Šta je novo?

Obnovljivi izvori energije

Iz članka:
"Da je projekat Čestobrodica sproveden stotine hektara šuma bi bilo posečeno,"
Ne razumem zašto bi bilo potrebno seći "stotine hektara šuma" za 55 vetrogeneratora??? Ne znam da li je projekat bio dobar, ali ozbiljno sumnjam u ovo što je napisano.
 
Ništa, koliko ja vidim. Nisam mislio da budem ironičan, mada možda tako zvuči. Izgleda kao jedna od onih retkih prilika kada je država odreagovala da odbrani opšti interes.


ЕМС АД овим путем обавештава све заинтересоване стране о наступању услова за одлагање поступка прикључења електрана које користе варијабилне обновљиве изворе енергије


Није општи интерес, већ интерес неког великог ко је био иза у реду за прикључење а нема довољно балансних капацитета за све.

Iz članka:
"Da je projekat Čestobrodica sproveden stotine hektara šuma bi bilo posečeno,"
Ne razumem zašto bi bilo potrebno seći "stotine hektara šuma" za 55 vetrogeneratora??? Ne znam da li je projekat bio dobar, ali ozbiljno sumnjam u ovo što je napisano.

Више разлога је за сечу шума око ветрењача:
1. Монтажни и сервисни плацеви су велики;
2. Широке приступне саобраћајнице са великим полупречницима.
 

Није општи интерес, већ интерес неког великог ко је био иза у реду за прикључење а нема довољно балансних капацитета за све.



Више разлога је за сечу шума око ветрењача:
1. Монтажни и сервисни плацеви су велики;
2. Широке приступне саобраћајнице са великим полупречницима.
Stotine hektara je i dalje previse. Neko pomesao neke podatke. Put sirine 20m (magistralni putevi su znacajno uzi) "trosi" jedan hektar za 500m puta. Da im treba 20km takvog puta, to je i dalje samo 40ha.
 
Ne rado postujem klipove na engleskom al sta da se radi, ovo mi je bilo veoma zanimljivo:
 
Evo još malo nešto (opet na eng.), pa ko voli...

 
Da li je ovo adekvatna tema za diskusiju oko ugradnje solarnih panela na kući uz subvenciju lokalnih opština? Da li je neko odavde prolazio kroz ceo proces, ili se interesovao?

Razmišljam da kod mene na kući na delu krova instaliram panele uz navedenu subvenciju ali nisam se još upustio u dublju analizu pa me zanimaju iskustva ljudi odavde.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: zzz
Jedan alternativni pogled na vetrenjače (xkcd) :)

alternative_energy_revolution.jpg
 

Квалитетан текст компетентне особе на тему интеграције извора енергије из ветра и сунца у електроенергетски систем.
 
#France:

Car parks with space for 80 cars or more are now required by law to be covered with solar panels.

- Parks between 80-400 spaces have 5 years to comply
- Parks with spaces of 400+ have 3 years to comply

This will result in about 11 gigawatts of power.

This should be required everywhere!
 
Ne zna čovek šta da više da misli o obnovljivm izvorima. Ovaj put primer Australija (vodeća zemlja uz Kaliforniju i Kinu) i privatni krovni solarni paneli koji prave uštede ali i probleme. Problemi su u negativnim cenama i to što moraju da se isključuju kada ima najviše energije u mreži. Kaže se da količina struje koja je izgubljena isključivanjem je ista kao ona dobivena ugljem za taj dan. Grade se baterije ali i one neće moći pokupiti sav višak.

 
Ne zna čovek šta da više da misli o obnovljivm izvorima. Ovaj put primer Australija (vodeća zemlja uz Kaliforniju i Kinu) i privatni krovni solarni paneli koji prave uštede ali i probleme. Problemi su u negativnim cenama i to što moraju da se isključuju kada ima najviše energije u mreži. Kaže se da količina struje koja je izgubljena isključivanjem je ista kao ona dobivena ugljem za taj dan. Grade se baterije ali i one neće moći pokupiti sav višak.

Pravo rešenje za taj problem je da svaka kuća ima svoju bateriju.

I kod nas je to bitnije nego da svako domaćinstvo ima panele.

