanove 2, verovatno uzevši u obzir pešačku udaljenost od bilo kog drugog prevoza. Danas sam išao da proverim ima li bilo kakvih naznaka da će se graditi privremena veza obilazne biciklističke staze i kraja novog dela promenade (kod kule), jer od toga zavisi putanja biciklista tokom perioda gradnje. Prijatno iznenađenje je bilo da su je već završili. Ne čudi me što je niko do sada nije primetio jer je sa mostova pogled na nju uglavnom zaklonjen, a za one na biciklističkoj stazi to je samo početak još jednog novog građevinskog puta. Da bi se to razjasnilo mora da se ode duboko u "neprijateljsku teritoriju" :)

Ovo znači da ćemo ipak imati bolji od dva spomenuta scenarija, odnosno biciklisti tokom dugog perioda gradnje neće morati da idu obilaznicom na nizvodnom delu Savskog amfitetra, pa će prestati i potreba da se prolazi kroz one ogromne oblake fine bele prašine.

Pogled sa kraja promenade na početak veze ka biciklističkoj obilaznici i centralnom građevinskom putu. Levo je Savanova broj 2.

IMG_4053_resize.jpg


Novi asvalt izlazi tačno na centralni građevinski put i krivinu biciklističke staze, tamo gde ona naglo skreće u levo.

IMG_4058_resize.jpg


I malo noćnih. Savanova 2

IMG_4054_resize.jpg


I panorama

IMG_4050_resize.jpg


IMG_4051_resize.jpg
 
Lepo je to zamisljeno u Banovcima i zelim im da ostvare taj projekat. No, da se mi vratimo na pricu o Savamali..
Dakle,
imamo izjavu G. R. Sabica... od veceras

Šabić: Objekti u Savamali nisu bili nelegalni
Beta | 17. 05. 2016 - 22:42h

Poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić izjavio je da porušeni objekti u beogradskoj Savamali nisu bili nelegalni i da u tom slučaju postoji više počinjenih krivičnih dela.
Rodoljub Šabić
- Ako su objekti nelegalni, zna se kako se ruše po zakonu i ako postoje konačna rešenja o rušenju. Objekti u Savamali nisu bili nelegalni i ja bih mogao da vam navedem sedam ili osam krivičnih dela koja su se tamo dogodila - izjavio je Šabić za televiziju N1.
Prema njegovim rečima, realno je očekivati da će zaštitnik građana podneti još jedan izveštaj i da će postupak nadzora biti sproveden ne samo u odnosu na policiju već i na još neke organe vlasti.

i izjava G. A. Vucica od pre par dana

Autor: MONDO/Tanjug
10.05.2016. | 14:00 > 14:17

Premijer Srbije Aleksandar Vučić kaže da ne razume one koji su odlučili da rušenje u Savamali obave tokom noći, jer je reč o bespravno podignutim objektima i dodao da nadležni organi treba da nastave svoj posao.
"U pitanju je rušenje je bespravnih objekata, niko nije povređen", rekao je Vučić novinarima i one koji su odlučili da ruše noću nazvao "kompletnim idiotima".
"Ako mene pitate ja mislim da onaj ko bi to uradio, a da je želeo da uradi bilo ko iz vlasti, da je taj kompletni id***, jer je to trebalo da uradi u po bela dana, jer su u pitanju bespravni objekti, koji su ružno izgledali i od kojih su korist imali samo oni čiji su bili", istakao je.
Umesto da su došli "u po bela dana" to da poruše, ne razumem kome je to bilo potrebno, rekao je i dodao da su mogli njega da pozovu.
"Došao bih da tamo stanem i da kažem da tu hoćemo da napravimo najlepši deo grada, a ne prljave udžerice", rekao je Vučić.

