Šta je novo?

Obnovljivi izvori energije

A šta će to biti "naše"?

A vazduh će biti zatrovan i sa električnim vozilima i baterijama. I vazduh, i voda i zemljište ispod deponija.
 
A šta će to biti "naše"?

Energija koju proizvodimo.

Ako proizvodimo energiju od vode, vazduha i sunca, osnovni izvor energije je 100% besplatan.

Ako proizvodimo energiju u nuklearki, moraćemo da plaćamo to gorivo (doduše, to je mnogo bolje nego da plaćamo za uvoz gasa).

Ugalj je "naš" i nećemo ga se rešiti u neko skorije vreme.

Ali nafta i gas... To kupujemo od nekoga. Za ne male pare

A vazduh će biti zatrovan i sa električnim vozilima i baterijama. I vazduh, i voda i zemljište ispod deponija.
Kako će vazduh biti zatrovan?
Kako će voda ispod deponija biti zatrovana ako se baterije (bar one velike) šalju na reciklažu?

Mislim da ti je neko (naftni lobi verovatno) ubacio svakakve lažne informacije, i sad ne možeš da ih se rešiš.
 
@Bender, tebe računam za dosta razumnog člana ovog foruma i nije mi jasno odkud tako veliki otpor.
NIiko ne spori da je i prelazak na tz zelene izvore isto povezan sa zagadjivanjem. Naravno da jeste.
Ali stav je mere, koji način dobijanja energije manje zagadjuje? Meni se čini da solarni paneli, vetrolektrane i baterije daleko manje zagađuju. Ti potaviš panel i on traje 30 godina, posle 30 godina treba da se reciklira ili da se baci. Nadamo se (a i treba se boriti) da neće da se bacaju nego će se reciklirati. Slično je i sa baterijama. I one traju decenijma.
Mora se razumeti da je ovo početak procesa. Akcenat na proces. Treba vremena, tehnologije se razvijaju. Ali tehnologije neće da se razvijaju ako nemaju inicijalnu podršku.
Industrija kao industrija, multinacionalne kompaije su iste i kod fosilnih goriva i kod panela. Njih zanima samo profit. Zato treba bdeti nad njima i pratiit svaki njihov korak i kada pogreše reagovati.
Koliko te shvatam tebi smetaju brzina i propaganda. Možda si tu u pravu. Propaganda je velika i ponekad maši poentu. Kao i sve revolucije i ova može da pojede svoju decu. Ali nije dobro i veštački kočiti razvoj. Ako se zahuktava neka tera!

Ja nisam energetičar, ali koliko razumem osnovni problem je višak energije koji se javlja radom PV panela. Taj višak pravi probleme tako što, obara cene i opterećuje mrežu. I nema ga nou i kada nema sunca. Baterije treba da ga pokupe i da ga emituju noću, kada je oblačno, zimi. Naravno da su ti ogromni kapaciteti koji treba da se izgrade na raznim nivoima, od kućnih baterija pa sve do industrijskih. Osim baterija postoji i mogućnost reverzibilnih hidroelektrana, znači sve opcije su u igri.

PO meni ne mora da se ide na 100% OIE, dvoljno je umesto 3 da rade 1 ili 2 termolektrane. Ili barem da se isključe leti
 
Poslednja izmena:
Bender, vidi se da si ogorčen... i razumem te, Ali hajde probaj, bar probaj, malo trezvenije da razmišljaš. Znam da si za razliku od nekih, kongitivno sposoban da koriguješ stav.

Kako misliš da rashoduje 1.5 milijardu vozila? Da će neko da ide i prisilom oduzima i rashoduje vozila? Pa neće, ta vozila će ovako ili onako dočekati svoju mehaničku Valhalu. Ona iz Norveške u Srbiji, ona iz Srbije posle 500000km na otpadu u Šapcu. Ja kada zamenim svoj auto za električni, neću ga rashodovati, već ču ga prodati nekom petrolheadu da nastavi da spaljuje nešto u njemu. To je proces koji se odvija nezavisno od električnih auta, trajaće još decenijama. Jel bi se složili oko toga? Pa da tu priču o slanju 1.5 milijarde automobila stavimo ad acta.

