Šta je novo?

Samoupravljajuca vozila

Zavisi ko je bio kriv za nezgodu. Sasvim je moguće da bi bilo nemoguće izbeći sudar čak i da jeprofesionalac vozio. Dešava se to svaki dan u konvencionalnim uslovima.
 
Srećom vozilo je opremljeno kamerama pa se nadam da čuva snimke (valjda obrađuju kasnije) kako bi se razjasnile okolnosti.
Neke stvari se ne mogu predvideti koliko god da vozilo ima dobar softver, radare, kamere, senzore pokreta ..... kao kretanja i nagla istrčavanja ljudi i životinja.

Opasna je situacija ako bude implementiran takav softver za umanjenje štete/žrtava što znači da će vozilo žrtvovati nevinog vlasnika vozila da bi smanjilo broj žrtava ako recimo iznanada na kolovoz izleti trudna majka koja gura kolica sa detetom. A dir. Mercedesa Diter Zeče je upravo to izjavio da će tako i biti.
 
A tek će da bude interesantno u narednim godinama kad se desi takav sudar gde je u potpunosti odgovorno samo vozilo, a iza njega stoje jake kompanije sa timovima advokata koji pobiju svaki argument da je krivica njihova. Ili recimo ako se sudare dva samovozeća vozila dve različite kompanije, i nastradaju putnici u oba, pa kompanije svale krivicu jedna na drugu, dok se na kraju ne dođe do nekog internog dogovora i odustane od optužbi. A žrtve ko šiša.

Samoupravljajuća vozila, ako već toliko ne možemo bez njih, ako smo stvarno toliko atrofirali i degenerisali se da nam je cimanje čak i da okrećemo volan... treba da se koriste na posebnim koridorima, poput autoputeva, gde bi mogla da se vezuju u ''lance'' i time štede gorivo, smanje zagađenje i povećaju bezbednost. Pričam o onim idejama uparivanja vozila i korišćenju njihovih ''autopilota'' za takve deonice.
A ova ideja, pusti robota da ide po haotičnim ulicama i nadaj se najboljem, je čist idiotizam. Da ne pričam o žurci koja će tek da nastane kad se u celu igru uključe i AI, koji će otvoriti vrata za razne zloupotrebe i falinke.
 
Epilog

The chief of the Tempe Police has told the San Francisco Chronicle that Uber is likely not responsible for the Sunday evening crash that killed 49-year-old pedestrian Elaine Herzberg.


PHX4-1-2-800x450.jpg


“I suspect preliminarily it appears that the Uber would likely not be at fault in this accident," said chief Sylvia Moir.

Herzberg was "pushing a bicycle laden with plastic shopping bags," according to the Chronicle's Carolyn Said, when she "abruptly walked from a center median into a lane of traffic."

After viewing video captured by the Uber vehicle, Moir concluded that “it’s very clear it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how she came from the shadows right into the roadway."

The police said that the vehicle was traveling 38 miles per hour in a 35 mile-per-hour zone, according to the Chronicle—though a Google Street View shot of the roadway taken last July shows a speed limit of 45 miles per hour along that stretch of road.

At a Monday afternoon press conference, Tempe Sgt. Ronald Elcock said that there were no signs that the vehicle slowed down before striking Herzberg.


https://arstechnica.com/cars/2018/03/po ... tal-crash/
 
Па, рекоше изнад да је одговорна настрадала бициклисткиња.
 
Mislim da snimak stavlja tačku na diskusiju "ko je kriv".
 
Ja iskreno mislim da su oboje krivi.
Vozac je gledao u mobilni ali i da nije svakako bi je udario ali verovatno nesto sporije.

Ono sto je problem u celoj prici jeste stavka da je UBER-ov sistem ZAKAZAO.
Za samoupravljajuca vozila se ne koriste samo kamere vec i RADAR i LIDAR senzori koji su tu bas da bi auto mogao da "Vidi" u mraku.
 
Sa Forbsa:

https://www.forbes.com/sites/samabu...eport-time-for-some-regulations/#2cfb318b48df

It’s time to require automation to be able to detect pedestrians and cyclists from a minimum distance in certain lighting conditions. We don’t have to mandate any specific technologies, as long as the sensors can “see.” If Elon Musk can make his AutoPilot see without lidar, more power to him. But if an Uber can’t see a pedestrian on a clear night, it shouldn’t be allowed to test on public roads until it can.

Poruka je kratka i jasna. Kompanije koje traže dozvolu za testiranje na javnim drumovima da bi je uopšte dobile trebalo bi da ispune minimalne postavljene uslove. Dakle osnovni propisi moraju da postoje.
 