Sada sam ja totalno sludjen :laugh: , kome da verujem ? Legalni ili bespravni? Drzava sa vladavinom prava i postovanjem privatne imovine na putu za EU ili divlji zapad sa maskiranim rusiteljima ? :kafa:
 
Meni gledajuci ove slike i ne izgleda da ce biti donjeg nivoa...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=386646#p386646:30gen39o je napisao(la):
Igor » Tue May 17, 2016 10:30 pm[/url]":30gen39o]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=386635#p386635:30gen39o je napisao(la):
Saobraćajna Kamera » Maj 17th, 2016, 10:31 pm[/url]":30gen39o]Izmeni ako si pri kompjuteru, dodaj odrednice za trotoar, pešačku stazu i površinu koju mogu da koriste biciklisti.

Izmena: ima ovde kompletan materijal:


https://saobracajnakamera.wordpress.com ... nedoumice/
TT
Član 94

Na putu koji ima trotoar ili drugu površinu namenjenu za kretanje pešaka, odnosno površinu pored kolovoza pogodnu za kretanje pešaka, pešak je dužan da se kreće tim površinama.

Radi obilaženja neke prepreke na trotoaru, pešak je dužan da, pre stupanja na kolovoz, obrati pažnju na udaljenost i brzinu kretanja vozila koje mu se približava i da se prethodno uveri da stupanjem na kolovoz ne ugrožava bezbednost saobraćaja.

Blog post se bavi temom "da li biciklisti mogu da voze trotoarom?" u smislu zakona.

Ovde nemamo trotoar, kako si primetio, već "promenadu" ali je povod za razmatranje bila @stf izjava da pešaci i biciklisti dele pešačke površine.

To je potpuno netačno.

Treba uzeti u obzir i tačku 25 člana 7 koji kaže:

25) pešačka staza je put koji je namenjen isključivo za kretanje pešaka,
 
Cela priča sa zakonom je ovde potpuno irelevantna pošto pešaci i biciklisti ni u čisto tehničkom smislu NE MOGU da dele isti prostor sem ako je on zaista veliki, a i jednih i drugih ima veoma malo. Pošto to ovde zbog broja ljudi i ukupne širine ni izdaleka ne može da bude slučaj, samo gubite vreme. Moraju postojati dve razdvojene staze.

Što se tiče donjeg nivoa i eventualnog razdvajanja ova dva tipa saobraćaja po nivoima, to je možda lepo kao teorijski koncept, ali na nesreću sada više ne vidim kako je na nižem nivou moguće zaobići ili proći kroz one isturene talpe. Naravno, pod pretpostavkom da ono krupno kamenje ispod njih označava da se ne usuđuju da dublje ulaze u reku, i da je tu kraj donjeg nivoa (po širini).
 
Da ponovim da se ovo pozivanje na ZoBS odnosilo samo na izjavu @stf da su pešaci i biciklisti u simbiozi jer dele pešačke površine.
 
Бициклисти и пешаци деле пешачке површине и то се подразумева. Не тротоаре, него пешачке површине (тргове, интегрисане улице и шеталишта)

Проблем са бициклистичким стазама је још један од проблема потпуног одсуства разумевања различитих концепата јавних простора у нашој средини. Тако се овде не разуме разлика имеђу пјацете, парка, трга, платоа, интегрисаног саобраћаја, нема се осећаја за културно добро, па се нема осећај ни за различите концепте бици стаза.

Бици удружења су се борила да се на шеталишту задржи "брза" бици стаза и да се одвоји од пешака. На тај начин су добили своју улицу, која де факто - неће бити "брза" јер ће пешаци да је секу по свим правцима. То што ће пешаци да је секу нема ама баш никакве везе са "недовољном ширином шеталишта" јер и да је само шеталиште ширко 50 метара уместо садашњих 8, сечење би се дешавало у истој мери, јер ће пешаци, који ће у овом простору бити апсолутна већина сећи стазу било да дођу до комерцијалних објеката са једне, или реке са друге стране.

