Pazite post je predugačak da ga ne bi sekao po različitim postovima jer iovako cela tema više liči na blog nego na forum. Ko ima živaca da čita neka čita a ko nema neka preskače pasuse ili se fokusira samo na odgovore na tekstove pod navodnicima. Posebno obratiti pažnju na tekst ispod video klipa.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374070#p374070:3q18zxuu je napisao(la):
Igor » 01 Mar 2016 11:32 pm[/url]":3q18zxuu]Kakvi su nasi vozaci samoupravljajuca vozila su sasvim dobra cak i neophodna alternativa
Ja kad sam čuo da je u nezgodi učestvovao autobus i to zglobni pomislio sam da je neko stradao jer sam mislio da je u pitanju prototip a ne Leksus.
Ne samo što su sada sprečene sve nezgode sa istim scenariom već su ubačeni i sličini scenariji sa drugim parametrima (recimo mnogo veće brzine) koji bi doveli i do smrtnog ishoda. Sve to je sprečeno zbog ove lakše nezgode. Paradoksalno, bilo bi više od jednog povrećenog da do kontakta vozila nije došlo, odnosno da je autobus naglo zakočio jer bi više ljudi sigurno palo.
Već se u samom startu (prilikom testiranja) vidi da su prilično bezbedni. Kalifornijske potrošačke grupe (koje su verovatno odgovorne za odluku DMV o obaveznom ugrađivanju volana) su već počele da laju kako je tehnologija daleko, kako je potreban volan i vozač ali zdrav razum ne ide u njihovu korist. Pa baš ova nezgoda dokazuje da vozač, a samim tim ni volan očigledno ničemu ne služi, samim tim i potkrepljuje Guglovu teoriju. Isto tako da je tehnologija daleko zašto nije bilo više nezgoda? Evo ja sam recimo prvi očekivao da će svaki dan Guglova vozila udarati u sve redom, da će biti mnogo povređenih pa čak i poginulih kada se uzme u obzir ono što se moglo videti na klipovima sa Darpinog takmičenja. To je bilo pre 15 godina a tehnologija je u međuvremenu usavršena. Dakle nisam bio u pravu. Sad zamisli da su svi oni automobili sa vozačem koji su učestvovali u nezgodama sa guglovim vozilima bili takođe samoupravljajući. Do njih ne bi došlo. Da je ovaj autobus takođe bio samoupravljajući ni do ovoga ne bi došlo. Svaki slučaj do sada je imao ljudski faktor zbog toga što nijedno vozilo nije imalo V2V komunikaciju kako bi komuniciralo sa ostalim vozilima. Dakle ključ za koegzistenciju ručno voženih i samoupravljajućih automobila bez volana leži u umreženju odnosno V2V (komunikacija vozilo-vozilo) i V2I (komunikacija vozilo-infrastruktura) tehnologijama kako bi bezbednosni sistem ručnih vozila preuzimao kontrolu od vozača protiv njegove volje. Eto slučaja sa automatskim kočnicama. Takvi ADAS sistemi će biti obavezni po zakonu.
Ford je počeo da testira vožnju po snegu. Pada mi na pamet GPR (Ground Penetrating Radar). Pošto je sneg gust a put još gušći onda u zavisnosti od gustine podoge u stvarnom vremenu kompjuter može da vidi šta se trenutno nalazi ispod snega a ispred, iza ili sa strane vozila dok je u pokretu, bez obzira na brzinu.
Najmanju gustinu ima magla, veću već ima kiša, pa bara, sneg, blato, zemlja i na kraju najveću kamen i kolovoz bez obzira na vrstu podloge (da li je tucanik, kocka, asfalt ili u budučnosti ko zna šta još, recimo elektronski put sa fotovoltaičnim panelima). Zapravo senzori su superiorniji od ljudi. Vide ono što mi ne možemo. Ključ je da ih ima mnogo, istovremeno da budu i jeftini kako bi bili primenjivi na tržištu a sistem dovoljno bezbedan. Na primer samo GPR sistem mora imati više bekap sistema u slučaju da jedan ima problema. Zanimljivo je da je cena lidara ne samo znatno smanjena za par godina već je taj jeftiniji čak i superiorniji. Isto važi sa svim ostalim komponentama. Kad sam video Envidijin kompjuter za samoupravljajuća vozila brzine 150 (stotinu i pedeset, nije greška) makbukova pro zinuo sam. Pa Igore ploča je manja od ploče prosečnog laptopa.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374079#p374079:3q18zxuu je napisao(la):
laki72 » 02 Mar 2016 01:04 am[/url]":3q18zxuu]Vi se odusevljavajte, ali ja se jezim od tih najava...