Fora je sto moze ali je u ovom konkretnom slucaju sistem zakazao.
Lidar i Radar su veoma mocni senzori i oba ova senzora se nalaze na automobilu koji je usmrtio biciklistu - Ocigledno da je zakazao softver i auto nije reagovao.

Kamere su veoma lose za detekciju u mraku - Zato se i koristi infracrveni senzori i njihove naprednije verzije (LIDAR-i)
 
Ovo je tako bizaran slučaj.

https://www.jutarnji.hr/autoklub/garaza ... m/7157676/

OTKRIVAMO DETALJE NESREĆE SAMOVOZEĆEG UBERA: senzori nisu registirali nesretnu osuđivanu narkomanku, ali niti transrodni kriminalac za upravljačem!

4A622DA600000578-5524031-image-a-8_1521589980793.jpg


skynews-uber-crash-autonomous_4261476.jpg


Policija je danas objavila uznemirujuću snimku nesreće Uberovog samovozećeg automobila u kojem je smrtno stradala pješakinja. Incident se dogodio u Phoenixu, a sada se nakon ove snimke postavljaju mnoga pitanja. Naime, u automobilu se nalazila sigurnosna vozačica koja, kako se može vidjeti u videu, uopće nije promatrala stanje na cesti, već je bila "zauzeta" vjerojatno tipkanjem na mobitel.

4A5E4F2700000578-5522511-Rafaela_Vasquez_was_behind_the_wheel_of_the_self_driving_Volvo_S-a-3_1521556916409.jpg


S druge strane, žrtva, 49-godišnja Elaine Herzberg, beskućnica koja je već nekoliko puta osuđivana zbog posjedovanja droge, prelazila je cestu na mračnom dijelu gdje nema pješačkog prijelaza. Pojavila se "niotkud" i nije bilo teoretske šanse da ju se uoči na vrijeme tako da je nesreća bila neizbježna. Uberov autonomni automobil kretao brzinom od 65 km/h, što je manje od ograničena na tom dijelu (70 km/h).

Ipak, neki postavljaju pitanje bi li se izbjegla tragedija da je sigurnosna vozačica reagirala (udarac bi vjerojatno bio neizbježan, ali možda ne bi bio smrtonosan). Daily Mail Online donosi nove informacije vezane uz sigurnosnu vozačicu. Riječ je o već osuđivanoj osobi koja je odležala 5 godina u zatvoru zbog oružane pljačke. Treba spomenuti i kako je prije pljačke imao ime Rafael, a nakon pljačke on se počeo identificirati kao žena, a pritom je i promijenio(la) ime u Rafaela. Stoga i ne čude prva policijska izvješća i informacije kako je za upravljačem sjedio muškarac jer su policajci osobu prema vanjskim obilježjima identificirali kao muškarca, a koja se tek naknadno izjasnila kao žena.

4A61202200000578-0-image-m-2_1521569000665.jpg


Nakon što je objavljena snimka, sigurni smo kako će se naći u problemima jer prema Uberovim pravilima sigurnosni vozači u svakom trenutku trebaju biti spremni preuzeti volan i reagirati.

4A59F0B900000578-0-image-a-3_1521569732331.jpg


Zasad još nije poznato je li pješakinja koja je osuđivana zbog posjedovanja droge u trenutku fatalne nesreće bila pod utjecajem opijata. Osim toga, istraga bi trebala otkriti zbog čega Rafaela nije reagirala na vrijeme i tako možda spriječila fatalnu nesreću. Uz to, istraga će utvrditi zašto senzori sustav autonomne vožnje uopće nisu reagirali na osobu na cesti...Dotad možete ispuniti našu anketu i odgovoriti tko je po vama krivac za ovu fatalnu nesreću prepunu bizarnih detalja, kako piše Daily Mail...
 
Slika i prilika Američkog društva - narkomanka beskućnik, transseksualac i mašina koja ih polako istiskuje, kako sa radnog mesta tako i sa planete.
 
Svaki uredjaj zakaze mnog puta pre nego sto se glavne mane otkriju i rese. Problem sa samovozecim kolima je sto se stiglo do trenutka gde testiranje na poligonima retko otkrije problem, pa je neophodno izaci u ziv saobracaj. Obzirom da se stotine prakticno non-stop vozi, cak ni u "zivom" saboracaju velike greseke nisu veoma ceste, i polako se priblizavaju situacijama koje su i za coveka komplikovane (gledajuci video, mislim da bi prosecan, pa cak i los vozac mogao debelo da reaguje, za ishod ne mogu da tvrdim da bi bio drugaciji ali ne mislim da je to bitno).
E sada, taj problem znaci da neko (ili pre neki) "treba" da pogine, da bi se prikupili podaci i problemi resili. Mislim, kako to bas da se ovako nesto desi u kraju gde sirotinja gura bickl, a ne recimo izmedju dve multi-milionske vile?
 