Što se čiste energije i zatrovanog vazduha tiče. Jedan forumaš je pravio analizu svojevremeno, šta bi bilo kada bi stvarno neko sutra čarobnim štapićem zamenio 2 miliona SUS vozila u Srbiji električnim. Potrošnja struje bi se povećala za 10% posto. Pa tehnički gubici su veći od toga. Bukvalno kada bi sveli gubitke (čitaj sprečili krađu) na nivo jedne Češke, imali bi tih 10%. Procenat zastupljenosti iz OIE u Srbiji je daleko veći već sada, uz tendenciju povećanja, brže raste udeo OIE, nego što raste broj električnih vozila. Bilo bi pošteno reći da će sva struja potrebna za transport, kada za to dođe vreme, biti proizvedena potuno iz OIE.

Vidim i na temi o klimi da te brine problematika. Tamo se poteže pitanje kako klima uređaji utiču na mikro klimu u gradu, osušeno drvo i sl... A kako utiče 300.000 naftarica od 80kW trenutno upaljenih u gradskom jezgru?!! Samo termički, da ni ne mešamo emisiju sada.
 
Energija koju proizvodimo je već naša. Čak je i deo goriva ovde naše.

Od proizvodnje dovoljno struje kod kuće da se napuni automobil nema ništa. Nije ni praktično ni isplativo.
Kako će vazduh biti zatrovan?
Kako će voda ispod deponija biti zatrovana ako se baterije (bar one velike) šalju na reciklažu?
Vazduh će biti zatrovan od proizvodnje karoserija za 1.5 milijardi EV, kopanja ruda, proizvodnje baterija i potom - za napajanje svih tih baterija.

Što se reciklaže tiče, većina baterija za EV danas je nemoguće reciklirati. Pitanje je da li će ikada i biti moguće. A u međuvremenu se količina otpada i toksina gomila.
Mislim da ti je neko (naftni lobi verovatno) ubacio svakakve lažne informacije, i sad ne možeš da ih se rešiš
Baš naprotiv, ja sam na ovoj i susednim temama kačio izvore za svoje tvrdnje i stavove. Nije moj problem što vi ne želite to da čitate.

Kontam da mnogi ovde i dalje veruju da se npr sva plastika može reciklirati i da će napraviti razliku u svetu ako u onim novim kantama ubace PET u jednu pregradu a papir u drugu.

I opet se vraćamo na ono da elektro lobi mora da sili ljude da bi prešli na njegove proizvode. A vama je to kao neki krunski dokaz njihove superiornosti i ispravnosti. A svako neslaganje odmah dovodite u vezu sa naftnin lobijem. Kao na temi Izbori kad neko napiše da nije za Rusiju i odmah ga Srbende optuže da je onda automatski za Ameriku i NATO. Tipični crno-beli pogledi na svet.
 
Nadamo se (a i treba se boriti) da neće da se bacaju nego će se reciklirati. Slično je i sa baterijama. I one traju decenijma.
Opet "nadamo se" i "biće".
Pa u redu je nadati se i najavljivati, ali DOK EV i prateće tehnologije ne postanu praktične, jeftine, isplative i čiste, elektro lobi i ostatak ekipe treba da prestanu da forsiraju celu planetu da igra kako oni sviraju.

Pitaš me otkud toliki otpor kod mene. Pa lepo, što više vidim nametanja elektro lobija, to će i meni otpor biti jači. Dobar i praktičan proizvod i tehnologija ne moraju da se nameću. Jel si video ikad neki veći i trajniji otpor kod potrošača uvođenju USB standarda? Nisi. Zato što su ljudi prepoznali da je bolja tehnologija. A kod EV se stalno radi nametanje i uslovljavanje. A kad se neko ne slaže sa time, desi mu se isto što i ink meni radi sad ovde - odmah bude doveden u vezu sa naftnim lobijem i proglašen za nekog staromodnog ili prosto zlomamernog. Opet, kako će takve prakse da navedu nekoga ko vozi dizel auto da pređe na EV...? 🤔
Mora se razumeti da je ovo početak procesa. Akcenat na proces. Treba vremena, tehnologije se razvijaju. Ali tehnologije neće da se razvijaju ako nemaju inicijalnu podršku.
Industrija kao industrija, multinacionalne kompaije su iste i kod fosilnih goriva i kod panela. Njih zanima samo profit. Zato treba bdeti nad njima i pratiit svaki njihov korak i kada pogreše reagovati.
Koliko te shvatam tebi smetaju brzina i propaganda. Možda si tu u pravu. Propaganda je velika i ponekad maši poentu. Kao i sve revolucije i ova može da pojede svoju decu. Ali nije dobro i veštački kočiti razvoj. Ako se zahuktava neka tera
To što kažeš je većinski ok ali postoji ogromna razlika između toga što ti opisuješ i ovoga što se trenutno radi.

