Šta je novo?

Samoupravljajuca vozila

Vesti:

http://www.reuters.com/article/us-audi-strategy-idUSKCN1030HW

This is about a robot car that may not even need a steering wheel or pedals, so it's ideal for urban traffic,

Rojters prenosi da Audi planira proizvodnju 3 električna modela 2020, da će 25-30% prodatih Audi vozila 2025. biti električno među kojima će biti i vozila iz "A" segmenta (mali gradski automobili).

Osim toga Audi planira da osnuje filijalu "SDS Company" (verovatno Audi Self Driving Systems Company" čiji će fokus biti na samoupravljajućim vozilima.

Radi se o robot vozilima kojim možda nisu ni potrebni volan ili pedale, pa su idealna za gradski saobraćaj.
 
Nove vesti.

[http://www.bloomberg.com/news/arti...driving-car-research-head-chris-urmson-leaves

Kako opet Blumberg prenosi, Kris urmson je napustio projekat samoupravljajućih automobila. Taj projekat će se uskoro "otkačiti" od X-a kako bi postao zvanični ogranak Gugla nakon čega bi tehnologija mogla da uđe u masovnu proizvodnju.
 
na kraju će ispasti dobro što nismo napravili metro kad samoupravljajuča vozila zavladaju gradovima.
 
Da, nasi vladari su na srecu veoma dalekovidi. Evo je 2035, dok trepnes dobicemo fordova samoupravljajuca vozila. Ne znam da li ce ovaj kncept ikada da zazivi. Mozda razviju neke sisteme koji ce olaksati voznju ali poptuno autonomna vozila su mi nekako SF. I mislim da se Tesla previse fokusirala na to, stalno pisu da je sistem pogresio, tako im se rusi renome, bolje da se fokusiraju na razvoj baterija, i da konacno kazemo zbogom nafti.
 
Potpuno autonomna vozila jesu tehnički moguća čak i sa današnjom tehnologijom ali tako da i putevi imaju senzore. A ovaj senzacionalizam od hiljadu samoupravljajućih vozila jednom u šest meseci se dogodi saobraćajka i odmah sve novine i portali objavljuju. Probajte sa uzorkom od bilo kojih hiljadu vozila sa ljudskim vozačem. No ljudi imaju prevelika očekivanja, očekuju da će ih to vozilo izvući i kad neki id*** prođe na crveno i zaleti se u njih.
 
kad kompletno pređemo na samoupravljajuća vozila neće biti potrebe za semaforima. niti će biti idiota za volanom.
 
Najnovija vest stiže od Biznis Insajdera.

http://www.businessinsider.com/michigan-bill-autonomous-cars-2016-8

Michigan may let driverless cars cruise public roads without a human operator

Mičigen može dozvoliti da automobili bez vozača krstare putevima bez ljudskog rukovaoca.

State legislators have introduced a bill that would let companies developing the self-driving technology operate their vehicles on the road without a test driver present.

Zakonodavci saveznih država predstavili su predlog zakona koji bi dozvolio preduzećima koja razvijaju samoupravljajuću tehnologiju da puštaju svoja vozila na put bez prisutnog test vozača.

Another bill in the package would also amend the law so that if one of these self-driving vehicles is involved in an accident, the automaker will be held responsible.

Drugi predlog zakona u paketu bi takođe dopunio zakon tako da ukoliko jedno od ovih vozila učestvuje u nezgodi, proizvođač će biti odgovoran.

^^^Navedeno predstavlja praktično drugu fazu testiranja samoupravljajućih vozila na javnim putevima što omogućava primenu potpuno samoupravljajućih vozila (NHTSA nivo 4/SAE nivo 5).
 
Још нових вести у вези роботизације свега на точковима.

http://www.cbsnews.com/news/bill-fo...-racecar-first-place-le-mans-autonomous-cars/

Гост Си Би Ес-а био је Бил Форд - извршни председник Форда па ево пар речи које је рекао.

The change is happening in cities first, and rural transportation and suburban transportation will change more much slowly.