Шеталиште овог типа се подразумева да садржи ИНТЕГРИСАНУ бициклистичку стазу, односно бициклистички саобраћај. На идентичан начин на који постоје ИНТЕГРИСАНЕ улице за друмски саобраћај. Интегрисана улица значи да аутомобили могу да је користе, смањеном брзином, да пешаци имају апсолутну предност али и да растером није физички одвојена та друмска компонента.
 
Zuma sve pohvale na trudu i vremenu koji si izdvojio,ništa bez informacije dok se ne obidje svaki pedalj terena :kk: :gobb:
Verovatno će neki "kreativni novinari" da naprave reportaže i maznu ti neku sliku.

Što se tiče Savanove 2 meni je zaista čudno da će se ugostiteljski,da kažem reprezentativni objekat praviti od šareno prefarbanih radničkih kontejnera,ali dobro možda tu bude i malo marketinga,pošto će posetioci šetališta biti u blizem kontaktu sa majstorima zbog radova :p .
Neponovljiv kontakt posetilaca i vrednih radnika sa rekom,jedinstven osecaj ispiranja prašine u ustima,vašim omiljenim pićem :wink:
 
Da li vam nedostaje nešto na slikama budućeg izgleda Banovaca? To isto nedostaje i u Beogradu a veoma je važno!

Sve one jahte i čamci stoje kao da nešto čekaju a ljudi na njima bi voleli da se malo prošetaju, popiju ili pojedu da ne kažem potroše neki dinar u toj lepoti ALI gde da pristanu???

Nema pristana gde bi ljudi pristali i izašli u kraću šetnju ili obilazak!!! No to nije samo ovde toga nema nigde kod nas tako da i u Beogradu sa nekoliko hiljada raznoraznih čamaca ne postoji nijedno mesto (osim u marini u kojoj držite čamac ili pojedinih splavova - restorana) da možete da pristanete i eventualno ukrcate prijatelje ili da izadjete na kratko iz čamca!!!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=386580#p386580:3qxcbjfe je napisao(la):
Delija » 17 May 2016 04:53 pm[/url]":3qxcbjfe]Карактер стазе?! :shock:

На основу чега сте сазнали какав је то карактер? Стаза има неку прописану брзину вожње? Знак резервисано само за бициклисте типа Ленс Армстронг? Стаза има неки статус брзе стазе само зато што су коначно урадили једну бици стазу адекватне ширине?! А тек ово да се стаза склони од реке иза овог колонијалног насеља и тржног центра !?

Будибогсвама. Само ћу се цитирати:

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=384082#p384082:3qxcbjfe je napisao(la):
Delija » 02 May 2016 10:42 pm[/url]":3qxcbjfe]Ову тему већ дуже време посећујем само у циљу сагледавања дубина до којих српско друштво и његове мафијашке, политичке и квислиншке елите могу да досегну. Биће заиста занимљиво наредних година пратити ову тако темељну деградацију српског друштва, правног му система и београдског урбаног простора, као и начин на који се то одражава на "свест" просечног грађанина.

Нпр новинари, јавне комуналне и планерске службе су већ у последњем стадијуму пропадања без трунке преосталог интегритета. Оно мало архитеката или урбаниста који су дигли глас је дискредитовано од стране ботовске елите, градских власти и осталих фукара, социолози су заузети рекетерањем студената на филозофском или прањем шоферки на пумпама итд итд.


Moram da kazem da imam isti osecaj kada zavirim u ovaj topic. Posle svega sto znamo o ovom projektu, posle svih skorasnjih dogadjanja, posle saznaje o razmemera destrukcije koje ce naneti Beogradu, deluje mi nastrano rasprava o sirini biciklisticke staze, zardinjera i sl.
Svaki novi dan donosi jedan mm zategnutiju omcu oko vrata Beograda.
Savamala je bila macji kasalj, dozivecemo ponizenje u ovoj igranci.
 
