Jeftinije baterije - pristupačnije cene električnih vozila u budućnosti
Razvoj električnih vozila u velikoj meri zavisi od cene baterija, koje su ključna komponenta svakog EV-a.
U proteklih nekoliko godina, tehnološki napredak i povećana proizvodnja doveli su do postepenog smanjenja cena baterija, ali one i dalje predstavljaju značajan deo ukupne cene vozila. Kako potražnja za električnim automobilima raste, proizvođači se sve više fokusiraju na inovacije koje bi omogućile dodatno smanjenje troškova proizvodnje baterija. Očekuje se da će sledeća decenija doneti još značajniji pad cena, što bi moglo učiniti električna vozila pristupačnijima širem krugu kupaca. Ovaj trend bi mogao značajno da utiče na povećanje broja električnih vozila na putevima, ali i na ubrzanje prelaska na održiviji transport.
S obzirom na to da se automobilska industrija intenzivno menja, smanjenje cena baterija može da bude ključan faktor u ovoj transformaciji. Uz pristupačnije električne automobile, ekološki prihvatljivija budućnost postaje sve realnija, približavajući nas cilju smanjenja emisija štetnih gasova i zaštite životne sredine.
Cena baterija za električna vozila pala za 90%: hoće li električni automobili konačno postati pristupačni?
Cena baterija za električna vozila drastično je pala u poslednjih petnaest godina, čak za 90%. Ovaj pad je rezultat značajnog napretka u tehnologiji baterija, unapređenju hemijskih sastava i optimizaciji proizvodnih procesa.
Prema najnovijem izveštaju američkog Ministarstva energetike, ovaj trend je omogućio proizvođačima da približe cene električnih vozila onima sa tradicionalnim SUS motorima. Međutim, i dalje postoji značajan cenovni jaz koji koči masovniju prihvaćenost električnih vozila.
Glavni problem leži u tome što, i pored pada cena, električni automobili i dalje nisu dovoljno pristupačni za prosečnog kupca. Na primer, baterija za Teslin Model Y, koja je 2008. godine koštala preko 114.000 dolara, sada košta nešto više od 11.000 dolara.
Iako je ovaj pad značajan, električna vozila i dalje ostaju skuplja opcija u poređenju sa klasičnim automobilima na fosilna goriva.
Ljudi još uvek nisu spremni da plate više zbog ekoloških benefita
Suština je jednostavna: većina ljudi nije spremna da plati više samo zbog ekoloških benefita. Ako je električni automobil nešto što ozbiljni udara po džepu, većina će se i dalje odlučivati za jeftiniju, manje ekološku opciju. No, s obzirom na prognoze da će cene električnih automobila postati povoljnije od benzinskih vozila do kraja ove decenije, postoji nada da će ekološki izbor postati i ekonomski logičan izbor za većinu potrošača.
Ovaj pad cena baterija je korak u pravom smeru, ali put do potpune elektrifikacije transporta i dalje zahteva dodatna unapređenja i, što je možda najvažnije, dalji pad troškova. Jer, kada cena postane normalna i pristupačna, svako će se radije odlučiti za ekološku opciju, ne zbog pritiska ili osećaja odgovornosti, već zbog zdravog razuma.
Kinezi su ove godine predstavili bateriju sa dometom od 1000 km
Kineski gigant u proizvodnji baterija za električna vozila, CATL, predstavio je novu Shenxing Plus LFP bateriju s impresivnim dometom od 1.000 kilometara po jednom punjenju. Ova baterija, prva te vrste na svetu, ne samo da nudi produžen domet, već se može pohvaliti i brzim punjenjem, gde za samo 10 minuta može da dobije energiju dovoljnu za 600 kilometara vožnje.
Shenxing Plus koristi najnovije tehnološke inovacije, poput 3D materijala u obliku saća i napredne nano-kapsulacije, što omogućava veću energetsku gustinu i stabilnost tokom punjenja. CATL je napravio značajan korak unapred u razvoju LFP baterija, koje su ekološki prihvatljivije i dugotrajnije u poređenju sa tradicionalnim litijum-jonskim baterijama.
Uvođenjem ovakve tehnologije, domet električnih automobila postaje uporediv, pa čak i veći od dometa automobila sa motorom na unutrašnje sagorevanje, što je ključno za popularizaciju električnih vozila na globalnom nivou.
CATL je najavio da će ova baterija biti ugrađena u preko 50 različitih modela vozila do kraja 2024. godine.
Očekuje se da će ova inovacija značajno uticati na tržište električnih vozila, posebno s obzirom na to da kineski proizvođači, poput CATL-a, već drže više od dve trećine globalnog kapaciteta proizvodnje baterija za električna vozila.
Izvor teksta