Meni je npr vrlo porazno da gde god i kad god dovedem u pitanje mafijaško-kartelska nametanja elektro-lobija, uvek pre ili kasnije saznam da sam agent naftnog lobija ili su mi samo isprali mozak. Tim metodama i rezonima elektro lobi i njegovi zagovornici čine sebi štetu, jer umesto da argumentima ubede ljude i kvalitetima svojih proizvoda osvoje tržišta i kupce, oni uvode inkvizicije, dogme i etikete. I čude se posle što se EV ne prodaju toliko brzo.

I od solarnih panela se mnogo očekuje a gorka istina je da i oni imaju svoj životni vek a i on će biti sve kraći kako se i nad njma bude radio "planned obsolence" i štedelo na kvalitetu i trajnosti zarad većeg obima proizvodnje i profita.

Nemam ništa protiv da dok se koriste tehnologije A i B, da neko za to vreme razvija, implementira i promoviše tehnologije C i D. Ali ne tako što će drugima nešto da oduzima i nameće jer ne zna, ili neće da nađe, drugi način da plasira to. Neka ostave ljudima slobodu izbora i neka ih ostave na miru ako neko ne želi da prelazi na ovu ili onu tehnologiju.

Da ne pričam koliko je apsurdno forsirati električna vozila u vreme nikad gorih energetskih kriza i divljanja cena. To je tek priča za sebe. I tu se takođe vidi umešanost elektro lobija i kartela.
 
Poslednja izmena:
Dobro, vidim da si rešio da ostaneš skeptik. Možda je tako i bolje, potrebni su i skeptici kako bi se vršio pritisak na "zelenu" industriju (pametni skeptici da preciziram).
Nadam se da nećeš, kao ostali, da gledaš crno - belo na stvari, ili valja ili ne valja. Mora se znati da su ove tehnologije relativno i apsolutno nove. Još se luta, još se traže poboljšanja, traže se nova i bolja rešenja.
Malo me zbunuje to što tvrdiš da se nešto nameće. Nemam utisak da se nameće, neke države (Norveška, KIna, itd) pomažu, da se tehnologije brže probiju, da se pređe prag isplativosti što pre.
Sve na svetu ima svoj životni vek, mislim da 30 godna za panel nije malo.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Naravno da se nameće, kada jedna EU namerava da istera svaki auspuh i zameni ga sa EV. Onda će to da se prelije i na ostale, jer će biti masa žaba koje su videle da se konj potkiva pa bi i one.

Nameće se i u vidu toga da neki auto proizvođači ukidaju stare legendarne modele da bi forsirali ljude na EV.

Pritisak se oseća i na polju nas koji koristimo javni prevoz. Pa se teraju javni gradski prevoznici u jednom Beogradu, u krizi, da batale dizelaše na koje su navikli, imaju delove, servise, ljudstvo i lance snabdevanja... i da prelaze na elektro i gasna vozila. Za koje nemaju delove, nemaju servisere, nego moraju da ih voze u outsource firme da ih oni servisiraju pa i pune.

Gde god se okrenem ili se priča o EV ili se najavljuju ili se kupuju. Jedan debil Vesić neće da dovrši obilaznicu oko Beograda (sa sve mostom ka Pančevu) a najavljuje 5.000 """zelenih odmarališta""" pored autoputa da se pune elektrovozila. Isti taj debil je i GSPu nametnuo da kupe kineske električne autobuse a posle turske gasne. Jer je hteo narodu da proda priču da će zagađenje onda biti manje. A u Beogradu 60% zagađenja prave grejanje i industrija. A od saobraćaja, autobusi učestvuju sa manje od 1%.