Промена се дешава прво у градовима, и рурални и приградски саобраћај ће се променити спорије.

^^^Градови представљају велика али компактна тржишта па су стога и најлогичнији домен прве генерације самоуправљајућих возила.
 
Velika vest. Dugo očekivana pravila za samoupravljajuća vozila su konačno ugledala svetlost dana.

Amerikanci polako ali sigurno Evropu postavljaju u veoma nezgodan, inferiorni položaj.

http://www.theverge.com/2016/9/19/12981448/self-driving-car-guidelines-obama-foxx-dot-nhtsa

^^^Verdž.

https://www.washingtonpost.com/loca...78411e-7e92-11e6-8d0c-fb6c00c90481_story.html

^^^Vašington Post.

https://www.scribd.com/document/324...&source=impactradius&medium=affiliate&irgwc=1

^^^Zvaničan dokument.

Po prvi put SAD dozvoljava testiranje vozila bez ikakvih standardnih kontrola (volan, gas, kočnice), kao i pravo povlačenja vozila (recall) u slučaju ugrožavanja bezbednosti.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=G20J6MdW75c[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1VNoVygEDDI[/youtube]

Folksvagen predstavio koncept Sedric. U pitanju je SAE Nivo 5 vozilo. (Sedric- SeDriC/Self Driving Car).

Osim pedala gasa, kočnica i točka upravljača nema ni ključ. Potrebno je samo da pritisnete dugme daljinskog upravljača da bi vozilo lociralo isti te na taj način došlo do vas nakon čega je potrebno samo da zadate destinaciju putem glasovne komande i to je sve.

Vozilo je pogodno kako za flote tako i za privatne korisnike, drugim rečima može biti kako robotaxi tako i vaš privatni automobil.

Koncept predstavlja bazu za buduće serijske modele. U planu je 30 električnih Folksvagen modela 2025. godine među kojima su i SAE Nivo 5 vozila poput ovog.

http://www.reuters.com/article/us-autoshow-geneva-volkswagen-idUSKBN16D278

^^^Rojters.

http://jalopnik.com/the-volkswagen-sedric-is-an-autonomous-space-caterpilla-1793018719

^^^Jalopnik.
 
Možda najvažnija vest do sada.

http://www.reuters.com/article/us-apple-car-idUSKBN17G1CJ
Rojters prenosi da je Epl dobio dozvolu za testiranje samoupravljajućih vozila od kalifornijskog DMV-a.

The permit allows it to conduct test drives in three vehicles with six drivers, the state Department of Motor Vehicles said on Friday. The vehicles are all 2015 Lexus RX450h, according to the DMV.

Epl je dobio dozvolu za testiranje tri vozila tipa Lexus RX450h proizvedenih 2015. god. sa šest vozača. S obzirom da se ne radi o sopstvenom prototipu već o modifikaciji standardnog automobila teško je reći da li Epl namerava da proizvodi samo softver i hardver za druge proizvođače ili pak kompletne automobile. U svakom slučaju ono prvo može biti samo prelazni korak.
 
https://www.bloomberg.com/news/arti...s-focusing-on-making-an-autonomous-car-system

Izvršni direktor Epla Tim Kuk je konačno otkrio detalje u vezi projekta "Titan". Epl se fokusira na veštačku inteligenciju, odnosno autonomne sisteme čija je upotreba očigledna u vezi samoupravljajućih vozila, međutim Kuk ne izostavlja činjenicu da je ista korisna i za druge namene (roboti) ali nije siguran gde će na kraju taj put da vodi (možda hardver). Pored toga Epl ne ignoriše ni električni pogon kao sastavni deo revolucije autonomnih sistema. Vreme će reći u kom pravcu Epl ide.
 