Sent from my LG-D320 using Tapatalk
Mene plaši da ne ostanemo bez ikakvog prevoza na kakav smo navikli mada kada se bolje razmisli čak i bez metroa imaćemo ekonomičan sistem od vrata do vrata (što je sada misaona imenica) sa istom ako ne i većom srednjom brzinom od metroa. Mnogo brži od postojećeg autobusko-tramvajskog.
I neće biti ni skuplji jer ako grad otkači rupu bez dna poput GSP-a (što će rado učiniti zbog racionalizacije), privatnike i Lastu sa 50% postojećeg budžeta za dotiranje uspeće dodatno da snizi pretplatu izabranog/ih provajdera mobilnosti.
Da li će to biti Epl, Mercedes, Folksvagen, Dženeral Motors ili domaći Fijat iz Kragujevca, ili pak konzorcijum kao što je sada slučaj sa privatnicima o tome je rano govoriti.
Bilo kako bilo grad će nesumnjivo držati glavnu reč u stvaranju pristupačnije tarife ovdašnjoj kupovnoj moći.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=374084#p374084:3q18zxuu je napisao(la):
tragac » 02 Mar 2016 03:07 am[/url]":3q18zxuu]Forsira se priča da samoupravljajuća vouila moraju biti i ekološka, što će reći električna a troškovi proizvodnje elektromobila su i dalje previsoki.
Tesla motors pravi samo velike luksuzne limuzine jer one omogućuju velike marže, ali Tesla od tih marži nema ni M, posluju sa gubicima, a sa manjim vozilima ti gubici bi bili još i veći.
Upravo će konflikt ove dve činjenice dobrano odložiti masovniju upotrebu ovih vozia. Nije nemoguće da ćemo prvo u saobraćaju videti samoupravljajući voz, pa tramvaj, zatim autobus ili trolejbus, pa tek onda auto.
Cena nije problem jer mi nećemo ni posedovati ta vozila. I tramvaj košta 3 miliona pa zašto moramo svi da ga kupimo kada nam je jeftinije da imamo markicu? Grad kupuje tramvaje za nas, ne mi. Ako Ford proizvodi a i sam preuzima ulogu GSP-a logično je da žrtvuje kapitalne troškove kako bi se investicija dugoročno isplatila. Baš kao što je slučaj sa pomenutim tramvajem. Pritom niti je teret kapitalne investicije na nama, niti na gradu što će samo ubrzati tranziciju na novi sistem.
Samoupravljajući voz je suvišan jer decenijama postoje automatski sistemi sa kontrolnim centrom, pipl muveri itd. Nikada nisu toliko zaživeli pa neće ni sad.
Tramvaj je krut pa još zavisni šinski (sa šinama ugrađenim u kolovoz). Ako pod sistem omogućava vožnju od vrata do vrata sa srednjom brzinom metroa ako ne i većom, pritom opslužuje ceo grad za razliku od metroa i tramvaja logično je da su šinski sistemi prevaziđeni i preskupi pri čemu se finansiraju iz gradske kase koju svaki grad pa i naš hoće da oslobodi racionalizacijom.
Epl i Dajmler imaju veću moć nego svi proizvođači autobusa i trolejbusa zajedno. Dakle i autobusi otpadaju iz priče.
E sad zamisli kada Eplu i Dajmleru dodamo Gugl, Dženeral Motors, Ford, Tojotu, Reno-Nisan alijansu i Folksvagen Grupu. Zgaziće ih kao bubašvabu a da to neće ni primetiti. To su neočekivane posledice. Na vidiku je istorijska tranzicija, svidelo se to nama ili ne.