Ali nije samo debil Vesić, nego i po svetu se nameću električna vozila za javni prevoz. A da se ne radi o brizi za ekologiju vidi se po tome da se ne promovišu klasičnu trolejbusi koji sasvim dobro funkcionišu i štede struju (rekuperativnim kočenjem), nego se forsiraju kupovine baš elektroautobusa sa baterijama, punjačima, outsource servisima i third party nabavljačima i lancima održavanja.

Tako da nije uopšte pitanje ima li nametanja EV. Nego koliko je. O tome se može diskutovati. Ali da je posredi opasan lobi i nametanje, to je više nego očigledno.

Nisam ni ja energetičar niti se razumem u detalje EV. Ali ono što znam,i o čemu sam takođe učio, jeste koliko prljavih trikova su korporacije spremne da koriste da bi povećale profit. A jedan od njih jeste i Green washing. Kao i lobiranje. Te sama ideja da iza svega stoji neki spas za planetu je nerealna bajka. Više poštujem i razumem onoga ko mi kaže "moraćemo za 50 godina sve da prebacimo na struju jer fosilnih goriva će nestati za 80" nego nekoga ko mi kaže da će Mask i Tesla i slični foliranti da spasu planetu ako kupimo njihove proizvode i damo in pare i monopol/oligopol nad celim svetom. Ne verujem više nikome. Skoro nikome. Neka zvučim kao paranoik, baš me briga. Ne moram nikome da se dokazujem. Dovoljno sam se informisao o svemu tome da znam u kakvom svetu i u kakvo vreme živimo, i da znam i primere i dokaze. A kome je potrebno 30 puta da ga prevare da bi shvatio, okej, be my guest.


A što se tiče solarnih panela, Planirana zastarelost i skimpflation je ušao u sve pore društva i proizvoda, pa će ući i među njih. Danas se čak i vrata u stanu prave tako da traju 10 godina, pa neće biti ništa drukčija priča ni sa panelima. Ako već i nije. Videćemo za jedno 5-10 godina.
 
Što se reciklaže tiče, većina baterija za EV danas je nemoguće reciklirati. Pitanje je da li će ikada i biti moguće. A u međuvremenu se količina otpada i toksina gomila.
Evo baš sam danas čitao da se kineska kompanija "Great Power Energy Co."* bavi reciklažom baterija "godinama" ("many years" pipe u originalu - tj. u engleskom prevodu). Njihov hemijski proces za povratak litijuma iz baterija trenutno izvlači oko 97% litijuma iz korišćenih baterija i uspeva da ga očisti od 95% nepoželjnih materijala.

Njihov sistem je da baterije koje su spale na 80% kapaciteta koriste za druge namene (gde je manje bitna gustina skladištene energije i snaga, kao što su kućne baterije), a baterije čiji kapacitet je ispod toga idu na hemijsku reciklažu. Drugim rečima, nijedna baterija se ne baci na deponiju.

Derivati iz reciklaže se dalje koriste za druge hemijske procese.



* Ko im dade tako ime!?
 
A kad smo kod toga šta se nameć, a šta ne... Subvencije za industriju fosilnih goriva su do pre par godina bile iznad (i to dosta) ukupnih globalnih ulaganja u obnovljive izvore energije.

Znači ne ukupna ulaganje u fosilna goriva, već samo državne subvencije za tu industrijsku granu.

Tokom i posle kovida su drastično skočile subvencije, ali bi bilo zanimljivo videti najsvežije procene pošto su verovatno i ulaganja u OIE dosta porasla u zadnjih par godina.
 
Ista ta Kina je lažirala bezbednosne procene i rezultate za svoje automobile.

I da li usput kažu, i prikažu, kako izvlače litijum i šta se pritom koristi?

Baterije su i dalje prljava i pipava tehnologija, i neće se to skoro promeniti.
 
Ista ta Kina je lažirala bezbednosne procene i rezultate za svoje automobile.

Dobro, svi lažu. Bolje da se vratimo u kameno doba.

I da li usput kažu, i prikažu, kako izvlače litijum i šta se pritom koristi?