Meni je malo tesko da poverujem da se namece pitanje opravdanosti biciklisticke staze na ovakvom jednom mestu. Za mene je pre pitanje dve, tri ili cetiri paralelne staze u dubini parcele od obale prema gradu.

Mozemo da razglabamo o konfliktima do besvest. Kao sto se uz obalu javlja konflikt sa pesacima, tako se u unutrasnjosti bloka se javlja konflikt motornog saobracaja i biciklista. Ali to nisu nepremostivi problemi. Problem je sto je do problema doslo, a doslo je jer je ceo Savski amfiteatar pogresno koncipiran (ako se izgradi kao sto je planirano).

Vecina nas ovde dosta je proputovalo i moze da posvedoci kako se razvijeni gradovi i razvijene drzave okrecu alternativnim i ekoloskim saobracajnim resenjima gde se izmedju ostalog jako forsiraju biciklisti. Biciklisti su ravnopravni ucesnici u saobracaju, a cesto imaju i prednost u odnosu na motorna vozila. Al posto je Srbija zaostala u razvoju i posto cemo tek za pola veka dosegnuti novo svesti koji danas imaju razvijene zemlje, ostaje nam da se bakcemo prevazidjenim resenjima, da se gusimo u smogu, da cekamo u kolonama na semaforima dok se upali zeleno, itd...

Mozda bismo i pre dosegnuli taj nivo kada bismo izgradili poneki muzej, galeriju, operu i slicno, pa da ljudi umesto u Savanovoj i kafanama vise vremena provode u kulturnim ustanovama.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=384813#p384813:1x4gcie4 je napisao(la):
razgradjevinar » 08 May 2016 12:00 pm[/url]":1x4gcie4]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=384754#p384754:1x4gcie4 je napisao(la):
Trejsi » 07 May 2016 07:56 pm[/url]":1x4gcie4]

file.php

poslednja u nizu gluposti je sirina ovoga zelenog pojasa. drvece je vec ubaceno u ove cilindre (betonske ili neke biograzgradive?) i nije bilo nikakve potrebe da taj zeleni pojas bude siri od njih. na taj nacin setaliste bi dobilo bar jos jedan metar sirine sto bi, gledajuci ovu drugu fotografiju, cini mi se bila vec pristojna i skoro pa dovoljna sirina. doda li se tome i ovaj deo izmedju L profila i staze bilo bi tu i nekih 6-7 metara sto bi po mom misljenju bilo podnosljivo, narocito uzimajuci u ubzir i donje nivoe, u delu gde su planirani, koji bi vecim delom godine bili dostupni ljudima. klupe koje bi bile postavljene izmedju drveca i okrenute ka reci bi bile ujedno i ograda koja bi nenametljivo fizicki odvojila bici stazu i setace, sem u delovima gde bi setaliste i staza ukrstali "pesackim prelazima" koji bi bili jasno oznaceni. uz malo maste, nekim polukupom i nasipom bici staza i ti prelazi bi mogli biti denivelisani, tj bici staza bi mogla da se blago spusti u tunelcic preko koga bi bio blago brdasce sa pesackim prelazom.

sve je to moglo, sigurno i nesto mnogo bolje, samo da je motiv svega ovoga bio normalan razvoj grada i novi kvalitet za sve nas a ne licni interes i profit pojedinaca


citiracu svoj post od pre dve nedelje. ljudima koji ovo sprovode i ovim nasim forumskim kliktacima ocigledno treba pomoc, oni sami jednostvano nisu dovoljno inteligentni da smisle bilo sta a dovoljno su bezobrazni da ukradu plac, ideju, plan..
 