Evo novih vesti sa Ženevskog sajma.
http://www.businessinsider.com/ap-bmw-rolls-out-new-models-sees-modest-growth-in-europe-chin-2016-3
He said Daimler sees two roads toward autonomous driving, in which the car's computers and sensors enable it to stay within lanes and avoid other vehicles and pedestrians, "one being a more evolutionary one" in which automation is gradually added. The other path is completely autonomous driving in limited areas, which then expands.
Šta ima da kaže Dajmlerov Diter Zeče:
Dajmler vidi dva puta ka samostalnoj vožnji gde komjuteri i senzori omogućavaju automobilu da stoji u trakama i izbegava druga vozila i pešake, "jedan više evolutivni" gde je automatika postepeno dodata. Druga staza je potpuno samostalna vožnja u ograničenim područjima koje se onda širi.
^^^U prevodu posle one izjave da nije očekivao ono što je video u Silikonskoj Dolini (brzinu razvoja) zabrinuo se za budućnost kompanije pa je počeo da razmišlja o mogućim putevima razvoja. Jedan je tradicionalan, evolutivni a drugi revolucionaran gde bi verovatno morao da kanibalizuje Evobus čija je keš krava svakako Citaro.
Baš sam u prethodnom postu i spomenuo Meri Baru, odnosno samoremećenje. Ako to ne urade upašće u živo blato iz kojeg neće moći da se izvuku ma kako velika zverka bili jer konkurencija naprosto ode svojim putem.
Nije teško zaključiti u kom pravcu se ide. E sad ja ne mislim da će se ovo desiti preko noći već u toku naredne decenije - decenije i po ali isto tako ne mislim ni da će se preterano kočiti. Legalni okviri će se jednostavno nametati zakonodavcima širom sveta sami od sebe.
Znači već smo upali u začarani krug bez povratka, u centrifugu. Sve što je moglo da pođe "naopako", već je i pošlo.
Srbija je potpisnik Bečke Konvencije. Već sada Nemačka (koja u suprotnom rizikuje da joj autoindustrija sa 775.000 zaposlenih bude desetkovana zbog nove konkurencije) vrši enorman pritisak da se u član 8 i 12 doda deo rečenice "ili samoupravljućeg sistema" odnosno "ili samoupravljajući sistem" pošto se spominje samo vozač. Srediće oni to prilično brzo tako da ništa ne treba da se sekiramo. To znači da će Srbija jednostavno biti primorana da se usaglasi, baš kao što je uvek do sada kao mala Evropska satelit-država i bila.
Pred te male izmene moraće da urade isto što i Američka NHTSA, odnosno da naprave izuzetke za samoupravljajuća vozila na onim mestima gde zakon namenjen ručno voženim vozilima jednostavno nije primenjiv. Takođe treba da ubace ono što je primenjivo u "legalnom ekosistemu" sa takvim vozilima. Recimo NHTSA je u grdnim rešenjima poistovetila vozača sa sistemom (kompjuterom) nebili ubrzala modifikaciju legalnog okvira. Ono što je problematično će morati da reše ubacivanjem primenjivih rešenja koja trenutno nedostaju, odnosno čije mesto zauzimaju rešenja primenjiva kod ručno voženih a neprimenjiva kod samoupravljajućih vozila.
No to nije neki bauk jer će vrlo lako sve države potpisnice povelje to prihvatiti bez izmišljanja tople vode uključujući i Srbiju.
Imamo još jednu veoma svežu vest staru samo 8 sati.
http://uk.businessinsider.com/apple...-california-project-titan-electric-car-2016-3
Epl je upravo zakupio bivšu Pepsi Co. fabriku za flaširanje u Sanivejlu na samo nekoliko blokova od kompleksa iz kojeg dolazi buka.
Nešto ovde mnogo smrdi. Prvo igleda da će kola imati značku "Powered by Tesla" a drugo se samo od sebe nameće. Gugl i Tesla su već dosta zašli u vode testiranja samoupravljajućeg sistema. Da neće Epl naprosto da ugrađuje Guglov sistem?
Ako je samoupravljajući pod Ajfon na točkovima bez iOS-a a Gugl ne proizvodi hardver već samo Android OS, te da Epl ne može da sustigne Gugl sa testovima samoupravljajućeg sistema (jer ovaj jednostavno to radi godinama) onda nije teško zamisliti da Gugl ugrađuje sistem u Eplova kola. Još gore. Ako se udruže kompletna autoindustrija će završiti na starom gvožđu ma koliko se pojedini proizvođači trudili. E sad gde su tu proizvođači autobusa? Nešto ih ne vidim.