Zamisli šta bi se desilo "patki" kada bi veliki broj ljudi punio baterije noću.
 
U zadnje vreme je reč "baterija" odgovor na sve. Sve ćemo redom rešiti, samo da naštancujemo dovoljno baterija.

Ne znam samo ko će, kako, od čega, i sa kolikim uticajem na okolinu da proizvodi sve te baterije, njih svega par milijardi širom sveta. I ne znam ko će posle da ih reciklira.
 
U zadnje vreme je reč "baterija" odgovor na sve. Sve ćemo redom rešiti, samo da naštancujemo dovoljno baterija.

Ne znam samo ko će, kako, od čega, i sa kolikim uticajem na okolinu da proizvodi sve te baterije, njih svega par milijardi širom sveta. I ne znam ko će posle da ih reciklira.
Postoje dva odgovora na ovo pitanje. Prvi je da će postojati razne baterije (tj. načina skladištenja električne energije) od raznih materijala. Ako Kinezi (i drugi) nastave sa razvojnom natrijumskih, one bi mogle da postanu jeftino (i ekološki prihvatljivo) rešenje za kućno skladištenje energije.

Drugi odgovor je da se sistemi za reciklažu veoma brzo razvijaju i već primenjuju. Pošto neće sve baterije biti litijumske, neće ni sva reciklaža morati da bude toliko komplikovana.
 
То што је нешто технички могуће не значи да је и економски исплативо.

Да претпоставимо неку минималну количину акумулисане електричне енергије од 1TWh за Србију, па да је цена инсталисане батерије (не ћелије) УСД50/kWh (a сада је више од 100) то је онда УСД50.000.000.000 на сваких 30 година.

РХЕ су повољније 10х.
 
Dodao bih samo i ovo:

Ne nailazimo često na tu brigu o ekologiji i reciklaži kada je u pitanju industrija fosilnih goriva.
Ne vidim da se ljudi pitaju - ju, kako ćemo da vadimo naftu iz mora da obale Angole ili neke zaleđene ruske taige, da je prevozimo preko mora i kopna brodovima i naftovod ima sve do Pančeva, gde se ulaže električne energije kao za nemali grad da bi se ta nafta preradila, samo da bi na kraju svega trećina energije dobijene od sagorevanja te nafte u nečijem autu išla na pogon?

Mislim stvarno.
 
То што је нешто технички могуће не значи да је и економски исплативо.

Да претпоставимо неку минималну количину акумулисане електричне енергије од 1TWh за Србију, па да је цена инсталисане батерије (не ћелије) УСД50/kWh (a сада је више од 100) то је онда УСД50.000.000.000 на сваких 30 година.

РХЕ су повољније 10х.
Naravno. Zato sam i dodao "tj. načina skladištenja električne energije".
 
Opet je sve to realnije, izvodljivije, praktičnije, isplatljivije pa čak i čistije nego rashodovanje 1.5 milijarde vozila na fosilna goriva, proizvodnja isto toliko zamenskih električnih, isto baterija za njih i još triput toliko baterija za kuće i objekte.
 
Opet je sve to realnije, izvodljivije, praktičnije, isplatljivije pa čak i čistije nego rashodovanje 1.5 milijarde vozila na fosilna goriva, proizvodnja isto toliko zamenskih električnih, isto baterija za njih i još triput toliko baterija za kuće i objekte.
Ni blizu nije al dobro.
 
Pa i nije dobro. Bilo bi dobro da postoji izbor i da se radi na više rešenja i škola misli istovremeno. Umesto toga elektro lobi, elektro vozila i baterije postaju nova religija i nameću se celom svetu, i to pod plaštom mnoštva laži i izmišljotina, a sve zarad nečijeg bogaćenja. A ne zaista radi spašavanja planete, povećanja efikasnosti i šta ti ja znam.

Umoran sam više od toga, i smeta mi sve više. I vređa mi inteligenciju. A još sam umorniji od prevelikog broja ljudi koji to dopuštaju ili veruju u takve bajke. I da, pogađa me to, odnosno tiče me se, jer sve te eko-obnovljivi izvori-elektro-baterija papazjanije imaju uticaj i na moju zemlju, moje društvo i moj život i finansije. I tek će da imaju u narednim godinama kako elektro lobi nametne još više svojih prohteva.