Tesla kamion:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=h_SjAcQeU1A[/youtube]
 
Od presudnog je značaja za šleper za koliko sekundi će dostići 100 km/h. Šleperi, posebno ovi sa poluprikolicama, su poznati po tome što jako često staju i voze se po gradu, pa je imperativ da budu što startniji. :lol:


Volim ovo kad informatičari dobiju velike pare pa misle da su time dobili i svo znanje i umeće ovog sveta. Ko kad je Google, inače u originalnu marketinška agencija, 2011 rekao kako je došao do zaključka da ljudi nisu napravljeni da voze. Pa će zato oni da naprave kockicu na točkovima koja će da vozi umesto nas i reši sve današnje saobraćajne probleme. Pet godina ranije nisu znali ni šta je ABS al 2011 su doktorirali mašinstvo, saobraćaj i psihologiju.
 
Može da bude itekako bitno ako se na taj način postiže fleksibilnost u promeni brzine kretanja. Posebno kada dođe vreme dominacije samoupravljanja na putevima, kamioni više neće usporavati ostali saobraćaj na putevima sa dvosmernim tokom saobraćaja. Oni će moći potpuno da se prilagode brzini koju budu diktirali samoupravljajući putnički automobili.
 
Pa teško da će kamion sa poluprikolicom ili prikolicom ikada moći da putuje istom brzinom kao i putnička vozila. Možda će moći da parira autobusima, ali to je to. Ubrzavati toliki teret preko stotke prosto nije bezbedno. Osim ako put nije prava štrafta kroz Arizonu.

Inače svaki pomak napred je dobra stvar, koja će pre ili kasnije moći da se iskoristi da se nešto unapredi. I to nije sporno. Nego je sporan nastup tih nekih IT kompanija, koje se ponašaju kao da je svet bio u srednjem veku do malopre a sad će one za par godina da ga transformišu u raj na zemlji. A niko ne postavlja pitanje šta će biti sa milionima vozača koji od toga žive, zatim sa pitanjima pravne odgovornosti u slučaju nezgoda SU vozila, zatim odakle dolazi ta struja koja napaja ta nezagađujuća vozila... Na to svi danas zaboravljaju jer su zauzeti obožavanjem novog Stiva Džobsa.

Inače i ja sam trenutno sticajem okolnosti u IT, i svestan sam koliki je njegov potencijal, pogotovu u predstojećoj eri. Ali sam svojevremeno učio i o saobraćaju, i znam koliko je pretenciozno kad ovakvi izađu i kažu kako će jednim potezom da reše nešto što hiljade drugih ne mogu već decenijama. O konstantnom porivu da se igramo sa vatrom zvanom veštačka inteligencija (ne virtuelna, nego punokrvna veštačka inteligencija) da ne pričam. Svi vide samo slatke stvari iz igrica i filmova a niko ne vidi cene koje će morati da se plate uz to.
 
I koje su cene? :)
btw, samo ubrzanje iako jeste potencirano nije poenta ovog vozila. A deep machine learning je danas itekako popularna stvar na zapadu i više nije nešto što će možda nekad nešto nego je nešto što je trenutna era razvoja tehnologije.
Što se tiče poslova to je malo... kroz istoriju možeš primetiti da su mnogi ostali bez posla usled modernizacije pa je svet napredovao,životni vek se produžio i sada više ljudi ima da jede nego pre. AI će svakako biti problem jer će biti baaš radikalan korak, ali neće to sutra doći i kada dođe svet će morati da se prilagodi tome, to je cena svake velike inovacije. a imamo i domaćeg čoveka koji je o tome govorio:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jX1BE7IHkmw[/youtube]
 
Prva i najveća cena razvijanja VI je oslobađanje nečega što može da uči, razvija se, reprodukuje i prilagođava se bolje nego bilo šta na plneti. A s obzirom da neki AI već pokazuju i prve znakove svesti, samo je pitanje vremena kad će početi da se i ponašaju kao svesna bića - da imaju svoje želje, planove i potrebe. Kad dođe do toga, nema tog čoveka koji će moći da ih predvidi. A mnogo je prostora da stvari pođu po zlu. Jer će doći do sukoba interesa i sukoba našeg i njihovog viđenja stvari.