Jel neko od vas koristio do sada bici stazu prethodnih godina, kao biciklista?
Rekreativac sam, ne vozim često, ali nekada zaređem i par puta nedeljno do Ade preko 25 Maja.
Za prethodnih nekoliko godina, ne sećam se da sam na tom delu viđao jurnjavu na sve strane, naprotiv većina se opušteno vozika.
Viđao sam i puno stranaca, valjda sa brodova na onim manjim biciklima koji se sklapaju, po 20-30 u grupi, to ne jurca, to je gerijatrija :)
Same insinuacije da se tamo jurca, te da onda normalno biciklisti i ne uživaju u reci, i zaključka da onda biciklistima i nije mesto pored reke jer ne uživaju u reci već u jurcanju, služi jedino da prikrije svu alavost nadležnih, prilikom otimanja obale.
Biciklisti na toj stazi voze godinama u suživotu sa pešacima, verovali ili ne niko nije poginuo od bahatih biciklista tamo, niti su primećena kontinurane nezgode!
Ukoliko nakon rekonstrukcije nastanu problemi, jasno je ko je odgovoran za iste!

Sama ideja da šetalište pored reke u centru grada, gde do sada sa leve strane nije bilo "ničega" na 500m, a nakon rekonstrukcije s leve strane ubaciš milione kvadrata na 50m od šetališta, a šetalište ne proširiš, jasno ukazuje na namere, stručnost...
 
Vidim mnogi govore o donjem nivou keja koji mi trebalo delimicno da nadoknadi preuzak gornji deo, ali meni se cini s obzirom na dosadasnje radove da donjeg nivoa nece ni biti...
 
Posluzio sam se Trejsijevom fotografijom kako bih na osnovu pretpostavki i trenutnog stanja na terenu ilustrovao "donji nivo".

Njegova izgradnja je verovatno predvidjena. To vidimo na svim dosada objavljenim verzijama master plana, ilustracijama i modelima. Pretpostavljam da je jedino pitanje trenutka kada ce se on graditi i da li su (trenutno) spremni upucati prilicnu lovu u "sporedni sadrzaj", obzirom da je gornji nivo sasvim dovoljan da obavi (trenutnu) funkciju - dovodjenja ljudi do Kafana i tranzita onih koji idu na Adu kao "nuznim zlom".

Verovatno je na ovom smaknutom delu izmedju Promenade 1 i Promenade 2 predvidjeno nekakvo povezivanje dva nivoa stepenistem ili rampom. Slicno je i sa gornje strane, na mestu koje sam obelezio strelicom, gde je paralelno betonskim "L" zidu, na rastojanju od ca. 1 - 1,5m postavljen jos jedan red talpi, verovatno kao granica izmedju buduceg stepenista/rampe/trotoara i setalista na donjem nivou. Detaljnije se vidi na Zuminim fotografijama, strana 633.
 
A kako misle da grade kad postave ovu ogradu do kraja? Prebacivace materijal preko ograde?

Ali deluje vrlo logicno sad kad si ga ti objasnio :)
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=386767#p386767:3k0faq6g je napisao(la):
vradovic » Sre Maj 18, 2016 5:12 pm[/url]":3k0faq6g]A kako misle da grade kad postave ovu ogradu do kraja? Prebacivace materijal preko ograde?

Imaju dve opcije. Prva je vazduplohovom, a druga da se materijal teleprontuje.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=386754#p386754:50e121o0 je napisao(la):
joncage » 18 May 2016 03:15 pm[/url]":50e121o0]Kakvo debilsko resenje ova promenada. Zašto zadržavaju ovu ružnu obaloutvrdu ovako na koso i tek onda započinju šetalište? Zar nije bilo najbolje samo proširiti šetaliste da bude IZNAD vode sa stubovima nosiocima? Pa to je standardno svugde.

