Dobro, šta znamo do sada?
Znamo da se Bara Venecija nije praznila u Savu na svim tačkama rečne obale, nego je zaista bila bara, ili jezero, jer je sa svih starana bila ograđena nasipima. Pa su postojali posebni drenažni kanali i njihovi proboji kroz obalski nasip. Samo je na TIM tačkama proboja voda Bare Venecija izlazila u Savu kad se njen vodostaj smanjivao, i sa sobom povlačila i mulj i sve što je bilo rastvoreno ili bacano u čitavom jezeru ili bari Venecija. I to zatim taložila na svojim ušćima u Savsko korito i nizvodno od njih. Pa su tačke posebnog nagomilavanja mulja, kanalizacije i otpada u koritu Save zaista mogle postojati kao izvor mestimične posebne nestabilnosti rečnog dna.
Kako znamo za nasip pored reke? Pa, prvo, tu je fotografija,
a zatim i na recimo ovom planu, koji prikazuje stanje pre izgradnje "klaničke" pruge oko Kalemegdana, vidimo da je prvi sledeći izgrađeni kolosek bio jedan "U" krak koji vodi samo do najbliže obale reke, i ne ide dalje do glavne luke kod Kalemegdana.
Pogledajte prilog 1
Što nam govori da je obala Savskog amfiteatra verovatno oduvek bila korišćena kao teretna luka, isto kao i nizvodni deo Savske obale kod Kalemegdana. Zbog TOGA im je bilo najvažnije da prugu dovedu do obale da bi mogli pretovarivati robu iz brodova. Pa je logično da je taj deo obale bio nasut na nivo koji je viši od okolne bare, da bi se moglo duže raditi bez opasnosti od vode. Dakle, to je sigurno bio slučaj posle gradnje železničke stanice, a verovatno i pre toga. Što nas onda dovodi do potrebe postojanja proboja kroz taj nasip u vidu kanala za drenažu vode iz bare. Te kanale vidimo ovde:
I ovde
U istorijatu Beogradske kanalizacije se kaže da je izgradnja objekata kanalizacije započeta 1905. i da su prvi "ulični kanali" izgrađeni u ulicama Hercegovačkoj i Kraljevića Marka u Savamali. To znači da se verovatno pre dvadesetih ili tridesetih godina sva kanalizacija i sve kišne i snežne vode i odronjena zemlja sa teritorije čitavog Savskog sliva na kraju slivala baš u baru Venecija. I zatim je i voda iz bare i sve što se sa okolnih brada slilo u baru Venecija izlazilo u Savu SAMO preko ovih par kanala koji su je sa njom povezivali. Pa je talog koji je tuda izlazio uz reku mogao biti prilično veliki. To dalje znači da su na ovoj mapi pre izgradnje železničke stanice oznake "odvod" i "Rimski šanac" u stvari takođe obični, efektivno otvoreni kanali u zemlji, kojima je sav taj talog kroz otvore u obalskom nasipu izbacivan u Savu. I da je tih kanala izgleda bilo više, možda i na raznim mestima u različita vremena. Tako na kraju dobijamo mogući razlog za postojanje posebno muljevitih, zagađenih i slabo nosivih mesta uz obalu Save.
Pogledajte prilog 2