Gluposti. I na prugu kada neko istrči i tom prilikom ga zgazi voz niko ne krivi mašinovođu, da li ga je vide na vreme ili ne. Prelazak na neobeleženom mestu u uslovima loše vidljivosti, nije imala sreće i to je to. Svako snosi rizik kada pretrčava, i mora da bude spreman na to da postoji mogućnost da bude zgažen. Ako nećeš rizik, ne pretrčavaj. Da li je sirotinja, manjina, žensko je isto nebitno.
 
Mislim da bi trebalo razmotriti opciju korišćenja manjih električnih vozila sa akumulatorom/baterijom i automatskim i autonomnim upravljanjem kao alternativu klasičnom metrou za Beograd. Ispisao sam štošta o vozilima, stanicama i rutama I uradio neke matematičke simulacije maks. kapaciteta. Neka osnovna inspiracija bi bio tojotin E-pallete koncept i ispada da sam kopirao The Boring Company, iako sam ja već dosta ovoga ispisao pre njihove objave pre par nedelja.

Neke osnovne karakteristike vozila/sistema:
- Samupravljajuća vozila veličine autobusa ili manja
- Centralna kontrola i međusobna povezanost
- Elektropogon sa akumulatorom/baterijom
- Točkovi sa gumama
- Mali razmak između vozila za postizanje maksimalnog kapaciteta i frekvencije
- Mogu da koriste i prelaze sa puteva na postojeće tramvajske tramvajske koridore i onda na potpuno odvojene trase (podzemne i nadzemne)

Tekst je podeljen na sledeće stranice:

Uvod: https://belgradealternativemetro.wordpress.com/2018/03/17/introduction/
Zašto baš Beograd: https://belgradealternativemetro.wordpress.com/2018/03/17/why-belgrade/
Simulacija i kapacitet: https://belgradealternativemetro.wordpress.com/2018/03/16/simulation/
Stanice i raskrsnice: https://belgradealternativemetro.wordpress.com/2018/03/24/stops-and-junctions/
Dugoročni plan: https://belgradealternativemetro.wordpress.com/2018/03/17/long-term-plan/

Po svemu sudeći, ispada da bi se manjim inicijalnim ulaganjem i jeftinijim dugoročnim održavanjem dobio viši kvalitet prevoza. Kapaciteti su isti ili viši u odnosu na železnički metro, ali je fleksibilnost neuporedivo veća – što u planiranju ruta, što u mogućnosti da vozila prelaze na obične puteve ili da dele koridore sa tramvajima, te zbog korišćenja manjih vozila za rute manjeg kapaciteta. To je posebno praktično za Beograd koji tek treba da krene u izgradnju metro sistema od nule.

Pisao sam na engleskom jer hoću još ponegde da prezentujem ovo, nemojte mi zameriti.
Jako bih voleo da čujem vaše komentare i mišljenja.
Napomena: Nemojte da me pljujete što sam u analizi uzeo maršutu iz master plana - nije toliko bitna sama ruta nego sam hteo da računam kapacitete i pokažem fleksibilnost koja postoji na nekoj konkretnoj ruti...
 
Prva kazna

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-l2_XMYbOxk[/youtube]
 
https://www.volvotrucks.com/en-en/about-us/automation/vera.html

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2Gc1zz5bl8I[/youtube]

^^^VOLVO Vera električni samoupravljajući kratkolinijski tegljač.

U pitanju je RTM (ready to manufacture) koncept.

Vera se zasniva na principu tegljača za razvoženje poluprikolica u zoni luka, industrijskih i multimodalnih pretovarnih centara kontrolisanog iz komandnog centra.