Detaljno je opisan proces u radu koji sam čitao ali ne smem da ga podelim pošto nije još objavljen.
Sigurno ima dosta info o tome na netu - nije na nivou poslovne tajne, niti su oni jedini koji recikliraju baterije. Naveo sam njih kao primer pošto sam baš danas o tome čitao.

Baterije su i dalje prljava i pipava tehnologija, i neće se to skoro promeniti.
Uz svo dužno poštovanje (bez ironije), mislim da ne znaš dovoljno o temi da donosiš sud.
 
Ono kad se nema argumenata i dokaza pa se sve svodi na otpužbe da je posredi naftni lobi, da "postoje rešenja za sve ali ne sme da se priča o njima" i na granično-isključive banalizacije fazona "okej, pošto ne veruješ Tesli i Kineskim folirantima, hajde onda da ostanemo u kamenom dobu".

Samo nastavite tako.
 
OK, čovek nema poverenje, to je na neki način i razumljivo. Dosta tehnologija je imalo otpora na počeku. A ko zna možda je i u pravu.

Ali, dok se ne dokaže da zelena tehnologija vodi u ambis, bili bi zahvalni da mi ostali možemo slobodno da razmenjijemo informacije, nadanja a i strahove ovde.

I samo jedna mala opaska - kao neko ko živi iznad veoma prometne stanice gradskog prevoza, veoma bih želeo te nečujne električne autobuse umesto postojećih autobusa koji me bude u pola pet i ne daju mi da zaspim do kasno uveče i čije izduvne gasove moram da udišem preko cele godine. Pa koliko koštalo da koštalo.

Da dodam par reči i oko argumenata i izvora argumenata. Ovo je malo šira tema. Internet osim što je postao veliki izvor informacija je istvoremeno i veliki izvor dezinformacija. Ništa lakše psotaviti klip na You Tubu, uložiti u njegovu promociju i on odnejdnom postaje izvor informacija na kome će neko graditi svoju argumentaciju i mišljenje. I čak šta više će braniti to svoje mišljenje, koje je upitno da li je izgrađeno na validnim informacijama.
Ukratko rečeno, tvoji argumenti nisu moji argumenti. Ja veoma često ne prihvatam kada mi neko pošalje link prema nekom sajtu ili klipu, ne verujem mu. Verujem samo svojim izvorima. .
Postoji kriza verodostojnosti izvora informacija, veoma je teško izaći iz toga. Prave i najtačnije diskusije se vode u veoma uskim naučnim krugovima gde se dobro zana koji su izvori relevantni i tačni a koji nisu. Ali duh je izašao iz boce i JAVNOST traži tj zahteva da bude uključena u sve diskusije. I po onoj narodnoj "najviše samopuzdanja imaju oni koji ništa ne znaju".
Ovo važi u svakoj oblasti, od politike, ekonomije do sporta i kulture.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Ono kad se nema argumenata i dokaza pa se sve svodi na otpužbe da je posredi naftni lobi,
Ko je ovde došao na temu bez argumenata i sa pričama o nekom tajanstvenom lobiju kao da čitamo stranice Informera?

da "postoje rešenja za sve ali ne sme da se priča o njima"

Ko je to rekao. Gugluj malo "lithium battery recycling i listaj par minuta.

i na granično-isključive banalizacije fazona "okej, pošto ne veruješ Tesli i Kineskim folirantima, hajde onda da ostanemo u kamenom dobu".

Samo nastavite tako.
Ma daj bre Bendere, ti si kralj granično-iskljulivih banalizacija na ovom forumu. Hajde da se ne pravimo da nismo nikad vodili rasprave. Znamo se.

Uostalom, šta ćemo sa rečenicom "U zadnje vreme je reč "baterija" odgovor na sve. Sve ćemo redom rešiti, samo da naštancujemo dovoljno baterija" sa kojom si započeo ovu (hajde da je tako nazovemo) "diskusiju".
 
Naravno da se znamo, ti si onaj lik koji je svojevremeno otvorio temu i predlagao da se u Beogradu svuda ograniči brzina saobraćaja na 30 km/h da bi rešio nepostojeći problem hiljada pešaka koji u njemu svake godine stradaju od velikih brzina koje se u njemu razvijaju. Gde da se ne sećam toga.