Ponovo izmišljamo točak i zavaravamo se da činimo bog zna šta veliko i plemenito, a samo stvaramo nove naftaše 21. veka, njima punimo džepove a sebi ih praznimo i otežavamo si život bez potrebe i osnove. I opet se ništa od gorućih realnih svetskih problema neće rešiti. Čak ni klima i zagađenje.
 
Nema win win situacije, i jare i pare. Ili trošiš ugalj i fosilna goriva pa trpiš zagađenje, javlja se efekat staklene bašte (za one koji veruju u to) ili kopaš litijum, natrijum i ostale potrebne metale i gradiš baterije. Hidroelektrane imaju i svoje mane, koje su peosbno vidljive za vreme suša. Nisu ni one 100% pouzdane.
Na baterijama se radi, cena im pada, tehnologije se razvijaju, za sada je obećavajuće, ali za sve treba imati meru


Jeftinije baterije - pristupačnije cene električnih vozila u budućnosti​

Razvoj električnih vozila u velikoj meri zavisi od cene baterija, koje su ključna komponenta svakog EV-a. U proteklih nekoliko godina, tehnološki napredak i povećana proizvodnja doveli su do postepenog smanjenja cena baterija, ali one i dalje predstavljaju značajan deo ukupne cene vozila. Kako potražnja za električnim automobilima raste, proizvođači se sve više fokusiraju na inovacije koje bi omogućile dodatno smanjenje troškova proizvodnje baterija. Očekuje se da će sledeća decenija doneti još značajniji pad cena, što bi moglo učiniti električna vozila pristupačnijima širem krugu kupaca. Ovaj trend bi mogao značajno da utiče na povećanje broja električnih vozila na putevima, ali i na ubrzanje prelaska na održiviji transport. S obzirom na to da se automobilska industrija intenzivno menja, smanjenje cena baterija može da bude ključan faktor u ovoj transformaciji. Uz pristupačnije električne automobile, ekološki prihvatljivija budućnost postaje sve realnija, približavajući nas cilju smanjenja emisija štetnih gasova i zaštite životne sredine.


Cena baterija za električna vozila pala za 90%: hoće li električni automobili konačno postati pristupačni?​

Cena baterija za električna vozila drastično je pala u poslednjih petnaest godina, čak za 90%. Ovaj pad je rezultat značajnog napretka u tehnologiji baterija, unapređenju hemijskih sastava i optimizaciji proizvodnih procesa. Prema najnovijem izveštaju američkog Ministarstva energetike, ovaj trend je omogućio proizvođačima da približe cene električnih vozila onima sa tradicionalnim SUS motorima. Međutim, i dalje postoji značajan cenovni jaz koji koči masovniju prihvaćenost električnih vozila.
Glavni problem leži u tome što, i pored pada cena, električni automobili i dalje nisu dovoljno pristupačni za prosečnog kupca. Na primer, baterija za Teslin Model Y, koja je 2008. godine koštala preko 114.000 dolara, sada košta nešto više od 11.000 dolara. Iako je ovaj pad značajan, električna vozila i dalje ostaju skuplja opcija u poređenju sa klasičnim automobilima na fosilna goriva.



Ljudi još uvek nisu spremni da plate više zbog ekoloških benefita​


Suština je jednostavna: većina ljudi nije spremna da plati više samo zbog ekoloških benefita. Ako je električni automobil nešto što ozbiljni udara po džepu, većina će se i dalje odlučivati za jeftiniju, manje ekološku opciju. No, s obzirom na prognoze da će cene električnih automobila postati povoljnije od benzinskih vozila do kraja ove decenije, postoji nada da će ekološki izbor postati i ekonomski logičan izbor za većinu potrošača.
Ovaj pad cena baterija je korak u pravom smeru, ali put do potpune elektrifikacije transporta i dalje zahteva dodatna unapređenja i, što je možda najvažnije, dalji pad troškova. Jer, kada cena postane normalna i pristupačna, svako će se radije odlučiti za ekološku opciju, ne zbog pritiska ili osećaja odgovornosti, već zbog zdravog razuma.