Tipa ovo:
http://www.arup.com/~/media/Images/Proj ... 00&mw=1000

ili ovo:
http://scontent-a.cdninstagram.com/hpho ... 7989_n.jpg
То је применљиво за морске не и речне обале где водостај осцилира и по 10м
 
dosta pričalo o biciklističkoj stazi, pa da probam da odgovorim svima:
@Veliki Vračar Selfi zombiji su ljudi koji fotografišu sebe na biciklističkoj stazi ili nešto fotkaju na istoj. Ima ih puno, i kada legneš na zvonce oni ga ne konstatuju. Ostali pešaci kod beton hale se uglavnom sklone sa staze. Biciklisti ne idu 50 na sat, prosek je 15 km h, brži do 30 kmh. Osim ako ne voze tour de france, što ovde nije slučaj. Ispod 10 kmh, biciklista gubi ravnotežu i vožnja postaje neprijatna, što bi se desilo u vašoj "integrisanoj zoni". Što se tiče ukrštanja, odnosno "integrisanog" pristupa koji zastupa STF, evo detalja: http://www.ictct.org/migrated_2014/ictc ... 0areas.pdf

Da ne bi pojašnjavao dodatno ovo sa linka, svi možete da isčitate, evo i domaćeg primera, odnosno Zemunskog keja. Kako pored hotela Jugoslavija funkcioniše STF-ov integrisani pristup? Nikako. Ja tu deonicu izbegavam, a po biciklističkoj stalno šetaju pešaci. O nastavku integrisane staze ka Veneciji da ne pričam, kada je lepo vreme vožnja bicikla je skoro pa nemoguća. Nasuprot tome imamo Dunavski kej na Dorćolu, pešaci i biciklisti su razdvojeni zelenim pojasom i ima nekoliko tački ukrštanja. I sve funkcioniše. Pametnom dosta.
@STF Da li možeš da nam preciziraš na šta misliš kada kažeš biciklistička magistrala, nisam se baš sretao sa tim terminom?
@Igor Igore, hvala ti što misliš na bicikliste, ali bi mi prvenstveno da se vozimo nesmetano, a lako ćemo da stanemo i da se odmorimo i popijemo kafu, tamo gde mi to želimo.
@Zuma Uvek je bolje tražiti malo više, pa dobiti realno. Mislim da je i ovo rešenje sada dobro, nije nužno da smo tik pored reke.

Da pokušamo da objasnim i šta je problem sa bajspasom oko zgrada. Imate nekoliko principa po kojima se planira biciklistička mreža:

1. Koherentnost mreže
2. Direktnost
3. Bezbednost
4. Atraktivnost
5.Udobnost

Što se tiče koherentnosti , ona je u Beogradu problem jer staza nema u starom delu grada, tako da je staza ka Adi praktično "kičma" i povezuje sve rute sa NBG strane.

Što se tiče direktnosti, ankete kažu da biciklisti rutu uvek biraju zato što je direktnija i brža i zato što njom najbrže prelaze put "od vrata do vrata" na relacijama do 7km. Osim što je ova ruta rekreativna, ona je i "komunalna", i dobiće smisao kada se mreža proširi ka Topčideru i Čukarici. Direktnost se meri i brojem zaustavljanja odnosno raskrsnica, a ne samo po tome koliko je trasa paralelna sa "vazdušnom linijom" od tačke a do tačke b. Ova staza praktično ni nema zaustavljanja (možda bi to bila STF-ova def. magistrale). Predloženi "brzi" bajpas u stvari nas usporava, sve i pod pretpostavkom da neće biti ukrštanja sa saobraćajem, što nije realno.


Što se tiče bezbednosti, Verujem da se svi na ovoj stazi osećaju bezbedno (kao da ih imamo ko zna koliko još)

Atraktivnost se gubi ukolio bicikliste odvajamo od obale. Pa pogledajte takozvane heatmaps na programu Strava, koje mapiraju biciklističke vožnje širom sveta. Najdeblje linije su uvek pored reke, isto važi i za džogere. Odvajanje biciklista od reke bi bio presedan koji bi postao pravilo. Zuma je to lepo objasnio, a ono što sam ja video u biciklističkijm gradovima je da su biciklisti pored obale obavezno , a po potrebi i u stambenim blokovima. U Beču, promenada je široka oko 50m, i to je u stvari jedan veliki park pored reke, gde mesta ima za sve.
 
Vrh