Za početak taj AI će moći da napravi viruse koje nijedan AV program neće moći da zaustavi jer će raditi potpuno drugačije od onog što ljudi prave i smišljaju. I još će uz to moći da i sami uče i razvijaju se u toku procesa. O brzini njihovog širenja da ne pričam. Horda takvih virusa bi u roku od par sati mogla da načini ogromnu štetu po svetu tako što bi onesposobili infrastrukturu i komunikacije. A to je tek ono manje zlo. Prava igranka će biti ako se to bude desilo u vreme željno isčekivanog Internet of Things, kad sve oko nas postane povezano i dostupno preko interneta, na izvolte potencijalnom napadaču. E onda će tek da bude pičvajz na kub.

Što se tiče poslova, jedan od najčešćih argumenata koje čujem u odbranu AI i robota, pored iracionalnog upoređivanja sa Ludistima, jeste upravo kako će roboti ukinuti neka radna mesta, ali će zato napraviti neka nova. To je donekle tačno. Postoji potencijal da ljudi 2040. na Zemlji žive uz robote koji im pomažu u mnogim stvarima i da taj život svima bude raj u poređenju sa ovim sadašnjim prosekom. Samo što svi zaboravljaju da je potrebno da se ispune dva uslova za to: 1) da AI i roboti ostanu pod našom kontrolom i/ili da ne dođe do našeg međusobnog sukoba nego do simbioze i 2) da svet prethodno preživi tu tešku tranziciju i promenu, tj. da pregura tih 5-10 godina kad će milijarde ljudi širom sveta postati nezaposleno usled zamene robotima. Šansa da se ispuni samo jedan od ta dva uslova je jako mala. A šansa da se ispune oba, i da sve prođe kako valja... je mikronski mala.

Ali kao i uvek kroz istoriju, ljudi (u masama) će to početi da shvataju tek kad im nevolja zakuca na vrata. Na kraju krajeva, dovoljno je samo pogledati prosečne komentare na netu o AI. Ljudi gledaju snimke novog Guglovog vojnog robota koji se ponaša kao vojne mašine iz filmova i njihova reakcija se svodi na ''Kuuuul! Biće kao Terminator!'' Isto je i sa AI i Hive mind projektima. ''Vauuuu, vidi ga Skajnet! Doo jaaaja!'' Što samo potvrđuje da kao kolektiv uopšte nemamo nikakvu predstavu s kakvom se opasnom vatrom igramo.
 
Pa vidi, ako AI preuzme većinu poslova, moraće da se reši problem zaposlenosti na drugi način. Ako ostaviš to nerešeno imaćeš daleko gadniji problem od pomahnitalog AI
Što se tiče AI koji ima želje i slično, meni to liči na teško preterivanje jer to što mi imamo kojekakve sitne falinke i urođene nagone ne znači da će ih imati i mašina, duboko prosvećeni ljudi čak nemaju ni takav nagon za samoočuvanjem. Emocije su nešto što mašina takođe ne može da ima, može samo da emulira pa je pitanje hoće li biti negativnog uticaja. Kako god da okreneš, gospodin koji vodi teslu je zauzeo jak stav da AI mora debelo da se propiše i da mora da postoji konsenzus na tu temu. videćemo već, mislim da ćemo mi doživeti taj korak :)
 
Želje, nagoni i interesi nisu falinke nego nešto što ima svako živo i svesno biće u univerzumu. Nije pitanje da li će ih imati i roboti, nego kada. Onog momenta kad robot postane svestan sebe, on postaje svestan i svojih potreba. Jedino ostaje pitanje emocija, pošto one traže zaista kompleksnu inteligenciju. Al eto i mi smo svi nekad davno bili stromatoliti, skupina atoma i ničega više. Pa smo vremenom prerasli u ovo što smo danas. Sad, ako je nama trebalo 3.5 milijardi godina za toliki put, robotima će trebati manje. Jer em što će biti brži od nas u svemu, em što oni neće krenuti od intelektualnog nivoa stromatolita nego od nivoa u rangu psa. Ako ne i jače, pošto već postoje roboti koji po inteligenciji sustižu majmune.