Kinezi su ove godine predstavili bateriju sa dometom od 1000 km​

Kineski gigant u proizvodnji baterija za električna vozila, CATL, predstavio je novu Shenxing Plus LFP bateriju s impresivnim dometom od 1.000 kilometara po jednom punjenju. Ova baterija, prva te vrste na svetu, ne samo da nudi produžen domet, već se može pohvaliti i brzim punjenjem, gde za samo 10 minuta može da dobije energiju dovoljnu za 600 kilometara vožnje.
Shenxing Plus koristi najnovije tehnološke inovacije, poput 3D materijala u obliku saća i napredne nano-kapsulacije, što omogućava veću energetsku gustinu i stabilnost tokom punjenja. CATL je napravio značajan korak unapred u razvoju LFP baterija, koje su ekološki prihvatljivije i dugotrajnije u poređenju sa tradicionalnim litijum-jonskim baterijama.
Uvođenjem ovakve tehnologije, domet električnih automobila postaje uporediv, pa čak i veći od dometa automobila sa motorom na unutrašnje sagorevanje, što je ključno za popularizaciju električnih vozila na globalnom nivou. CATL je najavio da će ova baterija biti ugrađena u preko 50 različitih modela vozila do kraja 2024. godine.
Očekuje se da će ova inovacija značajno uticati na tržište električnih vozila, posebno s obzirom na to da kineski proizvođači, poput CATL-a, već drže više od dve trećine globalnog kapaciteta proizvodnje baterija za električna vozila. Izvor teksta
 
Cene baterija će biti niske samo u početku, dok se ljudi i države navuku na njih i EV. Onda će da se stvore veštačke nestašice i da se cene napumpaju u nebesa. Takve prakse su već viđene sa drugim proizvodima, ne samo u banana republikama poput Srbije nego čak i u Americi i Evropi.

A industrije i komfornog života nema bez zagađenja. Neka vrsta zagađenja je neminovna uvek.

Uostalom, da su EV, baterije i cela ta elektro priča tako lepe i održive, ne bi pojedine države, lobiji i karteli morali da teraju ljude da prelaze na njih. Nego bi oni sami hrlili tome. Ovo što se dešava u svetu je kao kad bih ja imao fabriku nameštaja i mafiju iza sebe, i onda pošto samo 10% ljudi kupuje moje, ja pošaljem mafijaše svima da ih "ubede" da je moj nameštaj bolji i jedini ekološki. I da bace i spale sav svoj stari nameštaj i kupe "novi i moralno ispravniji" a ja sam, igrom slučaja, jedini u celoj regiji koji ima fabriku. I uz to mi je lokalna vlast na platnom spisku i nema ko da se žali na mene i moje metode poslovanja. I onda se posle hvalim kako sam pokazao superiornost nad konkurencijom i osvojio tržište. Pa ne, čim neko mora da sili ljude da kupuju njegove proizvode, to je onda dokaz neuspešnosti. I mutnih i kriminalnih radnji i motiva.
 
Poslednja izmena:
Hajde malo drugačije da sagledamo stvari. Koliko bogatstva Srbije se svake godine šalje u inostranstvo jer ne proizvodimo svoje energente? Npr, za gas i naftu? Zar ne bi bilo bolje da te pare trošimo ovde da bi proizvodili svoju energiju za svoje ljude? Ja kad sam imao kotao na gas, bilo je jako vidljivo. Kupovao sam ruski gas preko domaćih posrednika da bi grejao svoj dom. Naravno, i sad kad sam na centralnom je ista situacija. A svaki put kad sipam gorivo na pumpi, ista priča. Najviše bi voleo da je auto koji vozim proizveden ovde, i da je energija koja ga pokreće takođe "naša"... A u najboljem slučaju "moja".

Priča oko ekologije mi je manje bitna, pošto smo mi mala i siromašna zemlja, tako da smatram da će te globalne stvari morati da rešavaju velike bogate države.

Ono što je meni bitno je da što manje trujemo vazduh koji dišemo, i da budemo što više energetski nezavisni.
 
Vrh