Pomenuto okruženje predstavlja dobar početni opseg primene samoupravljajućih kamiona zbog sledećih prednosti koje pogoduju samoupravljajućim tehnologijama u razvoju i postojćoj tehnologiji baterija:

- Mali domet odgovara baterijama manjeg kapaciteta čime se ubrzava proces punjenja bez zamene baterija

- Relativno kontrolisano okruženje uz manji broj nepredvidjenih okolnosti (u saobraćaju skoro isključivo kamioni bez mnogo pešaka) olakšava primenu "početničkih" samoupravljajućih sistema

- Mala brzina uzrokuje manju potrošnju energije koja opet pozitivno utiče na kapacitet baterija, osim toga olakšava eksploataciju jednostavnijih samoupravljajućih sistema

Druga stvar su dugolinijski tegljači. Električni imaju problem dometa (osim Tesle sa papreno skupim baterijama) pa su dizel i hibridni samoupravljajući prozvedeni od klasičnih proizvođača za sada praktičniji. Samoupravljajući dugolinijski tegljači imaju last mile problem jer na početku ili kraju putovanja upada u problematične uslove gradske vožnje, a koje će kamioni poslednje savladati. Dakle ne bi bilo loše za početak na perieriji grada graditi više pretovarnih terminala za SDT (samoupravljajući dugolinijski tegljači) i MDV (manuelna dostavna vozila) tako da se roba ne vozi direktno. Na taj način bi se sprečilo ulaženje tegljača u grad, osim kada je u pitanju težak teret, recimo u građevinskoj industriji.

Bilo bi preporučljivo da su pretovarni terminali ako ne u potpunosti robotizovani onda bar sa značajnom zastupljenošću robota. Na taj način bi troškovi prevoza bili minimizirani.

Gde se sada tu nalaze putnička vozila? Ona su ujedno i najveći problem zbog eksploatacije u nepredvidivim uslovima, a koje je najviše savladao Gugl. Imam osećaj da su se "pravi" samoupravljajući autobusi nekako "zaglavili".
 
Ne znam da li ste upoznati sa tim da je Bell Helicopter ušao na tržište bespilotnih putničkih VTOL letelica sa modelom Nexus?

Bio je zložen na sajmu CES 2019 u Las Vegasu što se može videti u ovom Engedžetovom prilogu:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ozjLlc7XNX4[/youtube]

Nebitno da li su gume ćelave, da li su zaboravili da stave lance kad gamad ne čisti ulice jer je zamišljen da prevozi putnike vazdušnim putem od zgrade do zgrade.

U gradovima je ovo teoretski lakše izvesti od samoupravljajućih drumskih vozila u urbanim uslovima, međutim i dalje postoji ne tako jednostavno rešiv problem smanjenja nivoa zvučnog zagađenja. Uz navedeno ostaju i prepreke poput legalnog pristupa vazdušnom prostoru koji se deli sa postojećim zastarelim (hotol/horizontal take off and landing) prostorno neefikasnim aviosistemom.

I Bell nije jedini, s tim što nije startup već jedan od najvećih proizvođača standardnih vtol letelica (helikoptera). Isti pokušava da ne završi kao dinosaurus jer shvata da je stari koncept prevaziđen. Dron tipovi sa više potisnih tačaka su uz savremenu elektronsku kontrolu znatno stabilniji, samim tim i bezbedniji od helikoptera u vetrovitim vremenskim uslovima.

Biće interesantno videti koji će stadijum razvoja postići, koliko će im trebati vremena do komercijalizacije, kolika će cena takvog vida prevoza iznositi po kilometru (koliko će biti veća) kao i to kako će uticati na razvoj postojećih, odnosno drugih tehnologija u razvoju.

U svakom slučaju možemo se zavaliti u fotelju uz kokice. Globalna predstava pod nazivom "Poremećaj konvencionalnih vidova prevoza u svetu novih tehnologija" je počela. 8)
 
Uopšte ne razumem tu opčinjenost običnog čoveka time što ga mašina polako istiskuje iz svih svera, od proizvodnje, transporta (...) do medicine i ratovanja.

Jednog dana "svetski oci" (oličeni u xxxgrupama) će proceniti da im je svetska populacija totalno nepotrebna, što će i biti činjenica. Zapitajmo se šta bi po takvom scenariju usledilo...

Sent from my Mi A2 Lite using Tapatalk
 
Takav scenario uopšte nije daleko, koliko se naivnima čini...

Svetske "gazde" već uveliko rade na tom scenariju.
 
@Laki72 Verovatno projekat 'Zlatna milijarda' mada mozda i manja cifra sa neka slicnom idejom.

dron verzija taxi
evo nesto iz Kineske kuhinje za samoupravljajuca vozila ili u ovom slucaju letelica.

the Ehang 184. Configured as an X8 multirotor, the aircraft is capable of lifting off with a 100 kg (220 lb) passenger on board and flying for 20 minutes at 60 miles per hour. The human occupant is described as a “passenger” rather than a “pilot,” using a Microsoft Surface tablet computer to direct the aircraft to its destination. The airframe has successfully completed over 100 test flights, including a low altitude test with a human on board.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yL5hA8DnE9k[/youtube]
.
.
i Nemacke verzija drona

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs&t=193s
 
Vrh