Pa vidi, ako AI preuzme većinu poslova, moraće da se reši problem zaposlenosti na drugi način. Ako ostaviš to nerešeno imaćeš daleko gadniji problem od pomahnitalog AI
Slažem se. Ali ajde realno, koliko kompanija znaš za koje bismo mogli, bar sa polovičnom sigurnošću, da kažemo ''e oni su odgovorni, oni neće otpuštati ljude, nego će čak pomagati u sprečavanju socio-ekonomske propasti''? Koliko takvih ima? Ima ih par u Japanu, u Skandinaviji i možda poneka u Americi. I to je to. Svi ostali, na čelu sa velikim igračima i korporacijama, neće reći ''uh, ne valja ovaj bum nezaposlenosti, kako da ga sprečimo?'' nego će reći ''Sprema se pičvajz, ajd da skrešemo troškove i boost-ujemo profit dok možemo, pa da palimo pre nego što nastupi oluja''. Jer to je mentalitet bogataša i korporacija. Njih ne zanima kolektiv, i ne zanima ih bolja budućnost, nego ih zanima kako da naprave bogatstvo, ovde i sada.

Zato sam vrlo skeptičan po tom pitanju, jer pošto krene globalni haos, niko se neće baviti moralom i odgovornošću, nego svojim preživljavanjem. Namerno kažem svojim, jer u tom momentu neće biti ''spasavajmo zemlju'' nego će svako gledati samo da sebi spase živu glavu. A do tada niko ništa neće menjati, jer ko veli dokle god nije naša pozadina u procepu, šta ima da menjamo. A tu i je i pomenuti problem ''Vauuu Skajnet! Super!'' mentaliteta. Ljudi srljaju u svoju propast i još se raduju tome. I kako ti sad takvu masu da edukuješ i sprečiš u propasti?

Što se tiče Elona Maska, on uglavnom priča ono što ljudi, posebno grupica obožavatelja oko njega, vole da čuju. On je poput šoumena, da ne kažem političara, koji traži teme i probleme o kojima će da priča i da kobajagi nudi rešenje, ili se zalaže za njihovo rešavanje... a u stvari koristi pažnju i popularnost oko sebe da zaradi još para.
 
Velika vest.

Ni mesec dana posle odluke da od Aprila u Kaliforniji stupa na snagu propis koji dozvoljava testiranje samoupravljajućih vozila bez prisutnog ljudskog vozača Uber je "zaradio" svoju prvu žrtvu - i to pešaka u saobraćajnoj nezgodi sa smrtnim ishodom.

https://www.bloomberg.com/news/arti...nomous-car-involved-in-fatal-crash-in-arizona

Izvor: http://www.bloomberg.com

Samoupravljajuće vozilo je udarilo pešaka i pored toga što je imalo test vozača koji baš i nisu od neke vajde.

Ovo možda i neće imati veće posledice u SAD gde se kako lokalne tako i vrhovne vlasti agresivno zalažu za AV, međutim Evropa kao "oprezni posmatrač" rizikuje da debelo zaostane za konkurencijom, te da takvim stavom i sahrani sopstvenu autoindustriju.

Jedno je sigurno - ne samo što vlasti treba da ubrzaju proces donošenja propisa već moraju da budu sigurni da će vozila biti bezbedna uz postavljanje uslova proizvođačima kada su postigli nivo za testiranje na javnim drumovima sa test vozačima, odnosno bez njih.

Ispravka:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8_ZOn5RKwU0[/youtube]

Neki izvori spominju pešaka, međutim na snimku televizije ABC15 Arizona vidi se jasno da se radi o obaranju bicikliste. Ženu su identifikovali kao 49-godišnju Elaine Herzberg, stanovnika predgrađa Tempe u gradu Feniksu, američka država Arizona.
 
Do jaja (da izvinete...)

No sad ce propaganda o nepogresivoj i savrsenoj tehnici i jos naprednijim tegnologijama da se pojaca, a zrtva ce biti zaboravljena do vikenda...

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Vrh