Mislio sam da si prerastao to i bio sam spreman da krenemo ispočetka ali izgleda da bi ti opet da nastaviš inatom i đonom. I sa svojim fiks idejama. Usled gore napisanog me i ne čudi da si i ti u grupi ljudi koja smatra da će EV i baterije sa Maskom i Kinezima na čelu, da spasi planetu i svima nam živote učini boljim i lepšim. Jeste, Ilonu Masku i kineskim magnatima je jako stalo do ekologije i spašavanja planete. A jedini način da to urade je forsiranje EV celom svetu. Ne postoje drugi i bolji načini. Okej. Jeste.

Nastavi da živiš u svom mehuru, da sve deliš na čisto dobro i čisto zlo i da u svakome ko se s tobom ne složi vidiš agenta ili obožavatelja naftnog lobija. Pa me taguj na temi opet za 5-10 godina i javi mi koliko ste ljudi tim metodama privoleli na električna vozila, koliko ste spasli planetu i kako je sve to uticalo na ekonomiju, to siljenje ljudi na električnu energiju, na bateriju, kabl i utikač, u vreme kada struja košta najviše u zadnjih nekoliko decenija i sve je teže i skuplje obezbediti je u dovoljnoj količini.

Ako pak ne uspete, uvek možete da kažete da vas je naftni lobi sabotirao. 👌
 
Poslednja izmena:
Naravno da se znamo, ti si onaj lik koji je svojevremeno otvorio temu i predlagao da se u Beogradu svuda ograniči brzina saobraćaja na 30 km/h da bi rešio nepostojeći problem hiljada pešaka koji u njemu svake godine stradaju od velikih brzina koje se u njemu razvijaju. Gde da se ne sećam toga.

Vidiš kako ne pamtiš - rekao sam da bi bilo vredno u centru ograničiti brzinu na 30 ako bi to spasilo život makar jednog deteta. Pošto je u međuvremenu stradalo više dece, a ograničenje ostalo isto, i dalje smatram da sam bio u pravu. No, to je za drugu temu...

Mislio sam da si prerastao to i bio sam spreman da krenemo ispočetka ali izgleda da bi ti opet da nastaviš inatom i đonom. I sa svojim fiks idejama. Usled gore napisanog me i ne čudi da si i ti u grupi ljudi koja smatra da će EV i baterije sa Maskom i Kinezima na čelu, da spasi planetu i svima nam živote učini boljim i lepšim. Jeste, Ilonu Masku i kineskim magnatima je jako stalo do ekologije i spašavanja planete. A jedini način da to urade je forsiranje EV celom svetu. Ne postoje drugi i bolji načini. Okej. Jeste.

Nastavi da živiš u svom mehuru, da sve deliš na čisto dobro i čisto zlo i da u svakome ko se s tobom ne složi vidiš agenta ili obožavatelja naftnog lobija. Pa me taguj na temi opet za 5-10 godina i javi mi koliko ste ljudi tim metodama privoleli na električna vozila, koliko ste spasli planetu i kako je sve to uticalo na ekonomiju, to siljenje ljudi na električnu energiju, na bateriju, kabl i utikač, u vreme kada struja košta najviše u zadnjih nekoliko decenija i sve je teže i skuplje obezbediti je u dovoljnoj količini.
Vidim da ti je ego nešto posebno osetljiv danas i da si spreman da mi svašta kažeš, te predlažem da ostavimo temu malo da odmori. Nećemo nas dvojca sa ovakvom diskusijom ništa postići.

Uostalom, zaista ne znam ni zašto otvaraš temu o obnovljivim izvorima energije ili bilo šta u njoj komentarišeš kad ti to toliko diže pritisak.
 