Kada dva dinosaurusa pojedu autoidustrijskog slona onda su verovatno već pogazili i ceo autobuski mravinjak.
Pa dva najveća proizvođača autobusa, ne samo gradskih Evobus i M.A.N biće kanibalizovani od strane sopstvene matične kompanije (Dajmler i Folksvagen Grupa). Ostaće samo drumski dronovi - kamioni. Samoupravljajući podovi će samo biti putnički drumski dronovi i ništa više.
Na kraju dolazimo do Srbije. Fijat u Kragujevcu donosi veći prihod od Ikarbusa tako da Vlada treba da privlači proizvođače i to sa akcentom na samoupravljajuće podove. Zato treba blagovremeno da razgovaraju sa kolegama iz Evrope. Ni jednu vest nisam čuo od strane naše vlasti u vezi samoupravljajućih tehnologija. Jednostavno ćute jer znaju da će biti protesta vozača. Ali to je neizbežno jer je rekoh, sve što je moglo poći naopako već odavno i pošlo i to sa druge strane Atlantika kako to uvek biva.
Evo Jungfirta iz Folksvagena. Snimak je od juče ni manje ni više nego sa salona u Ženevi.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eJonwgBa_y8[/youtube]
Na Nemačkom je. Na 2:38 prikazuje sadašnje stanje ulice sa lateralnim parkingom. Na 2:59 prikazuje istu ulicu sa malim i velikim podovima. Na 4:35 spominje mane autobusa kod ljudi sa posebnim potrebama dok na 4:53 prikazuje slepog čoveka u velikom podu sa 4 sedišta poput koncepta iWe s tim što su sedišta okrenuta jedna ka drugim. Pored toga na istoj slici može se videti kontrolni panel poput guglovog što znači da je vozilo bez volana. Takođe prikazan je i slep čovek ispred malog poda, takođe Nivo 5 - Potpuna Automatika (bez volana). Svaka nezgoda će predstavljati odgovornost za proizvod (product liability) dok ćemo mi biti samo putnici.
I to sve dolazi iz usta Folksvagena u čijoj je grupi i M.A.N koji i sam pravi autobuse a pritom je jedan od renomiranih proizvođača. Kanibalizacija, ništa drugo.
I na šta je sada Diter Zeče primoran nego da zaboravi na F015 za masovno tržište. Derivat tog koncepta biće prodavan kao ultraluksuzna verzija sa manuelnom opcijom. Gde vozačke dozvole budu potpuno ukinute biće ilegalno voziti ga ručno, osim na autodromu. Došli smo do priče sa konjima majko mila. Tako se brzo dešava da javni prevoz ne može tako brzo da odreaguje jer se kapitalne investicije jednostavno presporo pretvaraju u stvarnost. Nekoliko redova veličine sporije od razvoja Silikonske Doline koja je već povukla autoindustriju sa sobom.
Dva IT džina kakva svet još nije video prouzrokovala su prelazak autoindustrije u najbržu brzinu samo zbog činjenice da u Silikonskoj Dolini promene nastaju gotovo trenutno u odnosu na ostale industrije. Autoindustrija je u overdrajvu ali ostali ne mogu da stignu. U legalni sistem ne sumnjam da će kočiti (kako su do sada kružile priče), zapravo ubrzaće jer će sam biti pod pritiskom. Ovi ostali jednostavno neće moći da se nose sa tim. Ukočili su se baš u najgorem momentu.
Folksvagen nije jedini. Istog dana na istom događaju najvišim zvaničnicima iz sveta autoindustrije su puna usta jedne te iste stvari koja znači samo jedno - tektonske promene u autoindustriji. Katalizator? Silikonska Dolina sa razvojem bržim od konkurencije.
Javni prevoz, putnička spora železnica a posebno regionalni aviosaobraćaj koji izjedaju kako samoupravljajući automobili tako i brze pruge ne mogu da se nose sa ovim gore navedenim promenama.
Sad će Igor da se smeška kada ovo kažem ali ispada da će na kraju završetak Prokopa dobro i doći.