Izvor: Politika.rs
„Bigzovci” potencijalni stanari zgrade Pošte u Savskoj
Za mesec dana biće poznata namena zdanja na Savskom trgu –kulturni centar ili kancelarije. – Autentična fasada koju je projektovao arhitekta Momir Korunović biće obnovljena.
Kancelarije ili kulturni centar? Japijevci ili umetnici? Grad ili kompanija „Beograd na vodi”? Rešenje ovih dilema sledećeg meseca odrediće sudbinu zgrade Pošte u Savskoj ulici. Obnova joj ne gine i vraćanje izvornog izgleda fasade koja je uništena u bombardovanju Beograda u Drugom svetskom ratu, ali dok se ne utvrdi njena buduća namena projektovanje ne može da počne.
To zdanje arhitekte Momira Korunovića prema planskom dokumentu za „Beograd na vodi” nije predviđeno za rušenje, već suprotno – da bude sačuvano uz nekolicinu vrednih zdanja koja su obuhvaćena planom za izgradnju stambeno-poslovnog kompleksa od oko dva miliona kvadrata na desnoj obali Save.
Ugovorom za „Beograd na vodi”, potpisanim u zgradi Beogradske zadruge, objektu koji je obnovio arapski partner državi Srbiji, i takođe morao da ga sačuva, Pošta je opredeljena kao komercijalna zgrada sa kancelarijama. Ali bez obaveze da se njena autentična spoljašnjost vrati. To je ideja grada, kao što sada želi da taj objekat bude javne namene i da u njega useli umetnike koji su donedavno koristili zdanje BIGZ-a u Bulevaru vojvode Mišića. Za naš list to otkriva Marko Stojčić, glavni gradski urbanista.
– Obe varijante – komercijalna ili kulturna namena – još su u igri, pregovaramo sa kompanijom „Beograd na vodi”. Ako bude objekat kulture, slikari, vajari, arhitekte, nekoliko stotina bendova koji su bili u BIGZ-u dobili bi taj prostor da koriste uz simbolične iznose za troškove održavanja koje bi plaćali. Ako tamo budu kancelarije, obnovu zdanja finansiraće „Beograd na vodi”, a ukoliko bude kulturni centar onda bismo to mogli tako urediti da ta kompanija finansira uređenje, ali da joj se to ulaganje odbije od doprinosa za uređivanje gradskog građevinskog zemljišta – ističe Stojčić.
On očekuje da će dogovor pasti za najkasnije četiri nedelje, posle čega sledi izbor projektanta, dok bi obnova mogla da počne sledeće godine.
– Pošta je veći deo iselila sa Savskog trga, a ostatak će biti iseljen kada budu završeni lokali u „Beogradu na vodi” gde će nove ekspoziture pošte biti otvorene – kaže glavni gradski urbanista.
Da će ovoj zgradi, koja je posle Drugog svetskog rata rekonstruisana do neprepoznatljivosti po projektu Pavla Krata, biti vraćen nekadašnji izgled, najavljivano je prethodnih godina više puta u susret obnovi Savskog trga. U gradu su bili izričiti da će, kada zgrada Pošte bude bila prodata (pošto je to ranije bila jedna od najava), od budućeg investitora zahtevati da vrati ne delimično, već u potpunosti autentičnu fasadu ovom zdanju. Neko vreme zavladalo je ipak zatišje pa se činilo da se odustalo od ove ideje.
Da odustajanje nije opcija postalo je jasno prošlog proleća kada je za naš list Stojčić istakao da će za ovu poštu, odnosno za njenu rekonstrukciju, biti najverovatnije raspisan arhitektonski konkurs i da će njegovi učesnici imati zadatak da oblikuju to zdanje tako da vrate elemente autentične fasade. Međutim, u trenutku kada je gradski urbanista izašao sa ovom najavom nije bilo najjasnije da li će Pošti biti u potpunosti ili samo delimično biti vraćen izgled sa potpisom „srpskog Gaudija”, jer je tada Stojčić isključio mogućnost da delo arhitekte Momira Korunovića bude u potpunosti obnovljeno u izvornom obliku.
Prema njegovim navodima s početka juna 2020, stručnjaci gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture smatrali su da tehnički nije moguće vratiti to zdanje u prvobitni izgled jer je objekat izgubio svoju originalnu strukturu. Ali vrlo brzo, glavni gradski urbanista na svom instagram nalogu izlazi sa idejnim rešenjem rekonstrukcije Pošte uz nedvosmislenu poruku da će joj definitivno biti vraćen izvorni izgled.
Korunovićevo remek-delo i posleratni minimalizam
Zgrada Pošte podignuta je dvadesetih godina prošlog veka i za nju dobar deo stručne javnosti smatra da je bila Korunovićevo najbolje arhitektonsko delo. Oštećena je u Drugom svetskom ratu, ali da je bilo dobre volje u posleratno doba, mogla je da se rekonstruiše i odmah tada vrati u izvorno stanje.
Zgrada jeste obnovljena, ali posleratno doba umesto da povrati njenu prvobitnu lepotu – dokrajčilo ju je. U toku te rekonstrukcije poskidani su svi fasadni ukrasi i ornamentika, zgrada Pošte je ogoljena, pa od nekada jednog od najreprezentativnijih objekata u Savskom amfiteatru decenijama imamo samo kostur i neuglednu fasadu u socrealističkom maniru.
http://www.politika.rs/sr/clanak/479721 ... -u-Savskoj