Stradaju deca i od pada sa terasa, pa ne zabranjujemo gradnju zgrada sa terasama.
Uostalom, zaista ne znam ni zašto otvaraš temu o obnovljivim izvorima energije ili bilo šta u njoj komentarišeš kad ti to toliko diže pritisak.
Ne diže mi pritisak, samo me iritira. Čak i nisam danas bio svadljiv, bar ne u početku. Više sam bio začuđen tvojom opčinjenošću baterijama, kao da pričamo o nečemu što raste na drvetu, lako se ubaci u jelo ili peć, i isto tako lako se baci i reciklira kad zasmeta. Ovo posle je samo bila reakcija na tvoje akcije. A radim to zato što mora povremeno da se čuje i tebi gorka istina, a ne samo pamfleti ili fantazije elektrolobija i agende.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
,, ... i tebi gorka istina, a ne samo pamfleti ili fantazije elektrolobija i agende.... ,,
👍👍👍👍

U zapećak je pao pogon na vodonik zbog bateriskog marketinga
Prateca pred i posle bateriske ekološke štete su drastično vece nego vodonične.
 
Ne bi da se raspravljam samo da kažem da se radi:

Ovo rešenje koje se razvija bi ponudilo energetsku gustinu 500 watsati po kg.
Lobi ili ne, stvari sa baterijama, panelima i ostalim oie su otišle tako daleko da nema nazad. Hteli mi to ili ne. Ko ima decu za školu neka ih pošalje u hemičare, to se puno traži i plaća
 
Ako istinski dođe do velikih proboja i napretka, ja ću to podržati. Ne kažem da nije moguće. Samo sam oprezan, na osnovu više prethodnih iskustava. Evo jednog od prošle godine:


Objave da su napravili superprovodnik koji nema gubitke na velike razdaljine, a onda se ispostavi da je bila laž. Dakle čak je i sfera energetike postala zagađena ljudima koji su u stanju da prospu laži i očekuju pare i slavu bez pokrića i dokaza.Zato što živimo u brzo doba, gde ima X primera da neko nekome obeća nešto, sklepa demonstraciju, pokupi pare od investitora i sponzora, i onda zbriše bez traga. Ljudi misle da se takve stvari dešavaju samo u sferi kriptovaluta ili online kockanja, ali zapravo se danas dešavaju u svim sferama.

A čak i da se u narednih 5 godina nađe 50 novih revolucionarnih tehnologija za baterije i struju (u šta ja sumnjam) opet bih ostao pri stavu da treba da postoji izbor, a ne da se bilo šta nameće.

Kao što imamo bežične slušalice, miševe, tastature pa i u neku ruku punjače, ali paralelno sa njima imamo i žične, tako isto ne vidim zašto bi bio problem da imamo i vozila na struju i na fosilna goriva. Osim ako neko zaista veruje da jedno od ta dva ubija planetu a drugo je spasava...

A trenutno mnoge države u svetu, i mnogi proizvođači vozila, idu u smeru nametanja električnih vozila i kompletnog istiskivanja onih na fosilna goriva.
 
Takođe mislim da su prevelika očekivanja od energetike na polju generisanja struje. Na ovom istom forumu, jednom kad smo negde debatovali o konzumerizmu, resursima i energiji, jedan lik mi napiše nešto u smislu "u energetici nas tek čekaju čuda, tek smo zagrebali površinu, imaćemo energije za 10 planeta". Ja se čudim i odmah se setim španske serije zvana Hladna fuzija, koju isto obećavaju i hipotetišu već 30 godina pa nismo ni blizu nje. U redu je biti optimističan. Ali mislim da ljudi previše očekuju na nekim poljima.

Okej, možda grešim i možda se to promeni i uskoro zaista otkrijemo nove, gotovo "vanzemaljske" , neverovatne tehnologije uz koje će nam svi dosadašnji problemi postati trivijalni. Možda. Ali ja ne očekujem to. Bar ne u narednih 20 godina. Pre će u narednih 20 godina AI da razvije samosvest (nešto što neki tvrde da ne može da se desi) i da kvantni računar postane kućni element nego što će ljudi da naprave nešto poput hladne fuzije ili nešto što može da napaja 10 planeta. Prosto, u nekim poljima nauke postoje barijere i prepreke koje se ne mogu savladati prostim napretkom tehnologije za 10-20 godina. I ne razvijaju se sve naučno-privredne sfere istim brzinama.
 
Obnovljivo ceđenje limuna u Knez Mihajlovoj. Na kraju se dobija besplatna limunada. Mislim da je neko pomenuo 150 W u punoj brzini.

IMG_2911.JPG


IMG_2910.JPG


IMG_2908.JPG
 
Vrh