GRAD BUDUĆNOSTI: VIZIJA RAZVOJA BEOGRADA DO 2020. GODINE
Prestonica lepih obala i dobrog saobraćaja
Lana Gedošević | 29. 10. 2010. - 00:02h | Foto: A. Isaković | Komentara: 0
Moderna saobraćajna infrastruktura, ažurnija priprema lokacija za veće investicije, ali i veći stepen zaštite kulturnog i prirodnog nasleđa glavnog grada samo su neke od oblasti kojima bi prestonica u narednom periodu morala da se pozabavi.
Grad kojem terba „renoviranje“: Beograd iz vazduha
I ove, ali i neke buduće gradske vlasti, moraće posebnu pažnju da posvete povećanju šumskih površina u Beogradu, uređenju i korišćenju priobalja Save i Dunava, prečišćavanju otpadnih voda, ali i brojnim aktivnosti oko smanjenja zagađenosti vazduha i buke.
Ovo su samo neki od prioriteta kada je u pitanju Beograd, i na koje ukazuje Zakon o prostornom planu koji se trenutno nalazi u skupštinskoj proceduri. Ovaj dokument će dati osnovne smernice za dalji razvoj prestonice, ali i za ostale delove Srbije do 2020. godine.
- Prostorni razvoj Beograda usmeren ka jačanju njegove pozicije među metropolama Evrope, ali to istovremeno zahteva i uklanjanje i ublažavanje brojnih slabosti. To se između ostalog odnosi i na neuređene i nepovezane prirodne sisteme i celine, rečne obale, brdska područja, bespravnu gradnju, nepoštovanje i uzurpaciju javnog dobra od rečnih obala, preko parkova i trgova do ustanova od javnog značaja. Takođe, u pitanju je i nedovoljno razvijena ekološka svest kod građana, neregularno korišćenje prirodnih resursa, nedovoljno uređeno uklanjanje otpada, slabosti u saobraćajnom sistemu, slabo održavanje zgrada i , naročito, slabu poziciju rubnih opština Beograda koje nemaju status lokalne samouprave - kaže Prof dr Borislav Stojkov, direktor Republičke agencije za prostorno planiranje i rukovodilac izrade Prostornog plana Srbije.
Kao probleme sa kojima će prestonica morti da se izbori on ističe i to što najznačajniji objekti kulture, kulturno i prirodno nasleđe i simboli grada zahtevaju veći stepen uređenosti i zaštite.
- Građenje bez jasnih kriterijuma i stila, inicijativa građenja prepuštena privatnom kapitalu i njegovom (ne)ukusu, sveprisutna ugroženost javnog interesa i javnog dobra, u značajnoj meri ugrožavaju poziciju Beograda i perspektivu njegovog razvoja - kaže Stojkov.
Iako Beograd ima odlične mogućnosti za razvoj, među stvarima na koje posebno treba da obrati pažnju je i obezbeđenje adekvatne i moderne saobraćajne infrastrukture za sva četiri vida transporta (putni, železnički, vazdušni i rečni)...
- Prostorni plan Srbije među prioritete svrstava i dovršetak obilaznice na autoputu, aktivnosti oko izgradnje budućeg metro-sistema, nastavak izgradnje železničkog čvora sa oslobađanjem Savskog amfiteatra, proširenje aerodroma „Nikola Tesla“ sa kargo centrom i modernizaciju Luke „Beograd“ uz istovremeno ispitivanje mogućnosti za njeno premeštanje na drugu lokaciju - objašnjava Stojkov.
Prostorni plan Srbije predviđa i brojne aktivnosti kada su u pitanju prirodna i kulturna baština, zaštita životne sredine, uređenja teritorije grada... Recimo, posebna pažnja se posvećuje povećanju šumskih površina grada Beograda za oko 3.000 hektara do 2014. godine, ali i na zaštitu, uređenje i korišćenje naročito priobalja Save i Dunava.
- Posebno se ističe i značaj povećanja površina pod zaštitom prirode i uređenjem predela na potezu Avala-Trešnja-Guberevačke šume-Kosmaj, kao i priobalnih površina u Podunavlju i Posavini. Kod životne sredine među prioritetima je čišćenje Beograda, prečišćavanje otpadnih voda koje se ispuštaju u Dunav i Savu, sanacija industrijskih i rudarsko-energetskih površina, izgradnja regionalne deponije za čvrsti otpad, kao i aktivnosti oko smanjenja zagađenosti vazduha i buke - objašnjava Stojkov ističući da će Grad Beograd kao najveći urbani centar Srbije morati da posveti pažnju i klimatskim pomenama, ali i razmotri mogućnost korišćenja obnovljivih izvora energije, uvođenje energetske efikasnosti u građenju, industriji, saobraćaju i komunalnim uslugama.
- Kao turistički centar od međunarodnog značaja, ali i kao glavni grad koji obeležava identitet Srbije, Beograd će prema Prostornom planu Srbije da posveti posebnu pažnju kulturnoj baštini. Među kulturno-pejsažnim celinama od republičkog značaja istaknuto je područje Kosmaja, Beogradska tvrđava, područje Topčidera, kao i priobalje Dunava sa starovekovnim objektima (Vinča ). Tu spada i dalje uređenje centralnih delova i njegovih urbanih centara - kaže Stojkov.
Kakva će tačno biti vizija razvoja prestonice do 2020. godine preciznije će definisati Strategija razvoja Beograda i Regionalni prostorni plan koji će biti završene do kraja ove godine.
Ušće simbol Beograda
Postojeća Strategija razvoja Beograda predviđa da ušće Save u Dunav sa Velikim ratnim
ostrvom bude glavni simbol evropskog
identiteta Beograda. Ono po čemu bi prestonica mogla da bude još prepoznatljiva su i stara jezgra Beograda i Zemuna,
Beogradska tvrđava sa Kalemegdanom, Hram svetog Save, Park prijateljstva i park Topčider, kao i Ada Ciganlija i Avala sa
tornjem.
http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/214291/Prestonica-lepih-obala-i-dobrog-saobracaja